بزرگنمايي:
پیام فارس - ایسنا/فارس عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی آلالبیت در یک نشست تخصصی به طرح مباحثی در موضوع شخصیت حضرت زهرا(س) پرداخت و بر لزوم تدریس مبانی اعتقادی برهانی شیعه در حوزههای علمیه تاکید کرد.
آیتالله سید محمد حسینیقزوینی دوشنبه 7 بهمن در نخستین نشست از سلسله نشستهای علمی ـ پژوهشی، که همزمان با ایام فاطمیه و با موضوع شهادت حضرت زهرا(س)، تاریخ و شبهات بههمت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس و نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه شیراز به مقام و شخصیت حضرت زهرا(س) اشاره و اضافه کرد: به حضرت زهرا(س) تنها به عنوان دختر نبی مکرم اسلام(ص) نگاه نمیکنیم چرا که پیامبر(ص) دارای دختران دیگری نظیر زینب، رقیه و امالکلثوم بودند، پس ملاک برتری حضرت زهرا(س) صرفاً دختر پیامبر(ص) بودن نیست.
ملاک برتری حضرت زهرا(س)
به گزارش ایسنا، مدیر مؤسسه تحقیقاتی ولیعصر(عج) افزود: همچنین همسر حضرت علی(ع) نیز تنها ملاک برتری آن حضرت نیست چنانچه مولای متقیان دارای همسران دیگری هم بودند و یا مادر ائمه بودن هم تنها ملاک برتری نیست چرا که حضرت خدیجه(س) هم مادر ائمه و هم مادر حضرت زهرا(س) است.
آیتالله حسینی قزوینی ادامه داد: آنچه درباره حضرت زهرا(س) باید مورد توجه قرار گیرد، روایاتی است که شیعه و سنی در حد تواتر درباره آن حضرت نقل کردهاند و آن این است که حضرت زهرا(س) پاره وجود پیامبر(ص) است. این نکته حساسی است که میتواند ملاک حقانیت حضرت علی(ع)، اهل بیت(ع) و شیعه باشد.
مدیر سابق شبکه جهانی ولایت اظهار کرد: وقتی که پیامبر(ص) فرمودند که فاطمه(س) پاره وجود من است، یک نکته بسیار ظریفی است که این تعبیر را حتی درباره حضرت زهرا(س) و حسنین نیز به کار نبرده است.
وی با بیان اینکه این حدیث و روایت در بسیاری از کتب روایی اهل سنت نظیر صحیح بخاری و صحیح مسلم نیز آمده است، گفت: درباره غضب حضرت زهرا(س) نیز در کتب روایی اهل سنت آمده است که این نکته ظریفی است زیرا غضب حضرت زهرا(س)، غضب پیامبر(ص) است.
آیتالله حسینی قزوینی یادآور شد: در روایات متعدد از پیامبر(ص) نقل شده است که فرمودند بعد از من امت من به 73 فرقه منشعب میشوند که تنها یک فرقه اهل نجات بوده و مابقی اهل آتش هستند لذا وقتی پیامبر(ص) چنین میگویند حتماً باید این فرقه نجات ویژگیها و شاخصهایی داشته باشد که خود پیامبر(ص) آن را نقل کند.
ملاک تشخیص حق و باطل بعد از پیامبر(ص)
عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی آلالبیت ادامه داد: پیامبر(ص) در زمان خودش ملاک حق و باطل بود و بعد از آن نیز، باید کسی ملاک حق و باطل باشد که از پاره وجود او باشد و آن کسی نیست جز فردی که پیامبر(ص) فرمودند پاره وجود من است یعنی حضرت فاطمه(س).
وی با بیان اینکه از دیرباز شبههافکنان و وهابیها به دنبال شبههافکنی بودهاند تا این روایت پیامبر(ص) (فاطمه پاره تن من است و هر کس او را آزار دهد مرا آزار داده و هرکس او را خشنود سازد، مرا خشنود ساخته) را زیر سئوال ببرند، گفت: ابن تیمیه میگوید این روایت به ضرر شیعه است پیامبر(ص) برای اینکه حضرت علی(ع) میخواست حضرت فاطمه(س) را بیازارد گفت که فاطمه(س) پاره تن من است و در این رابطه داستانی از ازدواج مجدد حضرت علی(ع) نقل میکنند.
آیتالله حسینی قزوینی ادامه داد: در این رابطه میگویند حضرت علی(ع) میخواست از دختر ابوجهل خواستگاری کند و بر سر حضرت زهرا(س) هوو بیاورد و پیامبر(ص) عصبانی شد که علی(ع) چنین تصمیمی دارد و اگر میخواهد این کار را کند و باید دختر من را طلاق دهد و داستانهایی از این قبیل درست کردهاند که انسان وقتی داستان را میخواند دروغ از ابتدا و تا آخر مشاهده میشود.
وی اضافه کرد: عبارتی که این افسانه را نقل میکند به شخصی به نام مسوربن مخرمه بر میگردد که کل قضایا بر سر این مسئله میچرخد و همه این افسانه را به نقل از این شخص مطرح میکنند در حالی که باطن امیرالمؤمنین آنان را گرفتار کرده است. یکی از بزرگان اهل سنت و از اساتید دانشگاه الازهر میگوید که این خواستگاری قبل از سال دوم هجرت بوده است یعنی قبل از ولادت امام حسن مجتبی(ع) از سوی دیگر در جلد 6 کتاب الاصابه فی تمییز الصحابه آمده است که سال دوم هجرت فاطمه(س) به دنیا آمده است یعنی آن سالی که این افسانه خواستگاری درست کردهاند راویش هنوز به دنیا نیامده است یا در دامن مادرش شیر میخورده است.
آیتالله حسینی قزوینی با بیان اینکه اکنون تمام شبکههای وهابی این موضوع خواستگاری را مطرح میکنند، گفت: کسانی که این داستانها را مطرح میکنند نمیدانند کسی هم هست که دست آنان را رو میکند و بدترین سخن آن است که تاریخ آن را رسوا کند.
مذهب شیعه برخاسته از قرآن و سنت است
مدیر مؤسسه حضرت ولیعصر(عج) با تصریح اینکه غالب شبهاتی که وهابیت نسبت به شیعه مطرح میکنند، از این قبیل است، گفت: تاکنون در طول این مدتی که در عرصه دینپژوهی فعالیت میکند موردی ندیدهام که یک شبهه را مطرح کنند که سر و ته داشته و از قرآن یا سنت یا از واقعیت تاریخ سرچشمه داشته باشد زیرا مذهب شیعه برخاسته از قرآن و منطبق بر سنت راستین پیامبر(ص) است.
وی با تأکید بر اینکه در مبانی اعتقادی شیعه حتی یک موضوع خلاق قرآن، عقل و سنت وجود ندارد، گفت: امروز به شیعه بودن خود افتخار میکنیم چرا که در بیش از 40 روایت در منابع اهل سنت داریم که گفته است یا علی شیعته همالفائزون. یعنی 40 روایت داریم که شیعیان حضرت علی(ع) در روز قیامت اهل بهشت هستند.
در حوزهها و دانشگاهها مبانی اعتقادی برهانی شیعه تدریس نمیشود
آیتالله حسینی قزوینی از حوزههای علمیه و دانشگاهها انتقاد کرد و گفت: مشکل این است که در حوزههای علمیه و دانشگاههای ما مبانی اعتقادی برهانی شیعه تدریس نمیشود و تنها یکسری کتابهایی تدریس میشود که برخی افراد نوشتهاند و دستشان هم درد نکند.
عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی آلالبیت تأکید کرد: در رابطه با مبانی اعتقادی شیعه تا زمانی که با چند وهابی بحث و مناظره نکنیم و نقاط ضعف و قوتمان به دستمان نیاید نمیتوانیم در حوزه مناظره و پاسخ به شبهات توانمندانه بروز و ظهور داشته باشیم.
لزوم ورود اساتید حوزه و دانشگاه به فضای مجازی
وی از همه اساتید حوزه و دانشگاه درخواست کرد تا به فضای مجازی ورود کنند و گفت: درست است که فضای مجازی به تعبیر مقام معظم رهبری تبدیل به قتلگاه جوانان ما شده است ولی باید از این تهدید به عنوان یک فرصت استفاده کنیم.
آیتالله حسینی قزوینی اضافه کرد: در این فضاهای مجازی باید بحثهای استدلالی نه بحثهای خستهکننده تاریخی و غیره را در فضای مجازی و رسانهها مطرح کنیم تا مبانی فکری و اعتقادی جوانان را از تقلیدی به برهانی تبدیل کنیم در این صورت زمانی که شبهه مطرح میشود، قاطعانه پاسخ خواهند داد.
وی با تأکید بر اینکه تاکنون یک شبهه از سوی وهابیها مطرح نشده است که نتوانیم به آن پاسخ دهیم و این فخر متعلق به اهل بیت(ع) است، گفت: امام صادق(ع) فرمودند که با حرفهای این افراد مباحثه کنیم و این کار فرهنگ اهل بیت(ع) است لذا باید برای بحث مناظره نیرو تربیت کنیم و بیکار ننشینیم.
آیتالله حسینی قزوینی با طرح این سئوال که امروز آیا دفاع از مذهب از دفاع از کار و ریاست و منصب مهمتر نیست، گفت: باید افرادی تربیت کنیم تا چنان به شبهات پاسخ دهند که حقانیت مکتب شیعه را ثابت کنند.
مدیر سابق شبکه ولایت با بیان اینکه یکسری وهابیها هستند که کار آنها طرح شبهه هستند و به هیچ عنوان دنبال پاسخ آن نیستند چرا که برای آن از عربستان پول دریافت میکنند، مثالهایی را در این رابطه از تجربیات خود و مناظراتی که با علمای وهابی داشته است، مطرح کرد.
در پاسخگویی به شبهات خسته نشویم
وی با تأکید بر اینکه ما مکلف هستیم که هرچقدر شبهه مطرح میکنند، به این شبهات پاسخ دهیم و در این حوزه نیز باید خستگیناپذیر باشیم و از تکرار قضایا احساس خستگی و ناراحتی نکنیم، گفت: شیعه و سنی همه معتقدند تمام کلمات پیامبر(ص) وحی است و تفاوتش با قرآن این است که قرآن تحدی از کلامالله است و معناً و لفظاً قرآن کلام خداست و سنت معناً کلام خداست و لفظاً کلام پیامبر(ص) است وگرنه در اینکه هر دو وحی است، شیعه و سنی اختلاقی ندارند.
آیتالله حسینی قزوینی نسبت به وجود گروه قرآنیون هشدار داد و گفت: قرآنیون هر روز شبهاتی مطرح میکنند که میگویند فقط باید از قرآن تبعیت کنیم نه سنت و متأسفانه برخی طلبهها هم چشم و گوش بسته به دنبال آنان میروند که البته این گروه تنها در ایران فعالیت نمیکنند بلکه در کشورهای دیگر هم فعالیت میکنند و بسیاری از اهل سنت و حتی وهابیون نیز در پاسخ به اینان رسالههای دکترا و ارشد و حتی کتاب نوشتهاند ولی متأسفانه در ایران حتی یک رساله یا کتاب 50 صفحهای برای ابطال عقیده قرآنیون نداریم در حالی که تلاش این گروه در ایران 10 برابر تلاششان در سایر کشورهای اسلامی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی آلالبیت با تأکید بر اینکه قرآنیون حتی از وهابیها جلوتر رفتهاند، گفت: سئوالی که از یکی از قرآنیون مطرح کردم این بود که چگونه تنها با استفاده از قرآن و بدون توجه به سنت پیامبر(ص) میتوانید دو رکعت نماز صبح بخوانید که پاسخ داد قرآن از ما ماهیت نماز را خواسته است نگفته که چند رکعت بخوانیم و یا وضو بگیریم و یا در نماز چه بگوییم و یا با چه زبانی آن را بخوانیم! لذا تفکر این گروه حتی از تفکر داعش هم خطرناکتر است.
وی نسبت به نفوذ تفکرات این گروه به محیط های دانشگاهی و حوزوی هشدار داد و گفت: تلاشهایی شده است تا طرحی درباره فرق نوظهور توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسد.
کرسیهای آزاداندیشی در حوزهها و دانشگاههای عمومی شود
آیتالله حسینی قزوینی با بیان اینکه این مسائل مسئولیت ما را سنگینتر میکند، گفت: در سال بیست و چهارم پیروزی انقلاب اسلامی، یک دانشجو نامهای برای برپایی کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها به رهبر معظم انقلاب مینویسند و معظمله نیز فرمودند که از دانشگاهها و حوزههای علمیه میخواهیم که این جلسات مناظره را راهاندازی کنند و نترسند و باید این کرسیها عمومی شود اما آیا ما این کار را انجام دادیم.
وی از اساتید دانشگاهها خواست تا در رابطه با کرسیهای آزاداندیشی اهتمام ورزیده و به افرادی که تفکرات مخالف دارند اجازه صحبت دهند و اساتید نیز پاسخ آنان را بدهند.
مدیر مؤسسه حضرت ولیعصر(عج) در ادامه سخنان خود با اشاره به یکی از شبهاتی که برخیها وارد میکنند، گفت: امروز دشمن آمده در درون حوزهها و دانشگاهها خیمه زده است و آن حرفی که حتی یک داعشی نمیزند، میبینیم که یک استاد دانشگاه و حوزه بیان میکند لذا در این زمینه باید قدمی برداریم.
اشاره به برخی از شبهات شهادت حضرت زهرا(س)
آیتالله حسینی قزوینی به تبیین یکی از شبهات درباره شهادت حضرت زهرا(س) پرداخت و گفت: یکی از شبهاتی که مطرح میکنند این است که حضرت علی(ع) فرموده است که خانههای مدینه در نداشت و چگونه است که حضرت زهرا(س) بین در و دیوار ماند و پهلویش شکست.
وی با بیان اینکه برای طرح شبهه یک جمله از منابع روایی شیعه را انتخاب کرده و از آن شبهه ایجاد میکنند، گفت: در همین روایتی که شبهه مذکور را از آن استخراج کردهاند، آمده است که حضرت علی(ع) فرمود خانههای ما سقف و در نداشت و سقف و درش از چوب درخت خرما بوده است که یک تکه از این جمله را جدا کردهاند و مابقی را حذف کردهاند.
آیتالله حسینی قزوینی روایات متعددی را از حضرت علی(ع) درباره خانه یادآور شد و گفت: در روایتها و آیات آمده است کسی کلید خانهاش را به شخص دیگری میدهد تا در هنگام مسافرت به آن سر بزند، در حالی که اگر خانه مدینه در نداشت پس این کلید چیست؟ یا اینکه در روایت آمده است که حضرت پیامبر(ص) کلید منزلش را به یکی از اصحاب داد تا برایش کاری انجام دهد و از سوی دیگر پیامبر(ص) میگفت شبها درب خانههایتان را ببندید. یا اینکه در جایی در منابع روایی آمده است که درب خانه عایشه یک لنگ یا دو لنگه در بوده است، پس چرا خانه حضرت زهرا(س) درب نداشته باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی آلالبیت در ادامه با بیان اینکه در بیش از 80 روایت درباره شهادت حضرت محسن آمده است، به تبیین یک شبهه در این رابطه پرداخت و گفت: میگویند از کجا جنسیت طفلی که حضرت زهرا(س) حامله بوده است، مشخص بوده است.
آیتالله حسینی قزوینی ادامه داد: در روایت داریم که وقتی نوزاد به 4 ماهگی در شکم مادر رسید برای او دو اسم دختر یا پسر را انتخاب کنید. در اصول کافی آمده است که حضرت رسول اکرم(ص) شخصاً نام این نوزاد را قبل از رحلتشان انتخاب کردند و فرمودند که بعد از من دخترم فاطمه حامله میشود و نامش را محسن گذاشتهایم و اینها در حالی است که میدانیم پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) از آینده خبر داشتند.
انتهای پیام