پیام فارس

آخرين مطالب

دردسرهای حاشیه‌نشینی در 40 روستای اطراف شیراز اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز - مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس با بیان اینکه 40 روستای اطراف شیراز مشکل حاشیه نشینی دارند گفت: عمده این روستاها از خدمات زیر بنایی محروم مانده‌اند، قانون در اغلب موارد اجازه ارائه خدمات به حاشیه روستاها را نمی‌دهد و در این شرایط، اغلب این روستاها انشعابات غیرمجاز دارند.

عطا الله زمانی روز سه شنبه در دیدار با ابراهیم عزیزی نماینده منتخب شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی افزود: در این زمینه نیاز است با همراهی و مساعدت نمایندگان مجلس مشکلات قانونی برای توسعه روستاها حل شود تا روستاییان میل به مهاجرت پیدا نکنند.
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس، توسعه روستایی را یک فرایند دانست که تعطیل بردار نیست و گفت: بنیاد مسکن به عنوان نهاد برخاسته از متن انقلاب همواره بر اجرایی شدن توسعه و محرومیت زدایی که از آرمان‌های نظام اسلامی است تاکید دارد.
زمانی افزود: مناطق حاشیه نشین در اطراف شیراز بیش از یک هزار و 400 هکتار وسعت دارند ، استفاده از انشعابات غیر مجاز آب و برق مناظر نا خوشایندی در این مناطق به وجود آورده است، اغلب مردم در این مناطق در تنگنای معیشتی قرار دارند.بنیاد مسکن برای تداوم توسعه در این مناطق تلاش مضاعف دارد اما همچنان حجم محرومیت در برخی مناطق بالا است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس با بیان اینکه طرح هادی به عنوان سند 10 ساله توسعه روستاها تدوین و اجرا شده است گفت: ساخت و ساز خارج از طرح هادی منجر به بروز حاشیه نشینی در 40 روستای اطراف شیراز شده است. ما بر رعایت قانون و حفظ حریم در این مناطق تاکید داریم.
زمانی یادآور شد: 18 هزار و 400 خانوار در حاشیه های اطراف شیراز ساکن هستند، برخی از این افراد در بدترین شرایط زندگی می کنند. مهاجرت و حاشیه نشینی بر موارد اقتصاد این مناطق هم تاثیر گذاشته است از این رو لازم است با برنامه ریزی منسجم برای حل مشکلات دراین مناطق اقدام کرد.
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس گفت: بیشتر مناطق حاشیه نشین شیراز در قسمت های جنوب و جنوب شرق و جنوب غرب این شهر ایجاد شده است ، این مناطق هیچ خدمات زیر بنایی ندارند، اراضی و اماکن مسکونی در مناطق حاشیه نشین شیراز به صورت غیرقانونی خرید و فروش می شوند.
پیشتازی فارس در شاخص‌های توسعه روستایی
زمانی همچنین با ارائه گزارشی از توسعه روستایی افزود: استان فارس در بیشتر شاخص های توسعه روستایی نسبت به متوسط کشوری پیشتاز است ، 100 درصد روستاهای بالای 20 خانوار در استان فارس دارای طرح هادی هستند ، با اجرای این طرح ها در سال گذشته در 410 روستای دیگر شاخص اجرای طرح را به 54 درصد رساند که فراتر از متوسط شاخص کشوری است. تا کنون این طرح ها در یک هزار و 264 روستای استان فارس اجرا شده است.
زمانی در ادامه گفت: اعتبارات مصوب برای اجرای این طرح ها 492 میلیارد ریال بوده که 367 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است .مشارکت و همراهی نمایندگان برای تامین منابع مالی بنیاد مسکن دراین زمینه بسیار راهگشا است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس ، صدور اسناد مالکیت شهری و روستایی در شهرهای زیر 25 هزار نفر و در همه روستاهای استان فارس را با مشارکت ثبت اسناد و املاک یکی دیگر از عملکردهای قابل توجه دانست و گفت: در سالی که گذشت 5 هزار 446 سند روستایی و 2 هزار 725 سند شهری در شهرهای زیر 25 هزار نفر در استان فارس صادر شده است، بخش قابل توجهی از این اسناد در روستاهای شهرستان شیراز صادر شده است ، شاخص صدور سند روستایی در استان فارس 67.7 درصد و این شاخص در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت 16.7 درصد است.
حاشیه ‌نشینی زیبنده شیراز نیست
نماینده منتخب شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار بر ضرورت ساماندهی روستاهای حاشیه کلان شهر شیراز به عنوان یک ضرورت تاکید کرد و بیان داشت: سزاوار نیست در حاشیه شیراز به علت افزایش پدیده مهاجرت شاهد تشکیل حاشیه نشینی و عواقب و اثرات نامطلوب آن باشیم.
ابراهیم عزیزی با تاکید بر اینکه استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای ساماندهی مهاجرت و کنترل پدیده حاشیه نشینی در اطراف شیراز ضرورت دارد افزود: در این زمینه همه دستگاه‌ها باید با احساس مسوولیت برای بهینه سازی زندگی در روستاهای حاشیه شیراز تلاش کنند و بنیاد مسکن نیز در این عرصه مسوولیت مضاعف دارد.
نماینده منتخب مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ایجاد فرایند اقتصاد مبتنی بر معیشت در روستاها را مورد تاکید قرار داد و گفت: بدون تردید اگر سازوکارهای تامین منابع مالی و تامین معیشت در روستاهای استان فارس ایجاد شده بود شاهد کاهش مهاجرت ها و کاهش حاشیه نشینی بودیم ، این موضوع بسیار الزامی است که روستاییان از سهم عادلانه در توسعه بهره مند باشند و در همان روستا منابع درآمدی و معشیتی برای آنان فراهم شود تا نیازی به مهاجرت نباشد.
عزیزی بر لزوم سروسامان دادن به روستاهای اطراف شیراز تاکید کرد و گفت: باید با فراگیر شن توسعه روستایی ، این روستاها از سهم برابر و عادلانه در توسعه برخوردار شوند ، کلان شهر شیراز از جمله مناطق کشور است که بیشترین موضوع حاشیه نشینی را دارد و ضروری است با استفاده از ظرفیت های قانونی در این عرصه به ساماندهی موضوع پرداخته شود.
مسعود صف شکن مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز نیز در این دیدار گزارشی از اجرای طرح های توسعه در روستاهای این شهرستان ارائه داد.
برچسب‌ها
مجلس شورای اسلامی ابراهیم عزیزی مجلس یازدهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شیراز

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/129097/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

واژگونی پژو در فارس 3 کشته در پی داشت

3 کشته در اثر واژگونی پژو در فارس

ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس

باران و سیل در شهر خور

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

رزمایش واکسیناسیون 250 هزار راس دام در استان فارس برگزار شد

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

آسمانی شدن مادر شهید عباسی در کازرون

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

رفع تصرف 70 هکتار از زمین‌های ملی در استهبان

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

مرحله‌ی پایانی تدوین یک لایحه‌ی ضد کارگری؛ حذف کارگران از میدان مناقشه!

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد