پیام فارس

آخرين مطالب

ترکیبات ضد میکروبی، انواع و مشخصات آن‌ها مقالات

  بزرگنمايي:

پیام فارس - مواد ضد میکروبی یا همان آنتی‌باکتریال ترکیباتی هستند که میکرو ارگانیسم‌ها را از بین برده یا مانع رشد آن‌ها می‌شوند.

مواد ضد میکروبی بر حسب نوع میکروارگانیسمی که علیه آن فعالیت می‌کنند تقسیم‌بندی می‌شوند. مثلاً آنتی‌بیوتیک‌ها بر علیه باکتری‌ها و مواد آنتی‌فونگال‌ها علیه قارچ‌ها واکنش نشان می‌دهند. در زیر به تعدادی از مواد و ترکیبات ضد میکروبی اشاره می‌کنیم.
انواع ترکیبات ضد میکروبی
بیزابولول
بابونه بسیار بیشتر از چای گیاهی مورد علاقه ما است که حاوی یک ماده کوچک فوق‌العاده به نام بیزابولول نیز می‌باشد. این ماده به عنوان یک ضد التهاب عمل می‌کند و به آرام کردن و آرامش پوست شما کمک می‌کند. این محصول بی‌رنگ و با رایحه‌ای لطیف و گل‌دار، می‌تواند به پوست کمک کند تا سایر ترکیبات فعال را به طور مؤثر جذب کند.BISABOLOL ، به دلیل خاصیت تقویت‌کننده پوست، صدها سال است که در مواد آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
روغن گل سرخ
روغن گل سرخ پر از آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند بدن و پوست شما را سم‌زدایی کرده و زندگی سالم را ارتقا بخشد. بسیاری از روغن‌های ضروری سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند، بنابراین برای جوان‌سازی استفاده می‌شوند. ترکیب مرکبات موجود در روغن اسانس گل رز دارای خاصیت ضد میکروبی قوی است. هنگامی که به صورت موضعی استفاده می‌شود، می‌تواند به پاک‌سازی صورت و تقویت سلامت پوست کمک کند. دکتر کوئیک مارینیر: "خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی‌کننده روغن گل سرخ نیز برای درمان آنفولانزا، سرماخوردگی و برونشیت استفاده می‌شود.
کربنات لیتیوم
در سال 1843، کربنات لیتیوم به عنوان یک حلال جدید برای سنگ مثانه مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1859، برخی از پزشکان برای تعدادی از بیماری‌ها از جمله نقرس، احتباس ادراری، روماتیسم، شیدایی، افسردگی و سردرد، درمانی را با نمک لیتیم توصیه کردند. در سال 1948، جان کید اثر ضد میکروبی یون‌های لیتیوم را کشف کرد. این یافته باعث شد لیتیوم، به طور خاص لیتیم کربنات، برای درمان شیدایی مرتبط با اختلال دو قطبی استفاده شود.
گالیک اسید
این ماده دارای خصوصیات بیولوژیکی شامل خاصیت ضدالتهابی، ضد میکروبی، ضد حساسیت، ضد تصلب شریان و فعالیت ضد سرطانی، دفع رادیکال‌های آزاد و حفاظت در برابر بیماری قلبی و عروقی می‌باشد. علاوه بر این اثرات زیستی، مطالعات نشان داده که تزریق گالیک اسید به موش، باعث جلوگیری از آلزایمر و استرس اکسیداتیو می‌گردد.
پرسیدین
آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده برای اولین بار در سال 1985 پراستیک اسید( فروش پرسیدین ) را به عنوان ضد میکروبی برای استفاده داخلی در سطوح سخت ثبت کرد. محل­‌های استفاده شامل اماکن کشاورزی، تأسیسات غذایی، ابزارآلات پزشکی و حمام خانگی می‌باشد. پرسیدین همچنین برای استفاده در کارخانجات لبنیات و پنیر، در تجهیزات فرآوری مواد غذایی و در پاستوریزه کننده‌­ها در کارخانه‌های آبجو، کارخانه‌های شراب سازی و نوشیدنی‌ها ثبت شده است. همچنین از آن برای ضد عفونی کننده مواد پزشکی، برای جلوگیری از تشکیل بیوفیلم در صنایع پالپ و در دستگاه تصفیه و ضد عفونی‌کننده آب استفاده می‌شود.
استرپتومایسین
استرپتومایسین یک ضد باکتری آمینوگلیکوزید است. طبقه‌بندی شیمیایی استرپتومایسین آمینوگلیکوزیدها است. از کلاس‌های داروسازی FDA استرپتومایسین یک آنتی‌بیوتیک آمینوگلیکوزید با طیف گسترده است که معمولاً برای درمان سل فعال استفاده می‌شود. همچنین این ماده همیشه در ترکیب با سایر داروهای ضد سل استفاده می‌شود.
پوویدون آیوداین
پوویدون آیوداین یک ضد عفونی‌کننده طیف گسترده‌ای برای کاربرد موضعی در درمان و پیشگیری از عفونت زخم است. ممکن است در کمک‌های اولیه برای بریدگی‌های جزئی، سوختگی، ساییدگی و تاول استفاده شود. پوویدون آیوداین به دلیل جذب آرام آن از طریق بافت نرم، اثرات ضد عفونی‌کننده ماندگاری بیشتری نسبت به رنگ زرد ید از خود نشان می‌دهد و این گزینه را برای جراحی‌های طولانی‌تر انتخاب می‌کند. کلرهگزیدین نتایج مشابهی را ارائه می‌دهد، اما با نگرانی از مسمومیت برابر است. باکتری‌ها در برابر PVP-I مقاومت نمی‌کنند. در نتیجه،PVP-I کاربردهای گسترده‌ای در پزشکی به عنوان اسکراب جراحی یافته است.
کارواکرول
این ماده دارای اثرات ضد ویروسی، آنتی‌اکسیدان و ضد قارچی است. یکی از مهم‌ترین مزایای بهداشتی آن، اثرات ضد سرطان آن است. این نتایج امیدوار کننده‌ای را در برابر انواع مختلف سرطان شامل سرطان سینه، سلول‌های سرطانی ریه و دهان نشان داده است. مطالعه‌ای که در سال 2010 منتشر شد نشان داد که کارواکرول در تسکین مرگ سلول‌های سرطانی سینه موثر بوده.
اتیل پارابن
اتیل پارابن یک اتیل استر است که از غلظت رسمی گروه کربوکسی 4-هیدروکسی بنزوئیک اسید با اتانول به دست می‌آید. این ماده به عنوان نگه‌دارنده غذای ضد میکروبی، عامل ضد قارچی، متابولیت گیاهی و فیتواستروژن نقش دارد.
روغن دانه انار
(PSO) با مقدار بالا پنی سیکیک اسید(PA)، یک ایزومر کنجد اسید α-linolenic خواص دارویی مختلفی دارد. خواص اصلی به شرح زیر است: آنتی‌اکسیدان، ضد التهابی، نفروپاتیک، هپاتواستروئید، ضد عفونی‌کننده، ضد سرطان، افزایش سیستم ایمنی بدن، افزایش متابولیسم کربوهیدرات و کاهش مقاومت به انسولین است.
انتهای رپرتاژ آگهی

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/110968/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

کوچ بهاره عشایر از قشلاق به ییلاق + فیلم

پیش بینی هواشناسی کشور 31 فروردین 1403 / خیزش گرد و خاک در این استان ها

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شهید دستغیب شیراز

غرق شدن یک کودک بر اثر آبگرفتگی

برگزاری دومین دوره رقابت‌های طناب‌زنی نابینایان به مناسبت روز شیراز

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده/ بارش باران در این استان‌ها

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشورها در غرب آسیا شد

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شیراز

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران؛ با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

خبرگزاری مهر در پویش رسانه‌ای ققنوس قلم برگزیده بیشترین مشارکت شد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش‌بینی رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید در مناطق مستعد

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران /با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم /در بالاترین حد یک حادثه امنیتی بود نه حمله

تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

نمایش 4 اثر در ششمین پاتوق فیلم کوتاه

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

پایان یکه تازی اردوغان؟

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 31 فروردین / تردد روان در محورهای شمالی

ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

هواشناسی 31 فروردین 1403/ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه به ایران

شدت گرفتن بارش‌ها در مناطق مستعد

ورود سامانه بارشی جدید به فارس از امروز 31 فروردین 1403

آخرین وضعیت آب‌وهوا؛ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

رفع مشکل فرستنده های رادیو و تلویزیون در شهرستان مهر

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار

فارس و صدا و سیما: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل هستند

منشا صدای انفجار در تبریز چه بوده؟

(ویدئو) جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

جزئیات جدید از انفجارها در آسمان اصفهان/ خبرگزاری مهر: سه ریزپرنده در آسمان اصفهان منهدم شد

دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی

رادار ارتش در اصفهان هدف قرار گرفت؟ | اولین تصاویر از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار + جزئیات جدید