پیام فارس

آخرين مطالب

رئیس دانشگاه شیراز اعلام کرد:

5 پژوهش دانشگاه شیراز در آستانه تجاری شدن فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- رئیس دانشگاه شیراز اعلام کرد: 5 پژوهش این دانشگاه در آستانه تجاری شدن قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر ، حمید نادگران ظهر چهارشنبه در نخستین نشستی خبری سال جاری خود در در زمینه مطالعه آسیب‌هایی که از بابت حوادث آبان ماه شامل کشور و استان فارس شد، گفت: در خصوص اتفاقات آبان سال جاری دانشگاه شیراز با اساتیدی مواجه شد که علاقه مند بودند علت‌ها و بررسی ابعاد علمی این ماجرا بپردازند، بنابر این چند طرح اولیه و پروپوزال به دست ما رسیده که در حال بررسی است که به افراد مرتبط و متخصصین داده خواهد شد و اولین تحقیقات آن آغاز می‌شود.
وی تصریح کرد: دانشگاه به عنوان نهادی که مسئولیت اجتماعی دارد، خود را در این جایگاه می بیند که این اقدام را انجام دهد و در اختیار مراجع کشوری بگذارد تا در سیاستگذاری ها استفاده کنند.
وی همچنین گفت: فقط 4 دانشجو در حوادث آبان دستگیر شده بودند که تمامی آنان آزاد شدند.
نادگران همچنین اعلام کرد: از ابتدای سال جاری که سیل کشور را فراگرفت و شیراز هم از این بلای طبیعی آسیب دید، در دو کارگروه اقتصاد و سرمایه اجتماعی دانشگاه شیراز نقش مؤثری بازی کرد و پس از گرفتن داده و تحلیل آن برای ارائه راهکار به مسئولان رده بالای کشوری بسیاری از راهکارهای دانشگاهیان مورد توجه قرار گرفت.
رئیس دانشگاه شیراز توجه به سرمایه‌های علمی موجود در دانشگاه‌ها را موید اعتماد به این مراکز در حل مشکلات کلان کشور ارزیابی کرد و گفت: ثباتی که در زمینه‌های اقتصادی کشور دیده می‌شود ناشی از اعتمادی که دولت به دانشگاه‌ها در این حوزه کرده است.
نادگران در پاسخ به سوالی، تاکید کرد که تاکنون هیچیک از خانواده‌های شهدای سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی، درخواست نامگذاری اماکن یا بخش‌های این دانشگاه به نام شهدایشان را نداشته‌اند.
وی با این حال تاکید کرد که کمیته نامگذاری در دانشگاه شیراز وجود دارد که با بررسی رزومه شهید اقدام به نامگذاری می‌کند؛ چنانچه درخواستی شود تابع تصمیمات این کمیته هستیم.
5 پژوهش دانشگاه شیراز در آستانه تجاری شدن
وی در تشریح برنامه‌های پژوهشی دانشگاه شیراز با بیان اینکه 5 پژوهش مستمر مبتنی بر محصول این دانشگاه در دست تجاری شدن و تولید قرار دارد، گفت: این محصولات همگی دارای مشتری در سطوح بالا هستند و البته فروش خارجی تعدادی از این محصولات نیز دنبال می‌شود.
به گفته نادگران ، در حوزه پژوهشی دانشگاه شیراز به لحاظ رتبه بندی دانشگاه‌های کشور، رتبه چهارم علمی را به خود اختصاص داده است، گفت: این دانشگاه در رتبه جهانی دانشگاه‌ها در سال ٢٠١٩ نیز در بین ٤٠٠ تا ٥٠٠ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفت.
وی به رتبه 42 دانشگاه شیراز در رتبه بندی جمع آوری ISC در آسیا و خاورمیانه اشاره و عنوان کرد: دانشگاه شیراز کماکان مسیر توسعه و پیشرفت را دنبال می‌کند و امید است با رفع مضایق مختلف، این مسیر با سرعت بیشتری طی شود.
رئیس دانشگاه شیراز با تصریح اینکه در این حوزه چند کار شاخص انجام شده که از جمله آنها تداوم فعالیت ٢١ نفر از فارغ‌التحصیلان دوره دکترا به مدت یکسال در دانشگاه برای استمرار تحقیقات خود به عنوان دستیاران پژوهشی است، گفت: نحوه بکارگیری این فارغ‌التحصیلان، شاخص‌های خاص خود را داشته و امید است این مهم در سال آینده با تعداد بیشتری ادامه یاید .
نادگران انعقاد تفاهم نامه‌هایی با صندوق‌های مختلف در کشور که تحت پوشش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اداره می‌شوند را از دیگر اقدامات حوزه پژوهشی ذکر کرد و گفت: با مبادله این تفاهم نامه‌ها مقرر شده که ٥٠ نفر از فارغ‌التحصیلان دوره دکترا را در یک تا دو سال آینده به عنوان دستیاران پژوهشی بکار بگیریم.
وی به کیفی سازی فعالیت‌های پژوهشی با رویکرد ایجاد انگیزه در اساتید و دانشجویان تحصیلات اشاره و یادآوری کرد: برآورد ما برای ایجاد انگیزه در ابتدا کمتر از این بود که امروز اساتید و دانشجویان در حال انجام تحقیقات و انتشارات علمی خود هستند.
رئیس دانشگاه شیراز تداوم ارتباط دانشگاه با مجامع بیرون از دانشگاه در قالب قراردادها را از دیگر اقدامات شاخص حوزه فوق در دانشگاه شیراز برشمرد و افزود: دستگاه‌های اجرایی فارس در این باره کمک‌های حمایتی زیادی به دانشگاه داشته‌اند.
نادگران به ارتباط خوب دانشگاه شیراز با پارک علم و فناوری فارس هم اشاره کرد و گفت: کارگاه‌های تجهیزاتی دانشگاه را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان پارک علم و فناوری قرار داده‌ایم تا دانشجویان با محیط کسب و کار و نوآوری نیز آشنا شوند.
اجرای طرح‌های کاربردی «مهجا»
به گفته رئیس دانشگاه شیراز، اجرای طرح‌های کاربردی « مهجا »، ایجاد کارگروه‌های تخصصی اصحاب صنعت، ایجاد خانه جامع صنعت، اجرای طرح کارآموزی و مهارتی، حضور دانشگاه در نمایشگاه‌های مختلف، بازاریابی و تجاری سازی محصولات موجود در دانشگاه را نیز از دیگر اقدامات شاخص دانشگاه شیراز در حوزه پژوهشی عنوان کرد که طی سال‌های گذشته اجرایی شده یا در دست اجرا قرار دارد.
رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه ٨٠ درصد از تفاهم نامه‌های جدید پژوهشی که با اساتید و دانشگاه‌های کشورهای خارجی منعقد شده و عمده آنها اروپایی است نیز اجرایی شده است، به جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه شیراز برای طی دوران تحصیلی به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی هم اشاره و عنوان کرد: عملکرد این بخش در دانشگاه شیراز نسبت به دو سال گذشته سه برابر شده است.
وی با این حال یادآوری کرد که از استانداردهای آموزشی و پژوهشی خود در دانشگاه شیراز کوتاه نمی‌آییم، لذا دانشجویان خارجی که مطابق با این استانداردها باشند، پذیرش می‌شوند.
برای ٤٦ دانشجوی خارجی فارغ‌التحصیل، مدرک صادر شد
نادگران با بیان اینکه در حال حاضر صدور روادید برای ٦٤ دانشجوی خارجی را دنبال می‌کنیم، یادآور شد: همچنین تمدید روادید ٦٦ دانشجو، صدور مجوز اقامت تحصیلی ٥٢ دانشجو و تمدید اقامت تحصیلی ١٧٠ دانشجوی خارجی را دنبال می‌کنیم؛ تاکنون برای ٤٦ دانشجوی خارجی فارغ‌التحصیل شده، مدرک صادر شده است.
رئیس دانشگاه شیراز همچنین اجرای ٨ پروژه مشترک و بزرگ بین‌المللی را حاصل تلاش دانشگاهیان شیراز با کشورهای خارجی خواند و تعداد قراردادهای ٩٧ و ٩٨ این دانشگاه را ١٥٠ فقره قرارداد عنوان کرد.
این در حالیست که به گفته نادگران ، تعداد طرح‌های پژوهشی استانی که دانشگاه شیراز مجری آنهاست ٩٧ فقره قرارداد می‌باشد و دانشگاه‌های شیراز و صنعتی شریف در سطح کشور به لحاظ شاخص‌های بین المللی به ویژه در بخش صنعت، امتیاز بالای ٥٥ را به خود اختصاص داده‌اند نشان از تقویت و عملیاتی شدن ارتباط دانشگاه با صنعت شده است.
وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر مشغول اجرای 45 پروژه عمرانی در دانشگاه هستیم، گفت: خیرین و سرمایه گذاران بخش قابل توجهی از اجرای این پروژه‌ها را در دستور کار قرار داده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/116581/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها