پیام فارس

آخرين مطالب

گفتگوی تفصیلی شهرنوشت با شهردار منطقه 15

افزایش 40 درصدی بودجه سال99 در منطقه/حرکت در مسیر تحقق شعار تهران، شهری برای همه شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شهرنوشت: وحیدرضا محمدی شهردار منطقه 15 در گفتگو با شهرنوشت درباره مهمترین چالش های موجود در این منطقه و اقدامات صورت گرفته برای برون رفت از آن صحبت کرده است.

منطقه 15 در جنوب شرقی تهران از ورودی ها و مناطق حاشیه ای تهران است که از شمال به پادگان قصر فیروزه، 45 متری آهنگ، خیابان خاوران و شوش شرقی، از جنوب به خیابان دولت آباد، کوه بی بی شهربانو و کارخانه سیمان، از غرب به خیابان فداییان اسلام و از شرق به کوه های شرقی تهران و اراضی افسریه منتهی می شود. وحیدرضا محمدی شهردار منطقه 15 در گفتگو با شهرنوشت از مشکلات و برنامه های شهرداری برای حل آن در این منطقه گفت که در ادامه می خوانید:
• از معرفی پروژه های شاخص منطقه شروع کنیم. چه پروژه هایی در حوزه های مختلف در منطقه افتتاح شده و یا در دست اقدام قرار دارد؟
ظرف دو سال گذشته و به خصوص از ابتدای استقرار شورای پنجم اسلامی شهر تهران در منطقه 15 بیش از 80 پروژه فرهنگی اجتماعی عمرانی ترافیکی و خدمات شهری افتتاح شد که منتج به ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان منطقه شد.
در فروردین ماه امسال شاهد افتتاح اولین ایستگاه مترو، 20 سال پس از راه اندازی متروی تهران، در جغرافیای منطقه 15 در محدوده اتوبان بعثت بودیم . دومین ایستگاه مترو در این منطقه در خط 6، در ایستگاه کیان شهر نیز به بهره برداری رسید که این دو افتتاح در حوزه حمل و نقل عمومی می تواند به حل مشکلات تردد در محلات پرتراکم منطقه کمک کند.
از پروژه های اثرگذاری که امسال افتتاح شد می توان به افتتاح استخر افسریه و مجموعه باغچه «حواس» ویژه نابینایان که با مشارکت خیرین برای اولین بار ایجاد شده و اولین آکادمی هوشمند نابینایان و کم بینایان شهر تهران است، اشاره کرد که در حال حاضر نیز مرکز آموزشی آن فعال است و اساتید این مرکز آموزشی از خیرین هستند و تجهیزاتی که برای کلاس های آموزشی در آنجا وجود دارد با مشارکت این خیرین تهیه شده است. مرکز آموزش و اشتغال شکوفا راه اندازی شده که در محله کم برخوردار رضویه اشتغال بیش از 100 نفر از شهروندان را فراهم کرده است.
• پروژه ای که در منطقه 15 توجهات را به خود جلب کرد و شاید مهم ترین پروژه منطقه باشد نجفی رستگار است. در مورد این پروزه نیز توضیح دهید؟
ابرپروژه منطقه 15 و شهر تهران پروژه نجفی رستگار است که بیش از 12 سال از شروع آن می گذرد و همت شورای اسلامی و شهردار تهران بر این بوده که تا پایان سال شاهد افتتاح آن باشیم. فاز اول این پروژه در ماه گذشته به طول 2 کیلومتر حد فاصل آزادگان تا محله مشیریه افتتاح شد. بحث تملک ها در مراحل نهایی است و امیدواریم تا پایان سال با افتتاح پروژه نجفی رستگار رینگ کمربندی تهران را کامل کنیم. مشکلات ترافیکی محور امام رضا(ع) و علی الخصوص تقاطع بسیج که گره ترافیکی این تقاطع بیش از 20 سال باعث آزار و اذیت مسافرینی که به صورت گذری از این مسیر تردد می کنند و شهروندان محله های مسعودیه، افسریه، اسلام آباد، مشیریه و شهرک رضوی که مجبورند برای تردد از این معبر و محدوده پرترافیک عبور کنند با تکمیل این پروژه رفع می شود. ضمن اینکه دوربرگردان محور امام رضا (ع) و تعریض پل «سیمان» که بزرگترین گره ترافیکی شرق تهران بود در 28 اسفند سال گذشته افتتاح شد که یکی از پروژه های مهم منطقه در معابر ورودی و خروجی شهر تهران بود.
• شعارهایی مانند تهران شهری برای همه و یا شهر دوستدار کودک و محیط زیست در دوره مدیریت جدید شهری مطرح شده است. پروژه هایی که اشاره کردید تا چه حد در راستای تحقق شعارهای مدیریت جدید شهری بوده است؟
تحقق شعارهایی مثل تهران شهری برای همه نیاز به تلاش بیشتری به خصوص در مناطق جنوبی شهر مانند منطقه 15 دارد. توسعه مترو کمک می کند که همه شهروندان بتوانند بدون ایجاد ترافیک و با کاهش معضل آلودگی هوا از شهر و امکانات آن استفاده کنند.
در بحث توسعه مترو با افتتاح ایستگاه های «بعثت» و «کیان شهر» در خط 6 و همچنین پروژه نجفی رستگار حمل و نقل عمومی تسریع می شود. همچنین در راستای تهران شهری برای همه، تاکید شورای اسلامی شهر تهران بر این بوده که مناسب سازی فضاهای عمومی، بوستان ها، سراهای محلات که مردم مراجعات بیشتری به این مکان ها دارند انجام شود و به صورت منظم اعضای شورای شهر و به صورت خاص خانم نژادبهرام، معاون شهرسازی و معماری و معاون فنی و عمران شهرداری تهران این موضوع را از مناطق مطالبه می کنند.
اقدامات مناسبی در این زمینه در حال انجام است اما واقعیت این است که شمال به جنوب شهر تهران دارای شیب طبیعی است و مزاحمت هایی برای معلولین و کم توانان عزیز وجود دارد که البته بخشی از آن ماحصل غفلت چندین ساله است. منتها پس از این در همه پروژه های احداثی شهرداری و حتی ساختمان های بخش خصوصی، مناسب سازی و رعایت مقررات معلولین از اهم الزامات است. فضاهایی مثل سرای محلات منطقه که قبلا ساخته شده نیز مناسب سازی شده و آسانسور و رمپ ورودی در آن ایجاد شده و در کنار آن دو بوستان نیز مناسب سازی شد. برای این حوزه برش سه ساله داریم. برنامه ما برای سال 99 در مورد بوستان ها و سایر ساختمان های عمومی مشخص شده است. سال 1400 هم اقدامات پیش بینی شده و متناسب با بودجه ای که شهرداری تهران در اختیار مناطق قرار می دهد مناسب سازی انجام می شود. ضمن اینکه هر پروژه ای که در مقطع جدید انجام شده یا در حال انجام است مانند ایستگاه های مترو رعایت کامل ضوابط معلولین در آن ها دیده شده است.
• آقای فراهانی در بازدیدی که دو سال پیش از منطقه داشتند به جمعیت حدود 600 هزار نفری منطقه اشاره داشتند که 8 درصد جمعیت شهر تهران را شامل می شود. در حالی که بودجه این منطقه 1.4 درصد از بودجه کل تهران را به خود اختصاص داده است و ایشان بر افزایش بودجه این منطقه تاکید داشتند. آیا این امر محقق شده است؟
افزایش بودجه قابل توجهی را در بحث بودجه در این دوره شاهد بودیم. در بحث بودجه پیشنهادی سال 99 در کمیسیون بودجه قرار شده بالغ بر 40 درصد افزایش بودجه را برای منطقه 15 داشته باشیم. تخصیص بودجه در منطقه 15 در دوسال گذشته بسیار مناسب بوده است. اگر تنها تملک و اجرای پروژه نجفی رستگار را در نظر بگیریم نشان می دهد که شهردار و اعضای شورای شهر تهران به این منطقه عنایت ویژه ای داشتند.
• منطقه 15 از مناطقی است که بافت فرسوده زیادی در آن قرار دارد و حتی گفته می شود که بیشترین بافت فرسوده شهر تهران را داراست. برای کاهش این بافت و نوسازی آن چه اقداماتی صورت گرفته است؟
خیر. بیشترین بافت فرسوده متعلق به منطقه 15 نیست. از 20 محله ای که در منطقه 15 داریم 8 محله دارای بافت فرسوده است که سال گذشته مرکز محله شیرین دخت را در محله مینایی افتتاح کردیم. هفته پیش با حضور شهردار تهران پاتوق محله احمدوند افتتاح شد و تا پایان سال یا حداکثر اوایل سال اینده پاتوق محله گودرز آماده بهره برداری خواهد شد. از 246 هکتار بافت فرسوده مصوب شورای عالی شهرسازی، حدود 20 درصد آن نوسازی شده است. طبق آمار بیشترین پروانه هم در سال گذشته و هم در سال جاری در منطقه 15 صادر شده است. قسمت اعظمی از این پروانه ها در بافت فرسوده است. نارضایتی مردم در بافت فرسوده محله های مینایی و اتابک بیشتر از سایر نقاط است که دلیل آن دخالت ناصحیح و تملک سنوات گذشته بوده که باعث تولید فضای بی دفاع شهر شده است. از نظر متراژ و مساحت منطقه 15 بیشترین بافت فرسوده تهران را ندارد.
• در بحث مبارزه با سد معبر و ساماندهی دستفروشان و معتادان و کاهش آسیب های اجتماعی منطقه چه اقداماتی صورت گرفته است؟
متاسفانه میزان آسیب های اجتماعی منطقه 15 به واسطه اینکه خیلی از محلات منطقه به حریم شهر تهران متصلند و منطقه حاشیه ای شهر است و همچنین به دلیل اقداماتی که شهرداری تهران در سنوات گذشته در منطقه 12 انجام داده و بی توجهی هایی که در غرب منطقه در محلات شوش، کوگچی و مظاهری انجام شده به شدت بالا است. در همین راستا اولین مرکز مادر و کودک که خاص بانوانی است که از آسیب های اجتماعی رنج می برند و گرم خانه خاوران پیش بینی شده است اما واقعیت این است که تنها با ظرفیت مدیریت شهری نمی توان این معضلات اجتماعی را حل کرد و باید همه نهادها و سازمان های مسئول در این موضوع کمک کنند تا با هم افزایی این معضل را که در منطقه 15 بیشتر از سایر مناطق است و می تواند تهدیدی برای منطقه باشد حل کنیم. در بحث سد معبر هم خیابان شهرزاد یکی از خیابان هایی است که از سالیان گذشته سد معبر داشته و برای شهروندان مشکل ایجاد می کرد. اقداماتی در این زمینه انجام شده و مشکلات نسبت به قبل تا حدودی کاهش یافته و امیدواریم با مصوبه ای که در شورای تامین تهیه شده، با همکاری نیروی انتظامی، یگان حفاظت شهرداری تهران و پلیس راهور بتوانیم اقدامات مناسبی در این زمینه انجام دهیم.
• شما تقریبا هر هفته به صورت منظم ملاقات های مردمی را برگزار می کنید. در این ملاقات ها بیشترین درخواست ها و انتقادات در چه حوزه ای از سوی مردم مطرح می شود؟
در روزهای دوشنبه هر هفته ملاقات مردمی را در برنامه داریم و سعی می کنیم علاوه بر این هر هفته با حضور در یکی از مساجد محلات مشکلات مردم را بشنویم و به نواحی هم تاکید شده که این اقدام را انجام دهند. همچنین با شورایاران نیز ارتباط خوبی برای دریافت مشکلات و نظرات مردم داریم و سعی می کنیم مشکلات مردم را به صورت میدانی احصا کنیم.
بیشترین مشکل مطرح شده از سوی مردم با توجه به شرایط اقتصادی آنان، بحث عوارض است که البته چون هوشمند شده ما اختیار زیادی برای کاهش آن نداریم. در بافت فرسوده خوشبختانه عوارضی گرفته نمی شود و در سایر موارد درخواست تقسیط و کاهش عوارض را دارند که با بضاعت و اختیارات اندکی که داریم سعی می کنیم مشکلات مردم را حل کنیم.
• به نظر می رسد فضای سبز منطقه 15 به صورت نامتقارن توزیع شده که باعث سرانه پایین فضای سبز در برخی محلات شده. برای این مسئله چه کارهایی صورت گرفته است؟
مدیران قبلی در حوزه فضای سبز منطقه 15 فعالیت های زیادی داشتند و ظرفیت مناسبی ایجاد شده است. بیشترین سرانه فضای سبز و بیشترین پارک ها در منطقه 15 قرار دارند ولی همان طور که اشاره کردید این فضاها گستردگی منظمی ندارند به صورتی که بعضی از محلات ما سرانه فضای سبز بیشتر از استاندارد دارند و بعضی دیگر از محلات به دلیل ریزدانگی، قدمت، فرسودگی و اینکه قبلا واگذاری ها بدون توجه به سرانه های هفت گانه انجام شده از سرانه فضای سبز کمی برخوردارند. در شرایط فعلی نیز به دلیل اینکه ارزش املاک فزونی یافته، کار برای تملک زمین و گسترش فضای سبز دشوار است ولی با این حال توسعه فضای سبز و ایجاد نظم و عدالت در توزیع فضای سبز در دستور کار قرار دارد. مراکز و پاتوق های محلات که اشاره شد در راستای افزایش سرانه های محله های کم برخوردار ایجاد شدند. همچنین تلاشمان این است که با توسعه جنگلکاری و فضای سبزی که در حریم شهر تهران داریم بتوانیم مراکزی ایجاد کنیم که همه شهروندان بتوانند از فضاهای جاذب گردشگری منطقه 15 استفاده کنند.
• برنامه شما برای کاهش مشکلات ناشی از حجم بالای صنایع مزاحم و ضایعاتی ها در منطقه 15 چیست؟
ضایعاتی ها یکی از معضلات منطقه 15 هستند که باهماهنگی مرجع قضایی و اجرایی کردن بند 20 ماده 55 و اعمال قانون به دنبال آن هستیم که بخش هایی که نیاز به پلمپ و یا تعمیرات دارند در اسرع وقت مشخص و انجام شود ولی باید بپذیریم که این ضایعاتی ها از دیرباز در منطقه شکل گرفتند و در وضعیت دشوار اقتصادی فعلی و مشکلات اشتغال باید با در نظر گرفتن همه جوانب موضوع، این مشکل را حل کنیم.
• یکی از مشکلات عمده مردم در مناطق جنوبی شهر تهران کمبود بیمارستان های تخصصی و مجهز است. آیا برای حل این مسئله تمهیدی اندیشیده شده است؟
در بحث کمبود بیمارستان در منطقه باید این نکته را در نظر داشت که متولیان ایجاد سرانه های هفت گانه مشخص هستند و سوق دادن همه این موارد به شهرداری کار درستی به نظر نمی رسد. سرانه های درمانی یکی از سرانه های مورد نیاز منطقه است که اتفاقات خوبی در این مدت با حضور خیرین صورت گرفته و مراکز درمانی در منطقه ایجاد شده ولی کمبود بیمارستان تخصصی همچنان وجود دارد که امیدواریم بتوانیم با همکاری شهرداری و همراهی بیشتر متولیان امر از جمله وزارت بهداشت و دانشگاه های مربوطه در پهنه شرقی شهر تهران بیمارستان تخصصی و مجهزی را احداث کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/119381/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خسارت باران به مزارع کشاورزی لامرد

آغاز ساخت دبستان خیرساز در شهرستان مهر

برگزاری اولین همایش کشوری نشان ارادت به اهل بیت (ع) در کاشان

آبگرفتگی تاکنون در فارس گزارش نشده است

اعتبار و تکلیف هر دستگاه در سند محرومیت‌زدایی مشخص باشد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

افزایش تعداد مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون و 50 هزار مشترک

فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی

تصادف و آتش سوزی خودرو با 4 فوتی و 2 مجروح در جهرم

واژگونی خودرو ایسوزو یک مصدوم بر جای گذاشت

دسترسی به بافت تاریخی شیراز تسهیل می‌شود

بارش شدید باران، سد ده‌شیخ لامرد را پر آب کرد

افزایش مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون نفر

تعمیر دو عدد شیر پروانه‌ای ٩٠٠ م. م توسط اکیپ‌های شبکه توزیع آبفا اهواز

برگزاری اجلاسیه 250 شهید شمال غرب شیراز

فیلم| آتش سوزی یک انبار در میدان مهارت شیراز

مبانی ما در کار؛ اسلام، اصول انقلاب و فرهنگ اهل بیت (ع) باشد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی رژه روز ارتش در شیراز

انبار کالای یک شرکت مواد غذایی در شیراز آتش گرفت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

کوچ پرندگان به تالاب کمجان

پرهیز از سفر‌های غیرضروری به مناطق ییلاقی

حریق گسترده انبار کالا در میدان مهارت + فیلم

آتش سوزی گسترده در انبار کالا در شیراز

فیروزآباد رکورد دار بارندگی در فارس

ممنوعیت و محدودیت‌های ترافیکی مراسم روز ارتش در بندرعباس

(تصاویر) اهدای شاخه گل به بانوان کم‌حجاب در باغ عفیف آباد شیراز

آماده باش کامل گروه های عملیاتی و سیمبانان در فارس

آتش‌سوزی گسترده انبار کالا در میدان مهارت شیراز

آغاز فروش ون‌ اینرودز توسط بهمن موتور (+ جدول فروش و قیمت)

ببینید | اولین تصاویر از آتش‌سوزی انبار محصولات در میدان مهارت شیراز

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

بارش‌های زیبای بهاری در فارس؛ با برکت، بدون خسارت

محل تامین بودجه واحد‌های مسکن مهر اعلام شد

آغاز کشت چغندر قند بهاره در مرودشت

تردد روان در جاده های فارس

برگزاری یادواره شهدای هنرمند بوانات

فیلم حضور کودک 2 ساله یخ زده در بیمارستان | امیرمحمد چطور در میان حیوانان وحشی زنده ماند

اهدای شاخه گل به بانوان کم‌حجاب در باغ عفیف‌آباد شیراز

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

برگزاری اولین یادواره شهدای هنرمند مرند

تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور | شدت بارش در این استانها

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز سه‌شنبه 28 فروردین / بارش باران در بعضی محورهای مواصلاتی

بارش رحمت الهی در جنوب و شرق فارس