پیام فارس

آخرين مطالب

تاکید بر اهمیت انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان در فارس سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس- پس از رحلت آیت الله اسدالله ایمانی نماینده فقید ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، یک کرسی مردم این استان در مجلس خبرگان رهبری خالی ماند که تعیین سرنوشت این کرسی در انتخابات دوم اسفند 98 مشخص می‌شود.
مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری پنج کرسی دارند که در دوره پنجم، هم‌اینک حضرات آیات سید علی اصغر دستغیب، احمد بهشتی، سید محمد فقیه و علی اکبر کلانتری به نمایندگی از این استان در این مجلس حضور دارند و تکلیف یک کرسی باقیمانده باید در انتخابات میان‌دوره‌ای مشخص شود.
آیت‌الله لطف‌الله دژکام نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز و حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی منتظری استاد حوزه و دانشگاه 2 نامزد انتخابات نخستین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان فارس هستند.
این‌روزها محور بحث‌های مردمی در نقاط مختلف استان فارس بیشتر متوجه نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است و کمتر نامی از نامزدهای انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری به زبان آورده می‌شود در حالی که مجلس خبرگان رهبری به لحاظ جایگاه و اهمیت از محوری‌ترین، اساسی‌ترین و ریشه‌ای ترین ارکان کشور بشمار می‌آید.
در توصیف جایگاه مجلس خبرگان رهبری همین بس که رهبر معظم انقلاب فرمودند: برخلاف برخی تصورها که گفته می‌شود مجلس خبرگان رهبری برای سالی یکی دو بار جلسه و سخنرانی تشکیل نمی‌شود، این مجلس می‌خواهد روزی که رهبر فعلی در قید حیات نیست، «رهبر» یعنی کلیددارِ حرکت انقلاب را انتخاب کند و این مساله بسیار مهم است.

جایگاه مجلس خبرگان رهبری مهم و تعیین کننده است
محمد کاظم کاوه پیشقدم استاد علوم سیاسی و رییس دانشگاه آزاد اسلامی شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مجلس خبرگان رهبری بالاترین مجلس تصمیم‌گیری در جمهوری اسلامی ایران است و وظیفه انتخاب رهبر در شرایطی که نیاز باشد را برعهده دارد؛ همچنین نظارت بر وجود شرایط رهبری در رهبر انتخاب شده از دیگر وظایف این مجلس است.
وی افزود: با توجه به اینکه تمام قوانین در ارتباط با مجلس خبرگان رهبری توسط 88 عضو این مجلس نوشته می‌شود این مجلس از اهمیت و جایگاه بالا، مهم و تعیین کننده‌ای برخوردار است.
وی ادامه داد: مجلس خبرگان رهبری مهمترین رکن نظارتی در جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که مداوم بر وجود شرایط رهبری نظارت می‌کند.
این استاد علوم سیاسی گفت: حضور و مشارکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری اگر مهمتر از مجلس شورای اسلامی نباشد، کمتر از آن نیست و دقت در آینده و سرنوشت کشور است.
پیش‌قدم همچنین در ارتباط با لزوم مشارکت مردم در انتخابات دوم اسفندماه بیان کرد: شرایط امروز کشور و منطقه یک شرایط ویژه و مهمی است و رای دادن به هر نحوی، موجب تداوم، انسجام، یکپارچگی، جلوگیری از تجزیه کشور و درگیری تفرقه آمیز می‌شود.
وی افزود: نفس حضور مردم در انتخابات جدای از اینکه فرد چه عقیده‌ای دارد، از آشوب، گسست‌ها و درگیری قومی و فرقه‌ای جلوگیری می‌کند.
وی ادامه داد: مشارکت مردم در انتخابات نشان می‌دهد مبانی کلی کشور و انتخابات و اساس و چارچوب و یکپارچگی کشور مورد قبول آحاد مردم است و اگر اختلافی وجود دارد براثر سبک‌های مدیریتی و نحوه اجرای قوانین و نظارت بر اجرای قوانین است.

وظیفه مجلس خبرگان رهبری بالاترین و مهمترین است
حجت‌ الاسلام ‌والمسلمین سید محی الدین طاهری دبیر جامعه روحانیت مبارز شیراز و تولیت آستان مقدس حضرت سید علاءالدین حسین(ع) نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به جایگاه و اهمیت مجلس خبرگان رهبری گفت: در واقع جمهوری اسلامی ایران بخشی از حکومت جهانی اسلام در مکتب تشیع است، حکومت جهانی اسلام را حکومت حضرت مهدی(عج) می‌دانیم، به طور کلی حکومت اسلامی را باید به یک خیمه تشبیه کرد که لازمه حفظ و ماندگاری آن عمودی است که اگر این عمود باشد خیمه حفظ می‌شود و اگر نباشد آن خیمه زمین می خورد.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز عمود خیمه وجود رهبر نظام است، جایگاه رهبری همچون یک عمود می‌ماند که خیمه جمهوری اسلامی را پابرجا نگه داشته است.
وی ادامه داد: وظیفه مجلس خبرگان رهبری این است که این عمود را در بین عمودهای موجود شناسایی و انتخاب کند و سپس بر آن نظارت داشته باشد.
دبیر جامعه روحانیت مبارز شیراز گفت: مهمترین وظیفه‌ای که در نظام اسلامی بر دوش افراد گذاشته شده بر دوش مجلس خبرگان رهبری است که می‌خواهد عمود خیمه را شناسایی و انتخاب کند.
حجت‌الاسلام طاهری افزود: بعد از رحلت امام راحل اگر مجلس خبرگان رهبری انتخاب دقیقی نداشت، امروز این همه عزت و عظمت را نداشتیم لذا جایگاه مجلس خبرگان رهبری بالاترین و مهمترین جایگاه است.
وی همچنین با تاکید بر لزوم مشارکت حداکثری مردم در انتخابات دوم اسفندماه بیان کرد: هر انسانی برای سرنوشت خود باید ارزش قائل باشد، انتخابات پیش رو مهم است و اصل شرکت در انتخابات نیز شرعا واجب است چون در ارتباط با سرنوشت جامعه تصمیم می‌گیرند.
وی ادامه داد: امیدواریم مردم بزرگوار استان فارس و کشور در روز دوم اسفندماه در انتخابات به صورت گسترده شرکت و بهترین و اصلح‌ترین انتخاب را داشته باشند.
انتخابات نخستین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان با یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفندماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/118268/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به سعدی مدیون است

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است