پیام فارس

آخرين مطالب

سوداگران بازار، سوار بر موج کروناویروس/ هشدار جدی مسئولان قضایی اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس این روزها سوداگران و منفعت طلبان، سوار بر موج کرونا ویروس، با احتکار اجناس مورد نیاز مردم، از لوازم بهداشتی گرفته تا محصولات غذایی، به دنبال پرکردن جیب خود از سودهایی هستند که قطعا گریبانشان را خواهد گرفت.

این روزها و در وانفسای همه‌گیری کروناویروس، آنچه بیش از بیمار شدن مردم را آزار داده و روح و روان آنان را جریحه‌دار کرده، افزایش چند ده برابری قیمت اقلام مختلف، از سیر و لیمو گرفته تا دارو و لوازم بهداشتی است.
به گزارش ایسنا، قیمت هرکیلو لیموی خارکی در شیراز به 37 تا 45 هزار تومان رسیده و میوه فروشی‌ها سیر که تا هفته گذشته هر کیلو هفت هزار تومان بود را به قیمت 30 تا 37 هزار تومان می‌فروشند؛ از هرکدام که علت را می‌پرسی، خود را بی‌تقصیر جلوه می‌دهند.
یکی از میوه فروشان که در بازارچه‌ی تحت نظارت شهرداری فعالیت دارد، در مقابل پرسش خبرنگار ایسنا در خصوص علت افزایش چند ده برابری قیمت لیمو، گفت: مگر من عامل افزایش قیمت هستم.
او که با بی اعتنایی از دادن پاسخ طفره می‌رفت، مدعی شد که قیمت این اجناس از مرکز توزیع آن (میدان میوه و تره بار) افزایش یافته و اگر کسی به دنبال علت گرانیست باید پی انبارهای بزرگ باشد، نه میوه فروشی او.
افزایش قیمت کالاهایی نظیر زنجبیل، دارچین و هل و گلاب هم، به مجموع گرانی‌های این روزها افزوده شده است و معدود مشتریانی که با ماسک و دستکش، سرگردان پیدا کردن این اجناس به قیمتی ارزان‌تر از این مغازه به آن مغازه در بازار وکیل شیراز هستند، مانده‌اند که امسال به جای لباس و کفش باید پول‌شان را صرف خرید اقلام دارویی، بهداشتی و خوراکی‌های افزایش دهنده سطح ایمنی بدن کنند.
فروشنده یکی از عطاری‌ها در بازار وکیل به خبرنگار ایسنا گفت: چرا گران شده است را بروید از آنها که گرانش کرده‌اند بپرسید.
او که تاکید دارد حتی صاحب مغازه هم نیست، گفت: من یک شاگرد هستم، امروز به یک قیمت می خریم و درصد سودمان را روی آن می کشیم و می فروشیم!!!
این فروشنده میانسال وجود هرگونه جنس در انبار مغازه‌ای که مدعیست شاگردی آن را می‌کند، قبول نکرد و افزود: حالا ما 10 کیلو هم از هر کدام این اجناس داشته باشیم، باید به دنبال کسی باشید که تعیین کننده قیمت در بازار است.
قصه گرانی کالا، این روزها از ماسک و دستکش و ژل ضد عفونی عبور کرده و حالا به سطوح دیگر رسیده است، قیمت اقلام مختلف از گوشت گرفته تا دیگر اقلام پروتئینی و زردچوبه!!! نسبت به هفته‌های گذشته، افزایش قابل توجهی دارد.
اصناف حلقه آخر توزیع کالاست نه سیاست گذار
رئیس اتاق اصناف مرکز استان فارس به ایسنا گفت: مردم باید از تصمیم گیران بازار گلایه داشته باشند نه از صنف که حلقه آخر توزیع است.
سیدمحمود هاشمی با بیان اینکه بازار همواره همراه و یاور مردم در دشواریها و گرفتاریها بوده و هست، گفت: زمانیکه مشکلات و دشواریها برای کشور حادث می شود، اصناف چون از بدنه مردم و جامعه محسوب می شود، در عرصه حضور دارد.
او با بیان اینکه بازار و بازاری خدمت گذار مردم محسوب می شود، گفت: کاش خبرنگاران و نمایندگان رسانه زمان نرخ گذاری بر روی میوه و تره بار، به میدان می رفتند و بر این روند نظارت می کردند.
هاشمی با یادآوری اینکه شورای نرخ گذاری در میدان میوه و تره بار متشکل از نمایندگان جهادکشاورزی، سازمان صمت، تعزیرات و ... اتاق اصناف است، گفت: اتاق یکی از اعضای این شورا محسوب می شود نه تصمیم گیرنده اصلی.
او با اشاره به نظارت دائم بر بازار، گفت: مردم از فروشندگان فاکتور بخواهند تا متوجه شوند که گرانفروشی نیست بلکه گرانی است؛ وقتی فروشنده خرد، به عنوان حلقه آخر کالایی را گران می خرد، مجبور به عرضه آن با سود مصوب خواهد بود؛ نمی تواند با ضرر کالا را عرضه کند.
هاشمی گفت: ولله آن‌گونه که مردم گمان می کنند نیست، اگرچه همه فریادها بر سر عرضه کننده خرد بلند می شود، اما مقصر را باید در جای دیگری سراغ گرفت، آنجایی که انبارها و سردخانه ها را کشف می کنند.
وی با قبول این‌که قیمت برخی اجناس نظیر لیمو، زنجبیل، سیر و ... در بازار افزایش چشمگیری داشته است، گفت: یک میوه فروش هر صبح برای تهیه کالا به میدان رفته و مایحتاج را به قیمت روز تهیه می کند، باید هم با درصد سود تعیین شده عرضه کند.
به گزارش ایسنا، معاون بازرسی سازمان صمت به تلفن خبرنگار این خبرگزاری را برای انعکاس نظرات و دیدگاه‌ها و پاسخ‌های آن سازمان به عنوان مسئول اصلی نظارت بر بازار را داشت، پاسخ نداد.
مدیر روابط عمومی علوم پزشکی نیز در خصوص گلایه مردم به نبود کالاهای بهداشتی، اعلام کرد که این دانشگاه نظارت خود را بر عرضه کنندگان کالا و لوازم و تجهیزات بهداشتی و پزشکی بیشتر کرده است.
دکتر سید روح الله حسینی با بیان اینکه او نیز وضعیت مردم را درک می کند، به جامعه اطمینان داد که موارد گرانفروشی، کم فروشی و احتکار را براساس قانون پیگیری و دنبال کند.
به گزارش ایسنا در این بین رئیس کل دادگستری فارس بر لزوم نظارت دقیق‌تر بر نحوه عرضه و قیمت عرضه کالاهای اساسی بهداشتی و اقلام غذایی، تاکید کرد.
حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی در خبری که روابط عمومی دادگستری ارسال کرده، اعلام کرده است که نهادهای ناظر بر فعالیت های آموزشی، راهکارهای پیشگیری و مقابله با این بیماری را بدون القای حس ترس و اضطراب اجرا کنند.
موسوی گفته است: افراد غیرمسئول باید از اظهارنظر و نشر مطالب در فضای مجازی خودداری کنند، در این خصوص دستورات قضایی لازم به دستگاه‌های ذیربط صادر شده تا فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به جای تبدیل شدن به فضای پخش شایعات و اخبار کذب به فضای آموزشی مناسب برای پیشگیری از گسترش بیماری تبدیل شود.
در همین راستا و برابر اعلام روابط عمومی دادگستری فارس، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان از برخورد با محتکران عمده و گرانفروشان اقلام بهداشتی و سایر اقلام با عنوان مجرمانه اخلال در نظام اقتصادی کشور خبر داد.
حیدر آسیابی با اشاره به این که طی نامه ای به سازمان صنعت، معدن و تجارت بر نظارت دقیق قیمت ها و عرضه اقلام بهداشتی تأکید شده، گفته است: متأسفانه عده‌ای افراد سودجو اقدام به احتکار و گرانفروشی این اقلام و توزیع قطره چکانی در بازار کرده‌اند که بر اساس گزارشات متعدد واصله این اقدام برای کسب منفعت و سود بیشتر بوده است.
وی افزوده است: در صورت عدم نظارت نهادهای نظارتی و صنفی مسئول، دادستانی با متخلفین و محتکرین برخورد قانونی خواهد کرد و در مواردی که گرانفروشی و احتکار عمده اقلام بهداشتی و سایر اقلام ضروری صورت گیرد این افراد تحت عنوان مجرمانه اخلال در نظام اقتصادی تحت تعقیب قضایی قرار خواهد گرفت.
براساس گزارش میدانی خبرنگاران ایسنا در فارس طی سه روز اخیر، از حدود 100 داروخانه و واحد عرضه کننده کالاهای پزشکی و بهداشتی، حتی یک واحد هم الکل یا ژل ضدعفونی کننده دست و سطوح نداشت.
اکثر واحدهایی که خبرنگاران ایسنا مراجعه کرده اند، با نصب کاغذهایی نبود دستکش، ژل، الکل و ... را به مراجعه کنندگان اعلام کرده بودند؛ حال آن‌که گزارش ها حاکی است که بعضی از این واحدها، در همان ساعت محموله‌هایی از کالای بهداشتی مورد تقاضا را تحویل گرفته بودند.
گزارش خبرنگاران ایسنا از شیراز حاکی است که اکثر متصدیان داروخانه‌ها اعلام کرده‌اند که آخرین زمان توزیع اقلامی نظیر دستکش و الکل، شنبه گذشته بوده است، حال آن‌که در گذشته بلافاصله بعد از تماس داروخانه این اقلام در اختیار آنان قرار می گرفته.
طی روزهای گذشته، با وجود اعلام دستگاه‌های مختلف مبنی بر حضور گشت‌های نظارتی، شهروندانی که با خبرنگاران ایسنا در شیراز گفت و گو کردند مدعی شدند که حتی یک مورد هم شاهد حضور این گشت‌ها نبوده‌اند.
گزارش ایسنا حاکی است که استاندار فارس صبح چهارشنبه از توزیع ماسک بین داروخانه‌ها خبر داده بود، حال آن‌که تقریبا تمام داروخانه‌هایی که خبرنگاران ایسنا به آنها مراجعه کردند منکر توزیع ماسک بهداشتی بودند.
این گزارش حاکیست که امکان تماس با مدیرکل تعاون روستایی فارس و مسئولان جهادکشاورزی استان برای پیگیری دلایل افزایش نرخ کالاهایی نظیر سیر، زنجبیل و لیمو و ... فراهم نشده و ایسنا آماده انعکاس نظرات و پاسخ های مسئولان این دستگاه‌هاست.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/120088/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است