پیام فارس

آخرين مطالب

سلامت مردم در گروکشی بیمه و بیمارستان های خصوصی اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- ماه ها ازقطع همکاری بیمارستان های خصوصی با بیمه ها گذشته و شیرازی هایی که سال ها حق بیمه دادند تا در روزهای سخت کمک حالشان باشد این روزها فریادرسی ندارند که به این کشمکش ها پایان دهد.

 همه انسان‌ها در طول عمر خود نیازمند بهره گیری از خدمات درمانی هستند و درکناردریافت خدمات پزشکی و درمانی، برآمدن از پس هزینه‌های درمانی به یکی از معضلات معیشتی جامعه تبدیل شده است.
با اجرای طرح تحول سلامت فعالیت‌های بیمارستان‌ها و سازمانهای بیمه‌ای دچار تغییر شد و با افزایش مراجعه افراد به بیمارستان‌های دولتی رو به روشدیم٬ طرحی که باوجود تمام پیشرفت‌های که داشت، اما همچنان با چالش‌هایی مواجه است.
در این راستا دولت از طریق سازمان‌های بیمه‌ای سعی درپوشش بخشی از هزینه‌های درمان افراد برآمد.
با تصویب دولت٬ بیمه همگانی اجباری و مقرر شد که بیمه‌ها بخشی از هزینه‌های درمانی افراد را برعهده بگیرند و بیمارستان‌ها نیز موظف به پذیرش بیماران و تحت پوشش قرار دادن هزینه‌های این بیماران در شکل بیمه شدند و افراد نیز موظف شدند تا به طور مرتب وهر ماهه حق بیمه خود را پرداخت تا در موارد ضروری بتوانند از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند.
بیمه‌های اصلی کشور شامل بیمه‌های تأمین اجتماعی ٬خدمات درمانی ٬ بیمه درمانی نیروهای مسلح و بیمه کمیته امداد خمینی (ره) هستند که سعی دارند با پوشش بخشی از خدمات پزشکی بیماران از هزینه‌های درمان بیماران بکاهند و در این بین نقش متقابل بیمارستان‌ها و مراکز بیمه‌ای الزام آور است.
با وجود پرداخت حق بیمه‌ای که سالیانه مردم پرداخت می‌کنند اما در مواقع ضروری که توانایی پرداخت هزینه‌های اولیه خدمات درمانی خود را ندارند، برخی از بیمارستان ها٬ مراکز درمانی و آزمایشگاه‌ها همکاری لازم برای پرداخت هزینه را با افراد تحت پوشش بیمه انجام نمی‌دهند که این عدم همکاری ناشی از عدم تعامل مراکز درمانی و سازمان‌های بیمه گر است.
برخی بیماران هزینه اولیه مرخص شدن از بیمارستان را ندارند
در حال حاضر بیمارستان‌های خصوصی شیراز برای آغاز خدمات رسانی به بیماران، هزینه‌های بیمارستان راهمان ابتدا دریافت و سپس با ارائه سندی، بیماران را به سازمان‌های بیمه‌ای ارجاع می‌دهند و گرفتن هزینه‌های بیمارستان را به سازمانهای بیمه گر می‌سپارند.
این در حالی است که بسیاری از بیماران حتی توانایی پرداخت هزینه‌های اولیه خدمات پزشکی خود را ندارند و این به عاملی برای فشار اقتصادی به مردم تبدیل شده است.
بیمارانی که سال‌های سال حق بیمه به سازمان‌های بیمه گر پرداخت کرده بودند این روزها در بی تفاوتی بیمارستان‌های خصوصی و عدم تعامل بیمه‌ها با این مراکز در سردرگمی به سر می‌برند.

برخی‌ها حتی توان پرداخت نرخ‌ها را ندارند که بعداً از بیمه طلب کنند و این امر آنها را وادار می‌کند که به ناچار به بیمارستان‌های دولتی مراجعه کنند از این رو حجم مراجعه به این بیمارستان‌های دولتی نیز افزایش می‌یابد. بیمارستان‌های دولتی که می‌توانست به جای خدمات رسانی به این بیماران، افرادی که تحت پوشش بیمه‌های تکمیلی نیستند را مورد توجه و ارائه خدمات دهند.
10 بیمارستان‌های خصوصی شیراز حاضر به انعقاد قرارداد با بیمه نیستند
مدیر کل بیمه سلامت استان فارس در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در استان فارس 54 بیمارستان دولتی - دانشگاهی داریم که در تمام این 54 بیمارستان تمام مردم از خدمات بیمه‌ای استفاده می‌کنند و هیچ مشکلی نداریم. مشکل ما با 10 بیمارستان خصوصی در شیراز است و به طور یکطرفه قرارداد خود را لغو کرده‌اند.
دکتر فرهاد لطفی گفت: درگذشته ما به این بیمارستانها بدهی داشتیم که بر اساس اقدامات انجام شده تمام بدهی‌های بیمه به این بیمارستان‌ها پرداخت شد اما بعد از پرداخت بدهی‌های بیمه به این 10 بیمارستان٬ این بیمارستان‌های خصوصی به طور یکطرفه قرارداد خود با بیمه را فسخ و حاضر به همکاری با سازمان بیمه نیستند.
سند ارائه شده بیمارستان‌های خصوصی بیشتر از بودجه ماست
مدیرکل بیمه سلامت استان فارس گفت: ما هرماه یک مقدار بودجه داریم و هر بیمارستان در ماه به مقدار خاصی می‌تواند برای ما سند بیاورد اما این بیمارستانها بیان می‌کنند که ما سند بیشتری داریم وبا توجه به اینکه بودجه ما دولتی و مشخص است ما قادر به پوشش همه این هزینه‌ها نیستیم و این به عاملی برای عدم تمایل بیمارستان‌ها به انعقاد قرارداد شده است.
مدیر کل بیمه سلامت استان فارس در خصوص پرداخت هزینه‌های درمانی به مردم گفت: ما هیچ بدهی‌ای به بیمارستانها نداریم و طبیعتاً طبق قانون افراد بعد از مراجعه به این بیمارستانها سند هزینه‌ها را برای ما می‌آورند و ما پیگیری می‌کنیم و بعد ازسه تا چهار ماه تمام پولی که هزینه شده را به افراد پرداخت می‌کنیم.
دکتر لطفی بیان کرد: بیمارستان‌ها اگر بخواهند در چارچوب بودجه بیمه قرارداد ببند ما استقبال می‌کنیم اما بیمارستان‌ها این کار را انجام نمی‌دهند.
استان فارس دومین استان در زمینه هزینه‌های درمانی است
دکتر فرهاد لطفی گفت: بودجه این سازمان از طریق دولت تأمین می‌شود و با توجه به اینکه استان فارس مقام دوم را در زمینه هزینه ایی دارد انتظارما این است که دولت بودجه بیمه سلامت را افزایش دهد تا ما بتوانیم با این بیمارستانها قرارداد ببندیم.
وی عنوان کرد که بخش تأمین اعتبار در دست دولت است واگر نمایندگان و دولت از بودجه بیمه سلامت حمایت کنند قطعاً می‌توانیم به سمت بهتر شدن عملکرد بیمه درمانی پیش رویم.
موضوع حائز اهمیت این است که عدم تعامل بیمارستانها٬ درمانگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها با سازمانهای بیمه فشار اقتصادی را بر مردم وارد آورده و در این شرایط سخت اقتصادی بر مشکلات مردم افزوده و پیشبرد طرح تحول سلامت را با چالش رو به روک رده است.
باید ذکر کرد که عدم پرداخت به موقع هزینه‌های بیمارستان‌ها عاملی برای بی رغبتی بیمارستانها برای انعقاد قرداد است و در این بین مردم جامعه به عنوان قشری آسیب پذیر تمام هزینه‌های این عدم همکاری را به دوش می‌کشد و باید با تعامل صحیح و به دور از هرگونه بحث سودجویانه و در این شرایط سخت اقتصادی به مردم کمک کرد نه اینکه باری بر دوش مردم شد.
در این رابطه پیگیری‌های انجام گرفته و تماس با بیمارستان‌های خصوصی شیراز، این بیمارستانها حاضر به گفتگو در این زمینه نشدند و تلاش خبرنگار مهر برای بررسی ابعاد مختلف این موضوع از بیمارستان‌های خصوصی شهر بی نتیجه ماند.
به هر حال سلامت بیماران و اقتصاد آنها این روزها در کشمکش‌های اقتصادی و منفعتی این دو نهاد نادیده گرفته شده است از این رو باید هرچه سریع‌تر برای رفع این مشکل اقدامات جدی به عمل آورد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/113345/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها