پیام فارس

آخرين مطالب

مهمان‌نوازان شیرازی که میزبان کرونا هم شدند مقالات

مهمان‌نوازان شیرازی که میزبان کرونا هم شدند
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- بعضی افراد جامعه بی‌توجه به اخطارهای بهداشتی به شیراز سفر کردند و در میهمانی‌های خانوادگی در ایام نوروز و تعطیلات گذشته حاضر شدند،آنان که آلوده به کرونا بودند به شهرهای خود بازگشتند اما این بیماری را در این شهر پراکندند.

احتمال آمدن مسافران در اردیبهشت شیراز نیز می‌تواند اوضاع کنونی این شهر را وخیم‌تر کند و به گسترش بیشتر کرونا در این کلان‌شهر دامن بزند.
ششمین روز اسفند 98 با اعلام نتیجه مثبت آزمایش اولیه سه بیمار مشکوک به کرونا در شیراز ،این ویروس رسما وارد این شهر و استان فارس شد.
خبرنگار ایرنا سراغ دو خانواده شیرازی درگیر با بیماری کرونا رفته و در مورد دلایل ابتلا و چگونگی پیدا شدن سر و کله این ویروس به زندگی‌شان با آنها گفت و گو کرده است.
میهمان ناخوانده
زیبا خانم زنی 53 ساله ،اهل شیراز و بازنشسته است که به ویروس کرونا مبتلا شده و به دلیل جو حاکم بر فضای فعلی جامعه نمی‌خواهد مشخصات و فامیلی خانوادگی‌اش در گزارش درج شود.
او از دلیل ابتلای خود به بیماری کرونا به خبرنگار ایرنا می‌گوید و اینکه 16 فرودین 99 تقریبا متوجه شده که به این ویروس مبتلا شده است.
این زن شیرازی که تجربه پشت سرگذاشتن دوره درمان بیماری کرونا را دارد می‌گوید: این ویروس سوغاتی میهمانان نوروزی ما بود که از تهران به شیراز و منزل ما آمدند.
نیمه‌های نوروز 99 خواهر شوهر زیباخانم به همراه خانواده از تهران راهی شیراز شدند و گویا مرد این خانواده بدون اینکه متوجه باشد ناقل ویروس نامرئی کرونا بوده است.
در بدو ورود مهمانان این خانواده شیرازی،سردردهای فرد مبتلا به کرونا آغاز شده بود که همه تصور می کردند به دلیل خستگی راه است و با یک قرص استامینوفن رفع خواهد شد.
عدم تشخیص کرونا و مجاورت 8 روزه دو خانواده با ویروس
بعد از گذشت ساعتی، تب و لرز هم به علایم فرد مبتلا اضافه شد و اطرافیان این شخص او را به یکی از بیمارستان های شیراز ‌بردند و پزشک بدون آزمایش کرونا تشخیص ‌داد که سرماخوردگی ساده‌ای است که با تجویز مقداری دارو برطرف می‌شود.
اعضای خانواده این فرد مبتلا نیز به دلیل پیاده شدن‌های پیاپی از خودرو برای تب سنجی در مسیر سفر در جاده ،تصور می‌کردند که مرد این خانواده به دلیل مجاورت با هوای سرد و گرم به سرماخوردگی مبتلا شده است.
به گفته زیباخانم ساعت به ساعت تب و لرز این مرد بیشتر می شده و طی یک هفته 3 بار به بیمارستان ،درمانگاهی در کنار منزل و بیمارستانی دیگر مراجعه کردند اما هیچکدام از این سه مرکز،ابتلای این فرد به کرونا را تشخیص ندادند و به تجویز پنی‌سیلین و داروهای سرماخوردگی بسنده می‌کردند.
خانواده خواهر زیباخانم 8 روز میهمان آنها در شیراز بودند و روز هشتم این شهر را به مقصد تهران ترک کردند اما زیبا خانم معتقد است این مهمانان ویروس کرونا را برایش جا گذاشتند.
در حالی که هنوز میهمانان زیبا خانم پای‌شان را از دروازه قرآن بیرون نگذاشته بودند،این شهروند شیرازی گرمی و سردی همزمان را در بدن خود احساس کرد و رفته رفته تب و لرز هم به آن اضافه شد.
زیباخانم در حالی که فشارش عدد 6 بوده به درمانگاه نزدیکی منزل خود مراجعه کرد و پرستاران سرمی به او وصل کردند که حالش کمی بهتر شد و دوباره به خانه بازگشت اما روز بعد دوباره حال این شهروند شیرازی بدتر شد و با علائمی از جمله تب و لرز شدید به بیمارستان شهید دوران شیراز مراجعه کرد.
در این مرکز درمانی،پزشک توصیه کرد که با گرفتن درمان هایی تا روز بعد اگر حال زیبا خانم بهتر شد که هیچ،اگر نه باید تست کرونا دهد،بعد از انجام تست کرونا در درمانگاه ابوالفضل شیراز،پزشکان این فرد را به برای عکس گرفتن از سینه و ریه‌ها با بیمارستان قلب الزهرا در شیراز ارجاع دادند.
روز 23 فروردین 99 و در پی مشاهده عکس ریه‌های زیبا خانم،پزشکان دستور بستری او در بیمارستان شهید فقیهی شیراز را دادند.
به گفته این زن علیرغم اینکه هنوز جواب تست کرونا او نیامده بود اما ویروس ریه‎هایش را درگیر کرده بود.
در بدو ورود این زن به بخش اتفاقات بیمارستان شهید فقیهی،سرفه‌های خشک امان زیبا خانم را ربود و در این محل اکسیژن به او وصل و خلاصه این فرد در بیست و سومین روز فروردین 99 بستری شد.

پیام فارس

جدال با کرونا
زیباخانم گفت: در این مرحله روحیه خود را باخته بودم و مدام از پزشکان سوال می کردم آیا می‌میرم؟
پزشکان اما بدون آمدن پاسخ تست کرونا این زن و تنها با دیدن عکس ریه‌های او تقریبا مطمئن شدند که به کرونا مبتلا شده ولی به این زن روحیه می دادند.
مثبت بودن تست کرونای زیبا خانم 6 روز پس از بستری بودن او در بیمارستان شهید فقیهی مشخص شد و این زن در این مدت در کنار سه بیمار دیگر بستری بود که با مشخص شدن پاسخ تست،اتاق زیبا خانم به دلیل قرنطینه کردن کامل از آن سه نفر جدا شد.
این شهروند شیرازی دوران سخت را بعد از آمدن جواب تستش گذراند و مجموعا 8 روز بستری بود و بعد از طی این مدت،او را به نقاهتگاه معرفی کردندکه زیبا خانم با صلاحدید خود ترجیح داد در خانه قرنطینه شود.
کرونا همه اعضای خانواده را درگیر کرد
زیباخانم در زمان ترخیص از بیمارستان مطلع شد که همسر و تنها فرزندش نیز به کرونا مبتلا شده‌اند.
بعد از آمدن پاسخ مثبت تست کرونای زیبا خانم،خانواده او نیز به تشخیص پزشکان تست داداند و به این ترتیب آنها نیز متوجه شدند که به این ویروس مبتلا هستند.
با آمدن زیبا خانم به منزل وضعیت همسرش که 55 سال سن دارد روز به روز بدتر ‌شد و سرفه‌های خشک تاب و توان او را ربود تا حدی که صورتش کبود شد و سرفه لحظه‌ای امان نمی‌داد که این مرد جرعه‌ای آب بنوشد.
سالم اما ناقل
تنها فرزند زیبا خانم پسری 22 ساله است که پاسخ تست کرونای او نیز مثبت است اما تاکنون هیچ علائمی از بیماری در جسم او مشاهده نشده است.
به تشخیص پزشکان همسر و حتی فرزند زیبا خانم که هیچ علایمی از بیماری ندارند مراحل درمان خود را در خانه دنبال کرده‌اند.
همسر زیبا خانم حدود 10 روز سرفه های شدید داشت و در روزهای اخیر به نسبت اوایل دوران بیماری وضعیت بهتری دارد.
هزینه ندارد اما داشت
او می‌گوید که در اخبار شنیده نباید از بیماران کرونایی پولی برای طی مراحل درمان و بستری گرفته شود اما علیرغم اینکه بیمه تامین اجتماعی دارد 840 هزار تومان برای بستری در بیمارستان پرداخت کرده که هزینه عکس گرفتن و موارد دیگر نیز جدا از این رقم بوده و تنها برای دادن تست در درمانگاه ابوالفضل شیراز هزینه ای از او دریافت نشده و برای سایر خدمات هزینه پرداخت کرده است.
زیبا خانم بعد از مرخص شدن از بیمارستان تاکنون در خانه مانده و خود را قرنطینه کرده است و سعی دارد همسر و فرزندش را نیز از خروج از منزل منع کند اما درباره فرزندش کمتر موفق است.
از میهمان‌نوازی از کرونا تا ترس بیجا از این ویروس
این شهروند شیرازی به شهروندان شیراز و مردم توصیه می کند که در این شرایط شیوع بیماری کرونا هرگز به مسافرت نروند و میهمان نوازی شیرازی ها در این شرایط که احتمال انتقال بیماری وجود دارد نباید باعث شود که میزبان اقوام و دوستان از شهرهای مختلف باشند و این میزبانی را به بعد از مهار کرونا موکول کنند.
این زن مبتلا شده به بیماری کرونا در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه اکنون با توجه به اینکه دوران ابتلا را پشت سر گذاشته چه تصوری از کرونا دارد؟ می‌گوید که بنظرش جامعه بیش از حد از کرونا ترسانده شده در صورتی که شاید هم نیاز است مردم از این ویروس بترسند تا نکات بهداشتی را رعایت کنند چون برای افراد سالمند و کسانی که بیماری زمینه ای دارند،کرونا می تواند خطرناک باشد اما کرونا آنچنان هم ترسناک نیست. 
پسرعمه کرونایی من
خبرنگار ایرنا با یکی دیگر از افرادی که در شیراز به بیماری کرونا مبتلا شده گفت و گو کرده که این فرد نیز به دلیل فضای منفی حاکم بر جامعه تمایلی به ذکر فامیل خانوادگی خود ندارد.
زهرا خانم خانه‌دار 35 سال سن دارد و در کنار همسر و دو فرزند خود زندگی می‌کند و می‌گوید که بیماری کرونا را از میهمانی نوروزی و پسر عمه‌اش که آن زمان از ناقل بودن خود اطلاعی نداشته گرفته است.
به گفته این شهروند شیرازی یکی از آشنایان آنها به همراه خانواده در ایام نوروز امسال از یکی از شهرهای شمالی کشور برای تعطیلات عازم شیراز شده و عمه زهرا خانم در این شهر میزبان آنها بوده و درحالی که یکی از این افراد ناقل ویروس کرونا بوده اما از این موضوع اطلاعی نداشته و به همین دلیل تاکنون باعث ابتلای حدود 50 نفر از آشنایان و اقوام این خانواده به کرونا شده است.
به گفته این فرد ابتدا عمه او و بعد فرزندان این خانواده به ویروس کرونا مبتلا شده اند در حالی که هیچکدام از این افراد هنوز از بیماری خود مطلع نبودند به دید و بازدیدهای نوروزی رفتند و کرونا را یکی پس از دیگری به آشنایان خود عیدی داده‌اند.
زهرا خانم نیز در یکی از همین دید و بازدیدها و زمانی که میزبان پسرعمه خود و خانواده او بوده‌ به ویروس کرونا مبتلا شده است.
در این خانواده ابتدا پاسخ تست کرونا پسرعمه زهرا خانم که شوهر خواهر او نیز است مثبت اعلام و در بیمارستان بستری شد و در ادامه بسیاری از آشنایان آنها از جمله مادر،پدر و خواهر زهرا خانم نیز متوجه شدند که به کرونا مبتلا هستند.
حاصل زندگی مشترک زهرا خانم و همسرش دو دختر 9 و 13 ساله است که بعد از این موضوع همگی تست کرونا دادند اما جواب همگی منفی اعلام شد اما پس از 3 روز زهرا خانم به دلیل تنگی نفس به بیمارستان مراجعه کرد و به دلیل سی تی اسکنی که از قفسه سینه و ریه‌های او گرفته شده بود پزشک از وجود مشکلات ریه‌ای مطلع شد و تشخیص کرونا داد.
از پنجم فروردین 99 رفته رفته علایم سرماخوردگی در بدن این شهروند شیرازی ظاهر شد و با رفتن نزد پزشک و مصرف داروهای تجویزی سرماخوردگی بهتر شد اما همان زمان حس بویایی و چشایی خود را از دست داد و از نیمه فروردین علایم تنگی نفس در بدن این شخص بروز یافت.
همزمان با مرخص شدن تعدادی از اعضای این خانواده از جمله مادر و پدر زهرا خانم،او 18 فروردین 99 در بیمارستان علی اصغر شیراز بستری و اینبار تست کرونا او نیز مثبت اعلام شد و به مدت شش روز تا بیست و سوم همین ماه مراحل درمان خود را در این بیمارستان طی کرد.
او بعد از ترخیص از بیمارستان با گرفتن مشاوره درمانی به مدت 7 روز بطور کامل خود را در یکی از اتاق های منزل قرنطینه کرد و بعد از این مدت نیز با رعایت تمام نکات بهداشتی از جمله زدن ماسک ،ضدعفونی سطوح و حفظ فاصله یک و نیم متری از سایر اعضای خانواده به کارهای خود در منزل رسیدگی کرد.

پیام فارس

فرد مبتلا شده به کرونا: شرمنده پرستاران بیمارستان علی اصغر هستم
او که دوره درمان کرونا را پشت سر گذاشته از خدمات دهی و رسیدگی پرستاران، پزشکان و کادر درمانی بیمارستان علی اصغر کاملا رضایت دارد و می‌گوید: در دوران بستری وقتی به شرایط و لباس‌های مخصوص بر تن کرده کادر درمانی این بیمارستان نگاه می‌کردم واقعا شرمنده می شدم که چرا رعایت نکات بهداشتی را نکردم تا اینگونه این افراد 6 روز درگیر روند درمان من باشند،رسیدگی کادر درمانی و خصوصا پرستاران این بیمارستان به بیماران کرونایی بسیار عالی بود و این قشر با مهربانی و دلسوزی مثال زدنی به وضعیت بیماران رسیدگی می کردند.
شرمندگی بیش از کرونا اذیتم کرد
تحمل شرمندگی در مقابل مهربانی پرستاران بیمارستان علی اصغر شیراز برای این زن سخت تر از تحمل بیماری کرونا بوده و تاکید کرد که مردم و شهروندان باید بخاطر زحمت و سختی که اکنون بر دوش پرستاران و کادر درمانی افتاده نسبت به رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری از ابتلا به کرونا بیشتر توجه کنند.
او بر اینکه در این شرایط اگر کادر درمانی و پرستاران و پزشکان به کرونا مبتلا شوند دیگر کسی نخواهد بود که بتواند از مردم و شهروندانی که به این بیماری مبتلا می شوند مراقبت و روند درمان آنها را پیگیری کند نیز تاکید کرد.
زهرا خانم حدود 300 هزار تومان هزینه بستری خود را در بیمارستان پرداخت کرده و می گوید که جدای از هزینه و گرفتاری‌های ناشی از ابتلا به بیماری کرونا،مردم باید در این شرایط هوای همدیگر را داشته باشند.
این شهروند شیرازی به روزهای سختی بیماری کرونای خود اشاره و اظهار کرد که تنها علایم او تنگی نفس شدید بوده و هیچ علایم دیگری از جمله تب و سرفه نداشته و فقط نمی توانسته درست نفس بکشد.
میهمانی‌های کرونایی،تعطیل
وی در پاسخ به این سوال که آیا در این شرایط همه‌گیری بیماری کرونا دیگر در میهمانی خانوادگی شرکت می‌کند و یا میزبان اقوام و خویشاوندان خواهد بود؟ گفت: هرگز دیگر این روش را در شرایط شیوع کرونا تکرار نخواهم کرد.
زهرا خانم بیان کرد که آمدن یک میهمان از استانهای دیگر به خانه یکی از آشنایان در شیراز،تاکنون باعث ابتلای حدود 50 نفر از خانواده، اقوام و خویشاوندان این خانم به کرونا شده که یکی از این مبتلایان نیز فوت کرده است.
او گفت:یکی از کسانی که می شناخته ،زمانی که در بیمارستان علی اصغر شیراز متوجه شد به این ویروس مبتلا است زیربار بستری شدن نرفت و از بیمارستان فرار کرد که مشخص نیست این فرد تاکنون چند نفر را به بیماری مبتلا کرده است؟
باورهای غلط درمانی
زهرا خانم یکی دیگر از نیازهای امروز جامعه را آموزش دادن فرهنگ بهداشتی مورد نیاز برای مواجهه با بیماری کرونا و پیشگیری از این ویروس می داند و می گوید که بسیاری از افراد جامعه به دلیل باوری غلط،تصور می کنند که اگر بیمار شوند و به بیمارستان مراجعه کنند، وسیله آزمایشگاهی می شوند و به همین دلیل در زمان بیماری به پزشک و مراکز درمانی نمی‌روند.
دلتان به حال کادر درمانی بسوزد
این بانوی شیرازی معتقد است که شرایط کنونی تنها با درایت و تلاش کادر درمانی مدیریت می‌شود و مردم نیز باید بخاطر این قشر هم که شده رعایت نکات بهداشتی را در این شرایط جدی بگیرند.
او گفت: کادر درمانی،پرستاران و پزشکان از بطن جامعه و همانند مردم هستند و در این شرایط باید به هموطنان و همنوعان خود کمک کنند که از این شرایط بیرون برویم و کرونا را شکست دهیم.
بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا ظهر یکشنبه (هفتم اردیبهشت‌99) تعداد 90 هزار و 481 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و شمار جانباختگان کرونا در کشور به پنج هزار و 710 نفر رسید.
در استان فارس، علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی‌ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، خفر، فراشبند، خرامه ، لامرد، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده، اوز، خنج، مرودشت، سپیدان، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، بیضا ، کوهچنار و سرچهان بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده‌اند.
بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و سه بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی 9 مرکز در شیراز و 36 مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت 200 تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
گزارش از محمدامین افشارپور
برچسب‌ها
ویروس کرونا شیراز فارس بهداشت و سلامت
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/126457/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اوقات شرعی فردا بیست و نهم فروردین در شیراز

حمله ایران به اسرائیل تاریخ ساز شد و باعث فخر و مباهات ما ایرانیان است

تخریب بقیع؛ اهانت به آیات الهی

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

واگذاری پرسپولیس به 4 بانک، استقلال به یک هلدینگ

فارس به استقبال یادروز سعدی می‌رود

تولد نوزاد افغانستانی در آمبولانس تخت جمشید

اشتغال جوانان نی ریزی با توسعه فضا‌های گلخانه‌ای

اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

مراتع استان تهران نقش مهمی در تولید علوفه و رونق دامپروری دارد

بارش 46 میلیمتری باران در لارستان

آتش سوزی سوله 2 هزار متری در شیراز مهار شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

عمارت کلاه فرنگی آباده در چند قدمی بازگشایی

برنامه‌های هفته بزرگداشت سعدی در شیراز اعلام شد

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 28 فروردین

اهتمام و همگرایی برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار شیراز

تغییر چهره این بازیگر معروف کره‌ای در 52 سالگی/ عکس

ظرفیت شهرستان دشتی در حوزه‌های مختلف معرفی شود

مهار آتش سوزی انبار کالا در شیراز

دستگاه‌های امدادی لامرد برای مقابله با سیلاب در آماده‌باش هستند

آزادی 140 زندانی محکوم مالی در فارس

بارش باران بهاری جان تازه‌ای به رودخانه خشک لار داد

اهتمام و همگرایی برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار شیراز/ اعتبار و تکلیف هر دستگاه در سند محرومیت‌زدایی مشخص باشد

فارس به استقبال یادروز سعدی شیرین‌سخن می‌رود

هشدار کارشناسان نظامی چین به خطرات افزایش تنش‌ها در خاورمیانه

حریق در انبار کالا و کپسول گاز - شیراز

تصادف و آتش‌سوزی خودرو با 4 فوتی و 2 مجروح در جهرم

انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات

تصویب لایحه تخفیف عوارض 32 درصدی شهرداری به شهروندان شیرازی

رونمایی از اوّلین مُهر رئیس اتاق تجارت کرمان

برنامه پاسداشت سعدی با محوریت انتقال نگاه این شاعر پارسی گوی به دیگر کشورها اجرا خواهد شد

جزئیات فروش ون اینرودز توسط بهمن موتور

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

خسارت باران به مزارع کشاورزی لامرد

آغاز ساخت دبستان خیرساز در شهرستان مهر

برگزاری اولین همایش کشوری نشان ارادت به اهل بیت (ع) در کاشان

آبگرفتگی تاکنون در فارس گزارش نشده است

اعتبار و تکلیف هر دستگاه در سند محرومیت‌زدایی مشخص باشد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

افزایش تعداد مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون و 50 هزار مشترک

فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی

تصادف و آتش سوزی خودرو با 4 فوتی و 2 مجروح در جهرم

واژگونی خودرو ایسوزو یک مصدوم بر جای گذاشت

دسترسی به بافت تاریخی شیراز تسهیل می‌شود

بارش شدید باران، سد ده‌شیخ لامرد را پر آب کرد

افزایش مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون نفر

تعمیر دو عدد شیر پروانه‌ای ٩٠٠ م. م توسط اکیپ‌های شبکه توزیع آبفا اهواز

برگزاری اجلاسیه 250 شهید شمال غرب شیراز

فیلم| آتش سوزی یک انبار در میدان مهارت شیراز