پیام فارس

آخرين مطالب

مالیات، قیمت خودرو را پایین می‌ آورد؟ اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - در شرایطی که بازار خودرو تقریبا در نیمه دوم سال با رشد شدید قیمت‌ها مواجه بوده، صحبت‌های درگوشی از احتمال اخذ مالیات برای کاهش التهاب بازار خودرو حکایت دارد
احتمال اخذ مالیات برای کاهش التهاب بازار خودرو
با وجود فروکش کردن التهاب بازار خودرو طی هفته‌های گذشته، اما مقایسه قیمت‌ها طی 5 ماه گذشته، حکایت از افزایش شدید قیمت خودروهای داخلی دارد. افزایش قیمت‌ها به حدی است که در برخی خودروهای داخلی، شاهد رشد بیش از 100 میلیون تومانی بوده‌ایم.
بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد که پژو 2008 از ابتدای مهرماه تاکنون حدود 128 میلیون تومان گران شده است؛ چانگان نیز رشد 77 میلیون تومانی را شاهد بوده است. در این میان، در زمینه خودرو ساندرو استپ‌وی، رشد 76 میلیون تومانی رقم خورده است.
در این میان، در بازار خودروهای پرفروش، پراید 111 با افزایش 19 میلیون و 300 هزار تومان، تیبا 21 میلیون و 900 هزار تومان، پژو405 SLX حدود 25 میلیون و 500 هزار تومان و پژو206 تیپ پنج 33 میلیون و 500 هزار تومانی روبه‌رو شد.


پیام فارس

خودرو می‌ توانست ارزان شود
برخی از فعالان بازار خودرو معتقدند که افزایش اخیر قیمت‌ها، تحت‌تاثیر حضور پررنگ دلالان از یک سو و مانور برخی بر موضوع احتمال افزایش قیمت ارز تحت‌تاثیر ماجرای اف ای تی اف، رخ داده است. این در شرایطی است که به نظر می‌رسید به دلیل رکود شدیدی که در بازار حاکم است، قیمت‌ها نیز کاهش یابد.
در حال حاضر فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار به حدی رسیده که بازار خودرو برای دارندگان سرمایه جذاب شده است. به عبارتی، بهره‌مندی از سود حاصل از فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار باعث شده بخشی از دارندگان سرمایه به بازار خودرو ورود کرده و با ایجاد تقاضای کاذب و به دنبال آن سنگین کردن کفه تقاضا به نسبت عرضه، سبب بالا رفتن قیمت خودرو شوند.
چندی پیش دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو عنوان کرد که برآوردهای کارشناسی این انجمن نشان داده به طور میانگین قیمت کارخانه‌ای هر خودروی داخلی تا 10 میلیون تومان می‌تواند کاهش یابد.
به گفته مازیار بیگلو، پیشنهاد کاهش قیمت مواد اولیه که منشا داخلی دارد، با وزیر صنعت، معدن وتجارت و مدیران ایران خودرو و سایپا مطرح شده است. تاکید ما این است که مواد اولیه به قیمت تمام شده به خودروسازان و قطعه‌سازان اهلیت‌دار عرضه شود.
وی تاکید کرد: این‌که مواد اولیه را با نرخ دلار به سازندگان داخلی می‌فروشند، بزرگترین صدمه را به صنعت خودرو و قطعه‌سازی وارد کرده است و نباید اقتصاد کشور به دلار وابسته باشد.
چرا قیمت خودرو بالا رفت؟
در این شرایط، انتقاداتی نیز از سوی فعالان بازار مطرح می‌شود که عدم تمایل خودروسازان به تحویل خودرو، یکی از عوامل اصلی گران شدن قیمت خودرو است؛ این در حالی است که خودروسازان چنین موضوعی را رد می‌کنند و می‌گویند حتی تحویل خودرو در ماه‌های اخیر افزایش هم داشته است.
با این وجود، برخی فعالان بازار خودرو عنوان می‌کنند که در حال حاضر بازار در اختیار دلال‌ها قرار دارد و آنها تعداد خیلی کمی از خودروها را در بین نمایشگاه‌داران توزیع می‌کنند.
فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو نیز اعتقاد دارد با وجود ادعای افزایش تولید، حجم کلی عرضه هنوز بسیار پایین است؛ چراکه آمار 9 ماهه بورسی هنوز از کاهش حجم تولید خبر می‌دهد و بنابراین تعدیل قیمت در کوتاه‌مدت دور از ذهن است.
به گفته وی، از طرفی فاصله قیمت شرکت و بازار همچنان زیاد است که جذابیت ثبت‌نام به قصد سودآوری زیاد می‌ماند؛ بنابراین تقاضای کاذب در بازار به وجود می‌آورد. البته این تقاضای کاذب بر قیمت بازار بی‌تاثیر است و اگر تحویل افزایش یابد، قیمت بازار امکان تعدیل در کوتاه‌مدت خواهد داشت، ولی باز با توجه به ساختار تورمی اقتصاد کشور، پایدار نخواهد ماند.
چگونه بازار ملتهب خودرو آرام می‌گیرد؟
در این شرایط ملتهب بازار خودرو، اما صحبت‌های درگوشی از احتمال اخذ مالیات برای کاهش التهاب بازار خودرو حکایت دارد. گفته می‌شود اخذ مالیات از خرید و فروش خودرو برای کاهش تقاضای سوداگرانه در دستور کار قرار دارد.
پیشنهاددهندگان این سیاست عنوان می‌کنند، فقدان چنین ابزارهای سیاستی منجر به ایجاد بازده‌های یکساله بالای 100 درصدی در واسطه‌گری دارایی‌هایی مانند سکه، طلا، خودرو و مسکن نسبت به فعالیت های مولد نظیر فعالیت‌های صنعتی، کشاورزی، تجاری و ... شده است.
اما برخی از کارشناسان معقتدند اخذ مالیات از خرید و فروش خودرو می‌تواند زمینه‌ساز بی‌علاقگی سرمایه‌های سرگردان برای حضور در این بازار شود، با این حال چنانچه سیاست‌گذار کلان خودرو تدبیری برای افزایش عرضه و همچنین تجدیدنظر در سیاست قیمت‌گذاری دستوری به کار نبندد، اخذ مالیات از خرید و فروش خودرو به تنهایی نمی‌تواند باعث پایین آمدن تب بازار شود.
به باور آنها، اصرار بر تداوم سیاست قیمت‌گذاری دستوری از سوی سیاست‌گذار کلان خودرو در شرایطی که زنجیره خودروسازی با مشکلات گوناگونی دست به گریبان است، این امکان را فراهم آورده تا محیط بازار برای فعالیت‌های سوداگرانه بیش از پیش مهیا شود. بنابراین به نظر می‌رسد بازگرداندن آرامش به بازار خودرو تنها با نسخه اخذ مالیات از خرید و فروش خودرو ممکن نباشد و دولت باید در کنار آن و به طور همزمان برنامه‌ریزی برای افزایش تیراژ و همچنین تجدیدنظر در سیاست سرکوب قیمتی را در دستور کار قرار دهد.
منبع: khabaronline.ir

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/118238/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

آغاز به کار بیستمین نمایشگاه کشاورزی در شیراز

شهرستان مهر میزبان شاعران

از بزرگترین پارک آبی کشور در شهر شیراز چه می‌دانید؟

گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود

وزش باد شمال شرقی در خلیج فارس و دریای عمان از امشب

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

چیزهایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند

خدمت‌رسانی گروه‌های جهادگر بسیج در پی آبگرفتگی مناطق شیراز

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز 6 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

آغاز آزمون سراسری 1403 در فارس، همزمان با سراسر کشور

تاکنون 100 هزار جلد مصحف شریف در طرح ملی نورباران جمع آوری شده است

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

نقش شبکه‌های اجتماعی در ترغیب نوجوانان به مصرف دخانیات

استمرار فعالیت خطوط شبانه ناوگان اتوبوس‌رانی شیراز

کوهنوردی ممنوع/ تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

سروش مهر: نبود پیست استاندارد تنها مشکل اسکیت سواران است/ ما چیزی از قهرمانان جهان کم نداریم

گذری به بازار تاریخی وکیل در شهر شیراز + فیلم

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا