پیام فارس

آخرين مطالب

زمزمه تعطیلی دوباره صنوف شیراز مقالات

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- شیوع کرونا ویروس معادلات چرخه اقتصاد را بهم ریخته و حتی پس از بازگشایی مجدد صنوف نیز هنوز سایه تعطیلی بر سر صنوف کلان شهر شیراز وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر ، حدود یک هفته از بازگشایی مجدد صنوف مختلف در سطح کشور و استان فارس گذشته و به محض آغاز کار دوباره صنوف شاهد تکرار ازدحام و شلوغی در سطح کلان شهرها به خصوص کلان شهر شیراز بودیم که تصویری مشترک میان دوران قبل و بعد از کرونا را به نمایش گذاشته است.
در این میان عدم رعایت مسائل بهداشتی توسط برخی از واحدهای صنفی این تهدید را در جامعه واحدهای صنفی ایجاد کرده است که شاید در آینده‌ای نزدیک دوباره واحدهای صنفی مجبور به اجرای برخی از محدودیت‌ها شوند این در حالی است که آمارهای ابتلای افراد به بیماری کرونا در سطح استان فارس همچنان شیب صعودی دارد و مسئولین دانشگاه علوم پزشکی نیز بر صعودی بودن این آمارهای صحه گذاشته اند .
پیش‌تر در خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان واکاوی بازار در ماه رمضان به بررسی علت حضور مردم در سطح جامعه پیش از آغاز ماه رمضان پرداخته ایم که یکی از اصلی‌ترین دلایل تأمین مایحتاج برای ماه رمضان عنوان شده بود اما پس از آغاز این ماه نیز نه تنها مراجعات مردمی به واحدهای عرضه کننده کاهش نداشت بلکه شیب صعودی نیز پیدا کرده بود.
در نگاهی دیگر با باز شدن مراکزی که مورد مراجعه مردمی است نظیر مراکز شماره گذاری خودرو با شلوغی بسیار زیاد این مراکز مواجه می‌شویم که این گونه تجمعات نیز می‌تواند عاملی برای افزایش شمار مبتلایان به بیماری کرونا در سطح کلان شهر شیراز باشد.
جامعه شناس: حضور مردم در بازار جنبه روانی دارد
محسن اسلامی فر جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار مهر و در پاسخ به این سوال که چرا تعطیلی بازار امکان پذیر نیست، گفت: در تحلیل رفتار مصرف کننده پس از بازگشایی صنوف به این نکته میریم که جنبه روانی بازگشایی واحدهای صنفی بر نیاز اقتصادی ارجحیت دارد.
اسلامی فر اضافه کرد: بازگشایی واحدهای صنفی به علت‌های مختلفی در دستور کار سیاست گذاران قرار گرفت و به منزله پایان یافتن کرونا نیست اما بخش بسیار زیادی از افراد جامعه با القا این مفاهیم در باور خود روند زندگی خود را به صورت عادی برگرداننده اند و این موضوع نقطه عطفی برای افزایش آمارهای مبتلایان به کرونا ویروس است.
وی در خصوص افزایش بیماران متذکر شد: این باور که کرونا به پایان رسیده و صنوف بازگشایی شده اند منجر به این خواهد شد که به زودی آمارهای استان فارس در ابتلای افراد به کووید 19 افزایش جهشی و تصاعدی خواهد داشت لذا یکی از محتمل‌ترین پیشنهادها در راستای کاهش آمار مبتلایان به بیماری کرونا در سطح کلان شهر شیراز تعطیلی دوباره صنوف غیر ضروری است.
او ادامه داد: ادارات دولتی نیز یکی دیگر از محل‌هایی است که مراجعات مردمی به آنها زیاد است و تمهیدات مختلفی در راستای مقابله با کرونا را باید در دستور کار ادارات دولتی قرار داده شود و تنها نمی‌توان به استفاده از ماسک و دستکش یا ضد عفونی کردن روزانه اکتفا کرد.
شدت یافتن کرونا در نیمه دوم اردیبهشت
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: اگر رعایت مسائل بهداشتی در سطح جامعه به گونه‌ای نباشد که عاملی برای از بین بردن زنجیره شیوع ویروس نباشد نیمه دوم اردیبهشت شاهد پیک شیوع این بیماری خواهیم بود.
عبدالرسول همتی اضافه کرد: استان فارس بیش از 32 هزار نمونه‌گیری از افراد مشکوک به ابتلاء به بیماری کرونا را داشته است که این میزان نمونه‌گیری در کشور بی سابقه شاخص است اما حضور مردم در سطح جامعه نیز بر افزایش نظارت بر مراکز و واحدهای صنفی که مورد مراجعه مردمی است صحه گذاشته است.
وی به مردم توصیه کرد: تا زمانی که ویروس در سطح جامعه وجود داشته باشد خطر ابتلاء افراد به بیماری کووید 19 وجود دارد و با وجود این ویروس نیز آمار افراد مبتلا به بیماری افزایش خواهد یافت.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص واحدهای صنفی نیز تاکید کرد: با توجه به افزایش مراجعات مردمی به واحدهای صنفی در سطح جامعه لذا شاهد افزایش گشت‌های نظارتی دانشگاه علوم پزشکی در سطح بازار هستیم و اگر مشاهده شود که واحدهای صنفی مسائل بهداشتی که وزارت بهداشت بر آن تاکید داشته و مالکان واحدهای صنفی مکلف به اجرای آن هستند را رعایت نکنند مجبور به تعطیلی آن واحد صنفی خواهیم شد.
او ادامه داد: مالکان واحدهای صنفی نسبت به مراجعه کنندگان و کرکنان خود مسئولیت دارند لذا تاکیداتی که وزارت بهداشت در قالب کد سلامت به واحدهای صنفی اعطا کرده است لازم‌الاجرا است و باید افراد تکالیف قانونی خود را اجرایی کنند.
افزایش عبور و مرور در سطح جامعه
افزایش حضور مردم بعد از بازگشایی صنوف کاملاً واضح بوده و نمی‌توان این افزایش حضور در جامعه را نادیده گرفت با این حال مسئولین پلیس راهور میگویند پس از بازگشایی صنوف نسبت به مدت زمانی که طرح فاصله گذاری اجرایی شده بود بیش از 40 درصد افزایش داشته است.
رئیس پلیس راه شمال استان به خبرنگار مهر گفت: پس از پایان محدودیت‌ها در سطح کلان شهر شیراز شاهد افزایش تردد در محورهای مواصلاتی این کلان شهر بوده و این افزایش تردد با میزان تردد در فروردین ماه امسال قابل مقایسه نیست.
سرهنگ عبدالهاشم دهقانی اضافه کرد: در حوزه ترددها با توجه به بازگشایی صنوف ترددها عادی شده است و این در حالی است که این نوع رفتار انسانی با طرح فاصله گذاری اجتماعی که هدف آن از بین بردن زنجیره شیوع بیماری است مغایرت دارد.
وی به رانندگان توصیه کدر: دو موضوع در استان از اهمیت قابل توجه‌ای برخوردار است اولین نکته کاهش ترددها در راستای کنترل بیماری کرونا است موضوع دوم نیز کاهش صوانح و حوادث ترافیکی است که رانندگان باید با اجرای قوانین سعی در کاهش تصادفات در استان و کلان شهر شیراز داشته باشند.
امکان بازگشت محدودیت‌ها با روند افزایشی ابتلاء به کووید 19 در فارس
جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا گفت: اگرچه بازگشایی مراکز و اصناف پس از دو ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شد، اما اگر به جمع بندی برسیم که این رویه موجب شیوع بیماری می‌شود، تصمیمات جدیدی اتخاذ خواهد شد.
عبدالرضا قاسمپور افزود: تعداد مبتلایان کرونایی در استان با شیب ملایم‌تر از متوسط کشور در حال افزایش است و تقریباً 50 درصد متوسط کشوری را داریم و روند کلی بروز موارد مرگ در فارس نیز با شیب ملایم‌تر از متوسط کشوری و به میزان 20 درصد در حال افزایش است.
وی گفت: ازدحام و شلوغی برخی خیابان‌های کلانشهر شیراز در روزهای اخیر بسیار خطرناک است.
جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا افزود: مردم تصور می‌کنند که شرایط عادی و خطر کرونا کمتر شده، در حالی که خطر کرونا بیش از قبل است و مردم باید بیشتر از روزهای گذشته از سلامت همشهریان خود مراقبت کنند.
قاسمپور افزود: اگر مردم بهداشت فردی و عمومی را رعایت نکنند و شلوغی‌ها کمتر نشود، شاهد افزایش تعداد مبتلایان در استان خواهیم بود.
با توجه به اینکه در استان فارس همچنان شیب صعودی افراد مبتلا به ویروس کرونا وجود دارد لذا تمهیدات بهداشتی در سطح جامعه بایستی بیشتر از قبل لحاظ گردد با توجه به اینکه استان فارس به لحاظ جغرافیایی محل اتصال شمال کشور به جنوب کشور است لذا اگر استان فارس دارای وضعیت مطلوبی نسبت به ابتلای افراد به ویروس کرونا باشد شاهد خواهیم بود که آمار کرونا در سطح کشور نیز کنترل قابل محل موسی خواهد داشت
البته در این میان نقش واحدهایی که مراجعات مردمی به آنها زیاد است بیشتر از سایر بخش‌ها است و بایستی تمهیدات لازم برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی در این واحدها بیش از گذشته در نظر گرفته شود و اگر این شرایط وجود نداشته باشد شاهد خواهیم بود که محدودیت‌های جدیدی به زودی در شیراز و استان فارس اجرایی می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/126479/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید