پیام فارس

آخرين مطالب

استاد دانشگاه شیراز:

شیراز گران اداره می‌شود اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - علی سلطانی، استاد دانشگاه شیراز تاکید دارد که هم اینک اداره شهر شیراز بسیار گران است و در این شرایط باید در مسیر کاهش هزینه‌های جاری گام برداشت و از تحمیل هزینه پرهیز کرد.

علی سلطانی گفت: متاسفانه بین شهرداری‌های کشور، آمار و اطلاعات دقیق و تفصیلی از پرسنل خصوصا لیست شفافی از حقوق بگیران این مجموعه‌ها وجود ندارد؛ مثلا مدتی قبل اعلام شده بود که شهرداری تهران حدود 70 هزار نیرو دارد اما تعداد حقوق بگیران آن مجموعه دوبرابر این تعداد است؟!
وجود یک نیروی شهرداری به ازای هر 123 شیرازی
او گفت: مقایسه شهرداری شیراز با برخی از کلانشهرهای داخلی و خارجی نشان دهنده تورم بالای نیروی انسانی در این مجموعه است؛ به عنوان مثال، شهرداری تبریز به ازای هر 230 شهروند یک کارمند و شهرداری مشهد به ازای هر 200 شهروند، یک کارمند شهرداری وجود دارد حال آنکه در شهرداری شیراز به ازای هر 123 نفر شهروند یک کارمند دارد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در مقایسه با شهرهای خارجی، دو مورد از ثروتمندترین کلانشهرهای دنیا یعنی توکیو و لندن را می‌توان مثال زد که از نظر شاخص‌هایی نظیر درآمد سرانه و شاخص جهانی قدرت اقتصادی جزو پنج کلانشهر ثروتمند و قدرتمند دنیا محسوب می شوند؛ مجموعه شهری توکیو با جمعیت 35 میلیون نفر و متروپلیتن لندن با جمعیت 14 میلیون نفر، به ترتیب 10 هزار و 15 هزار پرسنل دارند!
تاثیر مسائل سیاسی بر تورم نیروی انسانی در شهرداری‌ها
سلطانی گفت: در مورد شهر شیراز، حداقل بخشی ازتورم و ازدیاد نیرو به الگوی گسترش افقی و پراکنده شهر برمی‌گردد که به تبع آن، پراکندگی واحدهای اداری و خدماتی شهرداری را در پی دارد. مشکل بعدی، ساختار سنتی و نظام اداری متکی بر کاغذبازی و دیوان سالاری است که در آن کارها به جای اتکا بر سیستم، به اعتبار افراد انجام پیش می رود.
او ادامه داد: مهمتر از موارد گفته شده اینکه شهرداری‌ها در دهه‌ی اخیر به میدانی برای رقابت و زورآزمایی جناح‌های سیاسی و تقسیم غنائم بعد از انتخابات شوراها در آمده است؛ معمولا جناح‌ها و گروه‌های پیروز پس از تسلط بر شهر و منابع آن، به پرداخت بدهی‌های سیاسی می پردازند. شهردار و اعضای شورای برنده رقابت خود را وامدار و مدیون جریان‌ها و افراد سیاسی که برای کسب قدرت با آنها همکاری کرده‌اند می‌دانند.
سلطلانی گفت: در شورای چهارم و مدیریت سابق شهرداری شیراز، حدود چهار هزار نیروی انسانی به شهر تحمیل شد که قطعا خیلی از آنها براساس تخصص یا نیاز سنجی شغلی نبود، حال آنکه پست‌های مصوب شهرداری شیراز کمتر از 400 مورد است و اکنون به ازای هر پست سازمانی 3 نفر نیرو جذب شده است.
او اضافه کرد: در شورای پنجم و مدیریت شهری دوره اخیر که با شعار شفافیت و مردم محوری آغاز به کار کرد، براساس شنیده ها نزدیک به 400 نفر نیروی شرکتی وارد مجموعه شده‌اند که بخشی از آنها براساس روابط خویشاوندی، دوستی یا ارتباط جناحی وارد این مجموعه شده‌ و افراد با تخصصی متفاوت با پست تعریف شده، به کار گرفته شده‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد اولویت اول مدیریت شهری باید ساماندهی و نیازسنجی وضع موجود باشد.
سلطانی با اشاره به وجود مشکلات حاد اقتصادی در کشور طی حداقل 5 سال اخیر، لزوم کوچک سازی دولت و شهرداری ها را از موارد مورد تاکید صاحب نظران دانست و گفت: در همین راستا بخشنامه ابلاغی وزارت کشور در سال 94 بر کوچک سازی شهرداری ها از طریق بازنگری در فرایندهای اداری، واگذاری امور به بخش خصوصی و مشارکت یا تشکل های صنفی و حرفه ای تاکید کرده است.
لزوم بهره گیری از نیروی انسانی موجود به جای جذب پرسنل جدید
این استاد دانشگاه با اشاره به طرح موضوع جذب 400 نیروی انسانی جدید در مجموعه شهرداری شیراز، گفت: پیشنهاد من این است که شهرداری از منابع انسانی موجود بهره‌ی بیشتری ببرد، اگر مجوز تبدیل وضعیت گرفته شده، ساماندهی نیروها بر اساس تخصص و معیار شایسته گزینی باشد؛ آموزش مستمر کارکنان و تجهیز آنها به دانش و تکنیک های روز باید در اولویت قرار گیرد. طراحی سیستم‌های اتوماسیون، تسریع در واگذاری خدمات به بخش خصوصی و توسعه شهرداری الکترونیک در کنار تجمیع واحدهای پراکنده و ادغام در واحدهای کوچک می تواند صرفه جویی قابل توجهی در نیروی انسانی به دنبال داشته باشد.
سلطانی تاکید کرد: توزیع متوازن نیروها باید به گونه‌ای باشد که در سطح مناطق 11 گانه، بدنه فنی و کارشناسی تقویت شود؛ واقعیت اینست که شهرداری ها از محل جیب شهروندان و با فروش زمین، اکسیژن، منابع طبیعی و امثال آن کسب درآمد می کنند، لذا باید هم در هزینه ها صرفه جویی داشته باشند، هم اینکه از نیروهای موجود حداکثر استفاده را داشته باشند.
  پیش از این رئیس شورای اسلامی شهر شیراز اعلام کرده بود که به زودی ضمن ساماندهی نیروهای موجود شهرداری این کلانشهر، حدود 400 نفر نیز با برگزاری آزمون متناسب، جذب خواهند شد؛ این در حالیست که در گذشته انتقادات فراوانی به تعدد نیروی انسانی در شهرداری از سوی شورا مطرح شده بود.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/116220/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

محور بوشکان-فراشبند روکش آسفالت می‌شود

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس / ترکیب صداوسیمایی برای جدال حق‌پخش با تلویزیون!

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

واژگونی پژو در فارس 3 کشته در پی داشت

3 کشته در اثر واژگونی پژو در فارس

ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس

باران و سیل در شهر خور

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

رزمایش واکسیناسیون 250 هزار راس دام در استان فارس برگزار شد

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

آسمانی شدن مادر شهید عباسی در کازرون

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

رفع تصرف 70 هکتار از زمین‌های ملی در استهبان

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده