پیام فارس

آخرين مطالب

پیشرفت مطلوب پروژه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی در فارس اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- نشست کارگروه اقتصاد مقاومتی استان فارس چهارشنبه برگزار شد که در این نشست آخرین وضعیت 23 پروژه اقتصاد مقاومتی استان بررسی و اعلام شدکه بیش از 85 درصد پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان پیشرفت داشته اند.

پروژه‌های نصب 10 هزار دستگاه کنتور فهام به منظور ایجاد جایگاه ارتباطی متناسب با بخش کشاورزی و نظارت بر مصرف انرژی در این بخش، احداث شرکت پالایش سپهر پارسیان برای تولید اتان و استحصال گازهای مخلوط صنعتی، احداث شرکت کربنات سدیم کاوه ، احداث واحد صنعتی شرکت کاغذ زاگرس و احداث فاز دوم کارخانه سیمان خاکستری نی‌ریز، از 23 پروژه اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی در استان فارس هستند.
از دیگر پروژه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی در استان فارس می‌توان به احداث واحد صنعتی شرکت کاغذ سبز خرامه، احداث واحد صنعتی و بسته‌بندی عسل و تولید ملکه توسط شرکت ملکه زنبور عسل کازرون، احداث هتل پنج ستاره رز، احداث مرکز فرهنگی سعدی، احداث هتل سه ستاره، احداث اقامتگاه سنتی، احداث سد تاخیری تغذیه‌ای تنگ خمار فسا و احداث قطعه اول تونل شهید باقری در محور لامرد – خنج اشاره کرد.
همچنین احداث سالن در مجموعه حجاب شیراز، پروژه تولید و مصرف ایمپلنت‌های داخلی به جای نمونه خارجی، پروژه تولد و مصرف الکترودهای قلبی، پروژه‌ تولید و مصرف تیغه‌های دراماتوم داخلی به جای خارجی، احداث راه‌آهن جهرم-لار، احداث باند دوم محور فسا-داراب، احداث باند دوم راه‌ کوار-فیروزآباد، بهسازی راه اصلی فیروزآباد-قیر و خنج، احداث فاز اول صنایع آلومینیوم جنوب برای تولید شمش آلومینیوم و توسعه فاز اول مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد برای تولید کنسانتره آهن-گندله آهن و آهن اسفنجی از دیگر اولویت‌های اقتصاد مقاومتی در استان فارس هستند.
در سند پیشران توسعه استان فارس، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مسئول پیگیری مستمر روند اجرای کامل 23 پروژه اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی تا حصول نتیجه انتخاب شده است.
پیشرفت فیزیکی بیش از 85 درصدی پروژه های اقتصاد مقاومتی در فارس
استاندار فارس در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران گفت: در سند پیشران توسعه استان علاوه بر 180 پروژه پیش بینی شده در سند، 23 پروژه به عنوان پروژه اولویت دار استان مصوب شده بود.
عنایت الله رحیمی افزود: عملکرد این 23 پروژه بیش از 85 درصد پیشرفت است، تنها یکی دو پروژه با مشکلات و معضلاتی روبرو بود که در نشست امروز مقرر شد در سطح ملی و استانی مسایل آنان پیگیری شود که امیدواریم این پروژه ها نیز زودتر به نتیجه برسد.
وی ادامه داد: کارخانه آلومینیوم جنوب، کارخانه کربنات سدیم، طرح توسعه کارخانه فولاد پاسارگاد کوار، کارخانه سیمان خاکستری نی ریز و تعدادی پروژه های تولیدی از جمله مواردی بود که در نشست کارگروه اقتصاد مقاومتی استان مورد بررسی قرارگرفت.
استاندار فارس گفت: روند پروژه های اقتصاد مقاومتی استان روند قابل قبولی است که افتتاح این پروژه ها تحول اساسی در استان صورت می گیرد.
رحیمی افزود: تحقق این پروژه ها هم در زمینه صادرات نفتی و هم در زمینه اشتغال اثرگذار خواهد بود ضمن اینکه ارزش افزوده و تولید داخلی استان را نیز افزایش می دهد که در بلند مدت برای تخصیص اعتبار به استان اثرگذار است.
پروژه های قابل افتتاح در سفر رییس جمهوری به فارس
وی ادامه داد: در سفر ماه جاری رییس جمهوری به فارس از 23 پروژه اولویت دار اقتصاد مقاومتی، پروژه آلومینیوم جنوب با ظرفیت 300 هزار تن و سرمایه گذاری حدود 15 هزار میلیارد تومان، پروژه کارخانه کربنات سدیم با حدود هزار و 200 میلیارد تومان سرمایه گذاری و اشتغالزایی بیش از هزار نفر، فاز توسعه ذوب آهن پاسارگاد با سرمایه گذاری حدود یک میلیارد و 930 میلیون تومان و کارخانه سیمان نی ریز به بهره برداری می رسد.
استاندار فارس گفت: سرجمع سرمایه گذاری های صورت گرفته در پروژه های عمرانی و تولیدی که در سفر رییس جمهوری به فارس افتتاح می شود بیش از 30 هزار میلیارد تومان است.
رحیمی در مورد میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در استان نیز بیان کرد: سرمایه گذاری خارجی متاثر از سیاست های کلان اقتصادی کشور و سیاست های بین المللی که با آن مواجه هستیم، است.
وی ادامه داد: تا زمانی که برجام را داشتیم سرعت خوبی در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی صورت گرفت اما با خروج غیرقانونی و یک طرفه آمریکا جذب سرمایه گذاری خارجی دچار افت شد .
استاندار فارس گفت: در سال 97 مجدد فعالیت در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی شروع شد و در سال 98 حدود 6 برابر 97 جذب سرمایه گذاری را داشتیم.
رحیمی افزود: بیش از 1.50 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در سال 98 در استان جذب شده است.
استاندار فارس همچنین در نشست کارگروه اقتصاد مقاومتی استان گفت: تا جایی که می توانیم باید در روند اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی استان تسهیل ایجاد کنیم.
رحیمی اظهارکرد: ممکن است برخی مدیران استان بعد از 6 سال فعالیت خسته شده اند شدند و باید نیروهای تازه نفس تر جایگزین آنان شوند تا پروژه های اقتصاد مقاومتی را محقق کنند.
بهره برداری از پروژه های اقتصاد مقاومتی در توسعه فارس اثرگذار است
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس نیز در جمع خبرنگاران گفت: چنانچه پروژه های اقتصاد مقاومتی در سال جاری به اتمام برسد در سیمای توسعه استان اثرگذار خواهد بود.
حسن نوروزی با اشاره پروژه های اقتصاد مقاومتی در حوزه راه های مواصلاتی افزود: قطعه اول تونل شهید باقری در محور لامرد به خنج ، 10 کیلومتر از محور فسا به داراب از جمله این پروژه ها است که این پروژه ها تا پایان سال به بهره برداری می رسد.
وی ادامه داد: در محور کوار به فیروزآباد 21 کیلومتر محور تا پایان سال تکمیل می شود و به بهره برداری می رسد.
وی اضافه کرد: در محور فیروزآباد، قیر و خنج نیز 6 کیلومتر مسیر و در محور جهرم به لار 10 کیلومتر مسیر تا پایان سال به بهره برداری می رسد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس گفت: پیشرفت فیزیکی 23 پروژه اقتصاد مقاومتی استان بسیار خوب بوده است.
نوروزی افزود: همچنین یک هتل سه ستاره و یک هتل پنج ستاره را جزو پروژه های اقتصاد مقاومتی داشتیم که این پروژه ها قبل از سفر رییس جمهوری تکمیل و در سفر رییس جمهوری تکمیل خواهد شد.
زمان مشخصی برای سفر آینده رییس جمهوری به استان فارس اعلام نشد.
وضعیت پروژه های حوزه میراث فرهنگی و گردشگری
مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس در این نشست گفت: احداث مرکز فرهنگی سعدی 72 درصد، احداث هتل سه ستاره 94 درصد، احداث هتل پنج ستاره بیش از 80 درصد و احداث اقامتگاه سنتی بیش از 83 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وضعیت پروژه های اقتصاد مقاومتی دانشگاه علوم پزشکی
دبیر اقتصاد مقاومتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست گفت: یکی از پروژه ها تولید و مصرف الکترودهای قلبی بود که این پروژه به بهره برداری کامل رسیده است اما با توجه به اینکه خریدار عمده محصولات این شرکت دانشگاه علوم پزشکی است و پرداخت ها به دلیل بیمه با تاخیر صورت می گیرد این شرکت با مشکل سرمایه در گردش مواجه است.
وی افزود: در مورد پروژه تولید و مصرف تیغه های دراماتوم داخلی به جای خارجی نیز با مشکلاتی مواجه هستیم که این شدکت با ظرفیت کامل نمی تواند تولید کند.
وی ادامه داد: در حوزه پروژه تولید و مصرف ایمپلنت های داخلی به جای نمونه خارجی نیز این پروژه به اتمام رسیده و مشکلی در این زمینه نداریم.
وضعیت نصب کنتورهای فهام
مسلم کرامت مدیر امور برق نواحی برق شیراز و نماینده شرکت توزیع نیروی برق شیراز نیز در این نشست گفت: پروژه‌های نصب 10 هزار دستگاه کنتور فهام به منظور ایجاد جایگاه ارتباطی متناسب با بخش کشاورزی و نظارت بر مصرف انرژی در این بخش از پروژه های اقتصاد مقاومتی بوده است.
وی افزود: تا کنون پنج هزار و 500 کنتور نصب شده و تا زمان پیش بینی شده یعنی مهرماه 1399 نیز چهار هزار و 500 کنتور دیگر نصب خواهد شد.
وضعیت پروژه های اقتصاد مقاومتی در حوزه صنعت
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این نشست گفت: یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی احداث شرکت پالایش سپهر پارسیان برای تولید اتان و استحصال گازهای مخلوط صنعتی بوده است که در حال احداث 62 کیلومتر خط لوله انتقال است که 1.2 کیلومتر آن در شهرستان مهر با مشکل مواجه شده که تلاش برای حل آن هستیم.
حمیدرضا ایزدی افزود: 43 کیلومتر کارگذاری لوله شده است و پیشرفت طرح 85 درصد است که نیمه نخست سال آینده به بهره برداری می رسد.
وی ادامه داد: شرکت کاغذ زاگرس یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی بوده که 77 میلیارد تومان برای این طرح تسهیلات تصویب شده و تا کنون 2.5 میلیارد تومان تسهیلات به آن پرداخت شده است که باید تسهیلات تکمیلی از محل بانک صنعت و معدن پرداخت شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: از دیگر پروژه های اقتصاد مقاومتی سیمان خاکستری نی ریز است که به طور کامل به بهره برداری رسیده و سیمان در حال تولید است.
ایزدی افزود: فاز اول طرح توسعه مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد کوار از دیگر پروژه های اقتصاد مقاومتی است که آماده افتتاح است و مشکلی ندارد.
وی ادامه داد: برای انتقال آب به این کارخانه توافقات با شرکت آب منطقه ای جهت احداث خط انتقال آب انجام شده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: واحد صنعتی کاغذ سبز خرامه از دیگر پروژه های اقتصاد مقاومتی از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار نیست و در تامین منابع مورد نیاز مشکل دارد که با ایدرو در ارتباط هستیم تا مشکل را حل کنیم.
ایزدی افزود: شرکت کربنات سدیم فیروزآباد از دیگر پروژه های اقتصاد مقاومتی است که با 320 تن ظرفیت به بهره برداری رسیده و با نصف ظرفیت فعالیت می کند و برای هزار و سه نفر ایجاد شغل کرده است.
وی ادامه داد: مشکل این پروژه عدم آبگیری سد هایقر به منظور تامین آب پایدار دوران بهره برداری است.
ایزدی گفت: فاز اول مجتمع آلومینیوم جنوب لامرد با سرمایه گذاری 1.2 میلیارد دلار 94 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تمام تجهیزات این کارخانه نصب و مواد اولیه تامین و بارگیری کوره خط تولید آغاز شده است.
پروژه های اقتصاد مقاومتی در حوزه راه
مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس نیز در این نشست گفت: باند دوم محور فسا به داراب تا پایان سال به بهره برداری می رسد.
جعفر زاهدی افزود: باند دوم محور کوار به فیروزآباد نیز تمام شده و از آن استفاده می شود.
وی ادامه داد: احداث باند دوم جهرم، لار و بندرعباس مشترک بین ادارات کل راه و شهرسازی فارس، لارستان و هرمزگان است و از نظر اعتباری ضعیف است که 10 کیلومتری که جزو تعهد اداره کل راه و شهرسازی فارس بوده تا پایان سال به اتمام‌می رسد.
مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت: احداث راه فیروزآباد، قیر و خنج که 6 کیلومتر آن در تعهد اقتصاد مقاومتی بوده است اگر تامین اعتبار شود تا پایان سال به بهره برداری می رسد.
محمدرضا باقری فرد مدیرکل راه و شهرسازی لارستان نیز در این نشست گفت: احداث قطعه اول تونل شهید باقری به طول 10.5 کیلومتر با روشنایی موقت در حال بهره برداری است و اگر 20 میلیارد تومان به این پروژه تخصیص داده شود روشنایی و لایه آسفالت آن تمام می شود.
برچسب‌ها
اقتصاد مقاومتی استانداری فارس عنایت الله رحیمی

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/108491/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راحتی خیال از مرز شرقی؟

بازدارندگی متعارف ایران

لاغری در عرض دو هفته

مهر تایید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس

کمک 23 میلیاردی موسسه خیریه‌ای شیرازی به سیل سیستان‌وبلوچستان

مادر و دختر قاچاقچی ارز در شیراز، نقره داغ شدند

مهر تأیید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس

‌توزیع بیش از یک میلیون مکمل آهن در مدارس دخترانه فارس

نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا با بررسی تحولات غزه

مسمومیت اعضای یک خانواده با قارچ در شیراز

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

زمان طلایی برای درمان لکنت زبان

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟

گوشت با سبزی در صدر منوی تورم

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌ را کسی گردن نمی‌گیرد

افزایش تعداد گوزن زرد ایرانی در ارسنجان + فیلم

افتتاح مدرسه خیرساز به همت خیر شیرازی

انتقال بیمار 68 ساله با بالگرد به شیراز

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان توقف فوری جنگ علیه غزه شد

سرقت طلا و قتل شهروند آباده‌ای

رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت در اکثر نقاط کشور

جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!

قتل خانم 82 ساله در آباده و سرقت طلاجات او

موفقیت مخترعان شیرازی در اختراع کیسه مدرج جمع‌آوری خون از ناحیه جراحی

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

کی بود کی بود من نبودم؟!

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

دانستنی‌هایی درباره سندروم روده تحریک‌پذیر

ناروانی طبیعی گفتار و راهکارهای درمان آن

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

شرط ادامه کار املاک "دیوار" از زبان مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن

24 آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد

قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال 1402 به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد

اتحادیه صنف طلا و جواهر: چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

جلوی لرزش و سروصدای لباسشویی تو بگیر !!!

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

سرمقاله فرهیختگان/ ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سرمقاله شرق/ تحریم‌های جدید علیه ایران

سرمقاله اعتماد/ سیل و رفع خطر ناامنی غذایی و سوءتغذیه

سرمقاله ایران/ ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد