پیام فارس

آخرين مطالب

شیرازی‌ها انتظار مترو فراگیر را می‌کشند مقالات

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- حدود دو دهه، ساکنان شیراز انتظار بهره‌برداری از مترو را کشیدند اما هنوز مترو این کلانشهر بنابر مشاهدات و ارزیابی ها نتوانسته سهم زیادی در جابه جایی مسافران داشته باشد.

بیشتر شهروندان شیرازی در طول دو دهه گذشته شاهد تبعات حاصل از ساخت مترو این شهر بودند و اغلب در ترافیک حاصل از تغییر مسیرهای ناشی از عملیات اجرایی گرفتار می‌شدند و می شوند و نازیبایی‌های بصری آن را تحمل کرده و میکنند اما به نسبت این موارد هنوز طعم آسایش ناشی از استفاده از این ناوگان حمل و نقلی را نچشیده‌اند.
عدم گستردگی خطوط و ایستگاه های مترو شیراز باعث شده که تنها بخش بسیار اندکی از مردم این شهر بتوانند از این وسیله نقلیه همگانی بهره مند شوند و روزانه مترو را برای سفرهای درون شهری و کاری خود برگزینند.
علیرغم عمر حدود دو دهه‌ای آغاز ساخت مترو شیراز تنها یک خط این ترن شهری و آن هم فقط در یک محور طولی به بهره برداری رسیده و اکنون شهروندان این کلانشهر رویای تکمیل همه خطوط شش‌گانه،دربرگیری و فراگیری هر چه بیشتر آن را دارند.
در حال حاضر قطار شهری شیراز کمترین سهم جابجایی مسافر را در بین سایر ناوگان حمل و نقل عمومی این کلانشهر دارد.
سازمان قطار شهری شیراز در سال 80 آغاز به کار کرد و کلنگ خط یک متروی این شهر یکسال بعد در سال 81 به زمین زده شد و پس از گذشت 12 سال، مرحله نخست این خط به طول 24و نیم کیلومتر در سال 93 به بهره برداری رسید.
یک ششم از آرزوها
مترو شیراز در شش خط طراحی شده که حدود 90 کیلومتر طول دارد و طی 17 سالی که از شروع احداث قطار شهری شیراز می گذرد تنها یک خط آن به بهره برداری رسیده است.
کمبود منابع مالی همواره دلیل مهم سد راه احداث مترو شیراز از سوی مدیران شهری این کلانشهر بیان شده،موضوعی که با گذشت 17 سال باعث شده تنها یک خط از شش خط پیش بینی شده در شیراز محقق شود.
مشخص نیست که رویای اتمام حفاری‌ها و اعمال محدودیت ترافیکی برای احداث مترو و همچنین بهرمندی این کلانشهر از سیستم یکپارچه ناوگان حمل و نقل عمومی مدرن چه زمانی به واقعیت تبدیل می شود.
توان شهرداری شیراز در سالهای اخیر به سمت تکمیل خط دو مترو شیراز که از شهرک میانرود تا فلکه ستاد و در ادامه به سمت میدان گلستان پیش می رود گذاشته شده است.
خط 2 متروی شیراز به طول 15 کیلومتر از شهرک میانرود (بهارستان) آغاز می شود و تا کلبه سعدی (میدان گلستان) ادامه دارد که به گفته مسئولان شهرداری شیراز در حال حاضر حدود 11 کیلومتر از این مسیر از شهرک میانرود تا فلکه ستاد در دست ساخت است و اکنون مراحل نهایی عملیات حفاری توسط دستگاه TBM و بطور همزمان ساخت ایستگاه های این محور در حال انجام است.
کمترین سهم جابجایی مسافر در شیراز متعلق به مترو
بر اساس اعلام مدیران قطار شهری شیراز،این وسیله نقلیه نیمه مهرماه امسال روزانه حدود 80 هزار نفر در روز مسافر داشته است در حالی که سهم تاکسی و اتوبوس بیش از سهم مترو است.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز به ایرنا گفت:‌روزانه حدود 350 هزار نفر در شیراز سفر درون شهری خود را با اتوبوس انجام میدهند و این کلانشهر اکنون حدود هزار دستگاه اتوبوس دارد.
مسعود حسن شاهی افزود: روزانه نیز بیش از 100 هزار نفر از تاکسی در شیراز استفاده می کنند و در حال حاضر حدود 10 هزار تاکسی در سطح این کلانشهر وجود دارد.
عنایت الله رحیمی،استاندار فارس نیز در بازدید هفته گذشته خود از شورای شهر شیراز بر موضوع توسعه و تکمیل خط یک و خط دو مترو شیراز تاکید کرد و گفت: ضروری است انجام این مهم تا پایان فعالیت این دوره از مدیریت شهری صورت گیرد و این 2 خط در اختیار شهروندان شیرازی قرار داده شود.
یکی از شهروندان شیرازی به ایرنا گفت: مترو شیراز تنها در یک محور در طول روز تردد دارد که اغلب به مسیر بسیاری از شهروندان همخوانی ندارد در حالی که مسیرهای اتوبوس های درون شهری در بسیاری از نقاط شیراز توسعه داده شده و به همین دلیل شهروندان از اتوبوس و تاکسی بیشتر استقبال می کنند.
حسین بقال پور افزود: با وجود اینکه از سن کودکی تاکنون شاهد ساخت و ساز و فعالیت کارگاهی برای ساخت مترو شیراز بودم اما تاکنون به دلیل عدم فراگیری خطوط آن استفاده ای از این وسیله نقلیه عمومی نکردم.
وی ادامه داد: امیدوارم شاهد روزی باشم که مترو شیراز با توسعه خطوط مانند مترو تهران بتواند بار اصلی حمل و نقل درون شهری را بر دوش داشته باشد و در پی آن از تردد و شلوغی خیابان های شیراز که شهری توریستی و مقصد گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است نیز کاسته شود.
نوید بهره برداری از بخشی از خط دو
رییس سازمان قطار شهری شهرداری شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا،گفت: اگر تامین منابع به موقع انجام شود تا پایان دولت تدبیر و امید بخشی از خط دو مترو شیراز با حدود 4 ایستگاه به بهره برداری خواهد رسید.
حسن مرادی افزود: برای خط دو مترو شیراز بطور کامل 13 ایستگاه طراحی شده است که به شرط تامین منابع مالی بخشی از این خط تا کمتر از دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
وی ادامه داد: خط دو قطار شهری شیراز از شهرک میانرود آغاز و تا فلکه ستاد و در ادامه به طرف شهرک سعدی امتداد خواهد یافت که در بخش اول از شهرک میانرود تا فلکه ستاد به بهره برداری خواهد رسید.
مرادی اضافه کرد: به نسبت اعتبارات اختصاص یافته فاز اول این خط مترو تا کمتر از دو سال آینده با 2،3 و یا 4 ایستگاه تکمیل و افتتاح خواهد شد که تعداد ایستگاه ها به تخصیص اعتبارات بستگی دارد.
هشت سال کلنگ زنی،تنها یک سال کار
او به زمان آغاز عملیات اجرایی خط دو مترو شیراز اشاره کرد و گفت: ساخت این خط قطار شهری شیراز از سال 90 شروع شده اما در سالیان ابتدایی کار جدی و عمده ای برای ایجاد این خط نشده است و بخش اعظم کار این خط مترویی از ابتدای سال 98 تاکنون صورت گرفته است.
رییس سازمان قطار شهری شهرداری شیراز ادامه داد: خط 2 مترو شیراز به طول تقریبی 15 کیلومتر با تعداد 13 ایستگاه از میدان شکوفه واقع در شهرک میانرود در جنوب غربی شیراز آغاز و پس از عبور از بلوار عدالت و میدان بسیج در امتداد خیابان انقلاب به سمت میدان امام حسین (ع) و آزادی و پس از گذر از میدان اطلسی و حافظیه به میدان گلستان ختم خواهد شد.
مرادی با بیان اینکه این پروژه در دو فاز اجرا می‌شود،گفت: فاز اول آن از میدان شکوفه تا میدان امام حسین (ع) به طول تقریبی 11 کیلومتر با در نظر گرفتن ایستگاه‌های اصلی خط 2 شامل ایستگاه های شکوفه و قهرمانان واقع در شهرک میانرود، ایستگاه های عادل آباد، دولت، رحمت، امیرکبیر در بلوار عدالت و ایستگاه های استقلال، پانزده خرداد و امام حسین (ع) در خیابان انقلاب درحال اجرا است.
او اضافه کرد: در فاز دوم پروژه، ادامه مسیر به طول تقریبی 4 کیلومتر از میدان آزادی تا میدان گلستان شامل ایستگاههای آزادی ، اطلسی، حافظیه و گلستان تکمیل خواهد شد.
مرادی افزود: ایستگاه‌های خط 2 در عمق متوسط 17 متر از سطح زمین احداث می‌شوند که در میان آنها ایستگاه امام حسین (ع) با عمق 34 متری از سطح زمین به دلیل تقاطع با خط یک قطارشهری شیراز عمیق‌ترین ایستگاه است.
وی اظهار داشت: ایستگاه‌های استقلال و پانزده خراداد نیز جزء ایستگاه‌های عمیق خط 2 هستند و به جز ایستگاه شکوفه که تنها ایستگاه روزمینی خط 2 محسوب می‌شود سایر ایستگاه‌ها در دسته ایستگاه‌های نیمه عمیق با عمق بین 15 تا 22 متر قرار می‌گیرند.
رییس سازمان قطار شهری شیراز در ادامه سخنان خود عنوان کرد: کاستن از سرفاصله حرکت مترو این شهر نیازمند تامین تعداد مناسبی واگن و قطار است که این امر در کوتاه مدت نیز ممکن نیست.
مرادی سرفاصله حرکت مترو این شهر را 15 دقیقه عنوان کرد و گفت: ظرفیت کاهش این مدت زمان تا حدود 6 دقیقه نیز وجود دارد.
او افزود: امیدوارم در آینده با همکاری دولت، امکان افزایش تعداد قطار و کاهش سرفاصله مترو شیراز فراهم شود.
بزودی،بهره‌برداری از ایستگاه مترویی با معماری متفاوت
رییس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز کمتر از یک هفته پیش در حاشیه بازدید از روند احداث ایستگاه وکیل قطار شهری از پیشرفت قابل توجه این پروژه و اجرای معماری تاریخی و فرهنگی در ساخت آن خبر داد.
سولماز دهقانی با اشاره به موقعیت ویژه‌ی این ایستگاه در محدوده‌ی بافت تاریخی فرهنگی شیراز، اظهار داشت: مجموعه شورا و شهرداری شیراز از جمله در سازمان قطار شهری به این نتیجه رسیده که لازم است فضای داخلی ایستگاه وکیل با معماری سنتی احداث شود تا با بافت بیرونی این منطقه هم‌خوانی داشته باشد و در واقع بیان‌گر فضای بیرونی خود باشد.
این عضو هیأت رییسه شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه ایستگاه‌های مترو بخشی از فضاهای اثرگذار شهری هستند، گفت: زیبایی داخلی ایستگاه‌ها برای فضای بیرونی آن نیز جذابیت ایجاد می‌کند که خوشبختانه معماری جالب این ایستگاه می‌تواند این نقش را ایفا کند.
دهقانی به استفاده چشمگیر کلان‌شهرهای پیشرفته‌ی دنیا از تمام فضاهای شهری اشاره کرد و افزود: در برخی شهرها ایستگاه‌های مترو روایت‌گر تاریخ و فرهنگ آن شهر یا کشور است و این موضوع نشان می‌دهد که علاوه بر جنبه‌ی زیباشناختی، موضوعات فرهنگی، تاریخی گردشگری و ترغیب و یا راهنمایی گردشگران نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.
رییس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز در پاسخ به این سؤال که چرا این طرح‌ها در سایر ایستگاه‌های شهر اجرا نشده، تصریح کرد: ایستگاه‌های دیگری که چنین قابلیتی داشتند ازجمله ایستگاه زندیه در دوره گذشته به بهره‌برداری رسیده بودند اما کمیسیون گردشگری شورای پنجم موضوع زیباسازی فضاهای شهری ازجمله ایستگاه‌های مترو را در دستور کار خود قرار داده و طراحی معماری این ایستگاه نیز در همین راستا در حال انجام است.
وی اضافه کرد: البته در برخی از ایستگاه‌های قبلی هم امکان برخی تغییرات وجود دارد که امکان‌سنجی این موضوع را در کمیسیون گردشگری بررسی می‌کنیم.
دهقانی با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی به‌موقع برای رعایت جوانب مختلف در احداث ایستگاه‌های خط دوم متروی شیراز، اضافه کرد: ما برای ایستگاه‌های باقیمانده از خط یک و همچنین خطوط دیگر مترو تلاش خواهیم کرد که با الهام از فضای هم‌جوار هر ایستگاه از معماری مرتبط استفاده کنیم و یا اینکه در ایستگاه‌های مختلف، هنرهای دستی و یا فرهنگ اصیل، سنتی و بومی شیراز را از این طریق به تصویر بکشیم.
بنا براعلام رییس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز شهرداری شیراز وعده داده که ایستگاه وکیل قطار شهری با معماری متفاوت خود تا اوایل اسفندماه سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.
سهم شیراز از اعتبارات ملی مترو در سالهای اخیر
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز در دیدار به همراه استاندار فارس با اعضای شورای اسلامی شهر شیراز،گفت: قراردادی از گذشته در زمینه تخصیص تجهیزات مورد نیاز قطار شهری وجود داشته که ظرف سال‌های اخیر سهم شیراز کاهش داده شده بود اما با پیگیری استاندار فارس، سهم یک سوم از این محل برای مترو شیراز در نظر گرفته شده است.
یک رام قطار جدید در راه شیراز
محمود رضایی کوچی افزود: یک رام قطار (10 واگن) در یک ماه آینده به شهرداری شیراز واگذار خواهد شد که امیدواریم تا دهه فجر 98 راه‌اندازی شود و در خدمت شهروندان قرار گیرد.
وی ادامه داد: سفر رییس جمهوری به زودی به استان فارس انجام خواهد شد که باید مدیریت شهری شیراز از این سفر برای توسعه خدمات شهری حداکثر بهره‌برداری را داشته باشد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس اضافه کرد: بنابر تجربه سایر شهرهای کشور می‌توان در سفر رییس جمهوری، تفاهم‌نامه‌هایی در حوزه سرمایه‌گذاری با بانک‌های کشور منعقد شود تا بتوان سرمایه مورد نیاز طرح های عمرانی در اولویت را تامین و عملیات اجرایی آن را آغاز کرد.
سنگینی تامین منابع مترو بر دوش شهرداری شیراز
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز در این باره،گفت: در بازه زمانی سال 96 تا شهریور 98 بیش از 116 میلیارد تومان توسط شهرداری شیراز یارانه به بخش مترو پرداخت شده است،نگهداری و ارایه خدمات مترو بسیار هزینه بر است و سهم شهروندان و دولت در تامین منابع مالی آن نیز بسیار اندک است.
محمد هادی هاشم پور افزود: در حالی که بهای تمام شده هر بلیت مترو، حدود 6 هزار تومان بر دوش شهرداری شیراز هزینه تحمیل می کند،شهروندان تنها 900 تا 1500 تومان از آن را پرداخت می کنند و از مبلغ 63 میلیارد تومانی بهای کل بلیت در شش ماهه نخست سال 98، تنها حدود 8میلیارد از آن توسط شهروندان،900میلیون تومان از طریق یارانه پرداختی دولت و بیش از 55 میلیارد تومان توسط شهرداری شیراز پرداخت شده است.
او مبلغ کل اوراق مشارکت اختصاص یافته به مترو شیراز در سال 97 را 6000 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: دولت بازپرداخت معادل 50 درصد از این مبلغ را تعهد کرده و کل این اعتبار تنها صرف تکمیل خط 2 قطار شهری شیراز خواهد شد.
 
 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

22 مرداد روز تشکل‌ها ومشارکت اجتماعی گرامی باد

نماز جمعه 24مردادماه در شیراز و 31 شهر فارس برگزار نمی‌شود

معاون وزیر کشور: مقابل سرمایه‌گذار باید مامور و مسوول بود نه مامور و معذور

آغاز پروژه های کوچک مقیاس «زرگنده» و «درب دوم»

خانه موسیقی و انجمن نویسندگان کیش مجوز فعالیت گرفتند.

کسب رتبه برتر عملکرد مدیریت بحران در منطقه 16

رصد آسمان تهران از ارتفاعات دارآباد

روحانی: با فحاشی به دولت، مشکل حل نمی‌ شود

رونمایی از سامانه ثبت تخلفات و شکایات شورای عالی

از افتتاح ایستگاه های خط 6 و 7 مترو تا تأمین هزار دستگاه اتوبوس

وضعیت کرونا در فسا از قرمز به زرد تغییر کرد

سلام آقای شهردار/عوارض شهری چطور هزینه می شود؟

مهلتی دیگر برای پرداخت حق بیمه بیمه شدگان خاص

ارزیابی پیشرفت فیزیکی پروژه‌های منطقه 5

معاون وزیر کشور: امسال 1500 واحد صنعتی غیر فعال احیا می‌شود

نشست برنامه عملیاتی تفاهم نامه تامین 200 هزار واحد مسکونی کارگران برگزار شد

بر اساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور؛ شرکت های صندوق های بازنشستگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رتبه اول شفافیت را کسب کردند

سرنوشت تلخ زن جوان پس از ارتباط غیراخلاقی

ترامپ: با چین نه، ولی با ایران توافق می‌ کنیم

مجلس به وزیر پیشنهادی روحانی اعتماد نکرد

محکوم به قصاص در شهرستان رستم از مرگ رهایی یافت

نیاز به آیین نامه و ضوابط برای انبار مواد شیمیایی در سکونتگاه های شهری

استادان دانشگاه پنسیلوانیا یافته‌های علمی کرونا را با پژوهشگران شیراز در میان می‌گذارند

استادان دانشگاه پنسیلوانیا یافته‌های کرونا را با پژوهشگران شیراز در میان می‌گذارند

آماده میزبانی جام حذفی هستیم/ توهین به خبرنگار را بر نمی‌تابیم

گرمای کم سابقه هوای تابستان و گذر از روزهای پر مصرف برق در استان فارس

کلنگ زنی «طرح توسعه شمالی خط 3 مترو تا تجریش» ؛ دی ماه

50 هزار بسته معیشتی در شرق شیراز توزیع شد

شناسایی حدود 9 هزار خانوار نیازمند در شرق شیراز/ توزیع 50 هزار بسته معیشتی

جهش تولید در استان فارس محقق شده است

آمار جانباختگان کرونا در فارس از 650 نفر گذشت

حضور فاوای شهرداری تهران در اینوتکس 2020

برنامه‌های هیئت دوچرخه‌سواری فارس دارای پیوست فرهنگی است

تحقق 5٠ درصدی سند پیشران توسعه فارس/بنگاه اقتصادی بحرانی نداریم

2 مدرسه جدید در کیش به بهره برداری می رسد

تازه‌ ترین آمار از مبتلایان و فوتی‌ های کرونا در ایران 22 مرداد 99

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 22 مرداد 99

باران در ارم باقی می‌ماند

مشارکت در عرصه فرهنگ چرا و چگونه؟

نجات الهی؛ محور پیشنهادی TOD

ظرفیت زیرساخت‌های اینترنتی فارس 2 برابر می‌شود

راه‌اندازی مرکز مشاوره ویژه خانواده روحانیت در شیراز

درخواست یک حقوقدان استان فارس برای شکل‌گیری وکیل خانواده

رکاب زنی مدیران شهری منطقه 7

تحقق برخی اهداف جهش تولید در استان فارس

مستند «مورچه ها» برگزیده جشنواره ملی فیلم پاک کن شد

مستندساز شیرازی: صدور مجوز تصویربرداری برای فیلمسازان جوان تسهیل شود

شهر را مضطرب نکنید انبار نفت امن است

هیچ بهانه ای از مدیران شیراز جهت عدم ارائه خدمات پذیرفته نیست

انسداد سی و سه پل در پی حوادث اخیر