پیام فارس

آخرين مطالب

سایه روشن‌های جام کشتی جهان پهلوان تختی در شیراز مقالات

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- چهلمین دوره پیکارهای کشتی جام جهان پهلوان تختی در شیراز با همه شور و هیجانی که در این کلانشهر ایجاد کرد،کاستی‌هایی هم داشت و مسوولان هم تایید کردند که باید در رفع آنها کوشید.

این مسابقات به دلیل تبلیغات برخی رسانه های خارجی که کوشیدند ایران را کشوری ناامن نشان دهند با حضور پنج تیم خارجی برگزار شد و نقشه های آنها را نقش بر آب کرد.
این مسابقات در محیطی آرام و امن برگزار شد که حاصل تلاش همه وطن پرستان بود.
اگر بخواهیم نگاهی فنی به این مسابقات داشته باشیم باید بگوییم می توانست این رقابت ها با حضور کشورهای مطرح تر در این رشته بر جذابیت و کیفیت مسابقات بیفزاید.
نکته مهم در این رقابت ها حضور جوانان کشتی گیر ایرانی در این پیکارها بود که در خلال آن شاهد ظهور پدیده هایی در کشتی بودیم که آینده این رشته که ریشه در فرهنگ کشورمان دارد را تضمین کرد و در نهایت ضرر نکردیم.
میهمان نوازی میزبان و شور و هیجان بر روی سکوها
برگزاری این دست از مسابقات علاوه بر تبادل فرهنگ میان کشورهای شرکت کننده فرصتی دست داد تا دو باره شور و هیجان را به جامعه و آن هم بر روی سکوهای سرد ورزشگاه شهید دستغیب باز گردانیم.
شاهد بودیم که علاقه مندان به ورزش از پیر، جوان و نونهال گرفته طی این 2 روز با رعایت اصول اخلاقی و مهمان نوازی برگ زرینی را در تاریخ ورزش کشورمان رقم زدند، صدای شیپور و رقص پرچم های سه رنگ کشورمان جلوه خاصی به سالن شهید دستغیب داده بود.
منش پهلوانی کشتی گیران
جهان پهلوان تختی که این جام چهل سال است به یاد مرام مردانگیش برگزار می شود، زمانی پهلوان و ماندگار در تاریخ شد که ارزش ها و گذشت را فدای مدال و قهرمانی نکرد و همیشه با مردم بود که اوج آن در زلزله بوئین زهرا و همچنین مبارزه با الکساندر مدوید کشتی گیر اهل روسیه رقم خورد.
تندیس جهان پهلوان با یک دست
در سال 1962 به هنگام برگزاری مسابقات جهانی کشتی در آمریکا هنگامی که پهلوان تختی متوجه شد زانوی پای راست الکساندر مدوید آسیب دیده است، سعی کرد به نحوی مبارزه کند که حریفش دچار آسیب بیشتری نشود.
او در طول مبارزه به سوی پای آسیب دیده مدوید نرفت و در حالی که می توانست برنده شود اما مروت و مردانگی را فدای قهرمانی نکرد و برای همیشه در تاریخ ماندگارشد و به پاس این گذشت، تندیس جهان پهلوان تختی با یک دست ساخته شد و در موزه هنرهای ورزشی آمریکا به نمایش در آمد.
نام تختی با کسب یک مدال طلا و 2نقره در مسابقات المپیک، یک طلا در بازیهای آسیایی و 2 طلا و 2 نقره در بازی های قهرمانی جهان و همچنین منش پهلوانی در فهرست بزرگترین ورزشکاران قرن در اتحادیه جهانی کشتی به ثبت رسیده است.
نقطه تاریک جام چهلم
نقطه تاریک این مسابقات زمانی رقم خورد که محمدرضا گرایی این جوان با استعداد شیرازی که 2 نشان طلای جهان و آسیا را در کارنامه دارد در این پیکارها در وزن 72 کیلوگرم به روی تشک رفت.
محمدرضا گرایی در حالی که برابر امین کاویانی نژاد با نتیجه هفت بر پنج عقب بود، پشت حریفش را به خاک نشاند اما داوران اعتقادی به ضربه فنی نداشتند.
مربیان گرایی می توانستند با اعتراض به این امر خواستار بازبینی فیلم (چلنج ) شوند و حق خود را بگیرند اما این کار محقق نشد و شاهد حرکاتی به دور از شان جامعه کشتی بودیم و صحنه هایی رقم خورد که باتوجه به پخش زنده این مسابقات از شبکه سراسری و جام جم این حرکات زیبنده نبود و بهتر بود رسم میهمان نوازی رعایت شود.
این کشتی گیر شیرازی که از نظر اخلاقی شهرت خوبی دارد در یک لحظه برای گرفتن حقش از خود بی خود شد که بعد از آن عذرخواهی کرد اما حرکات گیوی مربی این کشتی گیر، قابل تامل است و حتما کمیته انضباطی فدراسیون کشتی در این زمینه که آبروریزی شد تصمیم جدی خواهد گرفت.
6 مدال رنگارنگ بر گردن کشتی گیران فارس
همانگونه که اشاره کردیم این مسابقات محک خوبی بود برای جوانان علاقه مند به کشتی تا خودی نشان دهند و کشتی گیران فارسی هم از این فرصت استفاده کردند و یک نشان طلا، یک نقره و چهار برنز در برابر دیدگان سرمربی و کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی کسب کردند تا این استان از این میزبانی بی نصیب نماند.
خبرنگاران شیرازی غریبه در شهر خود
در حالی که پیش از شروع مسابقات مدیر کل ورزش و جوانان فارس در یک کنفرانس خبری به هیات کشتی این استان تاکید کرده بود که کارت خبرنگاران و عکاسان شیرازی صادر شود اما این امر محقق نشد و خبرنگاران فارسی در شهر خودشان غریبه بودند.
مجید عجم پور پیشکسوت و خبرنگار کیهان ورزشی به ایرنا گفت: علاوه بر اینکه کارت برای ورود به سالن مسابقات نداشتیم جایگاهی که برای این امر در نظر گرفته بودند به هیچ عنوان مناسب نبود و افراد زیادی بجر خبرنگاران حضور داشتند.
وی اضافه کرد: اطلاع رسانی از سوی هیات کشتی برای نتایج مسابقات بسیار ضعیف بود و در مقایسه با مسابقات جام جهانی کشتی که سال 95 در شیراز بر گزار شد خوب نبود چرا که در آن زمان لحظه به لحظه نتایج کشتی در اختیار خبرنگاران قرار می گرفت.
عجم پور افزود: در شهر خودمان غربیه بودیم و امیدوارم دیگر شاهد این رفتارها برای خبرنگاران نباشیم .
سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران: در جام تختی محک خوبی خوردیم
سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران گفت: چهلمین دوره رقابت های کشتی فرنگی جام جهان پهلوان تختی در شیراز برای تیم ملی بسیار مهم بود چرا که ما در آستانه مسابقات کشتی آسیا و المپیک 2020 توکیو هستیم و کشتی گیران محک خوبی خوردند.
محمد بنا، در حاشیه دیدارهای پایانی این مسابقات در جمع خبرنگاران افزود: مهم این است که چهلمین دوره این مسابقات برگزار می شود و به لحاظ حضور تیم های خارجی در این چهل سال با فراز و نشیب هایی همراه بوده است.
وی اضافه کرد:برخی سال ها جام جهان پهلوان تختی پررنگ و چند سالی هم کمرنگ بوده است اما همه ساله برگزار شده و این امر مهم است.
بنا اضافه کرد: علاوه بر چهار کشتی گیری که از حضور در این مسابقات معاف بودند، سایر کشتی گیران حضوری موفق داشتند و برای آمادگی آنها بسیار موثر بود.
سرمربی تیم ملی ایران با بیان اینکه استان فارس در مسابقات جام جهانی کشتی که اردیبهشت ماه سال 95 در شیراز برگزارشد از این آزمون موفق بیرون آمد، افزود: در چهلمین دوره جام تختی هم همه چیز عالی بود و قابل تقدیراست.
استاندار فارس: جام تختی در نهایت امنیت و آرامش برگزار شد
استاندار فارس گفت: رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی در نهایت آرامش و امنیت در شیراز برگزار شد.
عنایت الله رحیمی در حاشیه رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جام تختی در شیراز افزود: علاقه‌مندان به کشتی نیز در کمال آرامش استقبال بسیار خوبی از مسابقات داشتند و سالن شهید دستغیب شیراز مملو از جمعیت بود.
وی ادامه داد: نماینده اتحادیه جهانی کشتی نیز از میزبانی مسابقات و نحوه برگزاری و امنیت رقابت ها رضایت کامل داشت و این امر نشان دهنده پتانسیل بالای استان فارس در میزبانی از رقابت های بین المللی است.
استاندار فارس با ابراز رضایت از عملکرد کشتی گیران این استان گفت: 14 کشتی گیر فارس به اضافه دیگر کشتی گیران مطرح داخلی و کشتی گیران پنج کشور خارجی در این مسابقات حضور داشتند و مسابقات از سطح فنی قابل قبولی برخوردار و حتی در حد مسابقات جهانی بود.
استاندار فارس با تاکید بر اینکه از میزبانی شیراز از رقابت های بین المللی کشتی باز هم حمایت خواهد کرد، گفت: فارس تاکنون میزبان رقابت های بین المللی زیادی از جمله در رشته کشتی بوده و قطعا این میزبانی ها با توجه به شور و نشاط ایجاد شده در شیراز هم از رشته کشتی و هم دیگر رشته ها ادامه خواهد داشت.
مدیرکل ورزش و جوانان فارس: تبلیغات مغرضانه رسانه های خارجی خثنی شد
مدیرکل ورزش و جوانان فارس هم به خبرنگار ایرنا گفت : تبلیغات مغرضانه برخی از رسانه های خارجی مبنی بر نبودن امنیت در کشورمان خنثی شد و رقابت های کشتی فرنگی جام پهلوان تختی در کمال آرامش و با حضور میهمانان خارجی برگزار و از این ازمون همچون گذشته سربلند بیرون آمدیم .
حیدر علی کامیاب کلانتری ادامه داد: پیشتر نیز شیراز میزبان مسابقات بین المللی در رشته های مختلفی بوده است و باید عادت کنیم با وجود زیر ساخت هایی که فراهم شده است اینگونه مسابقات که علاوه بر توسعه ورزش، رونق اقتصادی هم به دنبال دارد را بیشتر برگزار کنیم.
وی تاکید کرد: در این برهه حساس زمانی که از عهده مسابقات بین المللی بخوبی برمی آییم آن وقت می توانیم تبلیغات دروغ را در نطفه خفه کنیم و با وجود اینکه چهلمین دوره مسابقات جام جهان پهلوان تختی برای نخستین بار بود که در شیراز بر گزار می شد رضایت رییس اتحادیه جهانی کشتی را به دنبال داشت.
او اضافه کرد: این امر پاسخی است بر یاوه گویان که می گویند کشورمان امنتیت ندارد و باید بگویم ایران امن ترین کشور در منطقه خاورمیانه است.
این مقام مسوول افزود: این مسابقات از نظر کیفی در سطح خوبی بر گزار شد و ورزشکاران شرکت کننده در حضور کادر فنی تیم ملی نمایش چشمگیری داشتند و فارسی ها هم از این مسابقات توانستند یک مدال طلا، یک نقره و چهار برنز کسب کنند و اگر دو کشتی گیر شیرازی در مرحله نیمه نهایی بهم نمی خوردند تعداد مدال های این استان به عدد هفت می رسید.
وی گفت: برای برگزاری هر چه با شکوهتر این مسابقات علاوه بر دست اندرکاران ورزش، نهادها و اداره های زیادی در استان دست به دست هم دادند و از استاندار ورزش دوست فارس و دیگر کسانی که زحمت کشیدند تشکر می کنیم.
ورزشکاران مواظب باشند در المپیک هم حق کشی می شود
کامیاب بیانکرد: ورزشکاران باید مواظب حرکات خود باشند چرا که همانگونه که در المپیک های قبلی حق ورزشکاران ایرانی خورده شد امکان دارد در دیگر مسابقات هم این اتفاق بیفد اما آنها باید صبور باشند و مرام پهلوانی را پیشه کنند.
وی افزود: محمدرضا گرایی از ورزشکاران جوان و با افتخار ایران است که اخلاق خوبی هم دارد و باید حرفش را در میدان مبارزه بزند چرا که امکان دارد حریفش از هر شیوهای برای بُردن استفاده کند.
کامیاب در مورد اتفاقی هم که برای خبرنگاران رخ داد، اظهار داشت: این کم لطفی از سوی فدراسیون کشتی صورت گرفت و در این مورد اعتراض کردم و آنها متوجه اشتباه خود شدند و ما نیز برای مسابقات بدمینتون با فدراسیون هماهنگ کردیم تا کارت خبرنگاران در شیراز صادر شود با این حال از همکاری خوب رسانه ها در پوشش رویداد کشتی صمیمانه سپاسگزارم.
مدیرکل ورزش و جوانان فارس ادامه داد: گیوی مربی گرایی حرکات خوبی نکرد و باید از این امر درس گرفته باشد تا دیگر تکرار نشود ضمن اینکه محمدرضا گرایی از سهمیه قهرمانان استفاده کرده به استخدام اداره ورزش و جوانان در آمده است و عذر خواهی او نشان از مرام خوبش است.
قهرمان المپیک لندن: همه توانمان را برای میزبانی خوب جام تختی به کار بردیم
دارنده مدال طلای کشتی فرنگی در بازی‌های المپیک 2012 لندن گفت: در حد توانمان سعی کردیم تا میزبان خوبی برای رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی جام جهان پهلوان تختی در شیراز باشیم.
امید نورزی دارنده مدال طلای جهان و المپیک افزود: خوشحال هستیم که توانستیم میزبان خوبی برای مسابقات جام جهان پهلوان تختی در شیراز باشیم.
وی ادامه داد: تا آنجا که در توانمان بود با کمک استاندار، مدیرکل ورزش و جوانان و رئیس هیأت کشتی به دنبال این بودیم که این رقابت‌ها را به بهترین نحو برگزار کنیم و خدارا شکر همه چیز خوب پیش رفت و برگزاری مسابقات در حد عالی بود.
سرانجام چهلمین دوره مسابقات جام جهان پهلوان تختی با قهرمانی تیم ایران پایان یافت و تیم های ارمنستان و تاجیکستان نیز به ترتیب دوم و سوم شدند.
کشور ارمنستان با 10 کشتی گیر، ایران با 97، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه با 2 کشتی گیر و تاجیکستان هم با سه ورزشکار در این مسابقات حضور داشتند..
کشتی گیرانی از کشورهای ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان به همراه کشتی‌گیران کشورمان در این رقابت ها به روی تشک رفتند.
چهلمین دوره رقابت های کشتی فرنگی جام جهان پهلوان تختی روزهای سوم و چهارم بهمن 98 در سالن شهید آیت الله دستغیب برگزار شد.




لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/114760/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

در حاشیه خبرهای فارس ؛ دریافت تعرفه های سنگین برخی پزشکان