پیام فارس

آخرين مطالب

فارس موفق در مهار روند ابتلا به کروناویروس اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس عملکرد استان فارس در قطع زنجیره انتقال با هدف مهار شیوع کروناویروس جدید و کنترل مرگ ناشی از این بیماری کووید 19، این استان که به لحاظ جمعیت و وسعت، رتبه چهار کشور را دارد، در جایگاهی مناسب قرار داده است.

بررسی وضعیت استان فارس به لحاظ شمار مبتلایان به کووید 19 و نرخ شیوع و بروز و همچنین آمار فوت بر اثر این بیماری پاندمی _جهانی_ نشان از تاثیرگذاری اقداماتی اجرایی شده از ابتدای بهمن سال 98 توسط مسئولان ارشد حوزه‌های مختلف و هماهنگی قوی بین بخشی در این استان است.
به گزارش ایسنا، بازنگری تصمیمات اتخاذ و اقدامات اجرایی شده در فارس نشان می‌دهد که این استان، در استفاده از روش‌های علمی، کاربردی و تاثیرگذار برای مهار کروناویروس جدید، با به کارگیری تمام توان نرم و سخت افزاری، موفق عمل کرده و امروز اگرچه برای نتیجه گیری نهایی، زود است، در شرایط مطلوبی نسبت به سایر استانها قرار دارد.
فارس در اولین گام، برای آمادگی کامل سیستم بهداشتی و درمانی، که حضور کادری مجرب و دارای پایه علمی ممتاز، نقطه قوت ان به شمار می‌رود، اقداماتی اساسی و برنامه ریزی شده را در دستور کار قرار داد.
ایجاد هماهنگی‌های بین بخشی و همراه شدن مدیران تصمیم ساز در همه سطوح اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و آموزشی، زمینه را برای اجرای تصمیات اتخاذ شده در سطوح استانی و ملی را تسهیل کرد و موجب شد که با اعلام رسمی ورود کرونا ویروس به ایران، فارس آماده تر از سایر استانها، اقدامات را اجرایی کند.
همراهی شهرداری شیراز در اجرای پروتکل‌های پیش بینی شده، تعطیلی مراکز تجاری و اقتصادی غیرضروری با همراهی اتاق اصناف، تعطیل شدن سیستم حمل و نقل عمومی برای کاهش مواجهه‌های شهروندان، تعطیل شدن تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری و مراکز اجرا کننده این برنامه‌ها، کنترل محسوس و نامحسوس مبادی ورودی و خروجی استان، همراهی رسانه‌های رسمی و استفاده بهینه از فضای مجازی و کانال‌های اجتماعی برای فراخوان مردم به پرهیز از حضور در اجتماعات حتی دورهمی‌های خانوادگی، تامین و توزیع ملزومات بهداشتی لازم، پیش بینی افزایش ظرفیت تولید با استفاده از تمام توان موجود، همراهی بخش دولتی و خصوصی برای ارتقاء توان تولیدی در حوزه‌های مختلف، همراهی شرکت‌های خدمات رسان خصوصا توزیع برق شیراز و فارس برای تامین برق پایدار و مطمئن و .....بخشی از اقدامات موثر اجرایی شده در این راستا بود.
امروز و در حالیکه از 4 اسفندماه رسما طرح‌های مبارزه با شیوع کروناویروس در کشور آغاز شده و برخی از استان‌ها خصوصا در مرکز و شمال کشور، از شمار زیاد مبتلایان و روند شیوع و بروز، رنج می‌برند، در فارس شمار مبتلایان در نموداری کنترل شده قرار داشته و روندی معقول را طی می‌کند.
این در حالی است که شمار فوت شدگان ناشی از ابتلا به کووید 19، با تلاش گروه توانمند درمانی، در سطحی بسیار پائین‌تر از نرم‌های اعلام شده قرار دارد؛ به طوریکه درصد مرگ مبتلایان به این بیماری در فارس تا روز یازدهم فروردین، 39 صدوم درصد بوده است.
اگرچه در بین افراد مبتلا به کووید 19 و حتی فوت شدگان ناشی از ابتلا به این بیماری، شماری از شهروندان سایر استان‌های کشور نیز وجود دارند.
اختصاص ورزشگاه شهید آیت الله دستغیب به مرکز قرنطینه بیمارانی که در مرحله نقاهت قرار دارند و قبول مسئولیت این بخش از سوی ارتش، تعطیلی تمام فعالیت‌های ورزشی و باشگاه‌های مرتبط، ایجاد ستادی در حوزه ورزش و جوانان برای مهار کروناویروس، همراه شدن بخش اعظمی از ظرفیت درمانی اعم از پزشکان در تمام تخصص‌ها، دانشجویان پزشکی و دانشجویان دوره‌های تخصصی همه رشته‌ها، همکاری گسترده پرستاران، ایجاد مراکز متعدد برای بیماریابی و مراجعه افراد مشکوک، ایجاد آزمایشگاه تشخیصی از روزهای اولیه شیوع، به کارگیری ظرفیت دانشگاهی برای طرح و بررسی مباحث روانشناسی و ارائه فیلدهای آموزشی تخصصی و عمومی و .... بخش دیگری از اقدامات اجرایی شده طی 2 ماه اخیر در فارس بوده است.
کنترل شدید مبادی ورودی و خروجی با همراهی نیروی انتظامی، بسیج، هلال احمر و ...، گندزدایی و ضدعفونی شبانه روزی تمام نقاط شهرها خصوصا شیراز، همراهی اصناف مختلف برای کمک به کاهش ترددهای غیرضروری، تطیل شدن مراکز تجمع مذهبی و متوقف شدن اقامه نماز جماعت در مساجد و اماکن متبرکه، همراهی بهزیستی در بیماریابی فعال برای مراکزی نظیر خانه سالمندان و مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست و معلولان و .... هر یک در جای خود، تلاشی تاثیرگذار در موفقیت استان فارس تاکنون به شمار می‌رود.
یکی از اقدامات بسیار مهم، همراهی نماینده ولی فقیه در استان فارس در اجرای پروتکل‌های بهداشتی تعیین شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی و البته همراهی تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) و تولید آستان مقدس سید علاءالدین حسین(ع) به عنوان دو مرکز مهم فرهنگی و مذهبی و تعطیلی موقت این مراکز برای کمک به کنترل و مهار شیوع و بروز کروناویروس بوده است.
آستان مقدس احمدی و محمدی، علاوه بر همکاری کامل در راستای اجرای پروتکل‌های تعریف و تدوین شده از سوی ستاد مهارکرونا ویروس استان که به ریاست استاندار فارس طی جلساتی مستمر سیاستگزاری امور را عهده دار بود، با تشکیل یک ستاد، همراهی خود با اقدامات تدوین شده در راستای شکست کروناویروس را تکمیل کرد.
همکاری گسترده گروه‌های جهادی و بسیجیان و سپاه پاسداران در استان فارس با دستگاه‌های اجرایی و کمک به انجام دقیق سیاست‌ها و تصمیمات اتخاذ شده از سوی مراجع تصمیم ساز، همراه شدن دادگستری استان فارس برای تسهیل روند تولید ملزومات بهداشتی و مقابله با جرائمی که در مسیر خدمت رسانی و تامین بهداشت مردم خلل ایجاد می‌کرد و .... هر کدام در جایگاه خود، تاثیری قابل توجه بر موفقیت استان فارس داشته و دارد.
به گزارش ایسنا، اگر امروز فارس در شمار مبتلایان به کووید 19 در رتبه 24 کشور قرار دارد، اگر جایگاه اول را در کنترل مرگ براثر این بیماری کسب کرده و اگر توانسته نسبت شیوع و بروز را به کمتر از مقیاس‌های جهانی نیز برساند، باید پذیرفت که همراهی مردم، اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار بوده است.
پایبندی مردم در فارس به کمپین در خانه می‌مانم، همراهی در قالب گروه‌های نیکوکاری، کمک‌های مالی و اجرایی به انجام سیاست‌های تدوینی، همکاری در قطع زنجیره انتقال و صبور و قدردان بودن، بخشی از رفتارهایی است که شهروندان این استان را به یک الگو تبدیل کرده است.
امروز و در آستانه روز طبیعت و آئین ایرانی سیزده به در، یکی از مهمترین خواسته‌ها و تاکیدات، ماندن در خانه و پرهیز از حضور در مراکز تفریحی و گردشگری است؛ موضوعی که می‌تواند به پشت سر گذاشتن یکی از پرمخاطره ترین روزهای سال کمک کند.
در کنار تمام فعالیت‌های انجام شده، حضور گسترده و تاثیرگذار خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران از رسانه‌های مختلف خصوصا خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و صدا و سیما و تلاش بی وقفه فعالان عرصه رسانه، نیز بر شرایط امروز فارس تاثیری قوی داشته و دارد؛ تاثیری که شبکه‌های اجتماعی مختلف و کمپین‌های ایجاد شده در این بخش، بر عمق و گستردگی آن افزوده است.
معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز دوشنبه 11 فروردین اعلام کرد که با شناسایی 68 بیمار جدید، شمار مبتلایان به کووید 19 در استان فارس به 780 نفر رسیده است.
دکتر عبدالرسول همتی با بیان اینکه تعداد فوت شدگان بر اثر این بیماری طی دو روز گذشته افزایش نداشته است، این عدد را همان 27 نفر اعلام و خاطرنشان کرد که 210 بیمار در خانه قرنطینه شده و تعداد 284 نفر نیز کاملا بهبود یافته‌اند.
به گزارش ایسنا، با توجه به جمعیت حدود 5 میلیون نفری فارس، درصد مبتلایان به کووید 19 و درصد فوت شدگان بر اثر این بیماری نسبت به میانگین کشوری، بسیار کمتر است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/122145/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

آسان شدن اعطای وام مسکن پلی به سوی خانه دار شدن متقاضیان

قتل زن میانسال به دست دختر 11 ساله

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

نمایی از سعدیه شیراز به مناسبت روز بزرگداشت سعدی

فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به سعدی مدیون است

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟