پیام فارس

آخرين مطالب

فعالان اقتصادی در گفتگو با مهر:

مجلس یازدهم در بهبود معیشت موثر باشد/ لزوم استفاده از نخبگان سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز-با مشخص شدن اعضای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اکنون مهمترین دغدغه و مطالبات فعالان اقتصادی این است که مجلس در تصمیم گیری های اقتصاد کلان و بهبود معیشت خانواده نقش موثری ایفا کند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: یکی از اصلی ترین نیازهای جامعه بشری موضوع موضوع معیشت و بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش رفاه در جامعه است از این رو اقتصاد یکی از اصلی ترین ملاک‌های زندگی در جوامع بشری به حساب می‌آید.
مجلس شورای اسلامی در دهمین دوره خود در تصویب قوانینی که حمایت کننده موضوع اقتصاد در جامعه باشند آن گونه که باید و شاید نتوانست فعالیت کند و مثمر ثمر باشد از این رو شاهد هستیم که بسیاری از فعالین اقتصادی از این موضوع که بخشنامه‌های مختلف روزانه توسط وزارتخانه‌های مرتبط با حوزه اقتصاد صادر می‌شود گلایه مند هستند.
در عین حال این موضوع نیز باید مدنظر قرار گیرد که با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب باید اقتصاد ایران طی سال‌های آینده به یکی از اقتصادهای پیشرو در منطقه و جهان تبدیل شود پس می‌توان گفت که مجلس نقش ویژه ای در تعیین سیاست‌ها و خط مش بخش صنعت دارد.
با توجه به فعالیت مجلس دهم انتظارها از مجلس یازدهم شورای اسلامی افزایش چشمگیری داشته است. فعالین اقتصادی فعالین اجتماعی و مردم مطالبات در خواست‌ها و نیازهای مختلف خود را در قالب‌های مختلف به گوش نمایندگان خود در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌رسانند و انتظار می‌رود که با توجه به ترکیب اعضای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی این مطالبات برطرف گردد.
یکی از موضوعاتی که در استان فارس به عنوانمطالعه عمومی به آن نگاه می‌شود موضوع توسعه فارس در تمامی زیر شاخه‌های اقتصادی استان فارس به عقب ماندگی‌های اقتصادی که طی چندین سال اخیر با آن مواجه شده است که همواره در حوزه اقتصاد مغفول مانده و از این استان به عنوان استانی کشاورزی نام برده می‌شود
با این حال وجود صنایع مختلف در استان فارس و همچنین ایجاد صنایع مادر تخصصی در مناطق مختلف استان نوید بخش توسعه فارس در زمینه‌های اقتصاد است اما با توجه به عقب ماندگی‌هایی که در فارس وجود دارد بایستی سرعت رشد و پیشرفت در فارس از گذشته بیشتر باشد.

پیام فارس


نمایندگان باید از نگاه منطقه‌ای جدا شوند / کالای قاچاق چشم بازار را کور کرد
عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: نگاه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید کلان بوده و از نگاه‌های خرد و منطقه‌ای فاصله گرفته تا بتوانند با برنامه‌ریزی کلان نسبت به بهبود وضعیت خرد مناطق حوزه انتخابیه خود نیز اقدام کنند.
خسرو فروغان اضافه کرد: اصلی ترین موضوعی که در کشور همواره مورد توجه مردم بوده مسائل اقتصادی است که از آن به عنوان یکی از مشکلات ایران نام برده می‌شود و تاکید رهبری بر اقتصاد و معیشت نیز از جمله موضوعاتی است که طی چند سال اخیر ایشان به آن پرداختند.
وی با تاکید بر اینکه قوانین خوبی در مجلس نداریم تصریح کرد: یکی از وظایف مجلس قانونگذاری است که این مهم طی چند سال اخیر در مورد توجه بهارستان نشینان قرار نگرفته است از این رو قوانین خوبی در کشور نوشته نشده باید مجلس با استفاده از نخبگان اقتصادی جامعه نسبت به برنامه ریزی برای اقتصاد کلان کشور اقدام کند.
فروغان با تصریح این موضوع که افت نگاه منطقه‌ای بر جان نمایندگان مجلس افتاده است متذکر شد: افراد پس از ورود به بهارستان علاوه بر اینکه نماینده حوزه انتخابی خود هستند نمایندگان مردم ایران نیز بوده و باید با نگاهی کلان به فکر برطرف کردن مشکلات کلان اقتصاد باشند و پس از آن نسبت به خرد نگری در خصوص مسائل دیگر اقدام کنند.
این فعال اقتصادی در این گفت و گو اظهار کرد: مجلس جرأت تغییر برخی از قوانین را تاکنون نداشته است از جمله این قوانین می‌توان به قوانین کار مالیات و غیره اشاره کرد که باید مجلس به عنوان رئیس امور در این خصوص نیز اظهار نظر کند.
عضو اتاق بازرگانی شیراز عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که در حوزه اقتصاد موجود دارد صدور بخشنامه‌های مختلفی است که با قوانین موجود در کشور گاهی مغایرت دارد و مجلس باید بعد نظارتی خود را بر دستگاه‌های متولی امر صادرات را افزایش دهند تا از صدور بخشنامه‌های روزانه و ساعتی جلوگیری کند.
وی با اشاره به موضوع صادرات و واردات در کشور تاکید کرد: ایرادات زیادی در حوزه واردات و صادرات کشور وجود داشته و تا زمانی که به جای عمل کردن تنها به فکر شعار دادن باشیم هیچ فعالیت مثمر ثمری در کشور رخ نخواهد داد.
فروغان افزود: مجوز واردات برخی از کالاهای مورد نیاز داخل داده نمی‌شود و همین امر موجب خواهد شد تا بازار قاچاق در کشور شکل بگیرد در تمامی جهان کالای قاچاق وجود دارد که 2 درصد از اقتصاد آن کشور را به خود اختصاص می‌دهد.
او ادامه داد: با توجه به سیاستهای اشتباهی که در کشور وجود دارد بیش از ٧٠ درصد کالاهای موجود در بازار را کالای قاچاق تشکیل داده است.

پیام فارس


به جای قانون، ذهن‌ها اصلاح شود
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: فعالین اقتصادی به مجلس نگاه نمی‌کنند و یکی از خواسته‌های این فعالین چنین است که به جای قوانین ذهن‌ها اصلاح شود.
جمال رازقی بیان کرد: فرقی نمی‌کند چندمین دوره مجلس در ایران تشکیل شود زیر انتظار فعالین اقتصادی از مسئولین نظام است که علاوه بر اینکه مجلس در رأس امور باشد نسبت به تسهیل فعالیت‌های اقتصادی در کشور اقدام کنند.
به اعتقاد این فعال اقتصادی شرایط کشور به گونه‌ای است که اقتصاد باید زمام امور را بر دست بگیرد نه اینکه فرمان‌های سیاسی تعیین کننده فعالیت‌های اقتصادی باشد.
او اضافه کرد: اکنون سیاستگذاری که اقتصاد را تعیین می‌کند و نقشه راهی را پیش روی اقتصاد قرار می‌دهد اما این روند روندی اشتباه است و باید با تغییر مسیر به سمت حرکت کنیم که اقتصاد تعیین کننده سیاست در کشور باشد.
جمال رازقی ادامه داد: اصلاح قوانین باید این گونه صورت بگیرد که منافع ملی کشور به لحاظ اقتصادی در اولویت باشد و تا زمانی که این ذهنیت در افراد ایجاد نشود فرقی نمی‌کند که کدام این دوره از مجلس در کشور تشکیل شود زیرا باید در ذهن افراد اصلاح شود.
رئیس اتاق بازرگانی شیراز متذکر شد: اگر اصلاحات لازم در کشور صورت نگیرد مجلس یازدهم هیچ اگر مجلس چهلم هم تشکیل شود هیچ تغییری در روند فعالیت‌ها ایجاد نخواهد شد.
آنچه از میان صحبت‌های فعالین اقتصادی در استان و کشور بر می‌آید این است که برآیند خواسته همه آنان تغییر در روند سیاست‌های کلان اقتصادی است از این رو مجلس یازدهم که اقتصاددانان زیادی را در خود می‌بیند می‌تواند با تعیین سیاست‌گذاری‌ها و همچنین خط و مشی مشخص نسبت به تغییر روند اقتصاد در جامعه اقدام مناسبی انجام دهد به گونه‌ای که شاهد رشد و شکوفایی در جامعه به خصوص در استان فارس باشیم تا روند حرکت توسعه فارس به سمت استانی صنعتی بیش از پیش سرعت بگیرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/119919/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل