پیام فارس

آخرين مطالب

در کار گلاب و گل، حکم کرونا این شد مقالات

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- اردیبهشت شیراز و فارس را نمی‌توان گسسته از گل و گلاب در نظر آورد؛ شمیم روح‌انگیز و شامه‌نواز این دو چنان بوده که حافظ، گلاب را «شاهد بازاری» و گل را «پرده‌نشین» نامیده اما کرونا این حکم ازلی را هرچند موقت برهم زده است.

حافظ سروده است: در کار گلاب و گل، حکم ازلی این بود / کاین شاهد بازاری و آن پرده نشین باشد
گلاب در اردیبهشت امسال (1399) برای شاهد بازاری شدن راه خود را در کوچه پس کوچه‌ها و هوای فارس گشوده اما برخلاف سال های گذشته چشم گردشگران به دلیل هراس از کرونا به این شاهد بسته شده و همچون گل، پرده نشین شده است.
زیبایی گل و بوی خوش گلاب، جذابیت های طبیعی برای کشاندن گردشگر به مناطق مختلف فارس محسوب می‌شوند اما در شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا،فارس را از این توان طبیعی که دارنده تولیدات عمده گل محمدی کشور در فصل گل و گلاب است محروم کرد و پذیرش گردشگران میسر نشد. 
حریرهای صورتی و سبز رنگ هم اکنون در فصل بهار گرداگرد شهرهای دارای گلستان فارس را احاطه کرده و بوی گلاب در جای جای این شهرها به مشام می رسد؛در حالی که این مناطق هرساله در این فصل میزبان خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی بودند امسال خبری از این شور و حال نیست.
گل،گلاب و گلابگیری هرساله در اردیبهشت قریب به یک میلیون نفر گردشگر را روانه باغستان‌های گل و مراکز گلابگیری‌ فارس می‌کرد و رونقی به اقتصاد این مناطق می‌بخشید که امسال هراس از کرونا این ظرفیت را سلب کرده است.
عرقیات گیاهی فارس یکی از سوغات‌های اصلی این استان پهناور است.
اردیبهشت هرسال گردشگران بسیاری روانه شهرهای دارای باغ‎‌های گل و کارگاه‌های عرقیات‌گیری فارس از جمله در شهر میمند شهرستان فیروزآباد و لایزنگان شهرستان داراب می‌شدند.
صنعت این مناطق با گل و گلاب گره خورده و اقتصاد این شهرها در گرو فعالیت این صنعت است.

پیام فارس

برداشت گل و گلابگیری بدون حضور گردشگران
جشنواره گلابگیری و راه میمند بسته شد
شیراز را که به سمت جنوب در جاده فیروزآباد ترک کنیم، پس از حدود 95 کیلومتر به شهر میمند می رسیم. شهری که نامش با اردیبهشت و گل و گلاب پیوند خورده است.
شهری که اینک راه های آن به دلیل گسترش بیماری کرونا بر روی گردشگران داخلی و خارجی بسته و جشنواره گلابگیری آن تعطیل شده است.
بخشدار میمند از توابع شهرستان فیروزآباد استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد:به دلیل شیوع بیماری کرونا از پذیرش گردشگران در این شهر معذوریم.
غلامعلی ظهرابی افزود: تمام ورودی‌های شهر میمند با استقرار تیم های گشتی و ایست بازرسی کنترل و از ورود گردشگران و مسافران به این شهر جلوگیری می شود.
وی ادامه داد: همه مراکز و مجموعه های گردشگری،بوم گردی و باغ های گل محمدی و مکان هایی که هر ساله در اردیبهشت محل اسکان مسافران بود، تعطیل شده است.
جشنواره گل و گلابگیری میمند که هر ساله در اردیبهشت در این شهر برگزار می شد، لغو شده و با جلوگیری از ورود گردشگران و مسافران به این شهر، به گفته بخشدار میمند حتی در پارک و بوستان های این شهر نیز اجازه اسکان و برپایی چادر داده نمی شود.
تولید برقرار است اما اقتصاد اهالی ضعیف شد
بخشدار میمند با بیان اینکه فعالیت‌های گلابگیری در میمند برقرار است، افزود: مراکز تولید عرقیات در این شهر فعال است و کار تولید و فروش عرقیات با رعایت نکات بهداشتی و نظارت دستگاه های مربوط در حال انجام است.
ظهرابی اضافه کرد: دفاتر فروش کارگاه و مراکز تولیدی عرقیات این منطقه اغلب در شیراز و فیروزآباد قرار دارد که اکنون این دفاتر فعال هستند.

پیام فارس


ظهرابی با بیان اینکه طی 12 سال گذشته هرساله بطور مستمر جشنواره گل و گلاب در میمند برگزار می شد و صدها هزار گردشگر در زمان برگزاری وارد میمند می شدند، گفت: برگزار نشدن جشنواره گل و گلاب گیری در میمند که اقتصاد این منطقه با ورود گردشگران در اردیبهشت و فصل بهار به آن بستگی داشت، بر اقتصاد منطقه تاثیر خواهد گذاشت و مردم را دچار مشکل خواهد کرد.
ورود بیش از نیم میلیون گردشگر طی یک ماه به شهر گل و گلاب فارس
بخشدار میمند اظهار داشت: هر ساله همزمان با برگزاری دو روزه جشنواره گل و گلابگیری میمند بیش از صد هزار نفر و در اردیبهشت ماه نیز بیش از 500 هزار نفر گردشگر و مسافر وارد میمند می شدند که این ظرفیتی عظیم برای اقتصاد این شهر بشمار میرود که امسال از آن محروم شد.
ظهرابی گفت: تاکنون(سیزدهم اردیبهشت 99) هیچ مورد مثبتی مبنی بر ابتلا به ویروس کرونا در شهر میمند گزارش نشده،گفت: کارهای پیشگیرانه و جلوگیری از ورود مسافران به این شهر موجب شد بیماری کرونا در میمند مشاهده نشود.
بخشدار میمند افزود: با این حال مرکز بهداشت و درمان شهر میمند بطور کامل برای بستری بیماران احتمالی آماده شده است.
او جمعیت بخش میمند را حدود 30 هزار نفر عنوان کرد و گفت: در شهر میمند 80 کارخانه تولید عرقیات گیاهی وجود دارد که 7 واحد آن بصورت صنعتی و مابقی بصورت سنتی فعالیت دارند.
ظهرابی بیان کرد: در هزار و 500 هکتار از اراضی بخش میمند گل محمدی کشت شده است که البته بخش دیگری از زمین های کشاورزی این منطقه نیز تاکستان است.
صادارت 6 هزار تن گلاب میمند فارس
وی عنوان کرد: هر ساله بیش از 10 هزار تن گلاب در فصل بهار در میمند تولید می‌شود که 60 درصد آن صادر می شود و 40 درصد نیز به مصرف داخلی اختصاص دارد.

پیام فارس

میمند بعد از شکست کرونا میزبان گردشگران خواهد بود
بخشدار میمند گفت: امیدوارم در سال های آینده و بعد از شکست کرونا همچنان میزبان مردم و گردشگران باشیم.
ظرفیتی صنعتی که گرشگری را نیز رونق می‌دهد
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری وصنایع دستی فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: کشت گل و صنعت گلابگیری یکی از ظرفیت‌های گردشگری استان فارس است که به جز اشتغالزایی و افزایش سطح تولید و صادرات این استان می‌تواند هرساله جمعیت زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را روانه فارس کند.
موید محسن نژاد افزود: استان فارس به داشتن عرقیات مرغوب ،آبلیمو ،یا خوراک هایی مانند کلم پلو شیرازی و .... معروف است که این ظرفیت هایی است که می توان از آن برای رونق هرچه بیشتر گردشگری این استان بهره برد.
وی با بیان اینکه امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا این صنعت با معضلاتی مواجه شده،گفت: جشنواره گل محمدی هرساله در فصل بهار و اردیبهشت ماه در بخش میمند واقع در شهرستان فیروزآباد و منطقه لایزنگان شهرستان داراب برگزار می شد که متاسفانه امسال به دلیل شیوع کرونا لغو شدند.
جشنواره‌های خاص در مناطق مختلف
وی ادامه داد: برداشت گل از نرگس‌زارهای استان فارس در شهرستان کازرون، نیز یکی دیگر از این نوع ظرفیت‌های گردشگری استان بشمار می رود که در سال های اخیر به شهرستان‌های لامرد و خفر نیز راه یافته است.
وی امیدوار است که روزی اگر جشنواره ای به نام گل محمدی یا گل نرگس در استان فارس برگزار می شود تنها مختص یک منطقه خاص مانند میمند و کازرون نباشد و به نقاط مختلف این استان گسترش یابد.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: این ظرفیت در فارس وجود دارد که اگر جشنواره گل محمدی و گلابگیری ،گل نرگس و یا انجیر در این استان برگزار شود شهرستان های مختلفی در آن دخیل باشند و در فصول مختلف سال در مناطقی که نسبت به کشت و تولید این محصولات اقدام کرده‌اند جشنواره برگزار شود و گردشگران به سمت این مناطق هدایت شوند.
محسن‌نژاد توضیح داد: می توان جشنواره گل نرگس فارس را از ابتدای به دست آمدن این نوع گل در مناطق گرمسیری فارس مانند لامرد ،خفر و خاوران برگزار کرد و در فصل زمستان در شهرستان کازرون آن را ادامه داد و بدین شکل این نوع جشنواره ها را به نقاط مختلفی در سطح استان برد.
وی با بیان اینکه در کنار برگزاری این نوع رویدادها می توان دستاوردهای زیادی از جمله رونق اقتصاد و بازار صنایع دستی،سوغات ،محصولات باغی و تولیدی را موجب شد و همچنین میراث فرهنگی مناطق مختلف را به گردشگران معرفی کرد.
لزوم افزایش مدت زمان برگزاری رویدادهای گردشگری فارس
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری وصنایع دستی فارس همچنین بر لزوم افزایش مدت زمان برگزاری جشنواره های گردشگری این استان تاکید کرد و گفت: باید زمان برگزاری جشنواره هایی مانند گل محمدی و گل نرگس در فارس از یک الی دو روز و یک هفته به یک تا دو ماه افزایش یابد تا مردمی که از اقصا نقاط کشور قصد سفر کردن به این مناطق را دارند این امکان در مدت زمان بیشتری برای آنها فراهم باشد.
وی ادامه داد: لازم است که این جشنواره ها با تلاش متولیان امر و آژانس های مسافرتی در بسته سفر گردشگران قرار گیرد.
پیگیر برگزاری رویدادهای گردشگری فارس در خارج از فارس
محسن نژاد همچنین گفت: برنامه ریزی شده که بعد از کنترل و مهار بیماری کرونا جشنواره های گردشگری فارس در خارج از این استان و در سایر استان های کشور برگزار شود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری وصنایع دستی فارس ادامه داد: همزمان با رخ دادن یک رویداد مانند به ثمر نشستن گل محمدی و آغاز گلابگیری می توان جشنواره‌ای در آن منطقه برگزار کرد اما برای معرفی بهتر این ظرفیت گردشگری می توان جشنواره ای در نقاط مختلف کشور و خارج از فارس و بازارهای هدف نیز دایر کرد.
وی ادامه داد: بیشترین گردشگر داخلی وارد شده در طول سال به فارس از استان تهران است که می توان در طول سال یکسری جشنواره ها را برای معرفی بیشتر فارس در تهران برگزار کرد.
محسن نژاد اضافه کرد: بر این اساس برنامه ریزی شده که در سال 99 یکسری جشنواره ها در خارج از فارس و برای معرفی جاذبه های گردشگری این استان برگزار شود که شامل معرفی ظرفیت هایی از جمله گلابگیری و عرقیات گیری،سوغات فارس و ... است.
وی اظهار داشت: رونق گردشگری در استان فارس امری است که نیازمند همکاری همه دستگاه های اجرایی است و باید همه نهادها و سازمانها ،شهرداری و دهیاری ها پای کار بیاییند تا بتوان به واقع جهشی در حوزه گردشگری این استان را شاهد بود.

پیام فارس


کرونا بر تولید عرقیات در فارس اثر نگذاشت
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه کار برداشت گل محمدی از گلستان‌های استان آغاز شده است افزود: میزان تولید گلاب استان فارس 15 میلیون لیتر در سال است که در کنار آن 250 لیتر اسانس نیز تولید می شود که با توجه به بارندگی‌های خوب امسال احتمال افزایش آن نیز وجود دارد.
مجید پاکاری بیان کرد: میزان برداشت سالانه گل محمدی در استان فارس 13 هزار و 500 تن است که در 8 هزار و 500 هکتار از اراضی این استان کشت می شود.
وی ادامه داد: پنج هزار و 500 هکتار از اراضی زیر کشت گل محمدی در شهرستان داراب قرار دارد و بزرگترین گلستان دیم گل محمدی جهان نیز در منطقه لایزنگان این شهرستان واقع شده است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: شیوع بیماری کرونا تاثیری در برداشت گل محمدی و تولید گلاب این استان نداشته و به دلیل بارندگی های خوب امسال پیش بینی می شود که برداشت گل و تولید گلاب چند درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد.
وی گفت: در یکسال اخیر 200 هکتار به سطح زیر کشت گل محمدی در این استان افزوده شده اما محصول این کشت های تازه در سالهای آینده به بار خواهد نشست و اکنون در مرحله نونهالی قرار دارد و جز تولید امسال محسوب نمی شود.

پیام فارس

142 واحد سنتی و صنعتی تولید عرقیات در فارس
پاکاری بیان کرد: 120 واحد سنتی،کوچک و خانگی تولید عرقیات در فارس وجود دارد و به جز آن 24 واحد صنعتی تولید عرقیات نیز در سطح این استان فعال است.
او با بیان اینکه فارس رتبه نخست تولید گل محمدی در کشور را به خود اختصاص داده،گفت: گل محمدی در 23 شهرستان فارس کشت می‌شود و برداشت این محصول هرساله از اواخر فروردین ماه آغاز و تا پایان خرداد ادامه دارد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود: میمند، فیروزآباد،داراب، اقلید، نی‌ریز، بوانات، استهبان، شیراز و خرمبید شهرهایی است که بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی این استان در این مناطق کشت شده است.
وی ادامه داد: مجموع سطح زیر کشت گل محمدی در کشور بالغ بر 20 هزار هکتار است که هشت هزار و 500 هکتار آن در فارس قرار دارد و این استان 46 درصد سطح زیر کشت و تولید گل محمدی کشور را به خود اختصاص داده است.
پاکاری اظهار داشت: کشت گیاهان دارویی و خصوصا گل محمدی به دلیل نیاز به مصرف کم آب با توجه به اقلیم خشک جنوب ایران و صنعت گلابگیری یکی از صنایع تولیدی مهم کشور بشمار می رود و هرساله بخش قابل توجهی از تولیدات این استان از جمله گلاب و اسانس به کشورهای اروپایی،آسیای میانه و حاشیه حوزه خلیج فارس صادر می شود.
روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد:تا ظهر شنبه 13 اردیبهشت‌ 99 شمار مبتلایان به کرونا در کشور 96 هزار و 448 نفر بود و تعداد جان باختگان از این بیماری در ایران به 6 هزار و 156 نفر رسید.
در استان فارس، علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی‌ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، خفر، فراشبند، خرامه ، لامرد، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده، اوز، خنج، مرودشت، سپیدان، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، بیضا ، کوهچنار و سرچهان بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده‌اند.
بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و سه بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی 9 مرکز در شیراز و 36 مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت 200 تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
گزارش از محمدامین افشارپور
برچسب‌ها
ویروس کرونا گلستان جهانگردی باغستان میمند فارس
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/126821/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

برادر کشی با شلیک گلوله

جزئیات دقیق ثبت‌نام و پرداخت وام بانوان بانک مهر ایران | وام 100 میلیون تومانی «اندوخته بانوان» را چگونه بگیریم؟ + جدول

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

کوچ بهاره عشایر فارس از قشلاق به ییلاق + فیلم

دانشجویان رسالت بزرگی در احیای حرکت‌های فرهنگی و هنری دانشگاه‌ها دارند

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

108 نفر جذب تامین اجتماعی می‌شوند

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشور‌ها در غرب آسیا شد

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

کوچ بهاره عشایر از قشلاق به ییلاق + فیلم

پیش بینی هواشناسی کشور 31 فروردین 1403 / خیزش گرد و خاک در این استان ها

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شهید دستغیب شیراز

غرق شدن یک کودک بر اثر آبگرفتگی

برگزاری دومین دوره رقابت‌های طناب‌زنی نابینایان به مناسبت روز شیراز

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده/ بارش باران در این استان‌ها

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشورها در غرب آسیا شد

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شیراز

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران؛ با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

خبرگزاری مهر در پویش رسانه‌ای ققنوس قلم برگزیده بیشترین مشارکت شد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش‌بینی رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید در مناطق مستعد

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران /با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم /در بالاترین حد یک حادثه امنیتی بود نه حمله

تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

نمایش 4 اثر در ششمین پاتوق فیلم کوتاه

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

پایان یکه تازی اردوغان؟

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟