پیام فارس

آخرين مطالب

ترس از کرونا با انسان چه می‌کند؟ مقالات

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- ترس، واکنش غریزی انسان به وقایعی است که به گونه‌ای حیات او را تهدید می‌کند و در شرایط کنونی که شیوع بیماری کرونا بسیاری از کشورهای جهان را درگیر کرده است،طبیعی ترین واکنش به‌شمار می‌رود؛ اما نکته مهم توجه به ترس توام با آگاهی و تبدیل نکردن آن به وحشت کور است.

ترس همراه با ناآگاهی، باعث ایجاد وحشت و تشویش می‌شود، عملکرد انسان را مختل می‌کند و آسیب‌های روانی جبران‌ناپذیری بر جای می‌گذارد.
رییس بخش روان‌شناسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه نباید در بحران‌ها جامعه را بیش از حد مضطرب کرد، گفت: حدی از نگرانی در مواجهه با بحران‌ها برای جامعه ضروری است؛ زیرا باعث می‌شود بتوانیم با آن بحران مقابله کنیم.
بهرام جوکار، استرس را به دو گونه خوب و بد تعریف کرد و افزود: برای مقابله با بیماری به استرس خوب نیاز داریم؛ چراکه محرک ماست، به ما انگیزه می‌دهد و بدون آن نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم.
وی با اشاره به اینکه اخبار مربوط به کرونا در دو بخش قابل تقسیم است، عنوان کرد: اخبار مربوط به شیوع بیماری و اطلاعات مرتبط با تلفات جانی، در این روزها مدام در حال انتشار است، در چنین شرایطی چنانچه تمرکز ما بر تلفات این بیماری باشد، دچار استرس بد می‌شویم؛ اما کسب اطلاعات درباره شیوع بیماری، ترس مفید ایجاد می‌کند.
ترس همراه با آگاهی مفید است
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز تاکید کرد که ترس همراه با آگاهی در مواجهه با بحران‌ها نجات‌بخش جامعه است.
وی افزود: این بدان معناست که نباید جامعه را تا سر حد آشفتگی ترساند؛ زیرا این حد از ترس آسیب‌زاست. در شرایط کنونی ما به آگاهی نیازمندیم، درواقع باید به همان نسبت که از این ویروس می‌ترسیم، به آن آگاهی داشته باشیم؛ زیرا ترس به تنهایی افراد را دچار انفعال می‌کند و انگیزه و انرژی آن‌ها را برای مقابله از بین می‌برد.

پیام فارس

استاد روانشناسی دانشگاه شیراز: راه‌حل غلبه بر استرس در روزهای شیوع بیماری افزایش آگاهی صحیح است.
رییس بخش روانشناسی دانشگاه شیراز: میزان مرگ و میر سالانه مثلا براثر تصادفات جاده‌ای در کشور بسیار بیش از بیماری کروناست؛ اما مردم دربرابر آن احساس نگرانی نمی‌کنند؛ درحالیکه میزان مرگ و میر بر اثر ویروس کرونا تنها 2درصد در مبتلایان است.
جوکار راه‌حل غلبه بر نگرانی را در روزهای شیوع بیماری افزایش آگاهی، عنوان کرد و بیان داشت: اطلاع از تلفات بیماری کمکی به بهبود وضعیت نمی‌کند. از سوی دیگر نباید از خاطر برد که میزان مرگ و میر سالانه مثلا براثر تصادفات جاده‌ای در کشور بسیار بیش از بیماری کروناست؛ اما مردم دربرابر آن احساس نگرانی نمی‌کنند؛ درحالیکه میزان مرگ و میر بر اثر ویروس کرونا تنها 2درصد در مبتلایان است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: بهتر است در گفت‌وگوها، جمع‌ها و در ارسال پیام‌ها مطالبی را بیان کنیم که اطلاعاتی مفید را دربرگیرد، ایجاد آشفتگی، آسیب به خود را در پی دارد که باید از آن جلوگیری کرد.
رنگ و لعاب دادن به واقعیت ها
مسعود فضیلت، دیگر عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در رشته روان‌شناسی نیز ابراز کرد: ویروس کرونا افزون بر مشکلات جسمی ما را از لحاظ روانی تحت تاثیر قرار داده است. واکنش‌ روانی به این بیماری کاملا طبیعی است؛ زیرا محرکی ممکن است جان ما را در معرض خطر قرار دهد؛ اما نکته اینجاست که آیا میزان برآورد ما از شدت آسیب این ویروس همان‌ اندازه است که باید باشد.
وی ادامه داد: قدرت تخیل در عین حال که باعث می‌شود بتوانیم دنیای بهتری بسازیم، این امکان را برای انسان به‌وجود می‌آورد که از یک رویداد، واقعیت‌ بزرگتری بسازد و به آن رنگ و لعاب دهد و باعث ایجاد ترس،‌ وحشت و اضطراب شود.
این روان‌شناس بیان داشت: تصور کنیم اگر ناچار شویم در طولانی مدت با این بیماری دست و پنجه نرم کنیم، آیا می‌توانیم با وحشت از آن به زندگی ادامه دهیم؟
پذیرش شیوع بیماری، باعث مراقبت از خود و دیگران می‌شود
فضلیت با بیان اینکه پذیرش شیوع بیماری، باعث مراقبت از خود و دیگران می‌شود،‌افزود: ترس بیش از حد باعث سردرگمی می‌شود؛ اما شناخت آن باعنوان دشمنی جدی، با مراقبت، دیدن واقعیت و شاخ و برگ ندادن به اتفاقات، زمینه خداحافظی این ویروس را از کشور فراهم می‌کند.
اثرهای ماندگار بیماری در جامعه
فرهاد خرمایی روان‌شناس و استاد دانشگاه شیراز نیز در همین زمینه بیان کرد: بروز عواطف منفی، نگرانی، استرس‌ و غم و اندوه ممکن است پس از رفتن ویروس، در جامعه باقی بماند و آسیب‌هایی را پدید آورد که از بین بردن آن‌ها دشوار است.
این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه تعطیلی همه فعالیت‌ها و دست کشیدن از کار راهکار مناسبی نیست، گفت: قرار نیست به خاطر شیوع ویروس کرونا خودمان را زندانی کنیم، بلکه باید با رعایت احتیاط سلامت خود و دیگران را تضمین کنیم و همواره به یاد داشته باشیم که این بیماری مسری است.
استاد روانشناسی دانشگاه شیراز: عواطف منفی باعث می‌شود خزانه فکری ما محدود و دیدمان تونلی شود؛ یعنی بسیاری چیزها را نبینیم و بسیاری راه‌حل‌ها را مورد توجه قرار ندهیم.
وی ادامه داد: عواطف منفی باعث می‌شود خزانه فکری ما محدود و دیدمان تونلی شود؛ یعنی بسیاری چیزها را نبینیم و بسیاری راه‌حل‌ها را مورد توجه قرار ندهیم. اضطراب‌ها نیز ممکن است در درازمدت نهادینه شود و درمان آن ها به‌دشواری صورت گیرد.
این روانشناس درباره انتشار اخبار ناگوار و نگرانی‌ها در شبکه‌های مجازی اخطار داد و گفت: هر فرد در قبال گسترش اینگونه مطالب و دامن زدن به آن‌ها مسوول است. ما حق نداریم خاطر دیگران را مشوش کنیم و جو وحشت در جامعه ایجاد کنیم؛ زیرا این وحشت سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با تاکید بر ضرورت ایجاد آرامش روانی در جامعه، اظهار کرد: منتظر رویدادهای فاجعه بار بودن مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه سبب‌ساز شیوع بیماری‌های روانی می‌شود که رفع آن‌ها هزینه‌های بسیار گزافی خواهد داشت.
ترس فراتر از موقعیت، محدودیت ایجاد می کند
مهدی رضا سرافراز، دیگر روان شناس دانشگاه نیز معتقد است ترس به‌مثابه هیجانی قدرتمند،‌انسان را برای مقابله با خطر برمی‌انگیزد و در شرایط کنونی، احساسی طبیعی به‌شمار می‌رود که باید با اقدامات پیشگیرانه همراه باشد.
وی ادامه داد: ترس از شیوع بیماری ما را برمی‌انگیزد که به توصیه‌های بهداشتی بهتر از قبل عمل کنیم؛ اما وقتی ترس فراتر از موقعیت باشد، به جای تقویت عملکرد ذهنی و جسمی، ما را محدود می‌کند.

پیام فارس

استاد روانشناسی دانشگاه شیراز: ترس بیش از اندازه باعث می‌شود پیام‌های دلهره‌آور را در شبکه‌های مجازی و در اخبار دنبال کنیم، بخوانیم و برای دیگران هم ارسال کنیم.
استاد دانشگاه شیراز بیان کرد: ترس بیش از اندازه باعث می‌شود پیام‌های دلهره‌آور را در شبکه‌های مجازی و در اخبار دنبال کنیم، بخوانیم و برای دیگران هم ارسال کنیم، درباره این رویدادها صحبت کنیم و فکر کنیم واقعیت را به ما نمی‌گویند و اوضاع خراب‌تر از این حرف‌هاست یا باید منتظر آن باشیم که دچار آسیب شویم.
سرافراز اظهار داشت: در چنین شرایطی سیستم روانی ما می‌خواهد ترس بیش از اندازه خود را به‌صورتی معیوب توجیه کند و برای کاهش فشار، این ترس را به اطرافیان منتقل کند که نتیجه آن اختلال در سیستم ایمنی است.
انکار واقعیت ترسناک، آن روی سکه ترس است
این روانشناس با بیان اینکه ذهن ممکن است در واکنشی دیگر ترس از بیماری را با بی‌توجهی به آن، انکار کند، اظهار کرد: در شرایطی که وضعیت عادی نیست، اگر با خود فکر کنیم همه چیز آرام است و نیازی نیست رعایت کنیم، درواقع درحال انکار واقعیتی ترسناک هستیم که سبب انفعال می‌شود و آن روی سکه افراط است.
وی افزود: حد وسط این است که به ترسمان رسمیت دهیم، با ‌آن نجنگیم، اجازه ندهیم اخبار نامطمئن به ترس ما دامن بزند و عملکردمان را مختل کند. ترس به‌اندازه و متناسب با واقعیت ما را حساس می‌کند و آگاه می‌سازد؛ همچنین توصیه‌های بهداشتی را باید تنها از منابع مطمئن دریافت کنیم تا سیستم روانیمان مختل نشود.
ویروس کرونا یا کووید 19 دو هفته پیش وارد ایران شد و بسیاری از فعالیت‌ها را مختل کرد. در پی آن، بسیاری از مراکز فرهنگی، اماکن عمومی و ورزشی بسته شد و برخی اصناف و مراکز تجاری نیز فعالیت‌های خود را به حالت نیمه‌تعطیل یا تعطیل درآورده‌اند.
کرونا، ویروسی است که سرعت شیوع بسیاری دارد. از جمله راه‌های انتقال آن، عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است.
بر اساس آخرین آمار رسمی تا ساعت 19 سه‌شنبه 13 اسفندماه تاکنون مجموع ابتلای قطعی به ویروس کرونا در ایران به 2 هزار و 336 نفر رسیده است که از این میان 77 نفر فوت کرده‌اند و 435 نفر بهبود یافته‌اند. تست کرونای 35 نفر در فارس مثبت اعلام شده است.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/120598/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دوش آب سرد بگیریم یا نه؟

علت افزایش قیمت پیاز در بازار

حذف کسب وکارهای غیرقانونی از گردونه رقابت با مجوز الکترونیکی

خاندوزی: عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است

زارع‌پور: به زودی ماهواره‌های جدید رونمایی می‌کنیم

طلا و سکه همچنان در سرازیری قیمت‌ها؛ دلار کاهش یافت؟

برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در شهر دژ کرد شهرستان اقلید

پروژه‌های ناتمام را خاتمه می‌دهیم/ ستاره خلیج فارس بورسی می‌شود

دور دوم انتخابات در حوزه شیراز و زرقان تمام الکترونیک

تعیین تکلیف اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس

برگزاری همایش پیاده‌روی در مهر

اجرای رزمایش واکسیناسیون دام در طرح شهید زاهدی در کازرون

6 کشته و مصدوم در حادثه رانندگی محور نی‌ریز

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

روایت «فارن پالیسی» از بده‌بستان ابوظبی-تل‌آویو

اگر در گوشمان آب رفت چکار کنیم؟

آیا رفع بی‌نظمی‌های زندگی در بهبود سلامت روان موثر است؟

فقرزدایی نیازمند تغییر ریل

بررسی وضعیت طرح های عمرانی مسکن مهر صفادشت

علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری

هواشناسی 403/02/05؛ تداوم بارش درمرکز، شرق و جنوب کشور

برنامه‌ریزی برای پویایی در ساخت‌وسازها، اولویت مهم شهرداری منطقه 10 شیراز

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت /بارش برف و باران در محورهای 11 استان

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

رقیب سرسخت ایران در عراق

خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد

مصوبات کمیسیون اصل نود برای افزایش کیفیت نان

خاندوزی: تمام بدهی های کشور تا سال 1402 را به صفر رساندیم

واقعیت پیامکی که تهرانی ها را نگران کرد

سرخآبی‌ها رسماً واگذار شدند

نماینده کارگران در شورای عالی کار: تولید، دلاری محاسبه می شود حقوق کارگران ریالی!

رشد 2 برابری تناژ بارگیری محمولات در راه‌آهن فارس

تداوم امدادرسانی هلال احمر یزد در سیل و آبگرفتگی

بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح می شود

خشت‌گذاری مدرسه 6 کلاسه در محله فیروزآباد اشکذر

احمد شهریاری مدیرعامل استقلال می‌شود؟! پتروشیمی خلیج فارس آماده جدال حقوقی با صدا و سیما بر سر حق پخش

عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند

دور دوم انتخابات در شیراز و زرقان تمام الکترونیکی برگزار می‌شود

دختر موتورسوار اهل خراسان شمالی به مسابقات جهانی اعزام می‌شود

عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند

لباس شیرخوارگان حسینی در حرم رضوی دوخته می‌شود

برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛ 5 اردیبهشت

تداوم بارش‌ها در مرکز، شرق، جنوب شرق و جنوب کشور/ هوای ابری تهران

خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم

پیشخوان روزنامه‌های فارس 5 اردیبهشت‌

بررسی لایحه کمک‌هزینه شهرداری شیراز برای کرایه سفر

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

پاس کروزها را گل کنید

داعش خراسان؛ پیمانکاران ارزان قیمت تروریسم

خوردن این غذاها در شب باعث سوزش معده می‌شود