پیام فارس

آخرين مطالب

سه پژوهشگر شاخص فارس در حوزه فرهنگ تجلیل شدند سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- سه چهره شاخص فرهنگی شیراز در ششمین عصر کتاب ایران به پاس سال‌ها ادب ورزی و پژوهش نگاری تقدیر شدند.

سید محمدمهدی جعفری پژوهشگر حوزه نهج البلاغه، اکبر نحوی پژوهشگر حوزه زبان شناسی و محمدرضا آل ابراهیم پژوهشگر در حوزه فرهنگ عامه در این آیین تجلیل شدند.
در آیینی که عصر چهارشنبه دوم بهمن‌ماه برگزار شد، عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس عنوان کرد: تکریم بزرگان علم و ادب، بسیار مهم و ضروری است، از این رو باید در طول حیات بزرگان فرهنگ، این الگوهای فرهنگی را بزرگ بداریم و قدردان‌شان باشیم.

در ادامه، مدیرعامل خانه کتاب ایران با اشاره به اینکه فارس سرزمین استوانه‌های فرهنگی است، ابراز داشت: اقدامات بزرگان فرهنگی این استان گامی در صیانت از فرهنگ ایران‌زمین است.
نیکنام حسینی‌پور بیان کرد: در زمانه کنونی به افرادی همچون استادان جعفری، نحوی و آل‌ابراهیم نیازمندیم و امروز بیش از پیش به همبستگی اجتماعی نیاز داریم.
وی در ادامه با ستایش محمدمهدی جعفری درباره این پژوهشگر گفت: جعفری هم صاحب فضل و هم دارای فضیلت انسانی و اخلاقی است.
مدیرعامل خانه کتاب ایران اظهار کرد: استاد جعفری از مکتب امیرمومنان (ع) درس دیگرخواهی و دست کشیدن از خودخواهی آموخت و جهانش را در کتاب جست‌وجو کرد.
حسینی پور همچنین در خصوص محمدرضا آل‌ابراهیم بیان کرد: آل‌ابراهیم در زمینه فرهنگ و تاریخ قلم زده و آثاری شایسته را پدید آورده است.
این مقام فرهنگی، آل‌ابراهیم را به سبب خدماتش در شناسایی و نگهداشت فرهنگ عامه استهبان یک «فرهنگ‌بان» خواند و افزود: این پژوهشگر در امر نهادسازی فرهنگی نیز موثر و کوشا بوده است.
حسینی‌پور سپس با تمجید از اکبر نحوی درباره این استاد ادبیات دانشگاه شیراز گفت: وی استادی بااخلاق، دقیق و عمیق است و جامعیت علمی در ادبیات دارد.
پژوهشگرانی که ستون‌های فرهنگ ایرانی اسلامی را استحکام بخشیدند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این مراسم با بیان اینکه فرهنگ در بستر تاریخ و زبان زاییده شده و با درهم‌تنیدگی با اندیشه، هویت فرهنگی سرزمین ایران را به وجود آورده است، گفت: گستردگی و پهناوری ایران‌زمین در هر منطقه قومیت‌هایی مختلف را پدید آورده است.
صابر سهرابی عنوان کرد: قومیت‌ها با هویت مشترک زبان فارسی و همچنین گسترش روح خدامحوری و کشش ایرانیان به معنویت، دیانت و اندیشه خدامحوری و اندیشه ایرانی ستون‌های سترگ فرهنگ ایرانی اسلامی را پدید آورده اند.
وی ابراز داشت: استاد محمدرضا آل‌ابراهیم عمرش را در راه اعتلای فرهنگ استهبانی گذاشت. فرهنگی که هم‌پای فرهنگ ایرانی است، استاد اکبر نحوی نیز از عمر خود مشعلی روشن فراروی زبان و ادبیات فارسی نگاه داشت و استاد محمدمهدی جعفری نیز عمر خویش را بر آن نهاد تا روح اسلام و ایران زنده رخ بنماید.
در ادامه این آیین محمدرضا خالصی پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی درباره این سه اندیشمند گفت: این سه تن قدرت و توانایی اندیشه را اثبات کرده‌اند.
وی در ستایش محمدمهدی جعفری اظهار کرد: عمری در خدمت مولا علی ابن ابیطالب (ع) به سر بردن، از جعفری حکیمی ساخته است که علم و عمل را توأمان دارد.
خالصی در ادامه با بیان اینکه جعفری با کلام و زیست و رفتار مولا علی (ع) بسیار آشناست، افزود: جعفری بسیار شجاع، مهربان و متواضع است و به واقع بحری عظیم است.
این استاد ادبیات با اشاره به اینکه یکی از خوش‌اقبالی‌های محمدمهدی جعفری آشنایی با مرحومان آیت‌الله طالقانی و مهندس بازرگان بوده است، خاطرنشان کرد: از دل همین آشنایی بود که جعفری به پیشنهاد آیت‌الله طالقانی به سراغ ترجمه کتاب علی ابن ابیطالب (ع) نوشته عبدالفتاح عبدالمقصود رفت.
شیراز مفهومی تاریخی است
در ادامه کوروش کمالی سروستانی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس با بیان این که شیراز مأمن حضور توأم با آرامش بزرگان فرهنگ و اندیشه بوده است، گفت: شیراز و هرآنچه در جغرافیای فرامرزش رقم خورد، مفهومی تاریخی است که در کسوت ادب و تاریخ و فلسفه و هنر و دانش، نمود یافته، بالیده و ثمر داده است.
به گفته کمالی سروستانی این مفهوم تاریخی جهانی را از خاور داستان تا باختر شعر، با همه ایماژها و تخیلات رویاگون، برایمان نقش زده که مفهومش «زیستی معنایی» شده و مصداقش، نام‌آورانی سترگ که تاریخ سربلندی این سرزمین را رقم زده‌اند.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس در ادامه اظهار کرد: آنان که با ذهنی وقاد و خلاق، جهانی را برایمان پدیدار ساخته‌اند، مملو از شادمانی‌های حضور و شکوه زیستی معرفت‌شناسانه هستند؛ آنچنان که در غربت‌کده جهان، روحمان را متوجه زیستی هوشمند، آگاه و با نشاط ساخته‌اند؛ آن‌سان که با همین اندیشه‌های مقابله‌گرانه، خسران و زوال مدام این جهانی را، طرحی نو درمی‌اندازیم.
کمالی سروستانی سپس با بیان اینکه حکایت امروز ما، حکایت رادمردانی است که مانیفست وجودی‌شان را با تار و پود علم و دانش و ادب، تنیده‌اند، یادآور شد: این رادمردان همانانی هستند که بر آن شده‌اند تا فرصت عمر را در جهانی پرآشوب و سرشار از تعدّی، به قدر همت خویش، روایتگر علم و دانش و ادب باشند و بر این قاعده، از انسانیت، اخلاق، ظرافت زیستن و شرافت دانستن، دفاع کنند و بدین‌سان، با خلق جهان بخردانه خویش ما را به درک زیبایی و معرفت‌شناسی، راهی بنمایند.
مدیر دانشنامه فارس در ادامه اظهار کرد: استاد سیدمحمدمهدی جعفری با سوابق درخشان دینی، علمی، سیاسی و خلق آثاری ماندگار در عرصه قرآن و نهج‌البلاغه که پیش از دانشش، نوع‌دوستی، انسان‌مداری و صداقتش، کلاه تکریم و تعظیم ما در پیشگاهش، از سر برمی‌دارد و استاد محمد رضا آل‌ابراهیم پژوهشگر و نویسنده فرهنگ مردم، ادبیات و دلداده تاریخ استهبان که دانش و عشقش را در قالب بیش از 50 کتاب ماندگار کرده است.
مرد مدارا، عقل و گاه‌گاهی شور و نشاط
کمالی سروستانی سپس استاد اکبر نحوی را مردی از قبیله تامل بر پدیده‌ها، صبور، مهربان، آزاده و زلال خواند و گفت: در سکوت او، معنا شکل می‌گیرد و از دریچه قاب عینکش، خیره که می‌نگرد، کشفی دوباره و جرقه‌ای هنوز، بر ناشناخته‌های تاریخِ علمِ ادب می‌زند.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با بیان اینکه سخن از کتاب و دفتر و قلم که باشد، از پای نمی‌افتد، گفت: او در خلوتگاهی نمور از بوی کتاب و نسخه و طومار، به آغوش کلمات پناه می‌جوید و حاصل تجربه‌هایش را که برخاسته از درکِ شعوری تاریخی و ادبی است، در سطرسطر نگاشته‌هایش، بر جای می‌گذارد تا چراغی باشد، فراسوی ره‌جویان این وادی.
کمالی با تاکید بر اینکه اکبر نحوی برای هر پرسشِ علمی و منطقی، در حوزه تحقیق و پژوهشش، پاسخی قانع‌کننده دارد، گفت: خرده‌ریزه‌های اندیشه‌های رها شده‌اش را که کنار هم می‌چینی، قابی از داشته‌هایی را می‌یابی که دستی در حماسه و اسطوره و رویی در تاریخ دارد.
وجه اندیشگانی نحوی، بر همه وجوهش، غالب است
کمالی سروستانی سپس با اشاره به سال‌ها آشنایی اهالی فرهنگ با نحوی، گفت: پیوسته او را آزاده، رها و وارسته یافته‌ایم با تواضعی که پهلو به معنا می زند، خشک مغزی را تاب نمی‌آورد، روایتگر تاریخ و ادب است و در هر روایتش، گویی حقیقتی زاده می شود.
به باور کوروش کمالی، وجه اندیشگانی نحوی، بر همه وجوهش غالب است و عمق مدارا و احترام را با او می‌توان دریافت.
مدیر دانشنامه فارس، نحوی را «فهیم مردی» می‌خواند که به گزافه سخن نمی‌گوید و رفتاری تاریخ‌نگر دارد، مردی که با گزاره‌های علمی و روایات مستند ادبی و تاریخی شناخته شده است.
در پایان این مراسم محمد عسلی با ستایش از خدمات فرهنگی محمدرضا آل‌ابراهیم گفت: این پژوهشگر در اعتلای فرهنگ مردم استهبان و حفظ فرهنگ عامه مردم این شهر، شاخص بوده است.
مدیرمسئول روزنامه عصر مردم افزود: آل‌ابراهیم فروتن و مردمی است و افزون بر پژوهشگری، معلمی نیز کرده است.
برچسب‌ها
ادبیات فارسی مفاخر فرهنگی شیراز فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/114422/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است / دیمونا جزو اهداف عملیات تنبیهی اخیر نبوده

کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر

قتل عجیب فروشنده مزون توسط دختر 11 ساله

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم

فیلم/ حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیرهمسطح در شرق شیراز

اوقات شرعی فردا 31 فروردین در شیراز

استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

برادر کشی در فارس

سال 1403 سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود

بوشهر برای ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان دارد

بوشهر ظرفیت ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان را دارد

اهدا 42 هزار سی سی خون در بیضا

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

ساکنان شهرک ثامن الائمه شهریار همچنان در انتظار صدور سند مالکیت مسکن مهر