پیام فارس

آخرين مطالب

صید ماسک از آب گل آلود کرونا مقالات

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز - این روزها با شیوع بیماری کرونا تب و تاب استفاده از ماسک و لباس‌های محافظ در جامعه افزایش یافته است، هر چند توصیه‌های بهداشتی از سوی متخصصان استفاده از ماسک را فقط برای افراد مبتلا تجویز می‌کند اما بسیاری از شهروندان از آن به عنوان راهکاری برای عدم ابتلا به کرونا استفاده می‌کنند.

بر این اساس شاهد تولید و توزیع انواع ماسک ها در جامعه هستیم ، بسیاری از کارگاه‌ها با تغییر خط ، به تولید ماسک روی آورده اند ، کارگاه‌های خانگی هم فعال شده است ، انواع ماسک روانه بازار می شود ، هر چند نظارت هایی نیز بر عرضه این محصولات وجود دارد اما از گوشه و کنار برخی واحد های تولیدی نیز با سوء استفاده از وضع موجود محصولاتی بنجل و غیر استاندارد به مردم تحمیل می کنند.
ماسک‌هایی که اکثراً بدون نام و نشان و فقط در یک بسته‌بندی ساده پلاستیکی عرضه می‌شود در برخی از فروشگاهها یا دست فروشی ها عرضه می شوند ، ماسک هایی که فاقد ‌کارایی مطلوب است و با بررسی اولیه برخی از آنها متوجه می‌شویم که فاقد فیلتر مناسب هستند و در ‌تولیدشان حتی به جای فیلتر از یک قطعه پلاستیک استفاده شده است.
در عین حال در قسمتی از این ماسک ها که فیلتر ‌نصب شده، شکافی وجود دارد که هوا بدون عبور از هیچ لایه‌ای وارد مجاری تنفسی شخص می‌شود و ‌نمی‌تواند مانع تنفس آسیب زا در مواجه با بیماران مبتلا به کرونا باشد.
تولید ماسک‌های تنفسی مشمول ‌استاندارد اجباری کالا نیست، چون در این مورد استانداردی تدوین نشده و کارشناسان استاندارد نظارتی روی تولید ماسک‌های ‌تنفسی ندارند.‌ نظارت ها در این عرصه محدود به کارشناسان بهداشت و گاه سازمان صمت است ، اغلب ماسک‌هایی ‌که فعلا در بازار موجود است، در داخل کشور تولید می‌شود و به نظر می رسد تولیدکنندگان باید بیشتر خود را ‌ملزم به رعایت استانداردهای لازم کنند.
ماسک‌هایی که در داروخانه‌ها عرضه می‌شود در دو نوع ساده سه‌لایه و فیلتردار است. البته ماسک‌های فیلتردار خود به دو نوع تک‌فیلتره و دوفیلتره تقسیم‌ می‌شود که نوع دوفیلتره آن قوی‌تر و گران‌تر است. از آنجا که شهروندان برای خرید ماسک از داروخانه ها معمولا به در بسته می خورند به ناچار از ماسک هایی با کیفیت بسیار پایین تر که عمدتا با پارچه های معمولی و غیر استاندارد تولید شده و در بسته بندی های ساده معمولا روبروی داروخانه ها عرضه می شود روی می آورند.
نظارت مستمر بر تولید ماسک
مهرزاد لطفی رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در همه نشست هایی که به صورت روزانه در این دانشگاه برای بررسی موضوع کرونا در استان فارس برگزار می شود بر تشدید بازدیدها و نظارت بازرسان معاونت غذا و داروی دانشگاه از کارخانه های تولیدی ماسک و مواد ضدعفونی کننده تاکید دارد.
دکتر لطفی حضور نیروهای بسیج دانشجویی در ورودی کارگاه های تولید ماسک، برای تب سنجی و نظارت بهداشتی در روند تولید را از جمله همکاری های صورت گرفته در این زمینه برشمرد و از مراکز تولید کننده ماسک و مواد ضدعفونی کننده در استان فارس در راستای تحقق اهداف بسیج ملی مبارزه با کرونا قدردانی کرد.
افزایش ظرفیت تولید ماسک در شیراز
ظرفیت تولید ماسک های تنفسی در شیراز با پیگیری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، همکاری جهادی داوطلبان دانشجو و بسیجی، افزایش توان و به کارگیری چندین دستگاه خودکار توسط کارگاه های تولیدی، افزایش یافته است.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این زمینه گفت: هم اکنون دو کارگاه اصلی تولید ماسک های تنفسی در شهرستان شیراز، به صورت سه نوبت کاری در شبانه روز، مشغول به فعالیت هستند که ظرفیت تولید آنها افزایش یافت.
مهرداد شریفی توضیح داد: یکی از این کارگاه های تولیدی، پیش از این، دستکش یک بار مصرف نایلونی تهیه می کرد که پس از ورود ویروس کرونای جدید به کشور، خط تولید ماسک های تنفسی در آن با پیگیری و همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دوباره فعال شد.
این عضو هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: خط فعال شده در زمینه تولید ماسک تنفسی با حضور و تلاش جهادی و داوطلبانه دانشجویان، طبق فراخوان صورت پذیرفته از سوی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز و همچنین جهادگران و بسیجیان پایگاه های مقاومت، فعالیت می کند و در رفع نیاز مراکز حوزه بهداشت و درمان استان، نقش موثری دارد.
دکتر شریفی همچنین بیان کرد: در این کارگاه ها، دستگاه های خودکار نیز افزوده شد که سرعت و ظرفیت تولید را افزایش داد.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین گفت: کارگاه تولیدی فعال دیگر نیز توانسته است با افزایش توان، ظرفیت تولید ماسک خود را به چند برابر، نسبت به گذشته افزایش دهد که نقش اساسی در تامین نیاز استان به این کالای مصرفی پزشکی داشته است.
همچنین با پیگیری و هماهنگی تشکل دانشجویی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، خط تولید ماسک بهداشتی با ظرفیت روزانه بیش از 18هزار ماسک در شیراز راه اندازی شده است.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز دراین زمینه اعلام کرد: جامعه اسلامی دانشجویان این دانشگاه موفق شد تا با پیگیری و هماهنگی های لازم، روزانه بیش از 18هزار ماسک کاغذی بهداشتی را در چرخه تولید قرار دهد.
کوروش عزیزی گفت: با توجه به ورود بیماری تنفسی کرونا به کشور و ابتلای برخی از هموطنان، به یک باره نیاز به تجهیزات حفاظتی از جمله ماسک بهداشتی افزایش یافته و ذخیره موجود در بازار کشور، پاسخگوی تقاضای عمومی نبوده است.
دکتر عزیزی افزود: در همین راستا، تشکل اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با پیگیری و هماهنگی های صورت گرفته، موفق به احیای سوله یک کارگاه تولیدی غیرفعال واقع در شهرک صنعتی شیراز شد و با نصب و راه اندازی تجهیزات لازم، کار تولید ماسک های کاغذی بهداشتی را آغاز کرده است.
او ادامه داد: این ماسک های بهداشتی که در سایزها و کاربردهای متنوع تولید می شوند، دارای کیفیت بالا و استانداردهای لازم و مطلوب است.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در حال حاضر این واحد تولیدی که از سوی دانشجویان و کارکنان دانشگاه اداره می شود، در سه نوبت کاری و در مجموع روزانه 18هزار ماسک کاغذی با کیفیت تولید کرده که همه این محصولات از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مراکز بهداشتی و درمانی و نیز داروخانه های استان توزیع و در دسترس شهروندان قرار می گیرد.
تعطیلی کارگاه تولید وسایل حفاظت فردی غیربهداشتی در مرودشت
سرپرست شبکه بهداشتی، درمانی و آموزشی شهرستان مرودشت اعلام کرد: با دستور مقام قضایی یک کارگاه تولید وسایل حفاظت فردی غیربهداشتی در مرودشت از سوی بازرسان شبکه بهداشتی، درمانی و آموزشی این شهرستان تعطیل شد.
مجید اکبرزاده گفت: بازرسان واحد غذا و دارو شبکه در پی کسب خبری مبنی بر تولید لباس یک بار مصرف غیربهداشتی در یکی از کارگاه های این شهر با توجه به حساسیت موضوع شیوع ویروس کرونا و سوء استفاده تعداد کمی از افراد سودجو از این شرایط، با دستور مقام قضایی این واحد تعطیل و پرونده متخلفان به مراجع قضایی ارجاع شد.
دکتر اکبر زاده افزود: تمام کارگاه هایی که در زمینه تولید وسایل حفاظت فردی فعل هستند باید مجوز تولید و توزیع خود را از شبکه بهداشت و درمان دریافت و زیر نظر این شبکه نسبت به تولید و توزیع با قیمت مصوب اقدام کنند، در غیر این صورت از ادامه فعالیت واحدهای متخلف جلوگیری می شود.
معاون غذا و دارو شبکه بهداشتی، درمانی و آموزشی مرودشت نیز گفت: با توجه به نیاز مردم به ماسک و لوازم بهداشتی، برخی افراد سودجو به دنبال تولید و توزیع غیربهداشتی این وسایل هستند، اما باید توجه کنند که شبکه بهداشت و درمان در راستای حفظ سلامت مردم و بر اساس قانون با متخلفان برخورد می کند.
غلامحسین رضایی از شهروندان خواست در صورت مشاهده تخلفات بهداشتی با شماره تلفن 190 سامانه شکایات مردمی وزارت بهداشت تماس بگیرند.
تولید ماسک در شهرستان ممسنی و لزوم نظارت
رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ممسنی نیز بر لزوم نظارت بر روند تولید ماسک تاکید کرد و گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، با هدف ایجاد هماهنگی و قانونمندی تولید ماسک و لباس های بهداشتی، رفع نیازهای مردم و حمایت از تولیدکنندگان بر اساس قوانین ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشستی با تولیدکنندگان ماسک شهرستان ممسنی برگزار شده است.
علی چوبینه تاکید کرد: تولیدکنندگان ماسک پس از گرفتن تاییدیه کارشناسان غذا و دارو و بهداشت حرفه ای، سپردن تعهد قانونی در شبکه بهداشت و تایید نوع پارچه و کیفیت ماسک از سوی کارشناسان، مجاز به تولید ماسک و ملزم به رعایت قوانین ابلاغ شده از سوی شبکه بهداشت و درمان در طول ساعت های کاری روز هستند.
دکتر چوبینه افزود: ساعت کاری این تولیدکنندگان از سوی شبکه بهداشت تعیین و به آنها ابلاغ می شود و در صورت تولید در خارج از ساعت های قانونی با متخلفان بر اساس قانون برخورد می شود.
رییس شبکه بهداشت ممسنی اضافه کرد: شرایط محیطی و کیفیت ماسک ها باید پس از تایید کارشناسان بهداشت حرفه ای و غذا و دارو، از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز تایید شود.
چوبینه ادامه داد: برای جلوگیری از گران فروشی و سوء استفاده دلالان، تعیین قیمت فروش این اقلام در واحدهای تولیدی و فروش از سوی اداره صَمت و تعزیرات حکومتی شهرستان با توجه به کیفیت و میزان مواد اولیه مشخص می شود و تولیدکنندگان مجاز به فروش مستقیم به اشخاص متفرقه، سوپرمارکت ها، داروخانه ها، بیمارستان و مراکز بهداشتی و درمانی نیستند و این اقلام بهداشتی باید زیر نظر شبکه بهداشت و درمان به مراکز فروش کالاهای پزشکی و ادارات ارایه شود و با تولیدکنندگان متخلف برخورد قانونی می شود.
وی با تاکید بر لزوم تولید اقلام بهداشتی برای مردم تاکید کرد: تولید و عرضه هر نوع ماسک از سوی سایر تولیدکنندگان و عرضه آنها ممنوع است و در صورت فروش ماسک های غیرمجاز از سوی فروشگاه های کالای پزشکی با فروشندگان و تولیدکنندگان دیگر در شهرستان بر اساس قانون برخورد خواهد شد.
رییس شبکه بهداشت ممسنی افزود: مدل ماسک هر تولیدکننده باید اختصاصی و همراه با برچسپ مشخصاتی مانند نام تولیدکننده، نوع ماسک، تعداد لایه ها، گروه مصرف کننده، نحوه ضدعفونی و یا قابلیت شست و شو و مدت زمان استفاده در درون پاکت بسته بندی شده ماسک قرار داده شود.
دستگیری عامل توزیع ماسک تقلبی در شیراز
رییس پلیس فتا استان فارس نیز پیشتر اعلام کرد :عامل توزیع ماسک‌های تقلبی و غیر بهداشتی در شیراز شناسایی و دستگیر شد.
سرهنگ حشمت سلیمانی گفت: کارشناسان پلیس فتای استان فارس با رصد شبانه‌روزی سایت‌های مختلف، شخصی را که در فضای مجازی اقدام به تبلیغ و فروش اقلام بهداشتی می‌کرد،شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه و با هماهنگی مقام قضایی وی را دستگیر کردند. در بازرسی از مخفیگاه این متهم، یک هزار و 300 عدد ماسک تقلبی و غیربهداشتی کشف شد.
سرهنگ سلیمانی اضافه کرد: مأموران پلیس فتا با افرادی که وسایل غیربهداشتی در فضای مجازی می فروشند، برابر قانون برخورد می‌کنند. شهروندان باید توجه داشته باشند که اگر قصد خرید ماسک، ژل‌های ضدعفونی کننده و ... دارند حتما از مراکز بهداشت و یا داروخانه‌ها اقدام و از خرید اینگونه اقلام از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی خودداری کنند.
یک مورد دیگر
جانشین پلیس فتا استان فارس نیز اخیرا اعلام کرد : فردی که در شیراز از طریق فضای مجازی اقدام به فروش ماسک‌های غیر بهداشتی می‌کرد، دستگیر شد.
سرهنگ کیومرث نوروزی،بیان داشت: کارشناسان پلیس فتا استان فارس با رصد شبانه‌روزی سایت‌های مختلف، شخصی را که در فضای مجازی در شیراز اقدام به تبلیغ و فروش اقلام دارویی و بهداشتی می‌کرد، شناسایی و در یک عملیات پلیسی آن را دستگیر کردند. در بازرسی از مخفیگاه این متهم، بیش از یک هزار عدد ماسک غیربهداشتی کشف شد،
نوروزی ادامه داد: در پی شیوع بیماری کرونا و نیاز مردم به تجهیزات پزشکی، مجرمان با تبلیغ و فروش اقلام بهداشتی غیر مجاز و فاقد مجوز بهداشت، ضمن اینکه منافع مالی زیادی از این طریق کسب می‌کنند، سلامت شهروندان را هم به مخاطره می‌اندازند. شهروندان در صورت مواجهه با هرگونه فروش دارو و مواد بهداشتی غیر مجاز در فضای مجازی، موضوع را سریعا به مرکز فوریت‌های پلیسی 110 اطلاع دهند.
ماسک را از جلوی داروخانه نخرید
محموله های ماسک از سوی وزارت بهداشت به استان فارس به صورت روزانه ارسال می شود ] تاکید مسوولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز این است که شهروندان فقط از داروخانه ها ماسک تهیه کنند ، مدیریت خدمات پشتیبانی و هماهنگی معاونت درمان این دانشگاه نیز ، در بیمارستان ها و مراکز درمانی ماسک را توزیع می‌کند.
داروخانه های شبانه روزی در شیراز در صورت موجود بودن ماسک به هر متقاضی دو تا سه عدد ماسک ارایه می کنند ، ماسک های تولیدی با قیمت مصوب از سوی کمیته دانشگاه و ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا در استان فارس ، برای جلوگیری از سودجویان توزیع می شود.
همزمان پنج تیم بازرسی و نظارت از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز حتی در روزهای تعطیل بر روند تولید و توزیع ماسک نظارت می کنند، توزیع ماسک برای شهرستان ها به دلیل بُعد مسافت با کمی تاخیر در داروخانه های شبانه روزی انجام می شود.
تشکل های دانشجویی و دانشجویان و کارکنان داوطلب دانشگاه نیز در مراکز تولیدی ماسک استان با تمام توان و با استفاده از تمامی ظرفیت ها به صورت شبانه روزی به تولید این محصول مشغولند ، هم اکنون در طول یک شبانه روز در مراکز تولید کننده نزدیک به چهل هزار ماسک تولید می شود.
ماسک های تولید شده از راه شرکت های پخش دارو و با نظارت بازرسان بر توزیع در داروخانه های شبانه روزی استان و داروخانه های درمانگاهی شیراز توزیع می شود.
علاوه بر شیراز، در شهرستان های فسا، نی ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده ، اوز ، خنج ، مرودشت، سپیدان ، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، سرچهان و کوار بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده است.
با شناسایی43 مورد جدید ابتلا به کرونا در استان فارس شمار مبتلایان به 712 نفر افزایش یافت.تاکنون 27 نفر در این استان جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده اند. 206 نفر از مبتلایان به دلیل دارا بودن علایم محدود این بیماری در قرنطینه خانگی به سر می برند و 268 نفر نیز با بهبودی کامل از بیمارستان ترخیص شده اند.
بیمارستان های شهید چمران و شهید فقیهی شیراز به عنوان مراکز درمانی پشتیبان هم اکنون در کنار بیمارستان علی اصغر شیراز کار مراقبت و درمان از بیماران کرونا را انجام می دهند. نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت 200 تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت الله دستغیب توسط ارتش جمهوری اسلامی در شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می گیرد.
برچسب‌ها
کرونا ویروس کرونا بیماری های ویروسی شیراز بهداشت و سلامت فارس
پروندهٔ خبری
کرونا و معضل بازار لوازم پیشگیری از آن

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/122111/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید