پیام فارس

آخرين مطالب

مدیرکل محیط زیست استان فارس:

وضعیت تالاب‌های فارس خوب نیست فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز ـ مدیرکل محیط زیست استان فارس با تشریح وضعیت تالاب‌های استان، گفت: در مجموع وضعیت تالاب‌های این استان خوب نیست و باید برای احیای آنها با مشارکت مردم اقدام جدی شود.

به گزارش خبرنگار مهر ، حمید ظهرابی، ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت 29 دی، روز هوای پاک با بیان اینکه تالاب‌ها به عنوان یک اکوسیستم نقش به سزایی در کاهش آلودگی هوا و گرد و غبار دارند و با احیا تالاب‌ها می‌توان از بسیاری از معضلات زیست محیطی جلوگیری کرد، اظهار داشت: ایجاد امید به احیا تالاب‌ها بر این اساس در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه شرایط طبیعت به گونه‌ای است که با کمترین تلاش می‌توان برای احیا تالاب‌ها اقدام کرد، افزود: در هر منطقه از دنیا، اگر تالاب‌ها زهکشی و به اراضی کشاورزی تبدیل شوند، پس از مدتی زمین‌ها شور و به یک منطقه شوره زار تبدیل می‌شوند و این اتفاق در تالاب کمیجان نیز رخ داد اما پس از آن برای احیا و بازگردان آن تلاش شد و مهمترین خصوصیت این احیا مشارکت مردم بود.
ظهرابی عنوان کرد: از بین رفتن کشاورزی، از بین رفتن چراگاه ها و خشک شدن محیط، مردم را به تلاش برای احیا تالاب‌ها تشویق کرد.
وی ادامه داد: امروزه یکی از مهمترین مشکلات آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور موضوع غبار محیطی است که به عنوان عامل اصلی آلودگی کلانشهرها محسوب می‌شود و عواملی چون صنعت، طبیعت یا خودرو درگسترش آن مؤثر هستند.
مدیرکل محیط زیست استان فارس گفت: خوشبختانه شهر شیراز در شرایط بدآلودگی آب و هوایی نیست و در سال جاری تا امروز حدود 94 درصد روزهایی که طی کرده، روزهای سالم و پاک بوده و تنها شش درصد از روزها، ناسالم و برای گروه‌های حساس بوده که در مقایسه با سایر کلانشهرهای کشور بسیار امیدوار کننده است.
ظهرابی افزود: بخش عمده‌ای از این عدم آلودگی به شرایط اقلیمی وعدم توسعه صنعتی استان فارس برمی گردد.
وی با اشاره به اینکه از سوی دستگاه‌های متولی نیز اقدامات بسیاری انجام شده است، عنوان کرد: در مورد تعویض و بهینه سازی ناوگان حمل و نقل شهری نیز شهرداری و سایر عوامل مجموعه تلاش کرده‌اند که با حداقل امکانات در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی و به آن میزان که ممکن است از میزان آلودگی بکاهند.
عملیات انتقال صنایع بزرگ استان فارس به خارج شهر
مدیرکل محیط زیست استان فارس با بیان اینکه در مجموعه صنعت نیز اداره کل محیط زیست تلاش خود را در زمینه پایش و نظارت بر صنایع انجام داده است، گفت: هم اکنون عملیات انتقال کارخانه تولید ریشمک و کارخانه پشم شیشه در حال انجام است که 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.
وی گفت: کارخانه روغن نباتی نیز به خارج شهر منتقل شده است و تنها بخش بسته بندی آن در شهر فعال است.
جدیتی برای انتقال کارخانه سیمان وجود ندارد
ظهرابی در مورد انتقال کارخانه سیمان به خارج شهر عنوان کرد: کارخانه سیمان نیز از دیگر صنایعی است که با وجود اینکه فرآیند انتقال این کارخانه به شهرستان خرامه انجام شده است اما اراده جدی برای انتقال آن وجود ندارد اما تلاش خواهیم کرد تا این مجموعه را بر اساس قانون ملزم به انتقال از این منطقه حساس مسکونی کنیم زیرا سلامتی مردم از هر چیزی مهمتر است.
وی خاطرنشان کرد: در کنار اقدامات صورت گرفته در خصوص انتقال این کارخانه، در اطراف کارخانه سیمان نیز یک سیستم پایش آنلاین مستقر کرده‌ایم تا میزان آسیب‌هایی که به مردم وارد می‌شود، برآورد شود.
مدیرکل محیط زیست استان فارس گفت: یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های اصلی که هم اکنون وجود دارد، موضوع گرد و غبارهای ناشی از خشک شدن تالاب‌ها است به این خاطر که یکی از کارکردهای اصلی این تالاب‌ها، جلوگیری از ایجاد گرد و غبار است.
وی ادامه داد: تالاب‌ها هم آلودگی را دریافت و هم در فرآیند بیولوژیکی، این آلودگی‌ها را به صورت آرام حذف و تبدیل به مواد بی خطر می‌کنند.
دریاچه مهارلو در وضعیت خوبی قرار ندارد
ظهرابی در مورد وضعیت تالاب مهارلو نیز گفت: در حال حاضر دریاچه مهارلو از نظر فلزات سنگین و بر اساس مطالعات انجام شده در شرایط خوبی قرار ندارد و به دلیل وجود بیش از ده‌ها مراکز صنعتی در بالا دست و پایین دست، مراکز مسکونی و آلاینده‌های خدماتی که وارد می‌شوند به همراه آب وارد این دریاچه و بخار می‌شوند و به مراتب این موارد طی سالیان گذشته تجمع پیدا کرده و موجب بروز مشکلاتی شده‌اند.
وی افزود: تالاب کافتر و پریشان که دو تالاب بزرگ آب شیرین هستند، متأسفانه وضعیت و شرایط خوبی ندارند و این شرایط نامناسب به دلیل برداشت بی رویه از آب‌های سطحی و زیرزمینی ایجاد شده چرا که سطح آب‌های زیرزمینی منطقه از آب سطح تالاب پایین‌تر است و نتیجه آن این است که هرچه آب وارد تالاب شود، صرف تغذیه سفره‌ها می‌شود.
ظهرابی افزود: برابر بررسی انجام شده در حال حاضر حداقل به میزان چهار متر در اطراف دریاچه پریشان، سطح سفره آب‌های زیر زمینی پایین‌تر از دریاچه است و در این خصوص برای احیای این دو تالاب چاره‌ای نداریم جز اینکه آب را به داخل حوزه وارد کنیم و یا در مصرف بخش کشاورزی به طور جدی تجدید نظر صورت گیرد.
وی گفت: متأسفانه روندی که طی سال‌های گذشته در کشت چند باره محصولات و برداشت بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی انجام گرفت، منجر به خشک شدن تالاب و از بین رفتن روند کشاورزی شد.
پتروشیمی شیراز برای کاهش آلودگی‌های خود فرصت می‌خواهد
مدیرکل محیط زیست استان فارس در این نشست به آلودگی پتروشیمی شیراز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه پتروشیمی‌ها را می‌توان به عنوان یک واحد آلاینده در حوزه آبخیز نام برد، بنابراین این پتروشیمی باید پساب تولیدی خود را در حوضچه‌هایی ذخیره کند اما گاهی این پساب‌ها در رودخانه‌ها وارد می‌شوند که در بسیاری موارد از سوی مجموعه انکار می‌شود.
ظهرابی گفت: با توجه به اندازه گیری و مشاهدات انجام گرفته، اخطار لازم به این شرکت داده شده است اما علی رغم مستندات کافی، مقداری ملاحظه کاری در برخورد با آنها صورت گرفته است که امید است با پیگیری بیشتر در برخورد با واحدهای آلاینده نیز اقداماتی صورت گیرد

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/113975/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

کلاهبرداری یک بیلیون و 900 میلیارد ریالی با وعده خرید خودرو

کمک 44 میلیارد و 500 میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

آتش سوزی 200 اصله نخل در اشکنان لامرد

آنهایی که اهل ژیمناستیک نیستند، به انتخابات نیایند

دومین همایش بین‌المللی خلیج فارس دربوشهر برگزار می‌شود

برپایی بازارچه دانش آموزی در سمیرم

واژگونی خودرو سواری در جاده رامجرد به درودزن

از تسریع در روند نوسازی تا هوشمندسازی ناوگان اتوبوس‌های شهری

تصاویر | باران شدید و آب گرفتگی معابر در شیراز

200 اصله نخل لامرد فارس در آتش سوخت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

‌فرایند سرمایه‌گذاری در فارس تسهیل شود

از توقیف سیترون 17 میلیاردی قاچاق تا کشف احشام قاچاق

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو/ 6 نفر دستگیر شدند

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو

سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

واکنش صحرایی به گزارش مهر/ 10 امتیاز در رتبه بندی دانشجو معملمان

آبگرفتگی زیرگذر سرداران رفع و پاکسازی انجام شد

رهاورد 16 جشن گلریزان ستاد دیه استان فارس اعلام شد

امکان کاهش 20 درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی

تدابیر شهرداری شیراز در احداث بند‌های کنترل سیلاب مسیل سعدی/ اقدام به موقع گروه‌های جهادی

اهل‌شاخه: فرزندان خوزستان را مقابل سپاهان تنها نگذارید

تجلیل از خیران همراه کمیته امداد در فارس

ماموستا ملااحمد فخری؛ امام جمعه سابق جوانرود درگذشت

امسال 17 سالن سینما در شیراز بهره‌برداری می‌شود