پیام فارس

آخرين مطالب

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس:

بخش خصوصی ایران فرصت های اقتصادی صنایع فضایی را نمی‌شناسد اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس عضو هیئت رئیسه و رئیس کمیسیون فناوری، اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس معتقد است که بخش خصوصی ایران به خوبی فرصت‌های اقتصادی حوزه صنایع فضایی را نمی‌شناسد تا به آن ورود و سرمایه‌گذاری کند.

یلدا راهدار دوشنبه پنجم اسفندماه، در همایش فرصت‌های اقتصادی صنایع فضایی، در شیراز با بیان اینکه در دوران شکل گیری انقلاب صنعتی در جهان چهارم هستیم، گفت: کشورهایی صاحب قدرت و ثروتند که دارای داده بیشتری باشند و بتوانند از این داده‌ها ارزش افزوده خلق کنند.
وی افزود: در سال 2015 بیش از 800 هزار شغل سنتی از بین رفته و بیش از دو میلیون شغل جدید به این اکوسیستم برگشته است و براساس پیش‌بینی‌ها، با انقلاب صنعتی چهارم بیش از 500 هزار شغل جدید ایجاد و 500 هزار شغل از بین می‌رود.
راهدار گفت: امروزه ما درگیر مسائلی چون زیست محیط، بوروکراسی و کاغذبازی هستیم و فراموش کردیم که سهمی در فضا داریم و آنقدر به صنایع فرسوده پرداختیم که صنعت فضایی از خاطر ما رفته است.
وی با بیان اینکه توسعه صنعت فضایی در ایران مسیر رو به پیشرفتی دارد و از صنایع پیشران توسعه است، گفت: استفاده از ماهواره‌های بومی و قرار گرفتن آن در مدار زمین به هر کشوری کمک می‌کند با اطلاعات تصویری مستقل از بحران‌های آینده مطلع و پیامدهای آن را مدیریت کند.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس بیان داشت: در حال حاضر، ایران جزو 10 کشور دارای فناوری ساخت و پرتاب ماهواره‌ است که ماموریت پیش برد دانش فضایی در ایران، از سال 1380 کلید خورد و متخصصان کشور با اقتدار در این عرصه در حال فعالیت هستند.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه دولت به‌دنبال کاهش تصدی‌گری خود در این عرصه علمی است، گفت: با همین نگاه برای ماهواره‌های مخابراتی کشور پروانه اپراتوری صادر و بستر ورود شرکت‌های خصوص فراهم شده است.
راهدار با تاکید براینکه الگوی حضور بخش خصوصی در صنعت فضایی جهان قابل تأمل است، گفت: طبق آمار تنها 25 درصد اقتصاد حوزه فضایی در دست دولتی‌هاست و این شرکت‌های خصوصی هستند که اقتصاد فضایی دنیا را در دست دارند.
ایران جزو 10 کشور برتر جهان در حوزه دانش فضایی
مدیر کل حوزه ریاست سازمان فضایی و دبیر شورای عالی فضایی کشور نیز گفت: در حال حاضر 92 کشور جهان در حوزه فناوری و خدمات فضا پایه ورود کرده و عضو باشگاه فضایی جهان هستند که از این تعداد 58 کشور توانایی طراحی و ساخت ماهواره را دارند و از این تعداد نیز 10 کشور توانایی پرتاب ماهواره را دارند که کشور ایران جز این کشورهاست.
سعید قربانی افزود: کشور ما در حوزه جهانی در چرخه فناوری فضایی جز 10 کشور برتر و در منطقه در برخورداری از دانش فضایی رتبه برتر را دارد.
قربانی با اشاره به فعالیت های حوزه ساخت ماهواره بیان کرد: یک نسخه ماهواره ظفر پرتاب شد و ما این اقدام را شکست نمی دانیم زیرا شتاب و سرعت پرتابگر این ماهواره کم بود که اگر زمان شتاب یاری می کرد این ماهواره در مدار قرار می گرفت که به زودی به دنبال تثبیت این فناوری هستیم.
او ادامه داد: ماهواره ظفر 2 با دقت 16 متر در دست اقدام است و همچنین ماهواره های مخابراتی ناهید را آماده داریم که تا پایان سال 1400 تعداد قابل توجهی ماهواره را در حال ساخت و اقدام داریم که قدم های موثری برای ایجاد تکنولوژی های فناورانه این ماهواره ها از جمله دوربین های آنها به حدود یک متر امکان سنجی شده که به زودی محقق خواهد شد.
قربانی اضافه کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همگرایی، همکاری و هماهنگی با مجموعه های ذی ربط برنامه راهبردی دوم کشور را با محوریت سرعت در طراحی و ساخت ماهواره ها را در دستور کار قرار داده و در حال حاضر فعالیت هایی بر روی ماهواره های کوچکتر با هزینه های کمتر در حال انجام است.
وی ادامه داد: برنامه ریزی و سیاست گذاری هایی برای بهره برداری از توان بخش خصوصی در این زمینه انجام شده و درهای این بخش برای ورود بخش خصوصی کاملا باز است.
قربانی گفت: این درحالی است که امید و انگیزه کافی نیز در بخش خصوصی وجود دارد به طوری که هم اینک سه مجموعه فعال در حوزه فضایی در کشور به هم پیوسته و به دنبال سرمایه گذاری برای ساخت و پرتاب ماهواره هستند.
وی تصریح کرد: همچنین برنامه ریزی برای حضور شرکت های دانش بنیان نیز انجام شده که بر اساس برنامه ریزی ها قرار است در 10 سال آینده 300 ماهواره را به شکل منظومه پرتاب کنند.
قربانی افزود: این درحالی است که هم اکنون جوانان متخصصی ما که عمدتا میانگین سنی زیر 23 سال دارند در حال انجام اقدامات در حوزه کشاورزی، انتقال انرژی، پایش پهنه آبی و پایش زمین هستند و توانسته اند با بهره گرفتن از دانش فضاپایه اقتصاد این بخش را شکوفا کنند.
او گفت: آینده صنعت فضایی کشور بسیار روشن و نوید بخش است و وظیقه ما حمایت، کمک و تسهیلگری برای رخدادن اتفاق های خوب در این زمینه در کشور است.
مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان فارس هم گفت: در حال حاضر حوزه فضایی یکی از حوزه های فناوری برتر در دنیا است و کشورهای توسعه یافته به این فناوری دسترسی دارند و وزارت فناوری اطلاعات کشور ما نیز اقدامات شایسته ای در این حوزه انجام داده است.
مهرداد سهرابی ادامه داد: فناوری فضایی و داده هایی که از این حوزه استخراج می شود بسیار کاربردی و قابل استفاده در بخش های مختلف است که زیرساخت های کشور ما در دسترسی به داده ها در این زمینه مناسب نیست.
سهرابی با بیان اینکه بحث داده های فضایی در دنیا بسیار مورد توجه است بیان کرد: داده های فضایی در دنیا به مثابه یک ثروت برای جوامع است و می تواند فضای بسیار مناسبی برای کسب و کارهای در حوزه فضاپایه و رشد اقتصاد و توسعه اشتغال هر کشور ایجاد کند.
وی ادامه داد: ظرفیت های خیلی خوبی در بین جوانان و دانشگاهیان در حوزه فضایی در کشور و فارس وجود دارد به طوری که هم اینک دو شرکت در استان فارس در حوزه فضا پایه در حال فعالیت هستند که تلاش می کنیم این حوزه در استان بیشتر رشد و زمینه فعالیت بیشتر کسب و کارها در این حوزه در استان فراهم شود.
سهرابی گفت: با تلاش و پیگیری های ارکان تاثیر گذار در استان به زودی کارخانه نوآوری شیراز به عنوان دومین کارخانه نوآوری در کشور راه اندازی خواهد شد که با آغاز به کار این مرکز زمینه هم افزایی و رشد کسب و کارهای دانش بنیان در استان بیش از گذشته فراهم می شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/119869/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید