پیام فارس

آخرين مطالب

ساخت ورزشگاه اختصاصی بانوان چالش شورای شیراز ورزشي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس آمارها بیانگر فقر شیراز در زیرساخت‌های ورزشی است فقری که در بخش بانوان بیشتر به چشم می‌آید؛ حال آنکه حداقل طی پنج سال اخیر، انقلابی در حوزه زیرساخت‌های ورزشی در فارس رخ داد و شاهد افزایش سرانه فضای ورزشی در اکثر نقاط این استان، جز شیراز بودیم.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی ورزش و جوانان فارس، در حالیکه طی سال‌های اخیر با همکاری همه دستگاه‌ها و حمایت مدیریت ارشد استان، زمینه افزایش میانگین سرانه ورزشی استان به بیش از 1.5 متر مربع فراهم شده، شیراز به لحاظ این شاخص از یک عقب ماندگی مزمن رنج می‌برد و سرانه ورزشی در این کلانشهر کمتر از 30 سانتیمتر است.
در بررسی وضعیت فضاهای ورزشی ایجاد شده در شیراز طی سال‌های اخیر، تنها شاهد بازسازی و بهسازی فضاهای ورزشی موجود در شیراز بوده‌ایم، اگرچه ساخت ورزشگاه پارس در میانرود بعد از سالها، به سرانجام رسید و در روزهای پایانی امسال هم شاهد افتتاح ورزشگاه 6 هزار نفری شیراز خواهیم بود؛ اما این اقدامات باز هم تاثیر چندانی بر شاخص مهم سرانه فضای ورزشی در این کلانشهر نخواهد داشت.
اگرچه آمار دقیقی وجود ندارد اما با قاطعیت می‌توان گفت که سهم بانوان از سرانه ورزشی موجود در شیراز، به یک سوم هم نمی‌رسد بطوریکه تنها فضای اختصاصی ورزشی بانوان در شیراز ورزشگاه حجاب است؛ ورزشگاهی که امروز پاسخگوی نیاز روبه فزونی جمعیت بانوان در این کلانشهر نیست.
به گزارش ایسنا، مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس، در گذشته بارها پیرامون فقر سرانه فضای ورزشی در شیراز سخن گفته و تاکید کرده بود که یکی از دلایل مهم این فقر، نبود زمین مناسب با کاربری ورزشی در این کلانشهر است.
حیدرعلی کامیاب تاکید کرده بود که بخشی از زمین‌های با کاربری ورزشی در گذشته با تغییر کاربری به فضاهای فرهنگی تبدیل شده است.
اما آنچه چهارشنبه هفته گذشته و در آخرین جلسه علنی شورای شیراز خبر ساز شد، رد لایحه شهرداری در خصوص واگذاری یک زمین در محدوده شمالغرب شیراز برای احداث ورزشگاه ویژه بانوان بود؛ موضوعی که چه در حین بررسی و چه بعد از رد آن منجر به نقدها و نظرات مختلفی شد.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شیراز به عنوان یکی از مخالفان این لایحه در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه نه تنها مخالف ساخت مجموعه‌ای اختصاصی ویژه بانوان نیست بلکه از طرح آن در شورا استقبال و حمایت کرده است، گفت: معتقدم که نباید پروژه به بخش دولتی وگذار شود، چرا که با توجه به ضرورت تسریع در ساخت چنین مجموعه‌ای، در صورتی که به بخش دولتی واگذار شود باید روندی طولانی را سپری کند.
نوذر امامی عنوان کرد: واگذاری پروژه به اداره کل ورزش و جوانان طبق آیین نامه‌های موجود خلاف قوانین است و تنها شهرداری با مشارکت بخش خصوصی امکان ساخت این پروژه را دارد.
او خاطرنشان کرد: طبق آیین نامه واگذاری زمین که به تصویب شورای شهر رسیده، واگذاری زمین صرفا در موارد مصرح قانونی امکان پذیر است و در موارد مصرح قانونی شهرداری وظیفه‌ای برای واگذاری زمین به اداره ورزش را ندارد؛ در همین آیین نامه واگذاری زمین به ادارات دولتی ممنوع شده است.
این عضو شورای شهر شیراز عنوان کرد: پروژه‌های زیادی در سطح شیراز و استان توسط ورزش و جوانان معطل اعتبارات دولتی مانده است، به همین دلیل پیشنهاد من این بود که طی مناقصه و مزایده به بخش خصوصی واگذار شود که به نام بانوان ساخته شود.
امامی با بیان اینکه متاسفانه بعضی‌ها به دلیل استفاده تبلیغاتی و انتخاباتی با تکیه بر دفاع از بانوان مطالب کذب را منتشر می‌کنند و آدرس غلط می‌دهند، گفت: در یک جلسه پیشنهاد کردم برای جلوگیری از سوء استفاده زمین مذکور را به نام ورزشگاه اختصاص داده و برای اجرا یا خود شهرداری و یا بخش خصوصی ورود کند.
به گفته او، طبق قانون بر اساس آیین نامه واگذاری زمین شهرداری واگذاری زمین‌های شهرداری به دستگاه‌های دولتی برای ساخت پروژه ممنوع است و شورای شهر به عنوان پارلمان شهری باید حافظ مصالح و منافع مردم در سطح شهر باشد.
یکی از دو بانوی عضو شورای شهر شیراز نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اعلام وصول لایحه‌ای از سوی شهرداری شیراز مبنی بر واگذاری زمینی 6 هزار و 600 مترمربعی در اختیار ورزش و جوانان برای احداث ورزشگاهی ویژه بانوان در صحن علنی شورای این کلانشهر و چرایی مخلفت برخی اعضا با طرح مذکور، گفت: برخی از اعضا در مخالفت با این طرح معتقد هستند که اگر زمین در اختیار اداره کل متبوع قرار گیرد و آنها هم به بخش خصوصی دهند تا بسازد، فرآیندی طولانی را طی خواهد کرد و علاوه بر آن آنگونه هم که باید مورد استفاد بانوانان قرار نمی‌گیرد.
لیلا دودمان با بیان اینکه برخی از دوستان اعتقاد دارند که وگذاری زمین به بخش دولتی امکان پذیر نیست، افزود: اگرچه در قانون شورا و شهرداری‌ها، واگذاری زمین به بخش دولتی منع شده اما در قانون برنامه ششم توسعه کشور همکاری شهرداری‌ها با نهادهای دولتی در تامین زمین به ویژه در فضاهای فرهنگی و ورزشی دیده شده است.
او که از موافقین تصویب این طرح بود، گفت: با سه شرط تعیین مدت زمان اجرا، عدم تغییر کاربری پس از ساخت و استفاده از امکانات و تجهیزات استاندارد، موافق واگذاری زمین به اداره کل ورزش و جوانان بودم.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز نیز در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: هیچ یک از اعضای شورای شهر شیراز مخالف ساخت ورزشگاهی تحت عنوان ورزشگاه بانوان نیستند که از این مهم استقبال کرد و می‌کنند. اما دو دیدگاه در این باره وجود دارد و آن اینکه این ورزشگاه باید سریعتر در زمین مورد نظر ساخته شود و هم اینکه شهرداری این ورزشگاه را با مشارکت بخش خصوصی به بهره‌برداری برساند.
علی ناصری که به این طرح رای مخالف داده بود، ادامه داد: پروژه‌هایی که به بخش دولتی واگذار شده معمولا به طول انجامیده و ما هم اعتقاد داریم که باید سریعتر ورزشگاهی ویژه زنان به ویژه برای پوشش بخش شمال و شمال غربی شیراز احداث شود.
او یادآور شد: اعضای شورا هفته گذشته یک طرح یک فوریتی را در دستور کار قرار دادند و احتمالا به زودی این طرح در صحن علنی مطرح شود تا شهرداری با مشارکت بخش خصوصی کلنگ مجموعه برای آغاز عملیات اجرایی را به زمین بزند.
این عضو شورای شهر شیراز در توجیه اینکه چرا برخی اعضای این شورا موافق واگذاری پروژه به بخش خصوصی هستند، گفت: بخش خصوصی برای تسریع در ساخت ورزشگاه ویژه بانوان، بهتر می‌تواند پاسخگو باشد.
سخنگوی شورای شهر شیراز نیز در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: طبق قانون برنامه ششم توسعه کشور، شهرداری‌ها نمی‌توانند زمین به دولت واگذار کنند، لذا از آنجا که ادار کل ورزش و جوانان نماینده دولت در بخش ورزش و جوانان محسوب می‌شود امکان واگذاری زمین برای ساخت پروژه مدنظز به آنها وجود ندارد.
سعید نظری با بیان اینکه لایحه مطرح شده در خصوص واگذاری زمین با هدف ساخت ورزشگاه بانوان، این هفته نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: در جلسه این هفته سه گزینه یعنی ساخت مجموعه توسط شهرداری، بخش خصوصی یا یکی از هیئت‌های ورزشی بررسی خواهد شد.
این عضو شورای شهر شیراز با تاکید بر اینکه اعضای شورا تنها با ساختار شکلی ساخت پروژه مشکل دارد نه اصل و ماهیت ساخت آن، گفت: زمین پیش‌بینی شده تنها به ورزش بانوان اختصاص دارد و غیر از آن به کربری دیگری اختصاص پیدا نخواهد کرد.
نظری ادامه داد: معتقدیم که شرق و غرب شیراز در ورزش بانوان محروم تر از مرکز این کلانشهر شیراز است، در این راستا زمینی در منطقه 11 ویژه پوشش بخش شرقی شیراز در خیابان سهراب سپری واقع در منطقه 11 برای احدث مجموعه ورزشی زنان اختصاص داده شده که سرمایه گذار نیز آماده اجرای آن است.
او یادآور شد: برای غرب شیراز نیز زمین پیش‌بینی شده برای ساخت ورزشگاه بانوان به اعتباری حدود 135 میلیارد تومان نیاز دارد و بر این باوریم که این میزان اعتبار را می‌توانیم در بودجه سال آینده شیراز پیش‌بینی کنیم تا شهرداری خود ساخت و بهره‌برداری را انجام دهد.
به گزارش ایسنا، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در واکنش به حواشی ایجاد شده بر سر مخالفت شورا با طرح دو فوریتی ساخت ورزشگاه بانوان، ماهیت این رای را نقطه افتخاری برای شورای شیراز دانست و تاکید کرد که این رای به دلیل منع قانونی بوده و به هیچ عنوان موضوعی سیاسی، گروهی یا جنسیتی نبوده است.
سید عبدالرزاق موسوی ادامه داد: اعضای شورا فارغ از هرگونه شائبه‌ای براساس تشخیص خود و با اعلام دلایل خود رأی داده‌اند؛ بیان صریح استدلال‌ها در تصمیم‌گیری می‌تواند مبنای قضاوت و ارزیابی عمومی شهروندان قرار گیرد و از این جهت این رأی نشانه توجه جدی اعضای شورا به منافع و مصالح عمومی شهروندان به جای مسائل شکلی و یا تبلیغاتی است.
موسوی اضافه کرد: نکته مهم دیگر این است که دو بانوی عضو شورا که هر دو در حوزه حقوق بانوان در فضای اجتماعی فعال هستند، در قبال این لایحه دو رای مختلف می‌دهند و این نشان می‌دهد که اساساً موضوع جنسیت در بررسی این لایحه مطرح نبوده است؛ بنابراین به نظر من باید این رأی را یکی دیگر از نقاط مبارک در پرونده شورای پنجم دانست.
رئیس شورای شهر شیراز در ادامه با اشاره به دلایل موافقین و مخالفین این لایحه، تصریح کرد: عمده استدلال موافقین، دلایلی همچون ضرورت ساخت ورزشگاه خاص بانوان در کلان‌شهر شیراز به عنوان یک اولویت و همچنین استفاده از فرصت اعلام آمادگی اداره‌کل ورزش و جوانان استان فارس برای تأمین هزینه ساخت بوده است.
موسوی افزود: اما مخالفین واگذاری زمین به اداره‌کل ورزش و جوانان دلایل مهمی داشتند که مورد پذیرش اکثریت اعضا قرار گرفت؛ ازجمله اینکه این لایحه با سیاست‌های دولت مبنی بر واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی هم‌خوانی ندارد؛ تجربه بخش‌های دولتی در تأمین اعتبار و اتمام این پروژه‌ها ناموفق بوده است؛ تجربه واگذاری تنها سالن بانوان شیراز نیز ناموفق بوده و امروزه استفاده مناسب از آن نمی‌شود و همچنین این نکته اساسی که واگذاری زمین به سازمان‌های دولتی ممنوعیت قانونی دارد، ضمن آنکه در موارد مصرح قانونی نیز شهرداری وظیفه‌ای برای واگذاری زمین به اداره‌کل ورزش و جوانان استان ندارد.
وی با بیان اینکه مخالفین در عین حال مخالفت، بر ضرورت ساخت ورزشگاه توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی و حتی خود شهرداری بار عایت الزامات قانونی تأکید دارند، اضافه کرد: اداره‌کل ورزش و جوانان می‌تواند این اعتبارات را در منطقه محروم شیراز به ورزشگاه بانوان اختصاص دهد.
مدیرکل ورزش و جوانان فارس نیز در این خصوص با یادآوری اینکه برای ساخت مجموعه ورزشی شماره 2 بانوان شیراز امسال بودجه در نظر گرفته شده است، لزوم همراهی تمام دستگاه‌ها برای محقق شدن این مهم را یادآور شد.
حیدرعلی کامیاب با انتقاد از برخی نظرات غیرکارشناسی عنوان شده در جلسه بررسی طرح 2 فوریتی اختصاص زمین به ورزشگاه بانوان در شیراز، گفت: بعد از رایزنی‌های بسیار برای تامین یک زمین مناسب در شیراز، یک زمین به مساحت 6 هزار و 400 متر مربع واقع در میدان احسان با کمک شهرداری مشخص شد.
کامیاب با اشاره به رشد فعالیت‌های ورزشی بین بانوان و وجود هشت تیم لیگ برتری بانوان در رشته‌های مختلف و همچنین نبود امکانات فیزیکی کافی ویژه بانوان در حوزه ورزش، ساخت یک ورزشگاه مناسب و مجهز برای تمام رشته‌های توپی و غیرتوپی ویژه زنان را یک ضرورت دانست.
به گزارش ایسنا، در یکصد و پانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز که چهارم دیماه برگزارشد، لایحه شهرداری در خصوص واگذاری زمین به اداره کل ورزش و جوانان برای ساخت مجموعه ورزشی ویژه بانوان تصویب نشد.
این لایحه قرار است در یکصد و شانزدهمین جلسه علنی شورا که روز چهارشنبه 11 دیماه برگزار می شود، مجددا بررسی شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/110884/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

اگر این علائم را در چشم دارید نگران باشید

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو : خجالت بکش

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

‌پروژه خط اختصاصی برق شهرک صنعتی فراشبند تکمیل می‌شود

تقویت حمایت از تولیدکنندگان با توسعه ارتباطات مجموعه‌های علمی

برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس

ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال

‌ بهره‌برداری از 36 پروژه عمرانی سلامت‌محور در فارس

‌ تعیین تکلیف 728 هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس

مشکلات اتحادیه عطاران و سقط فروشان بررسی شد

پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو: خجالت بکش

توزیع دفترچه‌های موقت شناسایی سپرده‌گذاران اتباع خارجی در فارس

اجرای ٢٠ پروژه عمرانی-زیرساختی منطقه ویژه لامرد در سال ١4٠٢

شکسته شدن 2 سد خاکی/ سیلاب در حاجی آباد زیرکوه جاری شد + عکس

تداوم بارش‌های رگباری در این استان‌ها؛ کوهنوردی ممنوع!

رقابت قرآنی دانش آموزان شمال فارس در سرچهان

اعلام زمان و مکان بررسی مدارک آزمون استخدامی آموزگاری در فارس

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

آغاز به کار بیستمین نمایشگاه کشاورزی در شیراز

شهرستان مهر میزبان شاعران

از بزرگترین پارک آبی کشور در شهر شیراز چه می‌دانید؟

گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود

وزش باد شمال شرقی در خلیج فارس و دریای عمان از امشب

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

چیزهایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند

خدمت‌رسانی گروه‌های جهادگر بسیج در پی آبگرفتگی مناطق شیراز

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز 6 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار