پیام فارس

آخرين مطالب

عضوشورای شهر شیراز:

بدون باز تعریف نقش زنان تحولی شکل نمی‌گیرد اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس عضو شورای شهر شیراز معتقد است بدون ارتقاء توانمندی و باز تعریف نقش زنان در جامعه، هیچ تحول توسعه آفرینی شکل نخواهد گرفت و اگر زنان در همه ابعاد جسمی، روحی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به سلامت و تعادل برسند، جامعه ما به سلامت، تعادل و توسعه (به معنای فرآیند تحول آفرین فکری و رفتاری) خواهد رسید.

لیلا دودمان یکشنبه 27 بهمن در جمع بانوان شاغل در شهرداری شیراز با تبریک سالروز میلاد حضرت زهرا(س)، سرور بانوان جهان، عطای خداوند سبحان، کوثر قرآن و همتای امیر مومنان، خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه(س) الگوی بی بدیل تمام جهانیان است.
او با بیان اینکه «زن» دو حرف اول کلمه «زندگی» و آغازگر زندگی و حامل قدرت آفرینندگی و به مثابه آفریننده عشق، شور و حرکت و انرژی بخش کل عمارت زندگی است، گفت: همانند طبیعت که زیبایی اش نشانی از حکمت و رحمت است، زن نیز وجودش تجلی مهر و عطوفت است.
مادر اصلی ترین سرمایه‌گذار توسعه در هر کشور محسوب می‌شود
دودمان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تئوری‌های امروز توسعه بر محور توانمندسازی زنان استوار شده است، افزود: مادر به عنوان معلم اول هر کودک، اصلی ترین سرمایه‌گذار توسعه در هر کشور محسوب می‌شود.
او در توجیه چرایی گفته فوق خود گفت: اگر سرمایه‌گذاری مادران بر روی کودکانشان درست، کافی و مناسب باشد، کودکانی تربیت خواهند شد که توسعه آفرین خواهند بود.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای شهر همچنین علت تخریب طبیعت در طبیعت کشور را ناشی از تخریب زنات ذکر و عنوان کرد: اگر منابع آبی کشورمان رو به پایان است، علتش عدم آگاهی زنان است؛ اگر امواج بیماری، مردم ما را فرا گرفته است، علتش بی توجهی زنان ما به سلامت و بی توجهی ما به سلامت زنان است؛ اگر بد اخلاقی جامعه را فرسوده است، علتش فرسودگی زنان است.
پیچ تنظیم تعاملات اجتماعی در دست زنان است
دودمان با تاکید بر اینکه پیچ تنظیم تعاملات اجتماعی، از احساسات تا عقلانیت، در دست زنان به عنوان کارگزاران اول و اصلی توسعه است، بیان کرد: بهبود الگوی مصرف آب، تحول در نظام آموزشی، اصلاح الگوی تغذیه، اصلاح الگوی رانندگی، تغییر الگوی رفتاری با حیوانات و سایر زیست‌مندان در طبیعت، همه و همه از تحول در الگوهای فکری و رفتاری زنان ما آغاز می شود و البته نقطه آغازین همه این‌ها، تحقق سلامت جسمی و روانی زنان است. زنانی که از نظر جسمی فرسوده و از نظر روانی آسیب دیده باشند بی گمان بخش بزرگی از انرژی و توان خود را مصروف پیامدهای این آسیب دیدگی و فرسودگی خواهند کرد.
او شوق، انگیزه و انرژی را لازمه هر حرکت اجتماعی موثر دانست و خطاب به بانوان حاضر در جلسه گفت: برای ایفای نقش اجتماعی و تاریخی خود لاجرم باید از اصلاح الگوی سبک زندگی خود و تغییر پاردایم فکری خود شروع کنید. شاد باشید و شادمانه زندگی کنید.
این بانوی عضو شورای شهر شیراز همچنین ضرورت ایجاد تحول در زنان با دو الگوی تحرک و تغذیه را یادآور شد و افزود: تحرک اندک و عادات تغذیه‌ای نامناسب، زنان ما را وارد یک «چرخه استهلاک بیولوژیک» کرده که از همان سنین جوانی بخش بزرگی از نیرو و نشاط آنها را، با درگیری در انواع بیماری‌های زودهنگام جسمی و روحی، می‌ستاند.
دودمان خواستار فعال شدن نهادهای مدنی مربوط به زنان، شد و گفت: امروزه قدرت سیاسی در دست نهادهای مدنی پویا است، لذا حتی تشکل‌ها و احزاب سیاسی باید از هم‌اکنون برای تبدیل حرکت خود به یک نهضت مدنی و نه یک جنبش صرف سیاسی تلاش کنند.
عصر فعالیت‌های سیاسی به اتمام رسیده است
او با بیان اینکه عصر فعالیت‌های سیاسی درست مانند عصر تکیه ‌بر نفت تمام‌شده و باید پذیرفت که در دنیای مدرن امروز قدرت سیاسی از این ‌پس تنها و تنها در دست نهادهای مدنی پویا و فعال و توانمند خواهد بود، گفت: نهضت‌ها و جنبش‌های مدنی تنها در شرایطی قادر به راه‌اندازی یک حرکت گسترده مدنی خواهند بود که از ابزارهای مهم و در دسترس ارتباطی برای آموزش و توانمندسازی و گسترش مشارکت و ایجاد قدرت مدنی و تشکیلاتی خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای شهر شیراز با تاکید بر اینکه زنان باید توانایی گفت‌و گو را بیاموزند و برای این مهم باید گفتمان قوی و دیالوگ معین داشته باشند تا با تکیه بر آن، آگاهی بخشی و توانمندسازی زنان در حوزه‌های مختلف را محقق کنند، اضافه کرد: این توانایی گفت‌وگو درباره موضوعات و معضلات مختلف پیرامون آنان باید باشد. این همان چیزی است که نه‌تنها زنان بلکه مردان جامعه در طول دهه‌های گذشته از آن بی‌بهره بوده‌اند. بدون توانایی گفت‌وگوی جمعی، هیچ فرایند توسعه‌ای شکل نخواهد گرفت.
به گفته دودمان، زنان باید برای بیان مطالبات اجتماعی خود به درجه مطلوبی از اندیشه و سپس انسجام‌بخشی اجتماعی برسند؛ یعنی توانمندی‌ها و نیازمندی‌های خود را بشناسند، آنها را به صورت منطقی اظهار و برای رسیدن به اهداف خود بتوانند به صورت جمعی مشارکت و همکاری کنند.
دودمان با بیان اینکه توسعه در ایران بدون توانمندسازی زنان ممکن نیست، گفت: توسعه نیازمند شکل گیری ویژگی‌هایی در نسل‌های بعدی است که آن ویژگی‌ها را باید مادران امروز و فردا در ذهن و روان فرزندان جامعه شکل دهند. بدون این تحول، امیدی به تحول جامعه ما از مرحله «رشد» به مرحله «توسعه» و عبور از «نوسازی» (مدرنیزاسیون) به «نوگرایی» (مدرنیته) نخواهد بود.
عضو شورای شهر شیراز ابراز امیدواری کرد که زنان ما با اصلاح سبک زندگی خویش به جای نشستن در انزوای خانه، در پهنه اجتماع و دوشادوش دیگر افراد جامعه سرود زندگی و سرزندگی را سر دهند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/118315/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

زمان طلایی برای درمان لکنت زبان

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟

گوشت با سبزی در صدر منوی تورم

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌ را کسی گردن نمی‌گیرد

افزایش تعداد گوزن زرد ایرانی در ارسنجان + فیلم

افتتاح مدرسه خیرساز به همت خیر شیرازی

انتقال بیمار 68 ساله با بالگرد به شیراز

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان توقف فوری جنگ علیه غزه شد

سرقت طلا و قتل شهروند آباده‌ای

رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت در اکثر نقاط کشور

جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!

قتل خانم 82 ساله در آباده و سرقت طلاجات او

موفقیت مخترعان شیرازی در اختراع کیسه مدرج جمع‌آوری خون از ناحیه جراحی

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

کی بود کی بود من نبودم؟!

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

دانستنی‌هایی درباره سندروم روده تحریک‌پذیر

ناروانی طبیعی گفتار و راهکارهای درمان آن

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

شرط ادامه کار املاک "دیوار" از زبان مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن

24 آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد

قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال 1402 به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد

اتحادیه صنف طلا و جواهر: چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

جلوی لرزش و سروصدای لباسشویی تو بگیر !!!

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

سرمقاله فرهیختگان/ ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سرمقاله شرق/ تحریم‌های جدید علیه ایران

سرمقاله اعتماد/ سیل و رفع خطر ناامنی غذایی و سوءتغذیه

سرمقاله ایران/ ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد

سرمقاله دنیای اقتصاد/ جهش تولید با مشارکت مردمی

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

چالش‌های افزایش تعطیلی؛ شنبه یا پنج‌شنبه، مساله این است!

مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل/ فعلا الزامی به تزریق همگانی نیست

توضیح بانک صادرات درباره دلایل خرید بخشی از سهام پرسپولیس

خاموشی یکساله چراغ های کمربندی جنوب شیراز

هشدار طغیان رودخانه‌ها در 21 استان

هواشناسی 1403/02/04؛ هشدار طغیان رودخانه‌ها در 21 استان

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز سه‌شنبه 4 اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

بارش‌ شدید باران در تهران و 10 استان دیگر | هوا تا این روز سردتر خواهد شد

پرواز‌های فرودگاه شیراز؛ سه شنبه چهارم اردیبهشت

آغاز توزیع دفترچه‌های سپرده گذاران اتباع خارجی

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد