پیام فارس

آخرين مطالب

تجربه نگاری بزرگترین ناوگانهای حمل و نقل جهان در زمان شیوع کووید١٩

چگونه حمل و نقل عمومی درمقابل کرونا ضدعفونی می شود شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شهرنوشت: همزمان با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه‌ در ناوگان حمل و نقل عمومی شهرها که جزو مراکز تجمع و شیوع این بیماری به شمار می‌روند، توسط شهرداری‌ها انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، کویید19 یا ویروس کرونا برای نخستین بار در 12 دسامبر 2019 در شهر ووهان چین شناسایی شد. هم‌اکنون این ویروس به 170 کشور گسترش یافته و در همه قاره‌ها به جز قطب جنوب وجود دارد.
تمامی کشورهای درگیر ویروس کرونا به منظور پیشگیری از شیوع و کنترل، اقدامات متعددی را در حوزه‌های مختلف انجام می‌دهند. یکی از این حوزه‌های مهم که می‌تواند مرکز تجمع و شیوع ویروس کرونا باشد، ناوگان حمل و نقل عمومی است.
با تأکید بر خانه ماندن، افرادی هم هستند که به علت نوع شغل خود یا کارهای ضروری مجبور به تردد در سطح شهر می‌شوند. در راستای اقدامات بهداشتی که هر فرد باید حین استفاده از حمل و نقل عمومی به آن عمل کند، شهرداری‌ها نیز باید اقدامات پیشگیرانه‌ای از جمله ضدعفونی کردن وسایل نقلیه، گندزدایی، دراختیار گذاشتن ملزومات بهداشتی برای کارکنان و ... انجام دهند.
تعطیلی حمل و نقل عمومی ووهان و هنگ کنگ
شهر ووهان از 23‌ ژانویه (3 بهمن) تا به امروز قرنطینه شده و ناوگان حمل و نقل عمومی آن و شهر هنگ کنگ نیز تعطیل شده است.
یک شرکت اتومبیل سواری در چند شهر دیگر چین محافظ‌های شیشه‌ای را در وسایل نقلیه سواری خود با هدف جلوگیری از انتقال ذرات نصب کرده است. این شرکت 14 میلیون دلار به اقدامات محافظتی از جمله ماسک، مواد ضد عفونی کننده و محافظ‌های جداکننده مسافر و راننده اختصاص داده است.
براساس اعلام وزارت حمل و نقل چین، در آخرین روز از سفر سال نو (18 فوریه برابر با 29 بهمن)، 13 میلیون مسافر وجود داشت که این میزان از آخرین تعطیلات سال نو، 79 درصد کاهش یافته است. از 25 ژانویه (5 بهمن)، هنگامی که محدودیت‌های مسافرتی وضع شده توسط دولت به مرحله اجرا درآمد، تا 18 فوریه، میزان رفت و آمد مسافران در راه آهن و ایستگاه‌های مترو با 82 درصد کاهش روبرو شد.
تعطیلی حمل و نقل عمومی در چهار کشور
همچنین حمل و نقل عمومی چهار کشور جهان یعنی هند، قطر، اکراین و بحرین تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است.
ممنوعیت فروش بلیط کاغذی در برلین
بنابر اعلام سازمان حمل و نقل برلین، مسافران اتوبوس باید از طریق درهای پشتی وارد وسایل نقلیه شوند. قبل از شیوع کرونا ویروس مسافران از طریق درب جلو وارد وسیله شده و بلیط خود را به راننده نشان می‌دادند. همچنین تا اطلاع ثانوی رانندگان اتوبوس دیگر بلیط نمی‌فروشند. آن‌ها باید از طریق برنامه‌ها، در ایستگاه‌های قطار شهری اقدام به تهیه بلیط کنند.
در دیگر شهرهای آلمان، صفحه نمایش داخل قطارهای مترو به صورت مستمر پیام‌هایی درباره رعایت بهداشت، رفتار صحیح در هنگام مواجهه با این ویروس از جمله روش مناسب برای عطسه و سرفه، منتقل می‌کنند.
کارکنان راه آهن آلمان با ضدعفونی کردن قطارهای ویژه برای بازگشت کارگران به محل کار، احتیاط بیشتری را انجام می‌دهند.
جریمه دولت کانادا برای رعایت نکردن موارد بهداشتی
برای نظافت و ضدعفونی کردن منظم فضاهای حمل و نقل عمومی، شیوه‌نامه‌ای تدوین شده که تمامی وسایل نقلیه عمومی باید آن را رعایت کنند؛ در صورت رعایت نکردن موارد ابلاغی، پیمانکاران جریمه خواهند شد.
همچنین به منظور کاهش انتقال ویروس از طریق هوا، بهره‌وری تهویه‌های ایستگاه‌های مترو، قطارها و اتوبوس‌ها چند برابر شده است و به‌ طور مکرر دکمه‌های آسانسور، سرویس بهداشتی‌ها و پله برقی‌های مترو ضدعفونی ‌می‌شوند.
وسایل حمل و نقل عمومی ایتالیا، بدون مسافر شد
حمل و نقل عمومی در ایتالیا تعطیل نشده اما مردم از آن استفاده نمی‌کنند و تقریباً وسایل حمل و نقل عمومی خالی از حضور مردم هستند. ضدعفونی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی به طور مکرر انجام می‌شود.
محدودیت در مترو استکهلم
در کنار اقدامات بهداشتی از جمله ضدعفونی کردن مستمر وسایل حمل و نقل عمومی، تعداد قطارهای مترو استکهلم از تاریخ 17 مارس کاهش یافته و زمان رسیدن قطارها تغییر کرده است. همچنین کابین راننده و مسافر تمامی اتوبوس‌ها در سوئد از هم جداسازی شده‌اند.
اقدامات پیشگیرانه بحرین
حمل و نقل عمومی در این کشور فعال است. اقدامات بهداشتی در ناوگان حمل و نقل عمومی انجام می‌شود.
دعوت دولت انگلیس به استفاده از حمل و نقل عمومی
لندن با اعلام تشکیل گروه‌های «ضد عفونی کردن» برای قطارها و اتوبوس‌ها، به دیگر شهرهای جهان به منظور اقدامات پیشگیرانه پیوست.
صادق خان، شهردار لندن می‌گوید: نظافت و ضدعفونی کردن شبکه حمل و نقل عمومی باعث نابودی ویروس کرونا در این مکان‌ها می‌شود تا خطر ابتلا به ویروس کرونا در حمل و نقل عمومی کاهش یابد. بیشتر شهروندان لندن می‌گویند که با شیوع کرونا ویروس در این شهر و اقدامات ضدعفونی، باز هم مترو لندن کثیف است.
توصیه رسمی دولت مبنی بر تعادل اقتصادی با نگرانی‌های بهداشتی، این است که برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی چیزی برای ترس وجود ندارد.
ضدعفونی وسایل نقلیه نیویورک با 8 میلیون مسافر
با افزایش موارد مبتلا به ویروس کرونا، آژانس‌های حمل و نقل عمومی در سراسر ایالات متحده در حال توسعه برنامه‌های پیشگیرانه خود از جمله ضدعفونی کردن وسایل نقلیه هستند.
اداره حمل و نقل شهری مترو پولیتن نیویورک، روزانه 8 میلیون مسافر را جا‌به‌جا می‌کند. این اداره باید به طور مستمر 472 ایستگاه مترو در زیر و زیر زمین، 4373 دستگاه اتوبوس و 4186 دستگاه قطار را ضد عفونی ‌کند. ایستگاه‌های مترو و ماشین‌های فروش بلیط دوبار در روز و تاکسی و اتوبوس‌ها هر 72 ساعت یک‌بار ضدعفونی می‌شوند. هر ایستگاه مترو یک کارگر مخصوص نظافت روزانه و شبانه دارد که به منظور نظافت و سم زدایی عمیق‌تر هر هفته یک تیم به ایستگاه‌ها مراجعه می‌کند.
کوری جانسون، سخنگوی شورای شهر نیویورک، در یک جلسه توجیهی در پاسخ به این سوال که آیا مردم باید از حمل و نقل عمومی خودداری کنند یا خیر، گفته است که سوار شدن به مترو ایمن است و خودش این کار را هر روز انجام می‌دهد.
با افزایش آمار تعداد مبتلایان، شهردار نیویورک از مردم درخواست کرده است که در صورت شلوغ بودن قطار یا اتوبوس منتظر قطار یا اتوبوس بعدی بمانند یا از تاکسی‌ها استفاده کنند. همچنین شهردار مردم را به دوچرخه سواری یا پیاده روی تشویق می‌کند.
هزار و 200 قطار مترو تهران چندبار ضدعفونی می‌شوند؟
شهرداری تهران برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، وسایل نقلیه عمومی از جمله واگن‌های مترو را ضدعفونی می‌کند. تهران 127 ایستگاه فعال مترو و هزار و 200 قطار دارد. قطارها حداقل سه بار در روز، نظافت و ضدعفونی می‌شوند و به صورت ضدعفونی شده در مسیر قرار می‌گیرند. همه تجهیزات قطارها و مواردی که مسافران با آن در ارتباط هستند از جمله پله برقی‌ها، هندریل‌ها و گیت‌های مسافری نظافت و ضدعفونی می‌شوند. همچنین مدت زمان کار هواسازها به منظور جلوگیری از انتشار آلودگی افزایش یافته است. فروش کارت بلیط‌های کاغذی مترو جمع آوری شده و مسافران باید از طریق اپلیکیشن یا دستگاه‌های پرداخت شارژ، بلیط‌های خود را شارژ کنند. همچنین از هشتم فروردین ماه سرویس‌رسانی خط پنج مترو تهران به یک سوم کاهش یافته و مترو هشتگرد نیز تعطیل شده است.
شرکت مترو تهران، ملزومات بهداشتی (ماسک، مواد ضدعفونی کننده، دستکش) در اختیار کارکنان مترو قرار می‌دهد اما همچنان با کمبود این اقلام بهداشتی روبرو است. تأمین ماسک و دستکش در ایران به یک بحران تبدیل شده است.
حدود 6 هزار دستگاه اتوبوس در بخش عمومی و خصوصی شهر تهران وجود دارد که مقرر شده است روزانه در دو نوبت در ایستگاه ابتدایی و انتهایی عملیات ضدعفونی کردن آن‌ها انجام شود. همچنین کابین راننده و مسافر اتوبوس‌های خط ویژه جداسازی شده‌اند.
ناوگان تاکسیرانی تهران حدود 80 هزار دستگاه تاکسی دارد که به رانندگان تاکسی‌ها آموزش‌های بهداشتی و خودمراقبتی به صورت مستمر ارائه می‌شود. با توجه به کمبود ملزومات بهداشتی در ایران، سازمان تاکسیرانی شهر تهران، رانندگانی که در خطر ابتلا به بیماری کرونا هستند را شناسایی کرده و با الویت افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، بسته‌های بهداشتی در اختیارشان قرار می‌دهد.
خبرنگار: ملیکا هاشمی

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/122147/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

ببینید | تصاویر رویایی خلیج فارس از زاویه اتاقک شیشه‌ای ایستگاه فضایی بین‌المللی

محکومیت هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

پاسخگویی مدیران شهری شیراز در سامانه ارتباطات مردمی 137

آیین گرامیداشت روز جهانی سعدی در شیراز برگزار شد

از نبرد دریایی ایران با آمریکا چه می‌دانید؟

واگذاری «تیم استقلال» به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قانونی است؟

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

حفاظت از تخت جمشید با تعیین تکلیف اسناد عرصه و حریم

اولین همایش ملی اسب اصیل دره شوری -زرقان فارس

پیام استاندار فارس در تبریک روز بزرگداشت سعدی

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه اول اردیبهشت+ جدول فیلم و قیمت بلیت

استحکام‌بخشی و رسیدگی به آرامگاه سعدی اعتبار می‌خواهد

گنجینه‌های ارزشمند ادب پارسی برای نسل جوان تبیین شود

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

پیشخوان روزنامه های فارس ؛شنبه اول اردیبهشت 1403

آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیر همسطح در شرق شیراز با 10 هزار میلیارد ریال اعتبار

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه اول اردیبهشت

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز

حضور پرشور موسسه سفیر مهر همدان در رویداد صبا تهران

معارفه امامان جمعه جدید شهر جویم

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن