پیام فارس

آخرين مطالب

چالش‌های آموزش مجازی در فارس علمي

چالش‌های آموزش مجازی در فارس
  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس شیوع کروناویروس، در اولین گام مدارس و دیگر مراکز آموزشی را تعطیل و زمینه‌ای برای کسب تجربه‌ای جدید در زمینه آموزش در سطوح مختلف را برای دستگاه‌های مسئول، آموزش دهندگان و آموزش گیرندگان فراهم کرد.

کروناویروس به عنوان یک عامل بیماری‌زای بد یمن شناخته می‌شود، ویروسی که با تعطیلی سراسر جهان، اقتصاد، فرهنگ، آموزش، ورزش و ... را با چالشی جدی مواجهه کرد و سبک زندگی جدیدی را پیش روی شهروندان نقاط مختلف جهان، قرار داد؛ شیوه‌ای که در آن فضای مجازی و استفاده از زیرساخت‌های اینترنتی و ابزارهای مناسب برای برخورداری از این ظرفیت، حرف اول را در آن می‌زنند.
در این بین، آموزش و پرورش با توجه به گستره‌ی فعالیت، شمار آموزش گیران و دربرگیری سطوح مختلف تحصیلی، بیشترین چالش‌ها را داشت؛ اگرچه تجربه آموزش مجازی با تمام فراز و فرودها در مقاطع تحصیلی مختلف از ابتدایی تا متوسطه اول و دوم، منجر به شناخت مسیری جدید شد و با وجود تمام مشکلات، موفقیت‌های خوبی را هم در پی داشت.
اکنون و در حالیکه تعطیلی مدارس وارد سومین ماه شده است، همچنان بیشترین بار آموزش مجازی، بر دوش معلمان قرار دارد که بدون داشتن محتوای مناسب، امکانات متناسب، تجهیزات کافی و نبود اشراف کافی بر شیوه آموزش مجازی، توانسته‌اند از تعطیلی مطلق آموزش، ممانعت کنند.
نبود امکانات کامپیوتری و تجهیزات مناسب آموزشی برای استفاده معلمان از یکسو و دسترسی نداشتن به سیستم‌های الکترونیکی مناسب نظیر تلفن همراه یا تبلت، ضعف در سرعت و فراگیری اینترنت و هزینه‌های سنگین آن برای دانش آموزان از سوی دیگر، دست‌اندازهای بزرگی را در مسیر اجرای آموزش مجازی تاثیرگذار ایجاد کرده است؛ چاله‌هایی که همچنان وجود دارد و منجر به محروم شدن برخی دانش آموزان از آموزش شده است.
به گزارش ایسنا، در استان فارس که بیشترین تعداد شهرستان را در میان استان‌های کشور داشته و به لحاظ جمعیت و وسعت نیز در شمار سه استان بزرگ ایران قرار دارد، مشکلات بیشتر و گسترده‌تر است؛ مشکلاتی از نبود دسترسی دانش آموز به امکانات مناسب تا مهیا نبودن زیرساخت‌های اینترنتی و مشکلاتی که بر سر راه معلمان قرار دارد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: با توجه به شروع آموزش مجازی در آموزش و پرورش، جلسه شورای آموزش و پرورش استان فارس به ریاست استاندار پیش از اجرای آموزش‎ها برگزار شد.
کیوان نیازی با بیان اینکه برای اعمال تخفیف‌هایی ارتباطی و سرعت اینترنت به ویژه در شهرستان‌های فارس نامه‌ای برای وزیر ارتباطات ارسال شد، افزود: اگرچه ابتدا با مشکلاتی مواجه بود اما با مکاتبات انجام شده، وضعیت ارتباطی بهتری در استان ایجاد شد.
او در خصوص کاهش سرعت اینترنت نیز گفت: طبیعی است که وقتی در یک بازه زمانی تعداد کاربران استفاده از اینترنت زیاد شود، با کاهش سرعت مواجه شویم
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس همچنین با بیان اینکه برای برقراری ارتباط اینترنتی، بعضی از روستاهای استان که با کندی سرعت یا نبود زیر ساخت ارتباطی مواجه بودند نیز با وزیر متبوع نامه نگاری شد، عنوان کرد: اگرچه آموزش مجازی مدارس استان فارس با مشکلاتی مواجه است اما امید است در آینده‌ای نزدیک با فراهم شدن زیرساخت‌ها شاهد بهبود برقراری ارتباط اینترنتی به ویژه در روستاهای بالای 20 خانوار باشیم.
نیازی ادامه داد: در جلسه هیئت دولت مشخص خواهد شد که چه استان‌ها و شهرستان‌هایی در وضعیت سفید قرار دارند و امکان بازگشایی مدارس آنها وجود دارد.
او خاطرنشان کرد: در صورت اینکه تعدادی از شهرستان‌های استان فارس بنا به تشخیص دانشگاه علوم پزشکی شیراز در وضعیت سفید باشند، قطعا تمهیداتی برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مدارس در دستور کار قرار خواهد گرفت.
کمبود پهنای باند در فارس نداریم
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه دستگاه نظارتی موضوعات مربوط به ارتباط های اینترنتی نظیر سرعت و برقراری ارتباط و... را در چارچوب رسیدگی به شکایات مشخص کرده است، گفت: آموزش و پرورش در ابتدا بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌های ارتباطی اقدام به آموزش مجازی کرد.
مهرداد سهرابی ادامه داد: ارتباط در روستاها طبق برنامه ششم توسعه کشور پیش می‌رود، بنابراین قابل پیش‌بینی نبود که بیماری مانند کرونا فراگیر می‌شود و نیاز به برقراری آموزش‌های مجازی در همه نقاط کشور پیدا می‌کنیم.
او خاطرنشان کرد: مقرر شده بود که تا پایان برنامه ششم توسعه در 80 درصد روستاهای بالای 20 خانوار زیرساخت‌های ارتباطی فراهم شود اما تصور نمی‌کردیم که کرونا می‌آید و نیاز به برقراری ارتباط اینترنتی سرعت می‌گیرد، پس باید عادلانه نسبت به زیرساخت‌های ارتباطی قضاوت کرد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس با بیان اینکه در برخی روستاها و بخش‌ها مانند سیاخ دارنگون ارتباط به راحتی برقرار نمی‌شود و فراهم شدن زیرساخت‌ها خود به پروسه‎ای خاص و مشخص نیازمند است، گفـت: اگرچه وزارت آموزش و پرورش سیاست‌های خود را دارد اما پیش‌بینی می‌شد که در روستاها با محدودیت‌هایی مواجه شویم که آن را به فال نیک می‌گیریم.
سهرابی ادامه داد: شاید در سال گذشته و همین مدت مشابه کمتر کسی در بعضی از روستاها اعلام می‌کرد که نیاز به اینترنت دارد اما ما تمام تلاشمان را روی داشته‌هایمان کردیم تا بتوانیم حداقل ارتباط ها برقرار شود و البته زیرساخت‌ها را ارتقا دهیم.
او خاطرنشان کرد: به عنوان مثال؛ روستای دشتک زیرساخت داشت اما ضعیف بود و با درخواست مشترکان به سرعت تجهیزات لازم خریداری و نصب شد اما در جایی که دکل وجود نداشته باشد، فراهم کردن زیرساخت‎ها در یک پروسه کوتاه مدت برای برقراری ارتباط امکان پذیر نیست، چه برسد به اینکه پرسرعت هم باشد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس یادآور شد: در حال حاضر 2335 روستای بالای 20 خانوار در استان داریم که حدود 1600 روستای آن دارای ارتباط اینترنتی است.
سهرابی در خصوص سرعت اینترنت نیز گفت: پهنای باند یک ترافیک کلی دارد که ممکن است به پیک برسد.
او پهنای باند فارس را 950 گیگا بیت اعلام کرد که در پیک به 800 گیگابیت رسیده است و در این خصوص گفت: کمبود پهنای باند در استان نداریم.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس نیز در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: بلافاصله پس از شیوع ویروس کرونا، کمیته آموزش مجازی در آموزش و پرورش راهاندازی و برنامه ریزی لازم در این زمینه انجام شد.
محمد فیاضپور با اشاره به رصد و دریافت گزارش ادارات آموزش و پرورش از سراسر استان و اطمینان از انجام فعالیت‎های مورد نظر دراین زمینه، افزود: پس از ایجاد کانال‌های آموزشی، سرگروه‎های آموزشی تمام معلمان استان را در این کانال‎ها عضو کردند و آموزش‎های لازم به معلمان ارائه شد.
او همچنین معرفی سایت‌های آموزشی مجاز و گروه‌ها و کلاسهای آموزشی در فضای مجازی را از دیگر اقدامات حوزه کاری خود در این زمینه عنوان کرد و گفت: در فرایند آموزش مجازی، معلمان برای دانش آموزان ساعتی را به عنوان ساعت رفع اشکال در نظر گرفتند ، به گونه‌ای که بسیاری از معلمان به صورت شبانه نیز درگیر پاسخگویی به دانش آموزان و والدین آنان هستند.
ارسال جزوه‌های آموزشی در مناطق عشایری و روستایی/بارگذاری فایل تدریس معلمان
فیاض‌پور اجرای نظر سنجی مستمر از والدین در خصوص آموزش‌های مجازی، برگزاری آزمون‌های آنلاین از دانش آموزان و تغییر رویکرد تکالیف دانش آموزان به سمت تکالیف مهارتی را از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت برشمرد و افزود: همچنین در مناطق عشایری و روستایی نیز که امکان ارائه آموزش‌های مجازی فراهم نبود، جزوه‌های آموزشی را با رعایت مسائل بهداشتی از طریق راهبران آموزشی به دانش آموزان رساندیم.
او گفت: در حال حاضر تمام دانش آموزان استان به نوعی از آموزش بهره مند می‎شوند و هیچ کس از آموزش بی بهره نیست و راهکارهای نظارتی خود را برای این که همه دانش آموزان در این مدت آموزش‌های لازم را دریافت کنند افزایش داده‌ایم.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس عنوان کرد: با توجه به اینکه هزینه‌های اینترنت و تلفن همراه معلمان برای ارائه آموزش‌های مجازی افزایش یافته است، درخواست داریم در صورت امکان تخفیف‌های ویژه برای معلمان از سوی شرکتهای مخابراتی در نظر گرفته شود.
فیاض‌پور مجددا تاکید کرد: تلاش همکاران ما برای آموزش دانش آموزان در دوره ابتدایی در جاهایی که دانش آموزان به اینترنت دسترسی داشته‌اند بسیار خوب و قابل تحسین بود اما ما باید در شرایط کنونی نسبت به شناسایی و احصاء دانش آموزانی اقدام کنیم که دسترسی به اینترنت و فضای مجازی ندارند.
او با تاکید بر اینکه شناسایی و خدمت رسانی به این گونه از دانش آموزان باید در اولویت برنامه‌ها باشد، گفت: تهیه درسنامه یکی از مهم ترین منابع برای استفاده دانش آموزان است.
فیاض پور یادآور شد: بنا داریم فایل‌های تدریس معلمان را در سایت تکنولوژی آموزشی ادارات آموزش و پرورش بارگذاری کنیم تا در دسترس همگان باشد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/126825/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

کلاهبرداری یک بیلیون و 900 میلیارد ریالی با وعده خرید خودرو

کمک 44 میلیارد و 500 میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس