پیام فارس

آخرين مطالب

نام شیراز مهربان، ماندگار بر تارک جهان مقالات

  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس مهربان که باشی دلت دریا خواهد بود، فرقی نمی‌کند، سیل باشد یا کرونا، دل به دریا می‌زنی و شادی برای هموطنت به ارمغان می‌بری؛ این ویژگی بارز هر فارسی و شیرازی‌ست، نیکوکاری از گذشته دور و از بخشندگی نمازی‌ها به میراث برده‌اند، مهربانی با این مردم عجین بوده و همچنان جزو خصوصیت‌های آنان است.

این روزها که شادی رخت خود را جمع و ‌ گوشه‌ای کز کرده تا کرونا برود و دوباره بر لبان شهرندان شیرازی لبریز شود، عده‌ای هستند که استرس بیرون رفتن و عدول از فاصله اجتماعی را به جان می‌خرند تا دست هم‌نوع خود را بگیرند و سهم مادی خود را بر سفره آنها هم بگسترانند.
این روزها البته از گوشه ‌و کنار ایران زمزمه اوج عطوفت آدم‌هایی به گوش می‌رسد که شنیدنش دنیایی ارزش دارد و برای لحظه‌هایی حس شدید انسانیت به آدمی دست ‌می‌دهد.
مهربانی‌هایی که دل رهبر معظم انقلاب را شاد کرد؛ آنقدر که وصف نیکوکاری‌های مردم سراسر ایران بر زبانشان جاری شد و در این بین، نام مهربانان شیرازی و بخشش و کرم آنان، بار دیگر مهر افتخاری بر کارنامه مردمان این دیار حک کرد.
در این روزهای دشوار، همانند آن روزهای سیل و خشم طبیعت، مردم دیار فارس و شیراز، آستین مهربانی بالا زدند و با بخشیدن اجاره بهای املاک و رایگان کردن بنزین کادر درمانی و توزیع رایگان ماسک و دستکش و ..... اهدای کمک‌های مالی، آغازگر حرکت‌هایی ماندگار بودند، حرکت‌هایی که یکی از پاداش‌های شایسته آن، قدردانی رهبرشان بود.
اهالی دیار فارس، مردمانی از تبار بزرگانی هستند که تمام اموالشان را وقف بهداشت و درمان هموطنان خود کردند، آنانی که برای سلامت جامعه، چشم بر دارائی‌هایشان بستند؛ همان‌هایی که با بنیان گذاشتن مجمع خیرین تامین سلامت و مجمع خیرین مدرسه ساز و مجمع خیرین فرهنگ ساز و شهرساز و ...، نام فارس و شیراز را به نیکوکاری عجین و همراه کردند.
روزهای سیل فروردین 98 و حضور مهربانانه مردم شیراز که آنچه را داشتند با سیلزدگان و میهمانان آسیب دیده، شریک شدند را دنیا دید و در کارنامه افتخارات این مردم برای همیشه تاریخ ثبت شد و امسال هم بخشش سخاوتمندانه اجاره بها توسط مالکان، همراهی همدلانه زنان و مردان در تامین مایحتاج ضروری، تبدیل مساجد و پایگاه‌های فرهنگی نظیر حرم مطهر حضرت شاهچراغ به کارگاه‌های تولیدی ماسک و دستکش و کمک بیش از 5 میلیارد تومانی مردم و ... نشان داد که سخاوت و مهربانی و نیکوکاری، حربه کارآمد این مردم برای مقابله با کرونا، این دشمن نادیدنی است.
مردمی که امروز دلگرم از محبت و ابراز لطف رهبرشان، بر همراهی خود افزوده و به دنبال تداوم حرکت‌های مهربانانه خود در طرح مواسات و همدلی هستند.
امروز کرونا این میهمان ناخوانده میکروسکوپی شرایط زندگی را برای بسیاری از اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه سخت تر کرده است. خیلی از کاسبی‌ها را به خواب بهاری برده و برخی دیگر را برای همیشه به اغما!
مردم نوع دوست شهر راز در کوچه و محله‌ها به کمک سازمان‌های خود جوش مردم نهاد این روزها که کاسبی‌ها خوابیده در حال تلاش و کارند تا مردم بسلامتی و آسایش این روزهای تلخ را سپری کنند.
مؤسسه یک گام تا رهایی از جمله سازمان‌های مردم نهادی است که جوانان دختر و پسر زیادی را به گرد خود آورده و شبانه روز در حال تلاش هستند تا کمی از رنج و آلام نیازمندان را بکاهد.
محمدرضا جدیدی، دبیر این مؤسسه در گفت‌گو با ایسنا، بیان کرد: از 12 فروردین تاکنون کارگاه کوچکی را با کمک جوانان و خیرین راه‌اندازی کرده‌ایم.تهیه و اهدای ماسک و مواد ضد عفونی به جامعه هدف که مهمترین آنها کارتن خوابها و خانواده‌های محلات کمتر توسعه یافته است را در دستور کار قرار داده‌ایم.
او تهیه و اهدای اقلام غذایی و بهداشتی به خانواده‌های آسیب دیده و آسیب پذیر حاشیه شهر را یکی از اقدمات این مؤسسه ذکر کرد و افزود: علاوه بر این اقدامات، دوستان همیشه همراه ما عابر بانک‌های محلات و خیابان‌های پر تردد و اطراف ترمینال‌های مسافربری شیراز را شبانه روز انجام می‌دهند.
جدیدی خاطرنشان کرد: مردم خوب شیراز ماسک‌هایی که دوستان ما تولید می‌کنند را می‌خرند و با پول آن مواد بهداشتی و غذایی برای حاشیه شهر و کارتن‌خواب‌ها تهیه می‌کنیم.
حرم مطهر شاهچراغ(ع) هم که این روزها تعطیل است و پذیرای هیچ زائری نیست، از ارائه خدمات درمانی، بهداشتی و توزیع اقلام خوراکی بین نیازمندان غافل نشده است.
قرارگاه بهداشت و سلامت در این بارگاه منور راه‌اندازی شده و اقدام به توزیع اقلام تبرکی و بهداشتی بین خانواده‌های بیماران مبتلا به کرونا در شیراز کرده است.
همچنین یکی از اقداماتی که در دستور کار قرارگاه بهداشت و سلامت قرار گرفته است توجه به خانواده‌های بیماران کرونایی است که در این راستا و در مرحله اول، 500 بسته‌ معیشتی متبرک حرم مطهر، تهیه و بر اساس لیستی که دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای قرارگاه ارسال کرده، توزیع کرده است.
محسن نعمتی، معاون اجرایی آستان مقدس شاهچراغ(ع) در گفت‌وگو با ایسنا، از فعال کردن بخش تخصصی ریه در درمانگاه خیریه آستان مقدس و راه‌اندازی کارگاه تولید ماسک و توزیع بسته‌های معیشتی میان خانواده‌های بیماران کرونایی خبر داد.
او به تشریح فعالیت‌های مختلف حرم مطهر برای مقابله با گسترش کرونا پرداخت و گفت: از همان روزهای ابتدایی شیوع این بیماری، پیرو تأکید حضرت آیت الله سیدعلی اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس، تمام دستورالعمل‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در این مکان مقدس به کار گرفته شد، چراکه ما خود را مسئول تأمین سلامت زائران و مجاوران می‌دانیم و به همین دلیل از همان روزهای نخست، همه اماکن و بخش‌های مختلف حرم مطهر و همچنین تجهیزات مختلف و ماشین‌های زائربر را در سه مرحله به‌صورت روزانه ضدعفونی و از پلاستیک‌های یک بار مصرف در کفشداری‌ها استفاده کردیم.
نعمتی خاطرنشان کرد: در مرحله بعد و بر اساس تصمیمی که در ستاد مدیریت کرونا استان فارس مصوب شد، محدودیت درب‌های ورودی حرم‌ مطهر اعمال شد که از هشت درب، تنها یک درب باز ماند و در همان درب هم مباحث ضدعفونی کردن، غربالگری و تب‌سنجی از زوار انجام گرفت. ایجاد حائل اطراف ضریح مطهر و تعطیلی تمام فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی، حتی نمازهای یومیه جماعت و محدودن شدن ساعت گشایش حرم مطهر از طلوع تا غروب آفتاب از دیگر اقدامات حرم مطهر در این مرحله بود.
پیشگامی همیشگی خیرین در فارس
مدیرعامل مجمع خیرین تأمین سلامت فارس نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: خیرین این استان برای جلوگیری از گسترش کووید 19 ، 15میلیارد و 200 میلیون تومان در قالب نقدی و غیر نقدی کمک کردند.
علی‌اکبر رامجردی ادامه داد: این کمک‌ها تاکنون صرف خرید تجهیزات پزشکی و ملزومات پیشگیرانه شامل 7 دستگاه تنفس مصنوعی، 17 هزار و 510 لباس ایزوله و عینک محافظ برای کادر درمان، 14820 ملحفه و لباس یکبار مصرف بیمارستانی، 3785 گان و لباس اتاق عمل، 112 هزار ماسک، 150 متر ملحفه تترون و 8 دستگاه مایکروفر شده است.
آموزش به معتادان و کودکان کار
رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز هم گفت: معتادان متجاهر و کودکان کار و خیابانی در شیراز آموزش های پیشگیری و مراقبت از شیوع ویروس کرونا را فرا می‌گیرند.
یوسف آفرینی افزود: در شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا و با توجه به مصوبه کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور مبنی بر منع جمع آوری معتادان متجاهر و کودکان کار، نباید این افراد را بدون حمایت به حال خود رها کرد.
او با بیان اینکه این افراد درباره شیوع ویروس کرونا اطلاع کافی ندارند، افزود: در شرایط فعلی و تا زمان صدور مجوز جمع آوری و ساماندهی در مراکز درمانی، شاید موثرترین راه ممکن آموزش و در اختیار گذاشتن اقلام ضروری نظیر ماسک دستکش، ژل ضدعفونی کننده، صابون و همچنین اقلام معیشتی نظیر غذا و پوشاک باشد.
رئیس اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شهرداری شیراز تاکید کرد: تاکنون چندین مرحله ماسک، دستکش و ژل ضدعفونی کننده به همراه اقلام خوراکی در میان افراد جامعه هدف توزیع شده و نحوه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا آموزش داده شده و در روزها و هفته‌های آینده ادامه خواهد داشت.
پویش همدلی بخشش اجاره بهای مهدهای کودک
مدیرکل بهزیستی فارس نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا پویش همدلی بخشش اجاره‌ بهای ساختمان مهدهای کودک برای تداوم ارائه خدمات، پس از رفع تعطیلی آن‌ها راه‌اندازی شد.
محمد صادق کشفی‌نژاد عنوان کرد: بیش از 80درصد ساختمان مهدهای کودک استیجاری بوده و تعطیلی ناشی از کرونا موجب بیکاری همه کارکنان این مجموعه‌ها شده است.
او عنوان کرد: مدیران مؤسس مهدهای کودک که برخی از آن‌ها سرپرست خانوار نیز هستند، هیچ درآمدی برای تامین هزینه‌های زندگی به ویژه پرداخت اجاره بهای سنگین ساختمان مهدهای کودک را ندارند.
مدیرکل بهزیستی استان فارس با اشاره نقش نیک‌اندیشان در طرح‌های مختلف سازمان بهزیستی از مالکان و نیز خیران درخواست کرد در این امر خداپسندانه مشارکت کنند.
کشفی نژاد عنوان کرد: پویش همدلی بخشش اجاره بهای مهدهای کودک با حمایت سازمان بهزیستی کشور و بهزیستی استان و با همکاری کانون توسعه و همیاری مهدهای کودک در استان فارس اجرا شد تا پس از رفع شدن بحران کرونا در مراسمی با اهدا لوح تقدیر و نشان حامی کودک از توجه و بخشش مالکان دلسوز قدردانی شود.
به گزارش ایسنا، روند شیوع ویروس کرونا گرچه مشکلات زیادی را برای اقشار مختلف مردم در بخش‌های مختلف ایجاد کرده، اما مهربانی مردم در کمک به هم نوع، بخشی از مشکلات کاسته است.
براساس این گزارش و در یکی از اقدامات شایان توجه معتمدین برای تخفیف یا لغو پرداخت اجاره‌بهای منازل وارد عمل شده‌اند و اجاره بهای 670 نفر از شهروندان این شهر بخشیده شده است. بسیاری از صاحبان املاک از جمله مالکان مجتمع‌های تجاری اجاره‌ بهای دو ماه یا یک ماه را به‌صورت کامل بخشیده یا در آن تخفیف قائل شده‌اند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/125653/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

اگر این علائم را در چشم دارید نگران باشید

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو : خجالت بکش

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

‌پروژه خط اختصاصی برق شهرک صنعتی فراشبند تکمیل می‌شود

تقویت حمایت از تولیدکنندگان با توسعه ارتباطات مجموعه‌های علمی

برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس

ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال

‌ بهره‌برداری از 36 پروژه عمرانی سلامت‌محور در فارس

‌ تعیین تکلیف 728 هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس

مشکلات اتحادیه عطاران و سقط فروشان بررسی شد

پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو: خجالت بکش

توزیع دفترچه‌های موقت شناسایی سپرده‌گذاران اتباع خارجی در فارس

اجرای ٢٠ پروژه عمرانی-زیرساختی منطقه ویژه لامرد در سال ١4٠٢

شکسته شدن 2 سد خاکی/ سیلاب در حاجی آباد زیرکوه جاری شد + عکس

تداوم بارش‌های رگباری در این استان‌ها؛ کوهنوردی ممنوع!

رقابت قرآنی دانش آموزان شمال فارس در سرچهان

اعلام زمان و مکان بررسی مدارک آزمون استخدامی آموزگاری در فارس

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

آغاز به کار بیستمین نمایشگاه کشاورزی در شیراز

شهرستان مهر میزبان شاعران

از بزرگترین پارک آبی کشور در شهر شیراز چه می‌دانید؟

گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود

وزش باد شمال شرقی در خلیج فارس و دریای عمان از امشب

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

چیزهایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند

خدمت‌رسانی گروه‌های جهادگر بسیج در پی آبگرفتگی مناطق شیراز

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز 6 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار