پیام فارس

آخرين مطالب

سوادرسانه‌ای و لزوم آموزش مدیران عالی دستگاه‌های اجرایی در فارس مقالات

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- گسترش روزافزون رسانه‌ها و افزایش قدرت تاثیرگذاری آنان، لزوم پرداختن به مساله آموزش سوادرسانه‌ای را بیش از پیش تقویت می‌کند که در این میان آموزش مدیران عالی دستگاه‌های اجرایی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

از سال‌های گذشته با پیگیری‌های انجمن سواد رسانه‌ای ایران، درس تفکر و سواد رسانه‌ای به عنوان یکی از سرفصل‌های درسی دانش‌آموزان پایه دهم متوسطه و همچنین یکی از سرفصل‌های مهم در رشته‌های زیرمجموعه علوم ارتباطات اجتماعی در دانشگاه‌ها گنجانده شد.
هرچند در آموزش و پرورش همچنان نیروی توانمندی برای آموزش این حرفه و ارتقای سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان، آنگونه که باید تربیت نشده است اما گنجاندن درس تفکر و سواد رسانه‌ای در سرفصل‌های درسی، گامی نخست و ضروری بود که باید روند آموزش آن اصلاح شود.
از سویی نیز برخی نهادها و سازمان‌های فعال در حوزه آموزش سوادرسانه‌ای در استان فارس فعال هستند و آموزش قشرها و گروه‌های مختلف مردمی را دنبال می‌کنند که اقدامات آنان تاکنون دستاوردهای مثبتی نیز به دنبال داشته است.
در استان فارس یکی از نقاطی که همچنان در بحث آموزش سواد رسانه‌ای مورد غفلت واقع شده بحث آموزش سواد رسانه‌ای مدیران عالی دستگاه‌های اجرایی استان است زیرا گاهی احساس می‌شود برخی مدیران خود را علامه دهر می‌دانند و استقبالی از این آموزش که ابزار لازم برای فعالیت ‌آنان در زندگی شخصی و کاری است، نشان نمی‌دهند.
به طور طبیعی یک مدیر اجرایی باید در نحوه مواجهه با افکار عمومی از دانش و توانمندی لازم برخوردار باشد و برای رویارویی با چالش‌های متاثر از رسانه‌های نوین که غیرقابل پیش بینی است خود را آماده کند.
گاه مشاهده شده یک مدیر اجرایی به دلیل نداشتن سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، با مشکلاتی روبرو می‌شود که گاهی در روند تصمیم‌گیری‌های مدیریتی او نیز تاثیرگذار است.
خبرنگاران استان فارس به یاد ندارند که در سال‌های اخیر دوره آموزشی تخصصی در حوزه سواد رسانه‌ای برای مجموعه‌ای از مدیران استان برگزار شده باشد در حالی که با یک جست و جوی اینترنتی می‌توان مشاهده کرد در بسیاری از استان‌ها، دوره آموزشی سواد رسانه‌ای ویژه مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار شده است.
سواد رسانه‌ای مدیران را واقع‌بین می‌کند
عبدالرسول معتضدیان مدرس دوره‌های سواد رسانه‌ای در استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: امروزه با ورود به قرن 21 و هجمه و بمباران اطلاعاتی و ارتباطی که در آن قرار داریم، رسانه نقش بسزایی در شکل‌گیری رفتار، عقاید و روابط فردی و اجتماعی دارد و به نوعی ما را مدیریت می کند.
وی افزود: امروزه فضای مجازی به مراتب بزرگتر از فضای حقیقی است و تاثیر آن بیشتر است چرا که پیام‌های تولید شده توسط رسانه‌های مختلف در سراسر جهان ما را دچار سردرگمی و تردید در انتخاب و گزینش پیام‌ها می‌کند.
وی ادامه داد: در مواجهه با این شرایط راهی جز آموزش سواد رسانه‌ای به صورت نهضت‌وار در سطوح مختلف جامعه و لایه‌های مختلف جامعه نداریم.
مسوول سازمان فرهنگی فضای مجازی سراج در استان فارس گفت: هدف سواد رسانه ای این است که مخاطبان را تبدیل به مخاطبان گزینشگر، پرسشگر و هدفمند کنیم و نگرش انتقادی را در آن‌ها تقویت کنیم و تکنیک‌های اقناعی را به آن ها آموزش دهیم.
معتضدیان افزود: هر کاربر با کسب مهارت سواد رسانه‌ای، می‌تواند هر پیامی که دریافت ‌می‌کند را تشخیص دهد و اهداف روشن و پنهان آن را متوجه شود و درک صحیحی از پیام داشته باشد.
وی ادامه داد: تنها راه درست، عالمانه و عاقلانه این است که واقع‌بین باشیم تا بتوانیم توانمند باشیم یعنی وقتی پیامی را دریافت می‌کنیم نه خیلی ضعف داشته باشیم و نه خیلی خوش‌بین باشیم و اینگونه بهتر می‌توانیم از حوزه رسانه استفاده کنیم و در فاز تولید محتوا نیز قدم برداریم.
این مدرس دوره‌های سواد رسانه‌ای همچنین با اشاره به ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای به مدیران دستگاه‌های اجرایی، گفت: در بحث آسیب‌های های اجتماعی همه مسوولان دستگاه های اجرایی به نحوی در مورد حوزه ستادی خود با آن در ارتباط هستند و کارمند از صبح درگیر فضای مجازی و حاشیه‌ها می‌شود و بعد موضوع‌های کار با موضوع‌های خانواده ربط پیدا می‌کند و موجب می‌شود اثربخشی و کارآیی لازم یک کارمند در یک دستگاه پایین بیاید.
معتضدیان اظهارکرد: اگر یک مدیر دستگاه اجرایی از مهارت سواد رسانه‌ای برخوردار باشد، می‌تواند فضایی که در دستگاه اجرایی خود با آن مواجه است را به نحو احسن مدیریت کند و این مدیریت موجب می‌شود کارآیی و اثربخشی آن سازمان افزایش یابد.
وی ادامه داد: همچنین مدیران دستگاه‌ اجرایی می‌توانند با کسب مهارت سواد رسانه‌ای به تولید پیام و محتوا در معرفی دستاوردهای سازمانی خود بپردازند و از فضای مجازی به عنوان یک فرصت استفاده کنند.
این مدرس دوره‌های سواد رسانه‌ای گفت: اگر مدیر یک دستگاه اجرایی سواد رسانه‌ای داشته باشد جدای از اینکه کارمندان و خانواده‌های آنان از آسیب‌ها، مصون خواهند شد و اثربخشی و کارایی آنان افزایش خواهد یافت، می‌تواند در برابر شایعات، شبهات و اتفاقاتی که ممکن است در حوزه رقابت تجاری یا سازمانی بر سر آن دستگاه اجرایی بیاید به صورت کاملا هوشمندانه برخورد کند و از موضع گیری های احساساتی جلوگیری کند.
معتضدیان افزود: یک مدیر دستگاه اجرایی با فراگیری مهارت‌های سواد رسانه‌ای می‌تواند تکنیک‌های اقناعی که آموزش دیده را خوب پیاده‌سازی کند و با استفاده از تکنیک سواد رسانه‌ای برای خودش مزیت رقابت سازمانی تعریف کند و اثربخشی و کارآیی سازمانش را بیشتر کند و واقع بین‌تر مسایل را گزارش دهد.
وی ادامه داد: همچنین یک مدیر دستگاه اجرایی با کسب مهارت سواد رسانه‌ای، تحت تاثیر انتقادها یا تعریف‌هایی که از او در فضای مجازی صورت می‌گیرد قرار نمی‌گیرد و واقع بین خواهد بود.
مسوول سازمان فرهنگی فضای مجازی سراج در استان فارس گفت: سواد رسانه ما را تبدیل به کاربران فضای مجازی یا کاربران رسانه‌ای واقع‌بین خواهد کرد که این واقع بینی موجب خواهد شد که مدیر درست تصمیم بگیرد و در برابر هجمه‌های رسانه ای درست تشخیص و درست پاسخ دهد.
سوادرسانه‌ای نیاز همه افراد جامعه به خصوص مسوولان است
آتنا عبدالوند مدیر امور اجرایی انجمن سواد رسانه ای ایران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: دانش سواد رسانه‌ای و مهارت درک پیام نیاز همه افراد جامعه به خصوص مسوولان است که باید آگاهی داشته باشند چون بسیاری از امور جامعه بی‌نیاز به آگاهی و سواد رسانه‌ای نیست.
وی افزود: مسوولانی سازمان‌ها و نهادها باید به نوعی سیاست گذاری داشته باشد و این امر نیاز مضاعف دارد که مهارت و دانش و و آگاهی و سواد رسانه‌ای خود را ارتقا دهند.
عبدالوند ادامه داد: سواد رسانه‌ای باعث می‌شود یک مدیر از توانایی لازم در مواجهه با رسانه‌ها برخوردار باشد و در مقابل تحریکاتی که رسانه‌ها به عمد یا غیرعمد موافق یا معاند انجام می‌دهند دچار مشکل نشود و هوشمندانه اقدام کند.
این مدرس دوره‌های سواد رسانه‌ای گفت: وقتی یک مسوول از مهارت سواد رسانه‌ای برخوردار باشد، تحت تاثیر رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد و رسانه‌ها با جریان‌سازی‌ها در عملکرد و تصمیم‌گیری و تصمیم سازی آن مسوول یا سازمان دخیل نخواهند بود و واقع‌بینانه به مسایل نگاه می‌کند.
عبدالوند اظهارکرد: سواد رسانه‌ای باعث می‌شود یک مسوول بتواند با ارزیابی صحیح از پیام‌های رسانه‌ای داشته باشد و راحت‌تر تصمیم‌گیری کند.
وی ادامه داد: یک مسوول در مواجهه با پیام‌های رسانه‌ای باید هوشمندانه عمل کند و بدانند چگونه به نقد منصفانه یا غیرمنصفانه رسانه‌ها پاسخ دهد و پاسخ او به‌گونه‌ای باشد که باعث تشدید التهاب در جامعه نشود.
این مدرس دانشگاه گفت: گاهی نیاز نیست یک مسوول در ارتباط با برخی نقدهای رسانه‌ای واکنش داشته باشد و باید رویت پذیری داشته باشد، در واقع سواد رسانه‌ای باعث می‌شود که چگونه و به چه صورت اقدام کند و پیام را ارسال کند.
 
 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/116104/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید در مناطق مستعد

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران /با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم /در بالاترین حد یک حادثه امنیتی بود نه حمله

تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

نمایش 4 اثر در ششمین پاتوق فیلم کوتاه

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

پایان یکه تازی اردوغان؟

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 31 فروردین / تردد روان در محورهای شمالی

ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

هواشناسی 31 فروردین 1403/ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه به ایران

شدت گرفتن بارش‌ها در مناطق مستعد

ورود سامانه بارشی جدید به فارس از امروز 31 فروردین 1403

آخرین وضعیت آب‌وهوا؛ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

رفع مشکل فرستنده های رادیو و تلویزیون در شهرستان مهر

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار

فارس و صدا و سیما: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل هستند

منشا صدای انفجار در تبریز چه بوده؟

(ویدئو) جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

جزئیات جدید از انفجارها در آسمان اصفهان/ خبرگزاری مهر: سه ریزپرنده در آسمان اصفهان منهدم شد

دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی

رادار ارتش در اصفهان هدف قرار گرفت؟ | اولین تصاویر از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار + جزئیات جدید

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان

تعلیق فوری پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

فوری | شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی