پیام فارس

آخرين مطالب

گزارش میدانی شهرنوشت از معتادان بی خانمان در روزهای شیوع کرونا

بر بساطی که بساطی نیست شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شهرنوشت: در روزهایی که مردم به در خانه ماندن برای ایمن بودن در برابر ویروس کرونا دعوت می شوند، حدود 11 هزار معتاد و تعداد زیادی زندانی در خیابانها رها شده اند که بسیاری از آنها بی خانمان هستند. علاوه بر معضلات اجتماعی و روانی که حضور آنها می تواند ایجاد کند، این افراد می توانند سبب شیوع این بیماری نیز شوند. تعطیلی مراکز پذیرش معتادان طبق دستور ستاد ملی مقابله با کرونا که ریاست آن با وزیر بهداشت است، مشکلات زیادی را برای شهرداری تهران به وجود آورده است.

جعبه استوانه ای شکل را پر از کاغذ پاره کرد و آتش زد و با کوله ای که همه دارایی اش بود به سمت دوستانش که کمی آنطرف تر نزدیک پل چوبی جمعشان جمع بود، روانه شد. دوستانی که درهم می لولیدند اما برای سلام و احوالپرسی به هم دست نمی دادند و فقط مشت هایشان را به شیوه این روزها به هم می زدند، گویی کرونا سبک زندگی آنها را نیز تغییر داده است. کرونا آزادی و محدودیت را برای این معتادان، توامان به ارمغان آورده ؛ آزادی از مراکز بازپروری و گشتهای مراکز ماده 16 و نبود محدودیت درداشتن ارتباط و نوع مصرف مواد .
دستفروشان معتاد بود یا مالخر و فروشنده های مواد، معلوم نیست. از آن دور با صدای دورگه بعد از مصرف مواد می گوید:« اگر از بچه های نیروی انتظامی هستید هر چه سریعتر بساط این افراد معلوم الحال را از پیاده رو ها جمع کنید» گویی می خواهد خود را از آنها جدا کند .
بساطشان پهن است. خنزر پنزرهایشان را روی زمین بساط کرده اند، کیپ به کیپ هم. هرچه دستشان می آید می فروشند. موبایل کهنه، عروسک، دمپایی، سی دی، اسباب بازی، کفش و لباسهای کهنه و حتی شیرآلات مستعمل که ثمره دله دزدی هایشان از خانه های اطراف است .
مسئول کنترل کارت ایستگاه بی آرتی میدان امام حسین، تاریکی و نبود روشنایی کافی و حتی پل عابر پیاده را یکی از دلایل تجمع معتادان و دستفروش های اجناس سرقتی عنوان کرد و گفت: «حتی روی پل عابر هم امنیت لازم برای تردد شهروندان وجود ندارد و چند ساعت بعد از تاریکی هوا مسیر پل عابر مکان تجمع این افراد برای مصرف مواد می شود.»
نزدیک فروشگاه قدس مغازه های لباس فروشی مردانه کنار بساط معتادان باز هستند. آرش به همراه پدرش مغازه را اداره می کند. او از بی پاسخ ماندن درخواست هایش برای رسیدگی به این وضعیت از طرف نیروی انتظامی گلایه می کند و با لحنی آرام و ناراحت می گوید: «چندین بار به پلیس و ستاد مبارزه با مواد مخدر و شهرداری زنگ زدیم ولی به جز نیروهای انضباط شهری شهرداری که تا قبل از تاریکی هوا فضا را کنترل می کنند از بقیه خبری نشد .»
پدرش وقتی حرفها را می شنود، با حالتی معترض و صدایی بلندتر از آرش می گوید: « نمی دانیم باید نگران سلامتی خود باشیم یا کم شدن فروشمان. از یک طرف معتادانی که جلو مغازه بساط کردند و کرونا و انواع بیماری ها و ناامنی ما را تهدید می کند، از طرفی خانواده ها جرات نمی کنند برای خرید وارد این محدوده شوند. کسی هم پاسخگوی اعتراض و پیگیری های ما نیست.» در همین حین دعوایی بین معتادان درگرفت که صحبت های آرش و پدرش را قطع کرد .
پرس و جو از چند کسبه دیگر مشخص کرد که بساط رنگ به رنگ معتادان متجاهر تا سحرگاهان پهن است و قبل از روشن شدن هوا برای خواب به جایی نزدیک میدان سپاه می روند .
شاید دلیل مسئولان مربوطه درباره مدارا با این افراد در شرایط شیوع کرونا از طرف مردم پذیرفته شود اما ادامه این روند در روزهایی که کسب و کارها دوباره رونق گرفته و مغازه ها باز شدند، می تواند به ناهنجاری های اجتماعی و شیوع بیماری ها بیشتر دامن بزند. ضمن اینکه در میان این معتادان متجاهر، افرادی دیده می شوند که نشانی از اعتیاد در آنها وجود ندارد و به مالخری و ساقیگری مشغولند .
ساخت و افتتاح دیگر خروجی متروی امام حسین(ع) از کنار فروشگاه قدس و سه راه نارمک می تواند باعث تردد بیشتر شهروندان و جلوگیری از بساط معتادان و موادفروشان و در نتیجه امنیت بیشتر محدوده شود .
آنچه رخ داده است
در حالی که ستاد مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی جمع آوری و انتقال معتادان متجاهر به مراکز بازپروری را تا پیش از شیوع کرونا انجام می داد، تعطیلی مراکز پذیرش معتادان و آزاد کردن بسیاری از این افراد توسط سبب شده که بیش از 11 هزار معتاد در خیابان های تهران رها شوند .
همین مسئله باعث شد که شهر پر از معتادانی شود که در ملأ عام و بدون ترس از هیچ ماموری مواد مخدر مصرف می کنند، اجناس دست دوم احتمالا دزدی را بساط می کنند و نگرانی شهروندان را موجب می شوند .
مسئله ای که باعث اعتراض به شهرداری ها به عنوان مسئول رفع خطر از معابر و خیابان ها و ایمن سازی تردد شهروندان شد. این در حالی است که طبق قانون، شهرداری وظیفه و اختیاری درباره جمع آوری و ساماندهی معتادان ندارد .
گرمخانه های زیر نظر شهرداری نیز تنها به افراد بی سرپناه در طول شب خدمات رسانی می کنند. ضمن اینکه ظرفیت گرمخانه ها نیز بسیار محدود است .
با شروع دوباره کسب و کار و بازگشایی مغازه ها و افزایش تردد شهروندان خطر حضور معتادان در فضاهای شهری نیز افزایش پیدا کرده که می تواند مشکلاتی را برای امنیت شهر ایجاد کند .
بنابراین برای مشخص شدن تکلیف معتادان متجاهر و حل مشکلات ناشی از تجمعشان در خیابان ها باید منتظر اقدام نهادهای مسئولی مانند بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر ماند .
دو مرکز 15 و 16 زیر نظر ستاد مبارزه با مواد مخدر وظیفه نگهداری معتادان در ایران را بر عهده دارند. مراکز 15 به آن دسته از معتادان خدمات می دهند که خودشان خواستار ترک اعتیاد و درمان هستند اما مراکز 16 آن معتادانی هستند که توسط نیروی انتظامی و با حکم قضایی دستگیر و برای درمان به این مراکز اعزام می شوند. با شیوع کرونا به توصیه وزارت بهداشت ضمن توقف پذیرش نسبت به تعدیل و آزادسازی معتادان این مراکز اقدام شد .
خبرنگار: علی سی پی

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/126155/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

برادر کشی در فارس

سال 1403 سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود

بوشهر برای ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان دارد

بوشهر ظرفیت ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان را دارد

اهدا 42 هزار سی سی خون در بیضا

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

ساکنان شهرک ثامن الائمه شهریار همچنان در انتظار صدور سند مالکیت مسکن مهر

تحویل خدمه هندی کشتی توقیفی در تنگه هرمز به کنسولگری هند

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 30 فروردین

استان بوشهر آماده توسعه روابط با تاجیکستان است

تقویت و توسعه حوزه‌های مختلف دانشگاه آزاد مرودشت در سال جاری

حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

برادرکشی در فسا؛ قاتل خود را تسلیم قانون کرد

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

آشیانه سری

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

غار سنگ شکنان جهرم نگینی در دل کوه

سامانه جدید بارشی از جمعه وارد فارس می‌شود

بارش شدید باران و آب‌گرفتگی سبب فوت کودک دارابی شد

چه شد که ون‌ها برگشتند؟

رسوایی 99 درصدی

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

درآمد عجیب از زباله گردی

مبارزه با آفت سن گندم در بیش از هزار هکتار از مزارع جهرم

فوت جوان 30 ساله بر اثر واژگونی نیسان در محور شیراز - اصفهان

عملیات «وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

یک کشته و یک مجروح در پی درگیری در فروشگاه لباس در شیراز

کشف 190 کیلوگرم تریاک در فسا

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

امحا مواد غذایی فاسد در آباده

یادواره شهدای روستای سرخا پایین بندرعباس

مرگ مرد 70 ساله با سقوط در چاله آسانسور

صهیونیست ها تعدادی از فلسطینی ها را بازداشت کردند

عملیات«وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

درگیری در فروشگاه لباس در شیراز با یک کشته و یک مجروح

قتل فروشنده به دست دختر 11 ساله

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی