پیام فارس

آخرين مطالب

گره کرونا را با دندان باز نکنید مقالات

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز - متخصصان بهداشت و سلامت توصیه‌هایی فراوان برای عدم مراجعه برای دریافت خدمات دانپزشکی در شرایطی کنونی دارند ، جدی شمردن این توصیه‌ها راهکاری برای پیشگیری از همه‌گیری بیماری کرونا و تلاش برای سلامت فردی و اجتماعی است.

بیماری کرونا یک بیماری قابل انتقال از راه تنفس است ، در محیطی که فرد مبتلا به بیماری نفس می کشد ، احتمال انتقال ویروس کرونا بیشتر اس ، از این رو مطب ها و درمانگاههای دندانپزشکی میتواند مکان مناسبی برای انتقال این بیماری باشد .
افراد سالم هنگام مراجعه به دندانپزشکی و قرار گرفتن روی یونیت ممکن است در مواجهه با مکان آلوده به ویروس کرونا قرار بگیرید. ویروس کرونا بسیار قدرتمند است و در برابر آنتی بیوتیک های موجود نیز مقاوم است. این ویروس عفونت باکتریایی نیست بنابراین نمی‌توان با آنتی بیوتیک ها آن را درمان کرد.
تمام سطوحی که ممکن است بیمار در مطب ها و درمانگاههای دندانپزشکی به آن دست بزند مثل کلید، دستگیره و شیرآلات احتمال آلوده شدن به ویروس کرونا را دارد و با هر بار ضد عفونی کردن نیز به راحتی با تماس بعدی آلوده می شوند.
پسماندهای مطب ، کلینیک و درمانگاههای دندانپزشکی نیز هر چند به سیسنم دفع زباله های بهداشتی تحویل داده شود میتواند منتقل کننده ویروس کرونا باشد ، از این رو حتی اطمینان داشتن از تحویل این پسماندها مانند روال قبل نیز نمیتواند یقین در عدم انتقال ویروس ایجاد کند.
مراجعه به مطب و درمانگاه دندانپزشکی حتی برای دندانپزشکان نیز خطراتی به همراه دارد ، چگونه می‌توان اطمینان داشت که دندانپزشک یک و نیم متر با بیمار دندانپزشکی فاصله داشته باشد ؟ دندانپزشکان چگونه می توانند از نزدیک شدن به افرادی که علائمی شبیه آنفولانزا دارند ، خودداری کنند؟ دندانپزشکان در حین کار چگونه می توانند در صورتی که مشاهده کردند شخصی عطسه کرد فورا دست و صورت خود را بپوشانند و از او فاصله بگیرید؟
بنا بر این مراکز دندانپزشکی یکی از مکان‌هایی است به علت تماس مستقیم با دهان و دندان افراد، برای انتقال ویروس کرونا مناسب و مساعد است ، این روزها با توجه به گسترش ویروس کرونا رعایت بهداشت فردی، هم از طرف بیمار و هم از طرف متخصصین و کارکنان بیش از پیش اهمیت داده می‌شود.
بیماران غیر اورژانسی به مطب ها و مراکز دندانپزشکی مراجعه نکنند
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از مردم درخواست کرد تا در شرایط فعلی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، از مراجعه به مطب ها و مراکز دندانپزشکی خودداری و فقط برای موارد اورژانسی به این مراکز مراجعه کنند.
علی اکبری گفت: هدف، بسته شدن مطب‌ های دندانپزشکی نیست و فقط در صورت امکان بیمارانی که موارد انتخابی مانند روکش، ترمیم و جرم گیری و یا ایمپلنت و زیبایی در دندانپزشکی دارند، آن را به آینده موکول کنند تا خطر انتقال ویروس کرونا به طور کامل از بین برود.
وی افزود: این افراد پس از اعلام وزارت بهداشت مبنی بر رفع خطر ابتلا به ویروس کرونا می توانند مراجعه کنند و در شرایط فعلی برای موارد اورژانس و برطرف کردن عوارضی که در درمان های قبلی ایجاد شده، با رعایت کامل پروتکل کنترل عفونت در دندانپزشکی در مطب ها و درمانگاه ها حضور یابند.
دکتر اکبری ضمن قدردانی از تمامی دندانپزشکان که در شرایط حساس کنونی همکاری می کنند، عنوان کرد: امیدواریم با رعایت توصیه های بهداشتی، شاهد کنترل هرچه سریعتر ویروس کرونا باشیم.
خدمات غیراورژانسی دندانپزشکی محدود شود
دبیر شورایعالی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از مردم خواست تا در این ایام مراجعه برای دریافت خدمات دندانپزشکی را محدود کنند.
شاهرخ قیصری توصیه کرد: برای حفظ سلامتی مردم خدمات غیر اورژانسی دندان مانند ترمیم ساده و روکش و کارهای زیبایی تا اطلاع بعدی در بخش های دولتی و خصوصی متوقف شود.
او اضافه کرد: در حال حاضر تمام مراکز بهداشتی درمانی و مراکز خدمات جامع خدمات سلامت فعال است و ارایه خدمات اورژانسی به مردم مانند باز کردن آبسه و درمان دردهای غیرقابل تحمل، در این مراکز انجام می شود.
دبیر شورایعالی دندانپزشکی دانشگاه افزود: دانشکده دندانپزشکی شیراز برای ارایه خدمات اورژانسی و ضروری در نوبت صبح فعال بوده و پذیرش ضروری بیماران بخش اطفال، عصب کشی و جراحی انجام می شود.
دکتر قیصری ادامه داد: بر اساس دستور رییس دانشگاه، وسایل حفاظتی و ضدعفونی کننده تهیه شده و در اختیار مراکز ارایه دهنده خدمات قرار داده شده است.
او اعلام کرد: مرکز دندانپزشکی قطب الدین در منطقه دروازه کازرون و مرکز خصوصی دکتر حکمت واقع در خیابان زرهی، نبش خیابان بعثت آماده ارایه خدمات اورژانس به صورت شبانه روزی است.
با شناسایی 29 مورد جدید ابتلا به کرونا در استان فارس آمار کنونی مبتلایان فارس به 133 نفر رسیده است.موارد ابتلا به ویروس کرونا، علاوه بر شیراز، در شهرستان های فسا، نی ریز، خرم بید، استهبان، داراب، ارسنجان، لارستان، کازرون، مرودشت، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، سرچهان و کوار مشاهده شده است.
در 24 ساعت گذشته، مورد فوتی ناشی از ابتلا به کرونا در فارس گزارش نشده است 51 درصد از مبتلایان استان فارس در بیمارستان بستری هستند و 44 درصد از مبتلایان نیز به دلیل دارا بودن علایم محدود این بیماری در قرنطینه خانگی به سر می برند و 5 درصد نیز با بهبودی کامل از بیمارستان ترخیص شده اند. سه نفر از مبتلایان به کرونا در استان فارس تا کنون جان خود را از دست داده اند.
با شناسایی 595 مورد جدید قطعی ابتلا به کووید19 در کشور شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به 7161 نفر رسید.تاکنون 2394 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 بهبود یافته و ترخیص شده اند.متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 43 نفر از مبتلایان جدید کووید_19 جان خود را از دست داده اند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به 237 مورد رسید.
 
 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/121046/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

رقابت داوطلبان آزمون سراسری در سروستان

رهاورد 16 جشن گلریزان ستاد دیه استان فارس اعلام شد/کمک 44 میلیارد و 500 میلیون تومانی خیرین

حضور 16 هزار بوشهری در کنکور/ 63 درصد شرکت‌کنندگان خانم هستند

تخریب پروژه گازرسانی بر اثر بارش باران در روستای دوسیران + فیلم

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

حاجی آباد زیرکوه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی

ارائه خدمات رایگان به روستائیان به همت پزشکان

پیش بینی آلزایمر 12 سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

خوشحالی هشتیجانی‌ها از بارش باران بهاری + فیلم

رقابت بیش از 16 هزار داوطلب کنکور در استان بوشهر

باران سیل‌آسای زواره خشت‌های شهر را با خود برد

نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی‌بدیل است

ثبت بیشترین بارندگی در حاجی آباد زیرکوه با 62 میلی متر

دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)

سمینار «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» برگزار می شود

‌کمک 44 میلیارد تومانی خیران برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

معابر شیراز سر از آب بیرون آورد

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

اگر این علائم را در چشم دارید نگران باشید

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو : خجالت بکش

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

‌پروژه خط اختصاصی برق شهرک صنعتی فراشبند تکمیل می‌شود

تقویت حمایت از تولیدکنندگان با توسعه ارتباطات مجموعه‌های علمی

برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس

ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال

‌ بهره‌برداری از 36 پروژه عمرانی سلامت‌محور در فارس

‌ تعیین تکلیف 728 هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس

مشکلات اتحادیه عطاران و سقط فروشان بررسی شد

پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو: خجالت بکش

توزیع دفترچه‌های موقت شناسایی سپرده‌گذاران اتباع خارجی در فارس

اجرای ٢٠ پروژه عمرانی-زیرساختی منطقه ویژه لامرد در سال ١4٠٢

شکسته شدن 2 سد خاکی/ سیلاب در حاجی آباد زیرکوه جاری شد + عکس

تداوم بارش‌های رگباری در این استان‌ها؛ کوهنوردی ممنوع!

رقابت قرآنی دانش آموزان شمال فارس در سرچهان

اعلام زمان و مکان بررسی مدارک آزمون استخدامی آموزگاری در فارس