پیام فارس

آخرين مطالب

نماینده ولی فقیه در فارس:

باید راهکار بومی برای حل مسائل کشور بیابیم علمي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با بیان اینکه هنوز فکر ما منعطف به حل مسائل کشور نیست و مدام به دنبال استفاده از راه حل‌های دیگر جوامع برای حل مشکلات داخلی هستیم لزوم یافتن راه حل‌های بومی برای حل مسائل داخلی را مورد تاکید قرار داد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام پنجشنبه دهم بهمن در بیست و ششمین اجلاس رؤسای دانشگاه های بزرگ کشور در شیراز ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) تاکید کرد: نقدهایی دارم اما عرایضم به حساب قدرناشناسی زحمات مسئولان دانشگاه‌ها نیست، مسلما خدمات بسیار ارزنده ای به واسطه دانشگاه ها و خصوصا دانشگاه های بزرگ کشور انجام شده است که جای قدردانی دارد.
او با بیان اینکه ما انقلاب کردیم که عزیز، مستقل و سربلند باشیم، این عزتمندی را جزو اهداف انقلاب اسلامی دانست و گفت: دلمان می خواست و همچنان نیز می خواهد که به این عزت، عظمت و سربلندی که مال اسلام، مسلمانان، مومنان و ایرانیان در طول تایخ بوده است دست بیابیم در حالیکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از آن فاصله گرفته بودیم.
امام جمعه شیراز ادامه داد: مسلما برای رسیدن به این عزت باید کارهای مبتنی بر علم و دانش انجام می‌شد، برای اینکه توانا بود هر که دانا بود. حال اگر دانایی را حذف کنیم دیگر توانایی، عزت و سربلندی به دست نمی آید ولو اینکه در برهه ای بعضی اقدامات عزت آفرین است اما نتیجه طولانی مدت آن چون مبتنی بر علم و دانش نبوده مطلوب و ماندگار نیست.


پیام فارس


وی با یادآوری اینکه دانشگاه محل تولید همین دانش‌ها است و باید آن را تولید کنیم، گفت: اگر بنا به تولید شد نیاز به یک موتور حرکت دارد، زیرا وقتی قرار به انجام کاری باشد، اگر موتور محرکه نداشته باشیم کار در همان مرحله متوقف می‌ماند؛ آن موتور حرکت عمل صالح یعنی اقدام عملی برای کابردی کردن علم است.
امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه موانع نقشه جامع علمی کشور را بررسی کرده است، گفت: بحث سر این است که فکر ما منعطف به حل مسائل اصلی کشور نیست و گیر ما این است که می‌خواهیم ببینیم دیگران چه کردند و ما همان را انجام دهیم و تکرار کنیم؛ حال آنکه باید راه حل بومی و علمی برای مشکلات اصلی اجتماعی و فرهنگی پیدا کنیم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس خاطرنشان کرد: راه حل اینست که کار کف جامعه و نیاز ملموس کشور را به دانشگاه بدهیم تا برایش راه حل و راهکار تعریف کند، این تولید علم است.
او با اشاره به آیه 10 سوره مبارکه فاطر و با تاکید براینکه عمل صالح یعنی اقدام عملی، ادامه داد: حال صالح بودن عمل و ملاحظات اخلاقی آن در جای خود بحث دارد ولی عمل صالح زمینه ساز تولید مطالب جدید نظری و علمی است. یکی شروع و دیگری تکمیلش می کند، دیگری مسئله ایجاد کرده و آن پاسخ می دهد و از این آیه شریفه این مطلب را الهام می گیریم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه تعالیم اسلامی نیز الهام بخش همین مطلب است نه اینکه هر کاری دیگران انجام دادند ما نیز باید انجام دهیم، گفت: علومی که جنبه عملی و اجرایی دارد باید در میدان عمل خود را بیازماید، رشد کند و مسئله جدید برای آن ایجاد شود.
او ادامه داد: ما در طول سال های گذشته در قسمت هایی از کارهای علمی خود میدان دانش را با عمل و کاربرد به هم نزدیک کردیم و نتایج خوبی گرفتیم، مثلا در صنایع نظامی، ولی همان طور که مقام معظم رهبری چندین بار اشاره کردند که پیشرفت در یک گوشه از مسائل علمی جالب نیست و اندام علمی کشور نامتقارن رشد می کند، باید در همه جوامع علمی رشد داشته باشیم.
آیت‌الله دژکام رشد در ابعاد کارهای علمی را نامتوازن دانست و با تاکید بر لزوم رسیدن به رشدی همه جانبه در مسائل علمی، لزوم ورود به عرصه علوم انسانی را یادآور شد.
او با بیان اینکه دانشگاه شاخص در علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبایی است، گفت: نیازهایی که در این عرصه داریم خیلی بیش از آن چیزی است که دانشگاه‌ها ورود کرده و به ما پاسخ داده‌اند.
نماینده ولی فقیه در فارس یکی از معضلات شیراز را مهاجرت و حاشیه نشینی عنوان و آن را سبب بروز آسیب‌های اجتماعی فراوانی دانست و گفت: با افزایش مهاجرت، هر دولتی هم که سر کار باشد حاشیه شهری نظیر شیراز بزرگتر و آسیب‌های اجتماعی بیشتر می‌شود.


پیام فارس


آیت‌الله دژکام خاطرنشان کرد: راه حل این موضوع برخورد سیاسی نسیت، با این نوع برخورد تنها بار مشکل را از دوش خود برداشته و بر دوش دیگری می‌اندازیم و اصل مسئله باقی می‌ماند؛ برای حل مشکل باید برگردیم به نقطه‌ای که دانشگاه به کمک شهرداری بیاید.
وی خاطرنشان کرد: امروزه توقع ما در زمینه تولیدات فکری و راه حل های عملی مسائل اجتماعی و انسانی زیاد است و کشور از این جهت بسیار مشکلات حل نشده دارد.
آیت‌الله دژکام بر لزوم ایجاد ناحیه فناوری با همکاری دانشگاه و شهرداری در شیراز، این موضوع را خواسته فعالان شرکت‌های دانش بنیان دانست و لزوم بهره گیری از تجارب سایر شهرها در این زمینه تاکید کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/116059/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

ببینید | تصاویر رویایی خلیج فارس از زاویه اتاقک شیشه‌ای ایستگاه فضایی بین‌المللی

محکومیت هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

پاسخگویی مدیران شهری شیراز در سامانه ارتباطات مردمی 137

آیین گرامیداشت روز جهانی سعدی در شیراز برگزار شد

از نبرد دریایی ایران با آمریکا چه می‌دانید؟

واگذاری «تیم استقلال» به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قانونی است؟

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

حفاظت از تخت جمشید با تعیین تکلیف اسناد عرصه و حریم

اولین همایش ملی اسب اصیل دره شوری -زرقان فارس

پیام استاندار فارس در تبریک روز بزرگداشت سعدی

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه اول اردیبهشت+ جدول فیلم و قیمت بلیت

استحکام‌بخشی و رسیدگی به آرامگاه سعدی اعتبار می‌خواهد

گنجینه‌های ارزشمند ادب پارسی برای نسل جوان تبیین شود

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

پیشخوان روزنامه های فارس ؛شنبه اول اردیبهشت 1403

آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیر همسطح در شرق شیراز با 10 هزار میلیارد ریال اعتبار

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه اول اردیبهشت

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز

حضور پرشور موسسه سفیر مهر همدان در رویداد صبا تهران

معارفه امامان جمعه جدید شهر جویم

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن