پیام فارس

آخرين مطالب

ظرفیت‌های گردشگری سلامت در جهرم فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- مراکز پزشکی جهرم علاوه بر بیماران این شهرستان، به شهرهای همجوار و حتی استان‌های مجاور خدمات درمانی ارائه می‌دهند که بنا به ارزیابی مسوولان از این نظر جهرم می‌تواند یکی از بازارهای هدف ایران در جنوب استان فارس برای گردشگری پزشکی و سلامت محسوب شود.

طبق تعریف سازمان جهانی گردشگری (WTO) گردشگری سلامت عبارت است از: استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد با استفاده از آب‌های معدنی، آب و هوا یا مداخلات پزشکی منجر شود و در مکانی خارج از محل سکونت فرد(بیش از 24 ساعت) به طول انجامد.
طبق گزارش آماری که از گردشگران ورودی به ایران، سفر به انگیزه درمان، درصد بالایی را به خود اختصاص داده است. در سال 1395 حدود 500 میلیون دلار از این طریق درآمد برای کشور حاصل شده است که نیم درصد از سهم جهان را شامل می‌شود. پیش‌بینی می‌شود ایران تنها از گردشگری سلامت بتواند 7 میلیارد دلار درآمد به دست بیاورد.
با توسعه حوزه پزشکی در استان فارس و استقبال چشمگیر از خدمات مراکز درمانی، تقویت گردشگری سلامت نیز ضروت پیدا کرده است؛ امری که اگرچه در استان فارس بیشتر در شیراز رونق دارد، اما نگاه ویژه به آن در شهرستان‌ها نیز می تواند تحول شگرفی را در ارزآوری و کمک به رونق اقتصادی ایجاد کند.
جهرم با داشتن دو بیمارستان فعال و یک بیمارستان در شرف بهره‌برداری، سه کلینیک تخصصی و فوق‌تخصصی و مراکزی چون مرکز درمان ناباروری (IVF)، مرکز غربالگری سرطان، مرکز شیمی‌درمانی، آنژیوگرافی، مرکز ام‌آرآی، اورژانس هوایی، مرکز تخصصی آب‌درمانی و...، گام‌های تازه‌ای را در گردشگری سلامت برداشته است.
این شهرستان با تکمیل بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی 310 تخت‌خوابی، مرکز فوق تخصصی جراحی قلب، مرکز تخصصی و فوق تخصصی نازایی حکیم سلمان و بخش دیالیز در سال آینده می‌تواند بیش از پیش برای گردشگری سلامت جنوب استان فارس اقدام کند و حتی بعد از شیراز، قلب تپنده درمان در جنوب کشور باشد.
شهرستان جهرم پذیرای بیماران غیربومی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد:35 درصد از مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی شهر جهرم غیربومی محسوب می‌شوند.
دکتر محمد رحمانیان افزود: مراجعه‌کنندگان غیربومی به مراکز درمانی شهرستان جهرم از شهرهای همجوار همچون لار، لامرد، قیر و کارزین، داراب، نیریز، میمند، جویم، دبیران، فیروزآباد و... هستند.
وی اظهار کرد: بیشترین مراجعه‌کنندگان از سایر استان‌ها را مربوط به هرمزگان، کرمان، یزد،‌ بوشهر و سیستان و بلوچستان هستند که بیشتر برای دریافت خدمات درمانی مثل: اورولوژی، ارتوپدی، نورولوژی، چشم، زنان و زایمان و... به مراکز درمانی جهرم مراجعه می‌کنند.
وی بیان کرد: 112 پزشک متخصص و فوق تخصص در مراکز درمانی و بیمارستان‌های شهرستان جهرم فعالیت می‌کنند و روزانه 2 هزار و 200 بیمار در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های جهرم پذیرش می‌شوند.
رحمانیان گفت: شهرستان جهرم دارای 430 تخت بستری فعال است و تمام تلاشمان این است با افتتاح بیمارستان 313 تخت خوابی که پیشرفت 90 درصد دارد مجموع تخت‌های فعال بیمارستان‌های جهرم به 700 تخت برسد.
به گفته وی فقط در بخش اورژانس بیمارستان پیمانیه جهرم ماهانه 12هزار نفر پذیرش و 3 هزار نفر بیمار بستری می‌شوند که بسیاری از آنان از شهرها و استان‌های همجوارند و مسئولان پزشکی جهرم می‌کوشند سطح ارتقای رضایت‌مندی بیماران را در این بیمارستان افزایش ‌دهند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی جهرم بیان کرد: ماهانه 6هزار بیمار به بیمارستان استاد مطهری مراجعه می‌کنند که از این تعداد 1800نفر بستری می‌شوند.
به گفته‌ وی در سال گذشته تعداد بیمارانی که در دو کلینیک تخصصی و فوق تخصصی درمانی پیمانیه و هنری شهرستان جهرم ویزیت شده‌اند، 360هزار بیمار بوده است.
بخش اورژانس‌ بیمارستان‌های جهرم
در حال حاضر شهر جهرم دو بیمارستان فعال دارد؛ بیمارستان مطهری و بیمارستان پیمانیه که مرکز تروماست و و اغلب مصدومان حوادث شهرستان به این بیمارستان منتقل می‌شوند.
34تخت مصوب اورژانس بیمارستان پیمانیه برای بیماران در حال حاضر پاسخگوی اغلب بیماران است؛ اما مسوولان معتقدند در آینده نزدیک با فعال‌شدن بخش اورژانس بیمارستان 310تختخوابی جهرم، از ترافیک بیماران اورژانسی در بیمارستان پیمانیه جهرم کاسته خواهد شد.
آمار مراجعان از استان و شهرستان‌های اطراف نیز به این بیمارستان نیز بسیار بالاست. علت این امر را در وجود پزشکان متخصص و کیفیت کار درمانی و تخصصی و خدمات ارزان دولتی می‌توان دانست که مسیری هموار ایجاد کرده است تا تعداد مراجعین به بیمارستان از استان‌های اطراف، شهرستان‌ها و حومه بسیار زیاد باشد. با این حجم از مراجعین علاوه بر رضایتمندی بیماران از کیفیت کار درمان و خدمات ارزان دولتی، میزان رضایت آنان از خدماتی مانند تعذیه و فضاهای عمومی مناسب برای همراهان بیمار نیز باید در نظر گرفته شود.
«سطح رضایتمندی مردم از خدمات درمانی تا چه میزان است؟»، جمله کلیدی مسئولین درمانی در برنامه‌ریزی هایشان است. مسئولین همیشه از تلاش زیاد و شبانه‌روزی می‌گویند و تأکید می‌کنند که همیشه در حال برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات بهتر به مردم هستند. «نتیجه همیشه تلاش‌های ما در همه واحدهای دانشگاه در نهایت باید این باشد که مردم در دریافت خدمات بهداشتی و درمانی از ما راضی باشند»، این گفته‌ رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم در بیشتر جلسات و مناسبت‌هاست.
بخش اتفاقات بیمارستان پیمانیه جهرم، هم‌اکنون شش متخصص طب اورژانس دارد و در هر شیفت یک اتند، دو اینترن و یک اکسترن حضور دارند. همچنین در بخش سرپایی دو پزشک عمومی در شیفت عصر از ساعت 16 تا 22 شب تحت نظر یک متخصص طب اورژانس به بیماران خدمات ارائه می‌دهند.
در این بخش اقدامات تشخیصی و درمانی لازم به بیمارانی که به مراقبت اورژانسی و ویژه نیازدارند ارائه می‌شود. در این بخش افراد مبتلا به اختلالات داخلی، قلبی، جراحی، بیماران تصادفات پذیرش می‌شوند و تحت مراقبت قرار می‌گیرند. همچنین بیمارانی که منتظر پذیرش در بخش های دیگر بیمارستان می‌باشند و بیماران سرپایی بستری می‌شوند.
اورژانس جدید بیمارستان در فضای 1200 متر زیر بنا سال گذشته توسعه یافت و 30 تخت استاندارد، اتاق عمل، اتاق اسکرین مناسب و دو اتاق احیا قلبی، ریوی و تنفسی به آن افزوده شد که همزمان سه مصدوم را می‌توان احیا کرد.
برای حفظ حریم بیماران نیز برای هر تخت فضای سه متری در نظر گرفته شده است و بخش ویژه اتفاقات جدید که احیای قلبی، ریوی و تنفسی در 200 متر مربع ساخته شده است.
مرکز غربالگری سرطان خاتم‌الانبیای جهرم
رییس دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشور است و با توجه به این مهم رویکرد دانشگاه علوم پزشکی جهرم همواره بر این بوده تا به بیماران سرطانی از مرحله تشخیص و غربالگری تا چرخه کامل سلامت ارائه خدمت نماید.
رحمانیان افزود: هم اکنون مرکز جامع سرطان خاتم الانبیای بیمارستان پیمانیه با کادری مجرب و آموزش‌دیده به مراجعین ارائه خدمت می‌کند.
در مرکز تشخیص و غربالگری سرطان خانم‌الانبیای جهرم، نیز خدمات مختلفی به بیماران سرطانی ارائه می‌شود. مثلاً هفته گذشته نخستین عمل برداشت کامل سینه و جایگزینی با پروتز زیبایی در این بیمارستان انجام شد.
در این مرکز همچنین فعالیت‌هایی چون نمونه‌گیری برای غدد لنفاوی زیر بغل نیز انواع نمونه‌گیری‌ها زیر سونو یا حین جراحی در اتاق عمل برای اجتناب از برداشتن غدد لنفاوی و کلیپس‌گذاری در توده‌های بزرگ قبل از شیمی‌درمانی نیز در حال انجام است.
مرکز شیمی‌درمانی جوادالائمه جهرم قطب درمان سرطان جنوب کشور
رییس دانشگاه علوم پزشکی جهرم درباره مرکز شیمی درمانی جوادالائمه(ع) جهرم گفت: مرکز شیمی درمانی جوادالائمه (ع) بیمارستان پیمانیه جهرم با 2 هزار متر مربع زیر بنا با حضور مدیران وزارت بهداشت به بهره‌برداری رسید که در آن علاوه بر درمان بیماران سرطانی، ‌کارهای تحقیقات و پژوهش در زمینه سرطان نیز انجام می‌شود.
رحمانیان افزود: این مرکز توسط خانواده‌ خیر بزرگوار مرحوم حاج جواد شیرزادی و همیاری خیرین سلامت منوچهر رازقیان جهرمی و اکبر رحمتی با هزینه‌ای بالغ بر 4 میلیارد تومان ساخته شده است‌. به گفته وی وی این مرکز شیمی درمانی در سه طبقه بنا شده و دارای 28 تخت شیمی درمانی است.
وی بیان کرد: طبقه همکف دارای 15 تخت برای بیماران سرپایی و اتاق ایزوله بوده که طبقه اول آن دارای 13 تخت مربوط به بخش بستری و اتاق های ویژه (ایزوله) و طبقه دوم مربوط به دفتر اساتید، گروه درمانی و دفاتر پژوهشی، سالن مطالعه و سالن کنفرانس است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی جهرم اضافه کرد: ابتدای سال جاری تاکنون در جهرم 480 بیمار تحت شیمی درمانی قرار گرفته‌اند که امور داروگیری و خدمت‌رسانی به بیماران در بخش شیمی درمانی بیمارستان استاد مطهری انجام شده است که با راه‌اندازی این مرکز، خدمات شیمی‌درمانی و سایر امور درمانی، به تعداد بیشتری از بیماران و در شرایط مطلوب‌تری ارائه می‌شود.
رحمانیان افزود: با اضافه‌شدن بخش رادیوتراپی به مرکز شیمی درمانی بزرگ جواد الائمه(ع)، جهرم به قطب درمان سرطان جنوب استان تبدیل خواهد شد. گام بعدی در راستای تکمیل بسته خدماتی درمانی به بیماران سرطانی فعال کردن بخش رادیوتراپی در این مرکز است که این امر با تلاش مسئولین محترم وزارت بهداشت و مشارکت نیکوکاران و خیرین ارزشمند در آینده‌ای نزدیک میسر شود.
مرکز آی‌وی‌اف و درمان ناباروری
دانشگاه علوم پزشکی جهرم چند سال است که بحث نازایی را به طور تخصصی پی می گیرد و انجام آی‌وی‌اف با حضور متخصصین حاذق این رشته نشانگر پتانسیل بالای آن در جنوب استان فارس است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی جهرم افزود: 35 درصد از موارد آی‌وی‌اف انجام شده در جهرم به نتیجه رسیده و جهرم پتانسیلی بالا در بحث درمان نازایی و آی‌وی‌اف در جنوب استان فارس دارد.
وی با اشاره به ساخت مرکز تخصصی و فوق تخصصی نازایی کلینیک هنری جهرم، گفت: با احداث مرکز تخصصی و فوق تخصصی نازایی حکیم سلمان جهرم و انجام فعالیت‌های پیشینه این رشته در شهرستان می‌توان گفت که در آینده جهرم می‌تواند پاسخگوی کل منطقه جنوب فارس در بحث نازایی و آی‌وی‌اف باشد.
وی افزود: مرکز ‌آی‌وی ‌اف جهرم، اولین مرکز دولتی است که عمل فریز تخمک را انجام می‌دهد همچنین در این مرکز علاوبر فریز جنین حفظ باروری برای دختران مجردی که به هر دلیلی امکان مادرشدن را برای این افراد به خطر می‌اندازد از طریق فریز تخمک نیز انجام می‌شود.
رحمانیان با بیان اینکه مرکز ناباروری جهرم از جمله اولین مراکز استان فارس است که با تعرفه دولتی خدمات‌رسانی می‌کند، اظهار داشت: تنها15 درصد هزینه درمان توسط مراجعه‌کننده پرداخت می‌شود.
در این مرکز از روش‌های نوین ناباروری شامل آی.یو.آی، میکرواینجکشن، آ.وی.اف، فریزجنین، تخمک و اسپرم انجام می‌شود. همچنین اعمالی نظیر لاپاراسکوپی(درمانی) و هیستروسکوپی برای درمان نازایی و سایر بیماری‌های زنان نظیر، کیست‌های تخمدان، بیماری‌های رحم و اختلالات مربوط به نازایی در این مرکز انجام می‌شود.
تجهیزات این مرکز با اعتبار 2 میلیارد و 100میلیون تومان خریداری شده است.
دکتر مهشید البرزی رییس مرکز جامع درمان ناباروری جهرم نیز گفت: به دلیل انجام روش‌های مدرن درمان ناباروری در این مرکز و هزینه بسیار کم علاوه بر استان فارس از بوشهر، بندرعباس نیز مراجعه‌کننده داریم.
جهرم در فاصله 193 کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.
برچسب‌ها
جهرم فارس مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی بهداشت و سلامت

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/117858/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

کلاهبرداری یک بیلیون و 900 میلیارد ریالی با وعده خرید خودرو

کمک 44 میلیارد و 500 میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

آتش سوزی 200 اصله نخل در اشکنان لامرد

آنهایی که اهل ژیمناستیک نیستند، به انتخابات نیایند

دومین همایش بین‌المللی خلیج فارس دربوشهر برگزار می‌شود

برپایی بازارچه دانش آموزی در سمیرم

واژگونی خودرو سواری در جاده رامجرد به درودزن

از تسریع در روند نوسازی تا هوشمندسازی ناوگان اتوبوس‌های شهری

تصاویر | باران شدید و آب گرفتگی معابر در شیراز

200 اصله نخل لامرد فارس در آتش سوخت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

‌فرایند سرمایه‌گذاری در فارس تسهیل شود

از توقیف سیترون 17 میلیاردی قاچاق تا کشف احشام قاچاق

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو/ 6 نفر دستگیر شدند

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو

سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

واکنش صحرایی به گزارش مهر/ 10 امتیاز در رتبه بندی دانشجو معملمان

آبگرفتگی زیرگذر سرداران رفع و پاکسازی انجام شد

رهاورد 16 جشن گلریزان ستاد دیه استان فارس اعلام شد

امکان کاهش 20 درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی

تدابیر شهرداری شیراز در احداث بند‌های کنترل سیلاب مسیل سعدی/ اقدام به موقع گروه‌های جهادی

اهل‌شاخه: فرزندان خوزستان را مقابل سپاهان تنها نگذارید

تجلیل از خیران همراه کمیته امداد در فارس

ماموستا ملااحمد فخری؛ امام جمعه سابق جوانرود درگذشت

امسال 17 سالن سینما در شیراز بهره‌برداری می‌شود