پیام فارس

آخرين مطالب

بازگشایی مترو و اتوبوس‌های شیراز و پرسش‌های پیش رو سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز - بر اساس اعلام مدیران خدمات شهری شیراز فعالیت مترو و اتوبوس‌های درون شهری این کلانشهر که به دلیل شیوع کرونا از اسفند 98 متوقف شده بود از شنبه 10 خرداد 99 از سرگرفته خواهد شد ، پرسش‌ها و دغدغه‌های پیش رو بر این محور شکل گرفته که آیا بسترهای لازم برای رعایت موازین بهداشتی در این بازگشایی ایجاد شده است؟

شیراز ، با مشارکت و همکاری مردم و اصناف و با درایت و همفکری مسوولان شهری و مدیران ارشد استان فارس در شرایط کرونا توانست با گام های نسبتا بلند و ارزنده از اوج همه گیری بیماری کرونا با کمترین خسارت و تلفات عبور کند ، اکنون وضعیت کلی ابتلا به این بیماری در شیراز و اغلب شهرهای استان فارس تثبیت شده و در مرحله مدیریت کامل و مهار کرونا قرار دارد اما بدیهی است که هیچ تضمینی برای شیوع و همه گیری دوباره و بازگشت به روزهای پر تلاطم کرونا وجود ندارد.
بازگشایی اصولی و برنامه ریزی شده مترو و اتوبوس‌های درون شهری شیراز و جدیت در اجرای موازین بهداشتی در این فرایند می تواند تا حدودی اطمینان از حفظ شرایط تثبیت شده شیراز در ابتلا به کرونا ایجاد کند اما در عین حال عدم رعایت همین موازین ، بودن و نبودن ملزومات ماسک و تب سنجی و زیر ساخت های اولیه بهداشتی موضوعی است که فرصت اشتباه به مسوولان و مدیران شهری نمی دهد ، یک بار مسامحه و اغماض دراین عرصه به منزله پنبه شدن همه رشته های ماه‌های گذشته در مهار کرونا است.
معمولا اغلب افرادی که برای سوار شدن به مترو به ایستگاههای قطار شهری در شیراز و شهرهای دیگر مراجعه می کنند و با عجله و بدو بدو پله های را یکی در میان طی می کنند تا به اولین قطار در ثانیه های پایانی برسند ، این تعجیل در سوار شدن به قطار نباید موجب گردد که تب شنجی افراد یا الزام به خرید و داشتن ماسک برای آنان به فراموشی سپرده شود .
حدود 5 سال از افتتاح خط اول مترو شیراز می گذرد و آمار جابجایی روزانه مسافر در مترو شیراز به حدود 100 هزار نفر در روز رسیده است ، آیا شرایط برای توزیع روزانه 100 هزار ماسک در مترو شیراز وجود دارد ؟ آیا امکانات برای تب سنجی این تعداد مسافر در روز دیده شده است ؟ آیا آموزهای لازم به شهروندان برای ایجاد فاصله اجتماعی در قطارها و فاصله بین صندلی ها داده شده است؟ آیا تضمینی برای رعایت فاصله اجتماعی بعد از ارائه آموزش‌ها وجود دارد؟
راهکار علمی و توصیه شده در مترو برای پیشگیری از بروز کرونا این است که توصیه‌های بهداشتی در هنگام استفاده از حمل و نقل عمومی رعایت شود و افراد دارای علامت کرونا از حمل و نقل عمومی استفاده نکنند اما آیا می‌توان استفاده از ماسک در مترو را اجباری کرد و تضمینی برای اجرای آن وجود دارد؟ آیا می‌توان مانع ورود افرادی که ماسک نمی‌زنند به مترو شد ؟
سیستم تهویه قطار مترو معمولا متمرکز است و هوای داخل واگن‌ها را گردش می‌دهد و اگر یک فرد بیمار یا ناقل در قطار باشد ویروس در همه جای قطار پخش می‌شود. آیا دراین زمینه تمهیداتی اتخاذ شده است که اگر فردی ناقل از ایستگاه تب سنجی عبور کرد و ماسک هم داشت اما در داخل قطار از ماسک استفاده نکرد این گردش هوا چند نفر را آلوده می کند؟
این پرسش ها و دغدغه ها برای اتوبوس های درون شهری شیراز نیز با وسواس و دقت کمتر و بیشتر وجود دارد ، تنوع در قومیت و فرهنگ شهروندی برای مسافران اتوبوس‌ها بسیار بیشتر از قطار شهری است ، ضمن آنکه در روزهای گذشته شاهد ابتلای 21 نفر از رانندگان اتوبوس‌های شیراز به کرونا بوده ایم ، آیا حضور این رانندگان در ناوگان حمل و نقل شهری شیراز خطری متوجه شهروندان نخواهد کرد؟
بازگشایی با رعایت الزامات بهداشتی
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز چهارشنبه در نشست ستاد مدیریت بیماری کرونا در شیراز با توجه به راه اندازی مجدد سیستم حمل و نقل عمومی از سوی شهرداری شیراز تاکید کرد : مردم باید اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.
مهرزاد لطفی با اشاره به برخی دغدغه ها دراین زمینه از اعضای این ستاد خواست تا با توجه به اعلام راه اندازی سیستم حمل و نقل عمومی با هماهنگی شهرداری شیراز ، فرآیند توزیع و فروش ماسک در ایستگاه ها با مشارکت بخش خصوصی تبیین شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز نیز به خبرنگار ایرنا گفت: باهماهنگی به عمل آمده با شورای اسلامی شهر و شهردار شیراز از شنبه 10 خرداد ماه مجدداً فعالیت مترو از سرگرفته خواهد شد.
حسن مرادی افزود: فعلا خدمات رسانی مترو از ساعت 6 صبح تا 21 با رعایت پروتکل های بهداشتی صورت خواهد گرفت.
اتوبوسرانی شیراز نیز فعال می‌شود
رئیس سازمان حمل‌ونقل مسافر شهرداری شیراز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: ناوگان اتوبوسرانی شیراز از شنبه 10 خرداد 99 پس از 80 روز تعطیلی بازگشایی خواهد شد.
مسعود حسن شاهی افزود: فعالیت اتوبوس های درون شهری شیراز با رعایت پروتکل های بهداشتی و همچنین جداسازی کابین راننده انجام خواهد شد.
خدمات رسانی ناوگان اتوبوس‌رانی و مینی‌بوس‌رانی کلانشهر شیراز با هدف مقابله با کرونا و پیشگیری از گسترش ویروس این بیماری به طور کامل از 23 اسفندماه 98 متوقف شده بود.
بر اساس آمارهای موجود بیش از نیمی از مبتلایان به کرونا استان فارس ، در شیراز شناسایی شده اند و این کلان شهر هر روز آمار مثبت در تست های آزمایشگاهی دارد.
در 24 ساعت گذشته منتهی به 6 خرداد 1399 بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و 787 بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده اند ، با شناسایی این موارد، مجموع بیماران کرونا در کشور به 139 هزار و 511 نفر رسید.
برچسب‌ها
ویروس کرونا حمل و نقل مسافری شیراز بهداشت و سلامت
پروندهٔ خبری
کرونا و حمل و نقل شهری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/129155/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

برادرکُشی با اسلحه شکاری!

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور

عملیات «وعده صادق» نمایش بازدارندگی، اقتدار و آمادگی نظامی ما بود

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

کلنگ دو تقاطع غیرهمسطح در شیراز به زمین زده شد

راهپیمایی فارسی ها در حمایت از اقدام مقتدرانه نیرو‌های مسلح

پاسخ کوبنده و سریع ایران در صورت هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی

کوه‌‌های برفی اقلید در آخرین روزهای فروردین

میمند، میزبان جشنواره گل و گلاب

نگاهی به کارنامه هنری بهمن هاشمی، صداپیشه و گوینده

پیش بینی آب و هوا/ رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب کشور

محدودیت‌های پروازی در شیراز پایان یافت

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

برادر کشی با شلیک گلوله

جزئیات دقیق ثبت‌نام و پرداخت وام بانوان بانک مهر ایران | وام 100 میلیون تومانی «اندوخته بانوان» را چگونه بگیریم؟ + جدول

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

کوچ بهاره عشایر فارس از قشلاق به ییلاق + فیلم

دانشجویان رسالت بزرگی در احیای حرکت‌های فرهنگی و هنری دانشگاه‌ها دارند

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

108 نفر جذب تامین اجتماعی می‌شوند

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشور‌ها در غرب آسیا شد

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

کوچ بهاره عشایر از قشلاق به ییلاق + فیلم

پیش بینی هواشناسی کشور 31 فروردین 1403 / خیزش گرد و خاک در این استان ها

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شهید دستغیب شیراز

غرق شدن یک کودک بر اثر آبگرفتگی

برگزاری دومین دوره رقابت‌های طناب‌زنی نابینایان به مناسبت روز شیراز

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده/ بارش باران در این استان‌ها

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشورها در غرب آسیا شد

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شیراز

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران؛ با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت