پیام فارس

آخرين مطالب

توصیه‌های یک کارشناس مسائل دینی:

دین برای عبور از مشکلات راهکار دارد فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس یک کارشناس مسائل دینی، با یادآوری اینکه در این ایام، جامعه با مشکلات کروناویروس دست به گریبان است، تاکید کرد که دین برای همه مسائل زندگی و عبور از سختی‌ها و دشواری‌ها راهکارهای تاثیرگذاری دارد.

حجت‌الاسلام تقی‌زاده با بیان اینکه توکل، توسل، دعا و ذکر، راهکارهای دین با هدف از بین بردن اضطراب و افزایش توانایی برای عبور از مشکلات است، به تشریح این راهکارها پرداخت.
امام جمعه کامفیروز در مورد توکل، گفت: اکنون وضعیت به جایی رسیده که به نوعی می‌توان گفت جامعه‌ی اسلامی دچار عذابی تحت عنوان یک بیماری واگیردار قرار گرفته و ترس و اضطراب ناشی از آن همه را فرا گرفته. حال سوال این است که آیا قرآن راهکاری برای خروج از این وضعیت دارد؟
او ادامه داد: در آیه‌ی 84 از سوره‌ی یونس آمده «وَ قالَ مُوسی‏ یا قَوْمِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ فَعَلَیْهِ تَوَکَّلُوا إِنْ کُنْتُمْ مُسْلِمینَ» و در معنای آن نیز چنین آمده که، «موسی به آن عده از بنی اسراییل که ایمان آورده بودند گفت: ای قوم! اگر به خدا ایمان آورده‌اید و تسلیم امر او هستید، به او توکل کنید و آماده‌ سختی‌های این راه باشید». تفسیر نور در ذیل این آیه چنین نوشته است که با توکّل و تسلیم باید مشکلات را پشت سر گذاشت. اکنون اگر چه که رعایت بهداشت امری ضروری و البته بدیهی است؛ اما باید پذیرفت که به هر حال اعمال و عقاید، در رویدادهای طبیعی مؤثّرند و توکل بر خدا می‌تواند ما را همچون قوم بنی اسرائیل از عذاب و بلا نجات دهد.
این کارشناس مسائل دینی، توسل را راهکاری مهم دانست و گفت: ما معتقدیم که در هر زمانی سر رشته‌ی تمامی امور به دست امام معصوم همان زمان است و در حال حاضر حضرت بقیه الله الاعظم هستند که صاحب عصر و زمان می‌باشند. قطعا یکی از موثرترین اعمالی که در این زمان جواب می‌دهد توسل به ناحیه‌ی مقدسه‌ی امام زمان علیه السلام می‌باشد کما اینکه موارد عدیده ای در تاریخ از موثر واقع شدن توسل و جواب گرفتن متوسلینِ به ذوات مقدس اهل بیت علیهم السلام ثبت شده است.
تقی‌زاده با اشاره به دعا، به عنوان یکی از مهمترین راهکارهای دینی در ارتقاء معنویت زندگی دانست و گفت: خواندن خداوند در رفع بلا بسیار اثر گذار است تا جایی که امام صادق علیه السلام راجع به اثرگذاری دعا فرمودند" إِنَّ اَلدُّعَاءَ یَرُدُّ اَلْقَضَاءَ اَلْمُبْرَمَ بَعْدَ مَا أُبْرِمَ إِبْرَاماً."
امام جمعه کامفیروز گفت: دعا اینقدر قدرت دارد که می‌تواند هر امر حتمی را تغییر دهد من جمله بلا و عذاب را. در این زمینه یکی از ادعیه‌ی موثر که رهبر معظم انقلاب هم به آن اشاره فرمودند دعای هفتم صحیفه‌ی سجادیه است.
او ادامه داد: مرحوم کفعمی در کتاب «مصباح» دعایی این دعا را نقل کرده و فرموده است سیّد ابن طاووس این دعا را برای ایمن شدن‏ از ستم سلطان و نزول بلا و چیرگی دشمنان و ترس و تنگدستی و دل‏تنگی ذکر کرده و آن همین دعای هفتم صحیفه سجّادیه است.
این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه اوراد و اذکار وارده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: موثر ترین ورد و ذکر در چنین مواقعی طبق نص شریف قرآن کریم "استغفار" است. خداوند متعال در آیه‌ی 52 سوره‌ی مبارکه‌ی هود می فرماید " وَیَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُمْ مِدْرَارًا وَیَزِدْکُمْ قُوَّهً إِلَیٰ قُوَّتِکُمْ وَلَا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمِینَ."
امام جمعه کامفیروز ادامه داد: آنچه که باعث نزول رحمت الهی و رفع و دفع بلا می‌شود استغفار و توبه و انابه به درگاه خداوند است که این ماه رجب بهترین بستر برای استغفار است.
او امید داشتن به نصرت الهی را نیز یادآور شد و گفت: باید به این نکته توجه داشت که خداوند در طول زندگی هر فرد، امتحانات متعدد و بعضا بسیار دشواری از ما می‌گیرد و ما باید ضمن استقامت در این آزمایش ها، به رحمت و دستگیری خداوند هم امید داشته و مدام در حال استمداد از او باشیم.
این کارشناس مسائل دینی با اشاره به آیه 214 سوره بقره که خداوند می فرماید " أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّهَ وَلَمَّا یَأْتِکُمْ مَثَلُ الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ ۖ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّیٰ یَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَیٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ"، گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: از نصرت الهی مایوس نبوده و امیدوار به آن باشید که به زودی شامل حالتان خواهد شد.
او اضافه کرد: مومنین باید ضمن حفظ روحیه‌ی خود، هم به نصرت الهی امیدوار باشند و هم سایر افراد جامعه را کمک و مساعدت او امیدوار کنند چرا که در جایی دیگری فرموده که این فقط کافران هستند که از رحمت و دستگیری خداوند مایوس می‌شوند "انه لاییئس من روح الله الا القوم الکافرون" لذا شایسته‌ی جامعه‌ی شیعی این است سراسر وجودشان مملو از امید به رحمت خداوند و چشم داشتن به دست عنایت اوست.
امام جمعه کامفیروز در استان فارس با توصیه به مردم برای بی توجهی به شایعات، گفت: متاسفانه یک امر منحوسی که در روزگار ما شایع شده این است که دشمنان این مملکت در پی آنند که از هر دری در جهت ضربه وارد کردن به این مردم و تخریب روحیه‌ی آن‌ها وارد شوند و در این راستا یکی از ابزار مهم آن‌ها سلاح شایعه سازی و ایجاد ترس و وحشت در دل مردم است.
او با اشاره به آیه 6 سوره حجرات که خداوند در آن میفرماید؛ " یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَهٍ فَتُصْبِحُوا عَلَیٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ، گوش دادن به حرف فاسقین ثمره‌ای غیر از ندامت و پشیمانی نخواهد داشت"، ادامه داد: خداوند به ما دستور می‌دهد که سخن و حرف هر کسی را باور نکرده و به گفته‌ی هر فاسقی ترتیب اثر ندهیم پس سعی کنیم که اخبار خود نه تنها در این روزها که بازار شایعات گرم است بلکه در تمام عمر خویش از منبعی صالح و عالم تهییه کنیم که در مایان موجب حسرت و افسوس نشود.
امام جمعه کامفیروز با بیان اینکه در خصوص این بیماری شایع و رایج در این روزها مطلب دیگری که باید مد نظر قرار داده شود رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است، به توصیه پیامبر اکرم که فرموده است؛ تَنَظَّفوا بِکُلِّ مَا استَطَعتُم فَإِنَّ اللّه‏َ تَعالی بَنَی السلامَ عَلَی النَّظافَهِ وَ لَن یَدخُلَ الجَنَّهَ إِلاّکُلُّ نَظیفٍ، گفت: رعایت نظافت و بهداشت در بلیه‌ ای که این روزها دامن‌گیر ما شده هم دستور اسلام به شمار می‌رود و هم توصیه‌ی پزشکان و بر تک تک افراد جامعه مراعات آن لازم و ضروری است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/121718/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

آسان شدن اعطای وام مسکن پلی به سوی خانه دار شدن متقاضیان

قتل زن میانسال به دست دختر 11 ساله

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

نمایی از سعدیه شیراز به مناسبت روز بزرگداشت سعدی

فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به سعدی مدیون است

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟