پیام فارس

آخرين مطالب

معاون وزیر علوم: برای حل مشکلات شرکت‌های دانش بنیان، راهکار ارایه شود سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به نیاز کشور به خدمات شرکت های دانش بنیان باید راهکاری اساسی برای برون رفت این شرکت‌ها از مشکلات پیش رو ارایه شود.

مسعود برومند، یکشنبه در نشست فعالان شرکت‌های دانش بنیان استان فارس در شیراز بیان داشت: باید بدانیم مشکلات شرکت‌های دانش بنیان و فناور چیست و تصمیمی نگیریم که کار را برای آنان دشوارتر کند بلکه ضروری است حمایت‌های لازم را از آنها داشته باشیم.
وی افزود: شرایط شرکت‌های دانش بنیان و فناور در موقعیت امروز کشور باید درک شود چرا که فعالیت در این شرایط، خیلی آسان نیست از جمله اینکه بسیاری از این شرکت‌ها، مطالبات بالایی از شرکت‌های دولتی دارند.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم بیان کرد: قانون شرکت‌های دانش بنیان باید از فرآیند دانش بنیان حمایت کند و در بحث ارزیابی این شرکت‌ها ضروری است روش کار تغییر کند و به سمت روش‌های موثر در دنیا برویم که این امر نیازمند زمان است.
برومند با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان در حوزه اشتغال می‌توانند موثر باشند، گفت: شرکت‌های بزرگی در کشور موجود است که نمی‌توانند به راحتی وارد بازار شوند در حالی که این شرکت‌ها قابلیت بازسازی دارند و باید مورد توجه قرار گیرند.
این مقام مسوول اضافه کرد: شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری می‌توانند به مثابه زنجیره راه‌اندازی شرکت‌های بزرگ باشند و از این طریق اتفاقات بزرگی را در کشور رقم زنند.
وی ادامه داد: در توسعه فعالیت‌های دانش بنیان باید نگاه راهبردی داشته باشیم و سپس به جزییات توجه کنیم.
معاون وزیر علوم اظهار داشت: مساحت پارک‌های فناوری در کشور با پشتیبانی استان‌ها و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، افزایش یافته و نیز انعقاد تفاهم‌نامه دانشگاه شیراز و پارک علم و فناوری استان فارس برای راه اندازی دره فناوری شیراز از اقدامات ارزشمندی است که صورت گرفته است.
برومند، تشکیل شورای نمایندگان شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری فارس را یکی دیگر از اقدامات خوب برشمرد و گفت: این شورا باید با رویکرد استانی و منطقه‌ای برنامه‌ریزی کند و پیگیری‌های لازم را انجام دهد تا شرکت‌های دانش بنیان بتوانند مشکلات این استان را حل کنند.
وی بیان داشت: یک نسل جدید از افراد و تفکرها در حال شکل گرفتن است و ما به دنبال حمایت از بخش خصوصی هستیم، در این میان شرکت‌های دانش بنیان هم باید سریع‌تر رشد کنند و جای سیستم قدیمی را بگیرند.
برومند افزود: برخی در کشور استاندارد حرف می‌زنند اما استاندارد فکر نمی‌کنند لذا باید بکوشیم همگرا شویم تا مشکلات حل شود و استانداری فارس نیز در این زمینه نقش مهمی بر عهده دارد.
لزوم هم‌افزایی پارک علم و فناوری با تمام بخش‌ها
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزاررت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست گفت: هم‌افزایی پارک علم و فناوری با تمام بخش‌ها می‌تواند در توسعه فعالیت‌ها موثر باشد که خوشبختانه در این زمینه تعامل خوبی بین پارک علم و فناوری و دانشگاه شیراز ایجاد شده است.
مهدی کشمیری افزود: پارک علم و فناوری یک مجموعه منطقه‌ای است و نباید این تصور باشد که پارک یک سازمان ملی است و بودجه ملی دریافت می‌کند لذا باید تمام بخش‌های استان فارس از پارک علم و فناوری حمایت کنند.
وی ادامه داد: یک نگاه اکوسیستمی داریم که زیربنای آن تعامل پارک علم و فناوری با تمام بخش‌های موثر است که یکی از بخش‌ها، مدیریت استان است.
برای برون رفت از مشکلات، راهی جز حمایت از شرکت‌های دانش بنیان نداریم
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس هم در این نشست بیان کرد: با توجه به اینکه فارس یکی از استان‌های برخوردار از ظرفیت در زمینه علمی است، تقاضا داریم ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان به خود استان واگذار شود.
ظفر افشون افزود: باید تلاش کنیم مرکز زدایی را جدی بگیریم و دانشگاه شیراز از اختیارات لازم برخوردار شود.
وی ادامه داد: می‌کوشیم در خدمت شرکت‌های دانش بنیان باشیم و با ایجاد یک کمیته و هماهنگی اصولی، مسیر مناسبی برای ارتقای شرکت‌های دانش بنیان در استان ایجاد کنیم و این شرکت‌ها در مسیر صحیح حمایت شوند.
افشون اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی استان فارس با تمام توان در خدمت شرکت‌های دانش بنیان خواهند بود زیرا برای برون رفت از مشکلات، راهی جز حمایت از شرکت‌های دانش بنیان نداریم.
حمایت از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری مغفول مانده است
دبیر شورای نمایندگان شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان فارس نیز در این جلسه گفت: این شورا با هدف هم‌افزایی سازنده بین شرکت‌های دانش بنیان و هیات رییسه پارک علم و فناوری فارس شکل گرفته است.
علی شرفی افزود: در قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، حمایت صرفا از شرکت‌های دانش بنیان است و حمایتی از دیگر شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری پیش‌بینی نشده است.
وی ادامه داد: ارزیابی شرکت‌ها برای ورود به پارک علم و فناوری از ارزیابی شرکت‌ها برای دانش بنیان شدن، دشوارتر است اما حمایت از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری مغفول واقع شده است.
این نماینده شرکت‌های دانش بنیان اظهار داشت: باید در سطح ملی، هماهنگی‌هایی صورت بگیرد تا از شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری همانند شرکت‌های دانش بنیان حمایت شود تا این شرکت‌ها نیز از تسهیلات لازم برخوردار شوند.
شرفی، اخذ مجوز از دستگاه‌های اجرایی از سوی شرکت‌های دانش بنیان را یکی از مشکلات فرا روی این شرکت‌ها بیان کرد و افزود: پیشنهاد می‌شود با توجه به مجوزهایی که پارک علم و فناوری به شرکت‌های دانش بنیان داده است، فرآیند صدور مجوز واحدهای فناور توسط دستگاه‌های اجرایی تسهبل شود.
وی ادامه داد: پارک علم و فناوری یک اکوسیستم کامل از شرکت‌های فناور است که در پارک، شرکت‌ها علاوه بر ارایه خدمات به بیرون، در داخل پارک نیز باعث هم‌افزایی می‌شوند لذا پیشنهاد می‌شود پارک علم و فناوری در هر منطقه به عنوان مرجع فناوری در آن منطقه باشند.
کمیته‌ای برای حل مشکلات پارک‌های علم و فناوری تشکیل شود
رییس دانشگاه شیراز هم نیز در این نشست اظهار داشت: مشکلات پارک‌های علم و فناوری، مساله نسبتا جدیدی است که امیدواریم با حمایت دستگاه‌ها به سامان برسد.
حمید نادگران، بر ضرورت حمایت‌های استانداری فارس و دستگاه‌های اجرایی این استان از شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد و افزود: نیاز است کمیته‌ای برای حل مشکلات پارک‌های علم و فناوری در استانداری فارس تشکیل شود.
وی ادامه داد: زمانی در بحث ارتباط صنعت با دانشگاه، دفاتر ارتباط صنعت با دانشگاه راه‌اندازی شد اما به مرور این رویه تغییر کرد و این دفاتر امروز در دنیا موضوعیتی ندارد بلکه در حال حاضر ارتباط صنعت با دانشگاه به جریان‌های دیگر تبدیل شده و یک درهم تنیدگی در این زمینه وجود دارد که نتیجه آن همین شرکت‌های دانش بنیان است.
رییس دانشگاه شیراز گفت: در این مرکز علمی، با رویکرد جدید به آن دسته از شرکت‌های دانش بنیان پرداختیم که در محیط دانشگاه جایگاه خود را پیدا کرده‌اند و امیدواریم سنگ بنایی بگذاریم که آیندگان نیز نتوانند آن را تغییر دهند.
نادگران اضافه کرد: همه دستگاه‌های استان فارس و دستگاه‌های ملی باید به این حرکت کمک کنند، دانشگاه شیراز هم در حد وسع قانونی خود در خدمت شرکت‌های دانش بنیان است و از هر استاد دانشگاه که بخواهد شرکت دانش بنیان داشته باشد، حمایت می‌کنیم.
راه‌اندازی ناحیه نوآوری و فناوری، حرکت مثبتی برای توسعه فارس است
رییس پارک علم و فناوری فارس نیز در این گردهمایی به راه اندازی ناحیه نوآوری و فناوری فارس در دانشگاه شیراز اشاره و بیان کرد: امروز با مفاهیمی مانند استارتاپ‌ها (شرکت‌های نوپا) و شتاب دهنده‌ها مواجه هستیم از این رو نیاز است که به سمت ناحیه نوآوری و فناوری حرکت کنیم و زنجیره فناوری را شکل دهیم.
امین رضا ذوالقدر افزود: برای استادانی که در ناحیه نوآوری و فناوری، دانش‌آموختگان را حمایت کنند به عنوان خیرین علمی، کارت صادر می‌کنیم و تمام فعالان عرصه فناوری در این ناحیه درگیر فعالیت خواهند شد که این خود باعث همگرایی و رشد می‌شود.
وی ادامه داد: حیف است که از دانش فارغ التحصیلان استفاده نکنیم و برای این کار نیاز است که شتاب دهنده‌های مختلفی در ناحیه نوآوری و فناوری مستقر شوند.
رییس پارک علم و فناوری فارس بیان داشت: از مدیران استان فارس درخواست حمایت داریم زیرا ناحیه نوآوری و فناوری، حرکت مثبتی در توسعه این استان خواهد بود.
ذوالقدر افزود: شرکت‌هایی که در حوزه پشتیبانی، بازاریابی و مدیریت با خلاء مواجه هستند، نیازمند است ناحیه نوآوری و فناوری به آنان کمک کند تا از قابلیت‌های شرکت‌های دانش بنیان به خوبی استفاده شود
نبود هم‌افزایی فناورانه، مانع رشد شرکت‌های دانش بنیان است
رییس پیشین پارک علم و فناوری فارس هم در این نشست گفت: برخی شرکت‌های داخل پارک علم و فناوری با تحریم‌ها رشد و با لغو تحریم‌ها تضعیف می‌شوند.
فرید مُر افزود: برای توسعه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان نیازمند آن هستیم که تمام بخش‌ها، با یکدیگر هماهنگ باشند چرا که نداشتن هم‌افزایی فناورانه، اجازه رشد به شرکت‌های دانش بنیان را نمی‌دهد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، شرایط فرهنگی که می‌خواهیم اکوسیستم فناوری را در آن پیاده کنیم بسیار مهم است.
این استاد دانشگاه گفت: نیازمند حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در سطح کلان ملی هستیم، معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برخی سیاست‌ها با یکدیگر همسو نیستند و این باعث ایجاد مشکل برای پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان می شود.
لزوم بازنگری در قوانین حمایتی شرکت‌های دانش بنیان
یکی از نمایندگان شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری استان فارس نیز در این گردهمایی بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان در کشور با وجود ظرفیت بالا، درآمد چندانی ندارند که این موضوع نیازمند بازنگری در قوانین حمایتی است .
سامی گفت: ثبات سیاسی یکی از مواردی است که در رشد شرکت‌های دانش بنیان موثر است، همچنین ساختار قانونی باید به گونه‌ای تعریف شود که متضمن حمایت و پشتیبانی از این شرکت‌ها باشد.
به گفته وی، افزون بر قانونگذاری، بحث تبعیت از قانون در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان باید مدنظر قرار گیرد و نیز محیطی که تجارت در آن انجام می‌شود در توسعه شرکت‌های دانش بنیان تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: توجه به بحث آموزش، بحث تحقیق و توسعه و حفظ سرمایه افراد خارج از دولت از دیگر موارد مهم در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است.
این فعال شرکت‌های دانش بنیان گفت: همچنین در بحث تولید دانش باید به تولید مقالات موسسه اطلاعات علمی (ISI) توجه شود.
مجمع خیرین علم و فناوری تشکیل شود
مدیر مرکز نیک اندیشان هاشمی لارستان نیز که هم اینک در حال احداث نخستین مرکز رشد خیرساز در این شهرستان هستند، در این نشست گفت: خیران همیشه در امور مختلف از جمله مدرسه سازی، مسجدسازی و درمان پیشگام بودند و می‌توان با فرهنگ سازی آنان را به سمت اولویت‌های کشور هدایت کرد.
اسماعیلی افزود: خیران در لارستان با حمایت پارک علم و فناوری اقدام به ساخت یک مرکز رشد کردند که این پروژه با 80 میلیارد ریال کمک خیران تا سال 99 به اتمام می‌رسد.
وی پیشنهاد کرد: مجمع خیرین علم و فناوری در کشور شکل بگیرد تا از طریق این مجمع، خیرین به سمت پروژه‌های علم و فناوری هدایت شوند.
در ادامه این نشست از خدمات فرید مُر، رییس پیشین پارک علم و فناوری استان فارس تقدیر شد.
برچسب‌ها
وزارت علوم تحقیقات و فناوری شرکت دانش بنیان پارک علم و فناوری فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/113478/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

کلاهبرداری یک بیلیون و 900 میلیارد ریالی با وعده خرید خودرو

کمک 44 میلیارد و 500 میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

آتش سوزی 200 اصله نخل در اشکنان لامرد

آنهایی که اهل ژیمناستیک نیستند، به انتخابات نیایند

دومین همایش بین‌المللی خلیج فارس دربوشهر برگزار می‌شود

برپایی بازارچه دانش آموزی در سمیرم

واژگونی خودرو سواری در جاده رامجرد به درودزن

از تسریع در روند نوسازی تا هوشمندسازی ناوگان اتوبوس‌های شهری