پیام فارس

آخرين مطالب

نگاه نو به کسب و کارهای اینترنتی، پیامد کرونا برای فارس مقالات

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- هرچند روند شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها را در نقاط مختلف استان فارس و کشور مختل کرده و به یک بحران تبدیل شده است اما این ویروس موجب شد نگاه نو و جدید به کسب و کارهای اینترنتی افکنده و این دیدگاه عملیاتی شود.

شاید تا قبل از شیوع ویروس کرونا آنگونه که باید به توسعه شبکه ها و زیرساخت های ارتباطی توجه نمی شد اما با شیوع این ویروس صفحه جدیدی برای ورود هوشمندانه تر به دنیای ارتباطات گشوده شد.
از نیمه اسفند ماه سال 98 تنها اصناف تامین کننده مایحتاج ضروری مردم مجاز به فعالیت شدند و مابقی اصناف به سمت تعطیلی رفتند و این روند همچنان تا به امروز ادامه دارد.
شلوغی فروشگاه های ارائه کننده مایحتاج ضروری مردم هشدارها را نسبت به احتمال افزایش ویروس کرونا بالا برد و همین امر باعث شد تا توجه مسئولان به راه اندازی و تقویت کسب و کارهای اینترنتی به عنوان یکی از راهکارها برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا معطوف شود.
برنامه ریزی برای راه اندازی سامانه کسب و کارهای اینترنتی استان فارس از مدت‌ها قبل آغاز و 23 فروردین 99 با حضور استاندار فارس از این سامانه جامع رونمایی شد.
هرچند 23 فروردین ماه از این سامانه رونمایی شد اما اطلاعات مربوط به اصناف هنوز آن‌گونه که باید به صورت کامل در این سامانه بارگذاری نشده است.
در خانه بمانید و خرید کنید
ناصر مهرتاش نایب رئیس اتاق اصناف مرکز فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به راه اندازی سامانه جامع کسب و کارهای اینترنتی استان به نشانی farsb.ir گفت: بر اساس تکلیف ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا فعالیت صنوف پر تردد از جمله صنف خواربار و لبنیات و سوپرمارکت ها، صنف نانوایی ها، صنف میوه و تره بار و صنف گوشت و مرغ را مجازی کردیم.
وی افزود: شعار در خانه بمانید و خرید کنید با راه اندازی سامانه کسب و کارهای اینترنتی استان اجرایی شده است.
وی ادامه داد: همچنین اطلاعات برخی از صنوف فنی از جمله تعمیرکاران لوازم خانگی، صوت و تصویر، الکتریک و برق ساختمان که مورد لزوم مردم است در این سامانه قرار داده شده است.
عضو هیات رییسه اتاق اصناف مرکز استان فارس با اشاره به شناسایی شرکت های مجوز دار استارت آپی بومی شیراز و دعوت از آنان برای کمک به راه اندازی سامانه کسب و کار اینترنتی استان گفت: در حال حاضر اطلاعات اصناف در حال بارگذاری است و تمام اصنافی که بر روی سامانه کسب و کارهای اینترنتی استان اطلاعات آنان بارگذاری شده دارای پروانه فعالیت هستند.
مهرتاش افزود: همچنین برای رعایت پروتکل بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی از این دانشگاه خواسته شد تا دستورالعمل ها را به ما ابلاغ کنند.
وی ادامه داد: حدود 60 واحد میوه و تره بار از سوی اتحادیه مربوطه معرفی شدند که اطلاعات آنان بر روی سامانه ثبت خواهد شد.
وی اضافه کرد: در حوزه ارایه مرغ و تخم مرغ نیز بنا شد شرکت مورد نظر که قرار است خدمات ارایه دهد با اتحادیه مربوط هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.
نایب رییس اتاق اصناف مرکز فارس گفت: صنف نانوایان نیز انواع نان از جمله نان لواش و نان سنگک را از طریق این سامانه ارایه می‌کند که در این زمینه حدود 60 واحد از نانوایی ها معرفی شدند.
مهرتاش افزود: دکمه آغاز با واحدهای واجدالشرایط زده می شود و به مرور سایر واحدهای صنفی نیز به این سامانه اضافه خواهند شد.
وی ادامه داد: کرونا یک تهدید جدی بود ولی تفکر و دیدگاه ها را نسبت به حرکت کار و ارایه خدمات تغییر داده است و به صورت اجبار هم واحد صنفی و هم خود مردم مجبور هستند به چنین رویکردی روی بیاورند.
نایب رییس اتاق اصناف مرکز فارس با بیان اینکه برای جابجایی کالا نیز از ناوگان درون شهری استفاده کردیم، گفت: با توجه به وضعیت شیوع ویروس کرونا ،اتحادیه آژانس های تاکسی تلفنی و پیک های موتوری در رکود کامل به سر می بردند که در این سامانه برای نقل و انتقال کالا از ظرفیت این اتحادیه استفاده می کنیم.
مهرتاش افزود: پرداخت ها نیز به صورت کاملا الکترونیکی است و دستورالعمل های بهداشتی نیز رعایت می شود.
نظارت لازم بر فعالیت کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد
مهرداد سهرابی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: به دلیل شیوع بیماری کرونا و توصیه های ستاد ملی و استانی مدیریت بیماری کرونا با هدف اینکه مردم برای خرید از منزل خارج نشوند و از طریق سرویس های آنلاین یا فروشگاه های مجازی اقدام کنند مقرر شد با توجه به ظرفیتی که در این حوزه در استان وجود دارد در قالب یک پورتال یا بانک جامع، خدمات ارایه شده از اصناف را به مردم معرفی کنیم.
وی افزود: این ماموریت در هفدهمین جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا بر عهده اداره کل ارتباطات استان قرار داده شد که با همکاری سازمانهای مرتبط از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، اتاق بازرگانی،سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان، دانشگاه علوم پزشکی و استانداری فارس این اقدام را انجام دهیم.
وی ادامه داد: ماموریت اجرایی شدن این کار را بر عهده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان قرار دادیم که این سازمان مراحل فنی و اجرایی سامانه کسب و کارهای اینترنتی استان را دنبال کرد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری استان فارس گفت : همزمان جلساتی را با اتاق اصناف مرکز استان، سازمان صنعت و معدن و تجارت، دانشگاه علوم پزشکی، اتاق بازرگانی و ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا داشتیم و خوشبختانه با تعامل های خوب و نزدیک تمام بخش ها این پورتال با حضور استاندار فارس رونمایی شد.
سهرابی افزود: آدرس این پورتال farsb.ir است و به عنوان پورتال جامع کسب و کارهای اینترنتی استان نام گذاری شده است که مردم می توانند با مراجعه به این پورتال نسبت به تامین نیازهای خود اقدام کنند.
وی ادامه داد: در این زمینه یک فراخوان برای شناسایی اصنافی که تمایل به ارایه‌ خدمات اینترنتی دارند، داده شد و اصناف فعال در این زمینه اعلام آمادگی و ثبت نام کردند.
مدیرکل ارتباطات استان فارس گفت: در این مرحله که کسب و کارهای ثبت نام می کنند سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان مدارک و سوابق آنان را بررسی می‌کند که مجوز های لازم را از اتحادیه‌ها و سایر دستگاه ها در ارتباط با نوع فعالیت داشته باشند.
سهرابی افزود: سازمان‌های نظارتی نیز همانند سابق نقش خود را ایفا می کنند و مجموعه هایی مثل پلیس فتا که در حوزه کسب و کارهای اینترنتی مأموریت و نظارت دارند نقش نظارتی خود را ایفا می کنند.
وی ادامه داد: همچنین دانشگاه علوم پزشکی شیراز پروتکل لازم بهداشتی را برای کسب و کارهای اینترنتی تهیه و ابلاغ کرده است و نظارت های لازم را در این زمینه خواهد داشت.
مدیرکل ارتباطات استان فارس گفت: سازمان صنعت معدن و تجارت و اتاق اصناف نیز نظارت های لازم را بر فعالیت اصناف خواهند داشت و اگر شکایت یا موضوعی در این زمینه وجود داشته باشد بررسی می کنند تا مشکلی برای مردم ایجاد نشود.
برچسب‌ها
ویروس کرونا کسب و کارهای اینترنتی شیراز فارس
پروندهٔ خبری
کرونا و کسب‌وکارها: از دورکاری تا رونق آنلاین‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/125844/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها