پیام فارس

آخرين مطالب

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس اعلام کرد:

راهیابی شیراز و اِوَز به جمع مدعیان پایتختی کتاب ایران فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس گفت: در ششمین دوره از انتخاب پایتخت کتاب ایران، شهرهای شیراز و اِوَز به جمع مدعیان کسب این عنوان راه یافته و در کنار شهرهای رفسنجان، بم و شهرری، قرار گرفته‌اند.

روح‌الله منوچهری، شنبه12 بهمن‌ماه در جمع خبرنگاران، این مهم را پیش از هر چیز حاصل همراه شدن دستگاه‌های فرهنگی و یکپارچه بودن برنامه‌ها و تصمیم‌های فرهنگ‌ساز در استان دانست و با تأکید بر اینکه شیراز از نخستین دوره این جشنواره شرایط و ظرفیت برگزیده شدن در جشنواره را داشت، افزود: مهم‌ترین دلیل اینکه شیراز علی‌رغم موفقیت در دوره‌های پیشین جشنواره، عنوان پایتختی کتاب را از آن خود نکرد؛ یک دست نبودن برنامه‌های فرهنگی و دستگاه‌های اجرایی بود.
منوچهری با اشاره به اینکه در شیراز به دنبال کسب عنوان پایتختی کتاب جهان هستیم، این شهر را دارای پتانسیل مناسب برای حضور در عرصه‌های ادبی جهانی دانست و با بیان اینکه اینکه سازمان‌های شهر شیراز به تعهدات خود در جشنواره‌های کتاب محور پایبند بودند، اضافه کرد: بیش از 80 درصد طرح‌هایی که شیراز در پنجمین دوره جشنواره پایتخت کتاب ایران ارائه کرده بود، امسال اجرایی شده‌اند و بیشتر آن‌ها نیز طرح‌های ترویجی و مشارکت مردم در بحث کتابخوانی بوده است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس بیان کرد: کسب این عنوان مهم است اما هدف، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ایجاد شور و نشاط در فعالیت‌های کتابخوانی شهرهاست.
منوچهری در ادامه به نقش کتابخانه‌های عمومی استان فارس در این زمینه اشاره کرد و گفت: کتابخانه‌های عمومی نقطه مرکزی و ترویج‌دهنده کتابخوانی در میان مردم است. مهم‌ترین فاکتور نیز در این برگزاری چنین جشنواره‌های ملی و بین‌المللی، وجود طرح‌های مردمی و مشارکت عموم در طرح‌های کتابخوانی است که در این راستا باید نقش کتابخانه‌های عمومی را پررنگ و برجسته بدانیم.
کتاب و کتابخوانی در استان فارس
این مقام مسئول اضافه کرد: در شهر شیراز 29 کتابخانه نهادی و 18 کتابخانه مشارکتی فعال است؛ یعنی 47 پایگاه در جای جای شهر برنامه‌های کتابخوانی را برای مردم و با توجه با نیازهای هر منطقه برگزار می‌کنند و این اتفاق‌های بسیاری را در شهر رقم می‌زند.
منوچهری با تاکید بر اینکه کتابخانه‌های عمومی در چند سال اخیر دامنه فعالیت‌های خود را گسترش داده است، گفت: همکاری گسترده با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد، شهرداری شیراز، آموزش و پرورش و مدارس، فرهنگ‌واران و اهالی قلم، حوزه عشایر، نهصت سوادآموزی، زندان‌ها، سازمان‌های مردم نهاد، خیرین و مؤسسه‌های خیریه، بنیادهای ملی و بین‌المللی، مراکز پژوهشی، دانشگاه و کتابخانه‌های تخصصی و... صورت گرفته است که نتیجه آن انعقاد تفاهم‌نامه با موسسات مختلف و برگزاری ویژه برنامه‌هایی برای اقشارگوناگون است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس اضافه کرد: این همراهی جایگاه شیراز را در رقابت ملی پایتختی کتاب متمایز کرده است؛ کتابخانه‌های عمومی امروز به‌عنوان فرهنگسراهای اجتماعی مطرح هستند و در این راستا تلاش می‌کنند.
منوچهری اضافه کرد: در حال حاضر برنامه‌هایی با گروه‌های مختلف ازجمله اهالی قلم و فرهنگوران، دانشجویان، دانش‌آموزان، کودک و نوجوان، بانوان، کودکان کار، افراد کم توان و معلول، عشایر، روستاییان، افراد با آسیب‌های اجتماعی، نوسوادان و ... در کتابخانه‌های عمومی آغاز شده و به‌صورت مستمر دنبال می‌شود. حاصل آن تعامل و حضور اکثریت افراد جامعه در کتابخانه‌های عمومی است.
زیربناهای کتابخانه‌ای در شیراز باید افزایش یابد
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با اشاره به اینکه کسب عنوان پایتختی کتاب برای شیراز هدف مشترک دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی استان است، اضافه کرد: کسب این عنوان بسیار اهمیت دارد ولی باید در نظر داشت که شیراز شهری است که در دنیا با نمادهای فرهنگی‌اش شناخته شده است و باید زیرساخت های فزهنگی آن بهبود یابد.
وی به نیازهای کتابخانه‌ای در شهر شیراز اشاره کرد و گفت: از نظر زیرساخت‌های کتابخانه‌ای شهر شیراز در وضعیت استاندارد نیست و لازم است که هرچه زودتر وضعیت کتابخانه مرکزی شیراز تعیین تکلیف شود.
منوچهری، ساخت کتابخانه‌های استاندارد را دیگر نیاز شهر دانست و گفت: کتابخانه‌های عمومی برنامه‌های گوناگون را پایه‌گذاری و اجرا کرده است اما در حال حاضر فضای کافی در شهر شیراز برای پروراندن این طرح‌ها نیست. غرب شیراز و نقطه پرجمهیت شهر کتابخانه عمومی ندارد همچنین بیشتر کتابخانه‌های عمومی این شهر با متراژ کم و فضای محدود است و ارائه خدمات اولیه به کاربران دشوار است.
وی یادآور شد: ساخت فضاهای کتابخانه‌ای استاندارد در شیراز با همکاری فرمانداری و شهرداری شیراز همجنین خیرین باید در دستور کار و اولویت قرار گیرد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فار در ادامه با اشاره به اینکه شهر اوز امسال نیز همچون دوره‌های گذشته به مراحل نهایی جشنواره رسیده است، گفت: اوز تاکنون عناوین شهر خلاق ادبی و شهر دوستدار کودک را کسب کرده است و این مرهون تداوم و استمرار برنامه‌های کتابخوانی و همراهی و همدلی مردم و مسئولان این شهر در حوزه کتاب و توسعه کتابخانه‌های عمومی است.
منوچهری با اشاره به همراهی خیرین و مشارکت های مردمی در شهر اوز، گفت: مشارکت‌های مردمی و نقش خیرین در توسعه زیرساخت‌های فرهنگی شهر و کتابخانه‌های عمومی و خصوصی از پتانسیل‌های شهر اوز است به طوری که سه کتابخانه عمومی «اندیشه»، «بانو صفیه خضری» و «ام الخیر» در شهر اوز با همت خیرین ساخته و تکمیل شده است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس گفت: اجرای طرح‌هایی برای تسهیل دسترسی شهروندان به کتاب، پشتیبانی از پیشنهادهای ابتکاری، توسعه فرهنگ کتابخوانی به صورت گسترده، فعالیت‌های مستمر در حوزه کودک و مادر در اوز همسو کردن فعالیت‌های مذهبی، هنری، اجتماعی و ورزشی، مشارکت عمومی در طرح‌های کتابخوانی و حمایت خیرین از جمله دلایل موفقیت این شهر در جشنواره کتاب محور بوده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/116201/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بامداد بی‌رمق

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

درگذشت یار محمودها و پایداری

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

شیراز میزبان نشست کنسرسیوم اشتغال و مهارت آموزی دانشجویان کشور

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

افتتاح باغ ایرانی فرصت جدید گردشگری در شیراز است

قدرتمندی و عزتمندی سپاه ریشه در پیروی مطلق از ولایت فقیه است

همایش علمی سرطان شناسی در گراش

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک فوتبال

بررسی بودجه 1403 پارک‌های علم و فناوری/ بودجه قطب نوآوری کشور 29 درصد کاهش یافت!

احداث یک باغ ایرانی جدید در شیراز تا پایان سال جاری

محیط زیست، آب و خاک؛ مسائل مهم استان فارس هستند

سنتورنوازی هنرمند شیرازی به‌مناسبت یاد روز سعدی

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مسخره‌بازی

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

پدر شهیدان محمدیان آسمانی شد

تداوم گردوخاک و رگبار باران طی 5 روز آینده / افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در جنوب

پویش «با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد

شیراز میزبان نخستین کنفرانس ملی مهارت ایران

«با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد/جزییات برنامه‌ها برای 90 کاندیدا

ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس برگزار می‌شود

عزم جدی شهرداری شیراز در تحقق بودجه سال 1403

ارتش آماده پاسخگویی به هرگونه تهدید دشمنان است

روایت بلاگر کویتی از سفر به شیراز

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

نجوم و بنای استون‌هنج

پایش صلاحیت حرفه‌ای در شرکت توزیع برق فارس

جنایت دختر 11ساله در مزون خانگی

میراث جهانی روستای میمند پاکسازی شد

کشف 15 فقره سرقت احشام در فارس

تاکید نماینده مردم اردکان بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه بهداشت

حفاران غیرمجاز در شهرستان زرقان دستگیر شدند

صاعقه زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

درگذشت پدر شهیدان والامقام، محمدیان