پیام فارس

آخرين مطالب

سازمان‌های مردم‌نهاد فارس، همدل علیه کرونا مقالات

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- سازمان‌های مردم نهاد فارس در هنگامه شیوع کرونا همچنین دیگر آزمون‌های دشوار طبیعت که طی ماه‌های اخیر رخ داد،حضوری متحدانه و پویا داشته و دارند و با تکیه بر نیروهای انسانی داوطلب نشان دادند ناامیدی و یاس حتی در روزهای دشوار را می‌توان از جان و تن مردم زدود.

در واپسین روزهای سالی که گذشت،‌ آن زمان که حادثه‌ها با هم رقابت داشتند تا حد تحمل روح و روان را بیازمایند، دل‌های روشن و تپنده‌ای بودند که توانستند در میان آن حجم از تاریکی وغم، نگاهشان را از زندگی دیگرانی که شرایطشان تحمل ناپذیر بود برندارند، در آن همه سیاهی برخاستند و شمعی برافروختند.
همزمان با ورود کرونا به استان فارس، بخش‌های مختلف جامعه وارد عرصه یاری‌رسانی شدند، از کمک به کادر درمان گرفته تا یاری‌رسانی به گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه که در معرض خطر بیشتری بودند.
سازمان های مردم نهاد، با عبارت سمن شناخته می شوند؛ مژگان جعفریان، فعال مدنی به نمایندگی از سمن‌ها و فعالان اجتماعی فارس در گفت‌ و گو با ایرنا به تشریح فعالیت این سازمان‌ها در دوران کرونا پرداخت.
وی عنوان کرد: کمی پس از شیوع کرونا و با مشاهده میزان آسیبی که این بیماری می‌توانست به اقشار تحت فشار جامعه وارد کند، در نخستین گام با هم‌اندیشی چندین سازمان مردم نهاد در شیراز و تهران و بررسی فعالیت‌هایشان، طرحی برای یاری خانواده‌های در معرض آسیب و به ویژه کودکان کار و خیابان آماده شد.
همبستگی سمن‌ها برای یاری‌رسانی به کودکان کار
جعفریان با بیان اینکه در این طرح تهیه و توزیع بسته‌های غذایی و بهداشتی، ارائه آموزش‌های مجازی و حضوری، تشخیص بیماری و ارجاع به مراکز درمانی در نظر گرفته شده بود، افزود: سمن‌های فعال حوزه کودکان و دستگاه ‌ای متولی آسیب‌دیدگان اجتماعی و سازمان بهداشت و درمان برای به انجام رساندن این طرح برگزیده شدند، در نهایت با تکمیل طرح و تلاش برای انجام فعالیت متمرکز گروهی تجربه خوبی از تعامل و همکاری تعارض‌ها شکل گرفت.
این فعال اجتماعی ابراز داشت: سمن روشنای طلوع مهر، فعالیت گسترده ای در حوزه تولید محتوای آموزشی برای خانواده‌ها در حوزه سلامتی جسم و روح و سرگرمی‌هایی برای در خانه ماندن در همه‌گیری کرونا، طراحی کرد و آن‌ها را از راه‌های مختلف به خانواده‌های در معرض آسیب رساند؛ پویشی با عنوان "عشق درمان است" نیز در فضای مجازی راه‌اندازی شد که هدف آن انتشار این آموزش‌ها و نیز آرامش‌بخشی به جامعه بود.
وی همچنین به فعالیت جمعیت امام علی (ع) شاخه شیراز اشاره کرد که با برنامه ‌ای آموزشی و توزیع دو دوره بسته‌های غذایی از سمن‌های فعال در روزهای سخت کرونایی بودند.
نماینده سمن‌های فعال فارس ادامه داد: سازمان مردم‌نهاد خانه دیدار دوست با تعاملی که با فعالان اجتماعی و دیگر سمن‌ها برقرار کرد، فهرستی متشکل از 350 خانوار از خانواده‌های در معرض آسیب، در مناطق بیشتری از محلات کم برخوردار شیراز تهیه کرد و با رعایت نکات بهداشتی آموزش‌های لازم را در قالب بروشور و نیز کمک‌هایی را به‌صورت بسته‌های غذایی و بهداشتی در اسفندماه به خانواده‌ها رساند.
او بیان کرد: البته این کمک‌ها به آغاز شیوع کرونا محدود نشد و در دوره دوم اهدای بسته‌های غذایی، بهداشتی و آموزشی کمک‌ها برای بیش از 800 خانوار تهیه شده که به تازگی به دست آن‌ها رسیده است.
به گفته جعفریان جمعیت فصل سرو، شکرانه، صبح آفرینش و سفیران افق سلامت نیز طی مدت همه‌گیری کرونا به هر نوع که می‌توانستند به خانواده‌های در معرض آسیب یاری رساندند که تلاش‌های سازمان‌یافته در عرصه‌های روحی، روانی، اقتصادی، اجتماعی و آموزشی را در برمی‌گیرد.
بی‌خانمان فراموش نمی‌شود
این فعال مدنی به دغدغه سمن‌ها برای اقشار فراموش‌شده و طردشدگان اجتماع نیز اشاره کرد و گفت: از ابتدای شیوع کرونا به دنبال راهی بودیم تا به این بخش از جامعه یاری رسانیم. با شرایطی که پیش آمده بود، بی‌خانمان بیش از همه در معرض آسیب بودند؛‌ از همین رو با جمع‌آوری تجربیات گروه‌های مختلف و بهره‌گیری از نظر افراد فعال در این حوزه، همه آنچه می شد بدون تجمع در محلی متمرکز به انجام رساند، مرور کردیم. هر مسیری که هزینه‌های بسیار داشت و اجرایش در این زمان کم و با محدودیت زیرساخت‌ها غیرممکن بود، حذف کردیم؛ در نهایت طرحی برای تهیه حمام‌های سیار با اهدای لباس و غذای گرم در روز را به مسئولان پیشنهاد دادیم، ولی نتیجه ای حاصل نشد و بر هر دری زدیم، هیچ‌یک باز نشد.
او افزود: با این حال،‌ تعدادی از فعالان مدنی آستین بالا زدند و تصمیم گرفتند با در نظر گرفتن همه قواعد بهداشتی، هر شب یک وعده غذای گرم به کارتن‌خواب‌ها و افراد بی‌سرپناه برسانند، بخشی که گویی به کل فراموش شده‌اند و قرار نیست در این شرایط کار خاصی برایشان انجام شود.
جعفریان مشارکت‌کنندگان در این طرح را خیریه مهرانه ساتیا، جمعیت سلامت روان و مجموعه پایان کارتن‌خوابی شیراز برشمرد و گفت: با تامین منابع مالی،‌ طبخ، بسته بندی و توزیع غذا در محل تجمع این افراد، به‌صورت مستمر و با رعایت اصول بهداشتی صورت گرفت و حدود 200 بی‌سرپناه در شیراز از آن بهره‌مند شدند.
این فعال مدنی عنوان کرد: از ابتدای شروع پویش "یک وعده غذای گرم برای افراد بی‌سرپناه"، در حدود 26روز معادل 2هزار و 719 دست غذا به ارزش 175میلیون و 160هزار ریال توزیع شده است و کمک‌ها همچنان برای تداوم این حرکت ادامه دارد و تا زمانی که منابع مادی تامین شود، متوقف نخواهد شد و در حال حاضر شنبه‌ها 300 غذا برای محل‌های تجمع و یکشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها روزی 40 تا 60 دست غذا در سطح شهر توزیع می‌شود.
به خاطر چند ماه اجاره بها
جعفریان در بخش دیگری از سخنان خود به کمک و یاری‌رسانی به زندانیان جرائم غیرعمد در فارس اشاره کرد و بیان داشت: بعد از اینکه در جلسه کمیسیون حمایت قضایی و مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی فارس اعلام شد حدود 112 زندانی جرائم غیرعمد در استان فارس بدهی بین یک تا بیست میلیون دارند، کمیته ویژه آزادسازی این زندانیان شکل گرفت.
وی افزود: با آنکه این طرح با همه‌گیری کرونا همزمان شد، بخشی از طرح‌های تدارک دیده شده در آینده اجرا خواهد شد؛ اما در شرایطی که با آن مواجه بودیم، کلیپی با صدای بازیگر پیشکسوت، زهرا سعیدی تهیه شد و در فضای مجازی انتشار یافت که به‌سرعت در شبکه‌های اجتماعی، دست به دست شد.
این فعال مدنی عنوان کرد: در شرایط کرونایی و وقت محدود، سخاوت مردم کم نبود و با کمک های واریزی سه نفر قطعی آزاد شدند و 14 نفر هم با ضمانت پرداخت بدهی از طرف کمیته ویژه به مرخصی، دو و سه ماهه رفتند که احتمالابا تامین منابع مالی دیگر به زندان بازنخواهند گشت. با تعطیلی سازمان زندان ها در مواجهه با کرونا، کمی در روند فعالیت های پویش وقفه ایجاد شد؛ اما منتظریم تا دوباره فعالیت ها را از سرگیریم.
او با بیان اینکه گاهی مبلغ بدهی‌ها آنقدر کم است که دیدن گرفتاری طولانی مدت انسان‌ها در این وضعیت بسیاردردناک است، گفت: بخش قابل توجهی از بدهی ها اجاره بهای چند ماه پرداخت نشده خانه است؛ از همین رو لازم است تا شهروندان با مشارکت در این پویش به‌ویژه در ماه مبارک رمضان همتی کنند و تعداد بیشتری را از زندان و گرفتاری نجات دهند.
سیل مهربانی از فارس تا سیستان
به گفته نماینده سمن‌ها و فعالان اجتماعی فارس افزون بر کرونا، هموطنان در استان سیستان و بلوچستان در فروردین‌ماه دچار آسیب سیل شدند. سیلی که تلخ و سهمگین بود و خانه‌های بسیاری را ویران کرد؛ جز این، امدادرسانی نیز با مشکلات زیادی مواجه بود و نبود زیرساخت‌ها و محرومیت‌های همیشگی منطقه، دردها و رنج ها را بیشتر می کرد.
جعفریان افزود: با آنکه فکرمان در میانه همه مصیبت‌ها بسته شده بود و توانی برایمان نمانده بود، نمی توانستیم تنها نظاره گر این همه درد و رنج باشیم و کاری نکنیم؛ درنهایت تصمیم گرفتیم در حد توان به آسیب دیدگان سیل یاری رسانیم.
وی ادامه داد: یکی از رابط‌های سمن‌ها در مهرستان سیستان و بلوچستان تحقیقی انجام داد و اعلام کرد تعدادی از خانه‌ها به کلی ویران نشده و می شود با مبالغی نه چندان زیاد، آن ها را بازسازی و سقف های ریخته را تعمیر کرد، این پیشنهاد با توجه به مبالغی که جمع آوری شده بود، بسیار خوبی به نظر می رسید؛ در این میان تعداد 9 خانه که اغلب متعلق به زنان سرپرست خانوار بود و برای تعمیر به حدود پنج‌ تا شش میلیون تومان بودجه نیاز داشت،‌ برای بازسازی انتخاب شدند، در حال حاضر کار تعمیر بیش از پنج خانه پایان یافته و بقیه هم در حال ساخت است.
این فعال مدنی با بیان اینکه هم‌اکنون خیراندیشان به فکر راه‌اندازی بخش دیالیز بیمارستان منطقه مهرستان هستند، گفت: این بیمارستان بخش دیالیز ندارد و چندین بیمار نیازمند دیالیز هم هستند که مصائب زیادی را برای رسیدن به شهرهای همجوار تحمل می‌کنند؛ در حال حاضر تجهیزات مورد نیاز بخش دیالیز تامین شده ولی بیمارستان ساختمانی برای اختصاص به این بخش ندارد که امیدواریم با یاری نیک‌اندیشان بتوانیم به زودی این مشکل را نیز حل کنیم.
این ها تنها بخشی از کمک ها و یاری رسانی سمن ها در روزهای کرونایی است، کرونا گردنه ای دشوار است که گذر از آن نیاز به تساهل و همدلی دارد و تاکنون سازمان های مردم نهاد و خیریه های بسیاری اقدامات کوچک و بزرگ بسیاری را برای یاری رسانی به همنوعان خود به انجام رسانده اند که تا به امروز نیز ادامه دارد. 
بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و چهار بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی ، نمازی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی 9 مرکز در شیراز و 36 مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت 200 تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
طی 24 ساعت گذشته براساس معیارهای قطعی تشخیصی یک هزار و 529 بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده اند. مجموع بیماران کرونا در کشور به 106 هزار و 220 نفر رسیده است. در طول 24 ساعت گذشته، 48 بیمار کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 6 هزار و 589 نفر رسید.
برچسب‌ها
ویروس کرونا سیستان و بلوچستان سازمان های مردم نهاد مشارکت های مردمی کودکان کار فارس
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/127271/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو

سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

واکنش صحرایی به گزارش مهر/ 10 امتیاز در رتبه بندی دانشجو معملمان

آبگرفتگی زیرگذر سرداران رفع و پاکسازی انجام شد

رهاورد 16 جشن گلریزان ستاد دیه استان فارس اعلام شد

امکان کاهش 20 درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی

تدابیر شهرداری شیراز در احداث بند‌های کنترل سیلاب مسیل سعدی/ اقدام به موقع گروه‌های جهادی

اهل‌شاخه: فرزندان خوزستان را مقابل سپاهان تنها نگذارید

تجلیل از خیران همراه کمیته امداد در فارس

ماموستا ملااحمد فخری؛ امام جمعه سابق جوانرود درگذشت

امسال 17 سالن سینما در شیراز بهره‌برداری می‌شود

ریزش سقف واحد مسکونی در آباده و حضور امدادگران

خطوط شبانه اتوبوس‌رانی شیراز همچنان برقرار است

زنده‌گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

بارندگی‌ها برای فارس خطر و خسارتی نداشت

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

فارس با ظرفیت‌های متعدد به اکسپو 2024 ایران می‌رود

پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

رقابت داوطلبان آزمون سراسری در سروستان

رهاورد 16 جشن گلریزان ستاد دیه استان فارس اعلام شد/کمک 44 میلیارد و 500 میلیون تومانی خیرین

حضور 16 هزار بوشهری در کنکور/ 63 درصد شرکت‌کنندگان خانم هستند

تخریب پروژه گازرسانی بر اثر بارش باران در روستای دوسیران + فیلم

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

حاجی آباد زیرکوه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی

ارائه خدمات رایگان به روستائیان به همت پزشکان

پیش بینی آلزایمر 12 سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

خوشحالی هشتیجانی‌ها از بارش باران بهاری + فیلم

رقابت بیش از 16 هزار داوطلب کنکور در استان بوشهر

باران سیل‌آسای زواره خشت‌های شهر را با خود برد

نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی‌بدیل است

ثبت بیشترین بارندگی در حاجی آباد زیرکوه با 62 میلی متر

دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)

سمینار «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» برگزار می شود

‌کمک 44 میلیارد تومانی خیران برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

معابر شیراز سر از آب بیرون آورد

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

اگر این علائم را در چشم دارید نگران باشید

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو : خجالت بکش