پیام فارس

آخرين مطالب

رئیس همایش ریحانه‌النبی(س):

چهارمین همایش ریحانه‌النبی اسفندماه برگزار می‌شود فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس -  رئیس همایش ملی ریحانه النبی(س) گفت: با توجه به همزمانی ایام میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) با انتخابات مجلس و تبلیغات انتخاباتی و با هدف دور کردن شائبه‌های مختلف از وجهه مذهبی و علمی همایش ریحانه‌النبی، زمان برگزاری این همایش به بعد از انتخابات در اسفندماه موکول شده است.

حجت الاسلام سید عبدالواحد موسوی لاری سه‌شنبه 8 بهمن در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه بحث ریحانه النبی در جوامع فرهنگی و مذهبی کشور جای خود را پیدا کرده است و دوست داریم یک جایگاه تثبیت شده ای داشته باشد و هر سال هم پر بار تر از سال قبل بر غنای فکری و فرهنگی آن افزوده شود.
وی افزود: این موضوع را باید جدی بگیریم که نیاز امروز و فردای ما و نیاز این نسل و نسل های بعدی ما این است که با ادبیاتی متناسب با شرایط زمان خودمان از فرهنگ اهل بیت بهره ببریم.
موسوی لاری با اشاره به نقش عمیق و سازنده پیشینیان در برنامه های مذهبی سنتی، گفت: وقتی در مناطق مختلف کشور دقیق می‌شویم می‌بینیم اکثراً آنچه به لحاظ فرهنگی دارند از گذشته هاست و متاسفانه ما خیلی سربلند نیستیم و در شرایط جدید، کار جدی نتوانسته ایم انجام دهیم؛ اگر امروز در این منطقه مردم متدین اند و به عنوان یک شاخص به ولایت اهل بیت پایبندند، بیشتر کارکرد گذشتگان ماست و ما نمی‌توانیم مدعی باشیم؛ منظور این نیست کاری نشده اما کار جدیدی متناسب با ظرفیت‌ها و شرایط جدید انجام نشده است.
او اضافه کرد: این ادعا را نداریم که همایش ملی ریحانه النبی شق القمر می کند و کار عجیب و غریبی است ولی به نظر می رسد اگر خوب مدیریت کنیم و مسیر را اشتباهی نرویم و آمیخته با اغراض، سلایق، خواسته های شخصی و احیاناً باند بازی ها و جناح بندی ها نشود، می تواند موثر باشد و یک باب جدیدی را باز کند.
موسوی لاری ادامه داد: همایش ملی ریحانه النبی طبق سنت هر ساله هم زمان با ایام میلاد با سعادت حضرت زهرا (س) برگزار می‌شده که امسال این ایام مصادف با اوج تبلیغات انتخاباتی است و جمع بندی تصمیم‌گیرندگان این شد که برای دور ماندن این همایش از شائبه‌های سیاسی و جناحی، به استثنای روز ولادت که به رسم دیرینه یک مراسم سنتی در شهر مُهر برگزار می‌شود، برنامه‌های اصلی پیش‌بینی شده در تهران، شیراز و مهر به بعد از دوم اسفند موکول شده است.
رئیس همایش ملی ریحانه النبی با بیان اینکه در هر دوره این همایش یک کار جدید مد نظر قرار گرفته است، گفت: سال اول بحث همایش جنبی دوسالانه قرآن و عترت را داشتیم، سال دوم نهج البلاغه، سال سوم بحث کتاب سال و امسال هم موضوع کتاب را مد نظر قرار دادیم با این تفصیل که علاوه بر کتاب سال، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکترا و همچنین نشریات تخصصی با موضوع حضرت زهرا(س) نیز بررسی شود.
وی با اشاره به طرح راه‌اندازی کتابخانه تخصصی فاطمه الزهرا (س)، خاطرنشان کرد: احداث این کتابخانه تخصصی در تهران، شیراز و مهر در برنامه قرار دارد اگرچه هنوز در حد طرح است، اما کتاب شناسی حضرت زهرا(س) را دنبال کرده‌ایم و چیزی حدود 4500 تا 5000 عنوان کتاب در خصوص این حضرت به زبان های مختلف شناسایی شده که خود گنجینه بسیار ارزشمندی است؛ در همین راستا گفت‌وگویی با رئیس کتابخانه ملی داشتیم تا فعلاً از طریق این کتابخانه کار را شروع کنیم تا ظرفیت سازی لازم برای راه اندازی کتابخانه های تخصصی انجام شود.
موسوی‌لاری با بیان اینکه نویسندگان جهان عرب خواستار گستردگی این همایش در جهان اسلام و تشیع هستند، گفت: تعدادی از بزرگان فرهنگ و ادب بیشتر از ما راجع به این رخداد صحبت و از موضوع استقبال کرده‌اند و حتی به عنوان رخدادی که می‌تواند گستره بیشتری داشته باشد پیشنهاداتی ارائه شده است، تعدادی از نویسندگان جهان عرب که از برگزاری این همایش مطلع شدند، علاقه‌مند حضور هستند و این موضوع در دست بررسی قرار دارد.
رئیس همایش ریحانه‌النبی ابراز امیدواری کرد که امسال شاهد برگزاری همایشی پربارتر به لحاظ علمی و تخصصی در مسیر تبیین ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه زهرا(س) و بسط دادن عشق به اهل بیت(ع) باشیم.
  برابر برنامه زمانبندی اعلام شده، چهارمین همایش ریحانه‌النبی 5 اسفند با برگزاری شب شعر ریحانه در تهران آغاز به کار خواهد کرد و جشن دانش‌آموزی این رویداد هشتم اسفند در شیراز برگزار می‌شود؛ روز نهم اسفند عصر داستان ریحانه و روز دهم اسفند نیز جشن دانش‌آموزی ریحانه‌النبی در شهرستان مُهر برنامه ریزی شده است.
برپایی جشن‌های مردمی از نهم تا 11 اسفند و برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و آثار فرهنگی و هنری از نهم تا 12 اسفند، مراسم جایزه کتاب سال 11 اسفند و همایش جنبی "برآستان جانان" ویژه بانوان روز 12 اسفند در شهرستان مُهر برگزار خواهد شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/114947/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!