پیام فارس

آخرين مطالب

یک کارشناس توسعه محله‌ مطرح کرد

چرا انجام پروژه‌های محلی ضروری است؟ شهرداری تهران

چرا انجام پروژه‌های محلی ضروری است؟
  بزرگنمايي:

پیام فارس - مدیر دفتر توسعه محله‌ای محلات ناحیه 2 منطقه 17 شهرداری معتقد است که انجام پروژه‌ها در سطح محلات سبب کاهش شکاف میان شهرداری و شهروندان می‌شود.

سیما ودوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی شهر، درباره طراحی و اجرای چند پروژه مهم در محله‌های جلیلی و وصفنارد منطقه 17 که از سوی دفتر توسعه محله‌ای این ناحیه انجام شده است، گفت: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های این محله که از سوی مدیریت پیشین دفتر توسعه محلی و شورایاران دوره قبل پیگیری زیادی شده بود، پروژه بهسازی خیابان آقایاری است.
او با بیان اینکه خیابان آقایاری محور اصلی محله جلیلی بود و همه خدمات در آن ارایه می‌شد، گفت: این خیابان آشفتگی بصری زیادی داشت و برخی فعالیت‌های زاید در آن انجام می‌شد، البته پروژه بهسازی این خیابان موافقان و مخالفانی هم داشت. مثلا برخی کسبه نگران رونق کسب و کار خود بوده و از طرف دیگر دست فروشان هم مخالف اجرای این پروژه بودند؛ اما زمانی که بهسازی اجرا شد دغدغه‌های شهروندان هم کمتر شده و از انجام آن راضی هستند.
مدیر دفتر توسعه محله‌ای محلات ناحیه 2 منطقه 17 شهرداری، محله جلیلی را جزو یکی از سه محله در تهران عنوان می‌کند که سرانه فضای سبز آن صفر است. به گفته او؛ ایجاد فضای سبز هم اکنون و با توجه به ارزش بالای زمین برای شهرداری عمل دشوار و پرهزینه‌ای است. یکی از پیشنهادات این دفتر ایجاد باغراه محور برزو-نیک نفس و دایمی است. شرایط در این خیابان کمی متفاوت است به این دلیل که فرم خیابان بر اساس قناتی که زیر خیابان است شکل گرفته که فرم هندسی منظمی ندارد و این فرم به ایجاد لچکی‌های متعددی در اطراف مسیر منجر شده است. این لچکی‌ها هم اکنون فضا‌های سبزی هستند که از کیفیت و کارایی مناسبی برخوردار نیستند.
ودودی گفت: به دلیل فرم هندسی خاص این خیابان، این ایده مطرح شد که اینجا را به باغ راه تبدیل کنیم و با ایجاد پیوستگی بصری و کارکردی حاصل از اتصال و ایجاد پیوستگی در مناظر و نمای طبیعی و مصنوع، ایجاد و توسعه فضا‌های مشجر معبر شهری و تجهیز فضا‌های سبز موجود برای استفاده عموم، کار را پیش ببریم. خوشبختانه ساکنان و کسبه برای کمک به تامین اعتبار اجرای این پروژه، اعلام آمادگی کردند که عوارض معوقه شهرداری را پرداخت کنند تا از محل آن شهرداری جداره‌های خیابان را هم درست کند. درباره این پروژه از مردم نظرسنجی شده و پیش از اجرای کار قطعاً نظر آنان جلب خواهد شد.
او با بیان اینکه امیدواریم بخشی از اعتبارات این پروژه را تا امسال جذب کنیم، توضیح داد: برای پروژه باغ راه خیابان نیک نفس با تجهیز فضای سبز آن و بر اساس ایده کنونی دفتر در حدود یک و نیم میلیارد تومان برآورد هزینه شده است که در مقایسه با سایر پروژه‌های شهری رقم زیادی نیست. البته برخی مدیران شهری در دوره‌هایی بر اجرای پروژه‌های بزرگ تمرکز داشتند، اما در برخی نمونه‌های موفق در جهان در خصوص طراحی فضا‌های شهری برخی شاهکار‌های طراحی و معماری بازی با رنگ و یا طراحی متنوع و اصولی فضای سبز است، بنابراین با صرف هزینه‌های کم‌تر مانند ترمیم و رنگ آمیزی کف و جداره‌ها و تنوع کاشت گیاهان می‌توان به نتایج خوبی رسید.
مدیر دفتر توسعه محله‌ای محلات ناحیه 2 منطقه 17 شهرداری، با اشاره به پروژه دیگری که توسط سازمان نوسازی شهر تهران و با پیشنهاد این دفتر و همکاری شهرداری ناحیه 3 منطقه 17 در حال انجام است، گفت: پروژه نهرکشی و ترمیم سیستم جمع آوری آب‌های سطحی خیابان فرخنده که یکی از محدوده‌های قدیمی این ناحیه است، یکی از مهم‌ترین و بزرگترین مطالبات مردم محله بوده است. به طوری که آب گرفتگی به حدی زیاد بود که آب در داخل خانه‌های مردم نفوذ می‌کرد.
ودودی یکی از معضلات بزرگ منطقه 17 و 18 شهرداری تهران را خط آهن تهران- اهواز عنوان کرد و افزود: عبور قطار از درون این محلات هم صدای زیاد و هم لرزش ایجاد می‌کند، خوشبختانه با تاکید بر این موضوع در سند توسعه محلات -که توسط این دفتر تهیه شده - و پیگیری شهرداری منطقه، مسئولان راه آهن پذیرفته اند که درباره راهکار‌های کاهش لرزه خانه‌های اطراف ریل راه آهن، مطالعه موردی و عملیاتی انجام دهند.
به گفته او با توجه به عرض حدود 70 متر محدوده و حریم عبور خط راه آهن تهران- اهواز که به طول حدود 2 هزار و 500 متر از این منطقه عبور می‌کند، محدوده بسیار کم نوری شکل گرفته و در واقع نورپردازی انجام نشده است. همین عامل سبب برخی مشکلات و آسیب‌های اجتماعی مثل تجمع معتادان در این محل شده است. موضوع نورپردازی در این محدوده و خیابان‌های متین و برادران مقدم-فرخنده در بیستمین جلسه کمیته خدمات و زیرساخت ستاد بازآفرینی شهر تهران مطرح و مصوب شده و از اداره برق رودکی در حال پیگیری است.
تعریف پروژه‌ها از زبان مردم
مدیر دفتر توسعه محله‌ای محلات ناحیه 2 منطقه 17 شهرداری، معتقد است: شهروندان به دلیل فقدان شفافیت در عملکرد شهرداری‌ها کم اعتماد بوده و شکاف عمیقی میان خود و این نهاد‌ها متصور هستند.
ودودی با بیان اینکه حل بسیاری از مشکلاتی را که شاید خود مسبب آن هستند از شهرداری‌ها انتظار دارند و از سوی دیگر معتقدند که شهرداری منافع خود را بر منافع مردم در اجرای پروژه‌ها در اولویت دارد، گفت: تعریف پروژه‌ها از زبان مردم و در راستای حل مشکلاتی از محله که اکثریت ساکنان به آن اذعان دارند و طراحی مشارکتی فضا‌ها با ساکنان محله یا حداقل ساکنان پلاک‌های پیرامونی هر پروژه و یا نمایندگان مردمی کمک می‌کند تا این شکاف کمتر شده و ساکنان را به مشارکت‌های مالی و عملی در اجرای این پروژه ترغیب کند.
به گفته او؛ این پروژه‌های هر چند کوچک در راستای حل مشکلات ملموس و اثرگذاری بیشتری در جلب رضایت، افزایش حس تعلق و مشارکت پذیری آنان دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/111073/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محل تامین بودجه واحد‌های مسکن مهر اعلام شد

آغاز کشت چغندر قند بهاره در مرودشت

تردد روان در جاده های فارس

برگزاری یادواره شهدای هنرمند بوانات

فیلم حضور کودک 2 ساله یخ زده در بیمارستان | امیرمحمد چطور در میان حیوانان وحشی زنده ماند

اهدای شاخه گل به بانوان کم‌حجاب در باغ عفیف‌آباد شیراز

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

برگزاری اولین یادواره شهدای هنرمند مرند

تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور | شدت بارش در این استانها

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز سه‌شنبه 28 فروردین / بارش باران در بعضی محورهای مواصلاتی

بارش رحمت الهی در جنوب و شرق فارس

مرکز انتقال خون اردکان باید تجهیز شود

توزیع بیش از 600 تن کالای اساسی تنظیم بازار در شهرستان کازرون طی سالی که گذشت

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

اجرای طرح های اصلاح هندسی در ورودی های کمربندی شیراز

مراسم جشن لارستانی‌ها به مناسبت حمله ایران به رژیم غاصب صهیونیستی + تصاویر

آخرین جزئیات پیش بینی بارش‌ها و وضعیت دمای هوا در کشور / افزایش 5 درجه‌ای دما در شمال غرب

خلیج فارس مواج و متلاطم است

برگزاری اولین یادواره شهدای هنرمند شهرستان مرند

حمایت لارستانی‌ها از سپاه پاسداران برای حمله به اسرائیل + فیلم

◄ عدم کنترل پلیس راه چه بر سر کامیون های حمل پالت قیر آورد؟

مسجدجامعی: در گذشته اهل منبر، پله‌پله، چون خود منبر بالا می‌آمدند

اجرای 120 پروژه شهری در منطقه 5 شهرداری شیراز

3 سریال تاریخی کره‌ای که طرفداران «جومونگ» نباید از دست بدهند

رازهای سر به مهر مانده «مغز» انسان

پنتاگون جزئیات جدیدی درباره حمله ایران فاش کرد

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

توزیع بسته حمایتی تحصیلی میان دانش‌آموزان کم برخوردار فارس

10 تا از بهترین آزمایشگاه پاتوبیولوژی شیراز را بشناسید!

نجات فرد گمشده در کوه های آخ تنگ آباده

اجرای تور کارگاه‌گردی صنایع‌دستی شهرستان کوار با گردشگران کشور لیتوانی

افزایش شاخص‌های زیست محیطی در ارتفاعات شیراز

تدوین برنامه تحولی شهرک‌های صنعتی فارس در 110 شاخص عملیاتی

کمک 10 میلیاردریالی خانواده ای نیک اندیش به مرکزی درمانی در شیراز

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

کمک 400 میلیون تومانی استانداری جهت بهسازی ساختمان انجمن سینمای جوان

تولید یک کاپشن گران قیمت با پوست تمساح توسط استاد کره‌ای (فیلم)

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

بزرگداشت شهید حسین انتظاریان اردکانی در عقدا

پیام تسلیت استاندار در پی درگذشت رزمنده دفاع مقدس

اعلام ویژه برنامه‌های روز ارتش در فارس

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز سه‌شنبه 28 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

خودروی حامل دام قاچاق به مقصد نرسید