پیام فارس

آخرين مطالب

رئیس بخش جامعه شناسی دانشگاه شیراز:

آگاهی‌ها را به اشتراک بگذاریم نه استرس علمي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس رئیس بخش جامعه شناسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه ما بحران‌ها و مشکلات زیادی را با موفقیت پشت سرگذاشته‌ایم، تاکید دارد که در مواقع بروز مشکل یا بحران، باید برای به اشتراک گذاشتن آگاهی‌ها تلاش کرد نه اینکه اضطراب و استرس را به دیگران انتقال داد.

دکتر منصور طبیعی در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به اهمیت آگاهی بخشی در زمینه شیوع بیماری کوید 19، گفت: آگاهی بخشی در مورد شیوه‌های گوناگون ابتلا و پیشگیری از بیماری به توده های مردمی که تشنه‌ی کسب آگاهی هستند، وظیفه‌ای همگانی است، اما در به اشتراک گذاشتن آگاهی‌ها و اطلاعات، باید همواره دقت کنیم مطالب پایه علمی داشته و حتی المقدور از منابع موثق گرفته شده باشد.
وی در رابطه با دوگانگی‌های ایجاد شده در زمینه این بیماری و راه‌های مقابله و درمان آن، گفت: تلاش کنیم در این زمینه دچار یک دوگانگی توصیه های دینی و علمی نشویم، باید بدانیم و هوشیار باشیم که دوا و دارو ساخته تلاش و دانش بشریت و شفا و رهایی خواست الهی است، بنابراین همواره توکل بر خداوند و درخواست شفا از او راه همراه با جدی گرفتن راهکارهای پیشگیری و روش‌های درست درمان را در هر بیماری، دنبال کنیم.
این جامعه شناس با موثر دانستن نقش رسانه های گروهی در آگاهی بخشی به مردم، خاطرنشان کرد: بخشی از آگاهی بخشی وظیفه دستگاه های تصمیم گیر و تصمیم ساز است، آنچه که امروز از سوی صدا و سیما و وزارت بهداشت و درمان و رسانه های گروهی انجام می‌شود هم بسیار تاثیر دارد.
وی با بیان اینکه امروز در ایران که شرایط دشوار و بحران‌های گوناگون را پشت سرگذاشته، در مواجهه با کروناویروس جدید گرفتار یک نگرانی عمومی اجتماعی است، مهمترین سئوال را چرایی این نگرانی عنوان و تاکید کرد: نباید در مواجهه با آمار ابتلا و فوت ناشی از این بیماری، در مقام مقایسه بر آئیم.
طبیعی با بیان اینکه این بیماری جنبه اپیدمی و جهانی دارد، گفت: برخی این موضوع را با بسیاری از حوادث نظیر تصادفات جاده‌ای مقایسه می‌کنند که به نظر می‌رسد قیاسی نادرست باشد، زیرا اولا حوادث رانندگی جنبه بین المللی ندارد و نداشته در حالیکه اپیدمی و شیوع ویروس کرونا جنبه ی جهانی پیدا کرده و هر روز بر ابعاد آن افزوده می شود، ثانیا متاسفانه ذهن ما ایرانیان به کشته شدگان تصادفات جاده ای عادت کرده گویی آن را به عنوان بخش اجتناب ناپذیر از زندگی در ایران پذیرفته ایم لذا هراس و نگرانی به طور طبیعی بخش های گوناگون جامعه را فرا گرفته است.
وی شیوه برخورد جامعه با نگرانی عمومی ناشی از شیوع بیماری را مهم عنوان کرد و گفت: مسئله مهم شیوه برخورد ما با این نگرانی عمومی است اگر این نگرانی ما را هوشیارتر و آگاه تر و محتاط تر در سبک زندگی و در برخورد با شیوع ویروس کرونا کند، می‌تواند فرصت تلقی شود. اما چنانچه این هراس و نگرانی باعث ضربه زدن به ابعاد روانی و اجتماعی زندگی شود، قطعا مضر است و کارکرد منفی دارد.
این جامعه شناس با اشاره مسئولیت خطیر مسئولان در این برهه از زمان بیان کرد: یکی از راه های برخورد با این بیم اجتماعی صداقت در اطلاع رسانی و باور مردم به اینکه مراجع تصمیم گیر و تصمیم ساز برخوردار از یک کنش صادقانه است.
او ادامه داد: وظیفه نخبگان علمی و فرهنگی، هنری و سیاسی در این زمینه بیشتر از دیگر افراد جامعه است تا زمانی که این باور تبدیل به یک فرهنگ عمومی نشده باشد گویی مسئولان باید در دو جبهه مبارزه کنند از سویی با ویروس و شیوع آن و از سویی با اطلاع رسانی های غیرصادفانه و گاه معترضانه.
طبیعی ضمن قدردانی از تلاش کادر بهداشت و درمان گفت: به لحاظ اجتماعی رفتارهای ایثارگرانه همواره باعث تقویت سرمایه اجتماعی و مهمترین رکن آن یعنی اعتماد اجتماعی می شود؛ صادقانه باید اعتراف کرد که بسیاری از مسائل گذشته مثل بحث کارت خوان از سوی پزشکان باعث کاهش سرمایه اجتماعی این قشر زحمت کش و ضروری جامعه شده بود، گر چه هنوز انتقادات فراوانی وجود دارد اما قطعا رفتار و کنش فداکارانه پرستاران و پزشکان در این مدت باعث تغییر بسیاری از نگاه های مردم نسبت به آنها شده است.
او با بیان اینکه حفظ آرامش به عنوان یک مهارت اجتماعی است، گفت: یکی از وظایف مهم انسانها در شرایط بحران‌های طبیعی و اجتماعی حفظ آرامش است، این آرامش هم دارای ابعاد اجتماعی، روانی و فردی بوده و در واقع نوعی مهارت اجتماعی محسوب می‌شود که انسان طی فرآیند جامعه پذیری فرا می‌گیرد. حفظ آرامش فردی و ا جتماعی زمینه تاثیرگذاری و تاثیرپذیریست، زیرا در شرایط اضطراب فردی و اجتماعی هرگونه کنشگری صحیح از انسان سلب می‌شود.
رئیس بخش جامعه شناسی دانشگاه شیراز گفت: حفظ آرامش فردی و اجتماعی و پرهیز از اضطراب نباید منجر به عادی شدن و عادی جلوه دادن امور شود، چرا که در شرایط عادی و طبیعی بسیاری از امور احتیاط آمیز و بهداشتی که انسان ها در این وضعیت انجام می‌دهند، مد نظر قرار نمی‌گیرد و حتی دستگاه‌های خدماتی و حاکمیتی نیز رفتارهایشان عوض می‌شود، عادی شدن امور در شرایطی که هنوز خطر شیوع ویروس و اپیدمی شدن آن رفع نشده است می تواند شرایط را بحرانی تر کند.
طبیعی، تغییر رفتار و کنش را یکی از مباحث مهم اجتماعی در شرایط بحرانی دانست و ادامه داد: دست ندادن، روبوسی نکردن، پرت نکردن آب دهان، استفاده از دستمال کاغذی درهنگام عطسه و سرفه، رعایت کردن فاصله هنگام مکالمه و مراوده با دیگران، پرهیز از حضور در مکان های شلوغ، شستن مرتب دست و صورت و تنه نزدن به دیگران توصیه هایی است که در این شرایط همواره بر آنها تاکید می‌شود.
او اضافه کرد: در واقع باید گفت بسیاری از توصیه های ایجابی و سلبی در این شرایط می‌تواند به سبک زندگی ما تبدیل شود و این خود مهارت اجتماعی است که بدون صدمه زدن به زندگی اجتماعی بتوانیم بسیاری از عادات و رسوم اجتماعی خود را تغییر دهیم.
این استاد جامعه شناسی دانشگاه شیراز با اشاره اهمیت نهادها و دستگاه های حکومتی در شرایط بحران، گفت: در شرایط بحرانی با غلبه‌ی اضطراب اجتماعی، رفتارهایی از انسان سر می‌زند که انتظار نیست، حرص و ولع افراد برای خرید و نگهداری بیش از حد نیاز و مصرف ماسک مواد ضد عفونی کننده متاسفانه منجر به سوء استفاده برخی از افراد در این زمینه شده است.
رئیس بخش جامعه شناسی دانشگاه شیراز با اشاره به وظیفه حاکمیت و دستگاه‌های مسئول در رابطه با نظارت بر روند عرضه کالاهای بهداشتی در این شرایط، گفت: حفظ آرامش جامعه، تولید توزیع و نظارت را به خوبی ساماندهی کرده و نگرانی‌هایی که بر روح و روان شهروندان مستولی می‌شود را خواهد کاست.
طبیعی همچنین تاکید کرد که در این شرایط انتظار از مردم علاوه بر همکاری در اقدامات پیشگیرانه و رعایت توصیه‌های ارائه شده، امتناع از خرید بیش از حد نیاز کالا است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/120456/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

این ویتامین‌ها را بخورید؛ لاغر بمانید

قبل از ورزش غذا بخوریم یا بعد از ورزش؟

خرید چندنرخی با یک کالابرگ!

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تهران

تراز تجاری مثبت منطقه آزاد ارس در سال 1402/ جهش سرمایه‌گذاری در منطقه را شاهدیم

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

دو انتصاب جدید در شرکت توسعه بنادر و فرودگاه قشم

افزایش پایگاه‌های موتورلانس اورژانس در فارس

14 جایگاه عرضه سوخت مایع در منطقه فارس به بهره‌برداری رسید

آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند

دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد روسیه شد

تمدید خدمات خطوط شبانه ناوگان اتوبوسرانی شیراز

واگذاری سهام باشگاه پرخرج به هلدینگ خلیج فارس غیرقانونی است

هدیه تولد، آزادی زندانی در جهرم

دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد سن‌پترزبورگ شد

شهادت دستکم 16 اسیر فلسطینی در زندان های صهیونیست ها

برداشت ملون و جانا از مزارع جنوب فارس

تمجید فیلسوف اهل‌سنت از سیلی ایران به اسرائیل

هدیه تولد همسر، آزادی زندانی در جهرم

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

علت بی حسی پا پس از جراحی دیسک کمر

فروش بیش از 117 هزار سکه در مرکز مبادله؛ ربع‌سکه در صدر تقاضا

افت بازار سرمایه پس از 4 روز رشد

پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا چیست؟

بارش‌ها در میبد و جاده چادرملوی اردکان +فیلم و عکس

کشف فلزیاب از متخلفان در بختگان

هوشیاری پلیس فسا مانع از فروش سکه‌های دوره اشکانی شد

قتل خانم 82ساله در آباده و سرقت طلاجات او

مسمومیت اعضای یک خانواده شیرازی با قارچ

اجرای طرح «خانواده میزبان» در فارس

هشدار؛ در نوشیدن آب زیاده‌روی نکنید!

هشدار دانشمندان؛ همه‌گیری آنفلوانزا در جهان

تشخیص اوتیسم قبل از تولد امکانپذیر است؟

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود

در چه صورتی انتقال دارایی مشمول مالیات نمی‌شود؟

دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی شهرداری شیراز راه‌اندازی شد

افزایش ظرفیت‌های جدید سامانه ارتباطات مردمی 137 شیراز

استمرار روند فعالیت خدمات خطوط شبانه ناوگان اتوبوس‌رانی شیراز

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی

تأمین برق پایدار برای همه مراکز برگزاری کنکور در فارس

‌راه‌اندازی دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی شیراز

کنتورهای هوشمند موجب صرفه جویی برق شدند

افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس

هواشناسی فارس هشدار نارنجی داد/بارش‌های رگباری شدت می‌گیرد

حاتم بخشی بیات از جیب کارکنان نفت؟

قتل خونین پیرزن تنها به‌خاطر طلاهایش

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

درمان اختلالات گفتاری و بهبود بلع در بیماران پارکینسون

قالیباف: تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند