پیام فارس

آخرين مطالب

چشم‌انداز فارس در سال 99 برای پرکردن 25 درصد چاه‌های غیرمجاز سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- وجود تعداد زیاد چاه های غیرمجاز در فارس و تاثیر آن بر روند تامین آب مورد نیاز کشاورزان، آب شرب و واحدهای صنعتی باعث شد تا شورای حفاظت از منابع آب استان در ادامه برخورد با چاه های غیرمجاز در سال های گذشته، پرشدن 25 درصد چاه های غیرمجاز را به عنوان یک چشم انداز در سال 99 تصویب کند.

محمود رضایی کوچی معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری فارس شنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب این استان گفت: برای برخورد با چاه های غیرمجاز و کاهش سطح زیرکشت برنج باید برنامه ریزی صورت بگیرد که این برنامه جامع و کامل باشد و به همه ابعاد موضوع بپردازد.
وی افزود: برنج محصولی با قیمت مناسب است و این باعث می شود که کشاورز به این سمت حرکت کند و ما برای کاهش تمایل کشاورزان به سمت کشت برنج باید به سمت برنامه ریزی برای یک فضای رودرو با تمایل آنان برویم.
وی ادامه داد: امسال بارندگی ها خوب بود و قیمت محصول برنج نیز مناسب است و برنج کامفیروز مرودشت نیز یک برنج مرغوب بشمار می آید و پیش خرید خوبی انحام می شود که این تحریک کشاورزان به کشت برنج را به دنبال دارد.
معاون استاندار فارس با بیان اینکه برای مقابله با چاه های غیرمجاز نیازمند تعامل و هماهنگی همه بخش های فعال در این حوزه هستیم، گفت: باید کنتور هوشمند بر روی چاه های مجاز کشاورزی نصب شود.
رضایی افزود: در سال 1399 باید 25 درصد از کل چاه های غیرمجاز استان به خصوص شهرستانی هایی که اقدام به کشت برنج کردند پر و مسلوب المنفعه شود.
وی با بیان اینکه همه دستگاه‌های اجرایی موظف هستند تا در جهت حفظ منابع آبی نسبت به همکاری با دستگاه‌های مختلف برای جلوگیری از هدر رفت آب اقدام کنند، گفت: از حدود سه میلیارد مکعب حجم مخازن که داریم حجم آب پشت سدهای استان فارس اکنون به 2 میلیارد متر مکعب رسیده که از این میزان یک میلیارد و 500 میلیون متر مکعب آن قابل استفاده است.
معاون استاندار فارس بیان کرد: همچنین کارگروه شهرستانی پیگیری شیوه نامه ممنوعیت و محدودیت کشت برنج به ریاست فرمانداران به خصوص فرمانداران شهرستان های مرودشت، سپیدان، پاسارگاد، ممسنی، رستم، فیروزآباد و جهرم تشکیل شود.
رضایی افزود: در خصوص کاهش سطح زیرکشت برنج، جهاد کشاورزی باید سیاست های تشویقی و کشت های جایگزین را دنبال کند.
تعامل منطقی دستگاه های اجرایی عامل موفقیت در برخورد با چاه‌ه های غیرمجاز
سید احمد احمدی زاده معاون سیاسی، امنیتی و انتظامی استانداری فارس نیز در این نشست گفت: بحث چاه های غیرمجاز، قصه درازی دارد، اولین عامل عدم موفقیت در این زمینه نبود هماهنگی بین دستگاه های اجرایی مختلف است لذا باید یک تعامل منطقی در این زمینه صورت بگیرد.
وی با اشاره به مطرح شدن بحث کشت جایگزین از پنج سال گذشته در استان فارس افزود: سال های سال معیشت مردم با یک محصول به نام برنج گره خورده و پیشگیری نیز در این زمینه صورت نگرفته است و در حال حاضر که می خواهیم برخورد کنیم سخت است.
وی ادامه داد: فرمانداران نماینده عالی دولت در شهرستان هستند و باید همه مولفه های با هم ببینند و پاسخگوی همه گرفتاری های مردم باشند، اینطور نیست که تنها به آب فکر کنند و چاه ها را پرکنند، اگر چاهی پر شد وظیفه دولت و حاکمیت است که امنیت، سلامت و معیشت مردم را تامین کند.
معاون استاندار فارس گفت: در چند سال گذشته 11 هزار حلقه چاه پر شده است اما آیا بررسی و حفاظت شده است که چقدر از این چاه ها مجددا احیا شده است؟
احمدی زاده افزود: در پایین دست سد درودزن مقدار زیادی از اراضی متعلق به دولت است که تصرف شده است، که باید تعیین تکلیف شود.
وی ادامه داد: این مساله به معیشت مردم بازمی گردد لذا باید تدابیر لازم در این زمینه صورت بگیرد.
وی ادامه داد: فرمانداران استان آمادگی کامل دارند متناسب با شرایط برای برخورد با چاه های غیرمجاز همکاری لازم را با دستگاه های اجرایی داشته باشند.
نیاز به اراده جدی برای برخورد با چاه های غیرمجاز داریم
احمد رحمانیان معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس نیز در این نشست گفت: به رغم جلسات زیادی که برگزار شده سطح میزان کشت برنج در فارس افزایش داشته است و این نشان می دهد آسیب شناسی نسبت به برنامه ها و رویکردهای خود نداشتیم یا اگر داشته ایم پیگیری نکردیم تا بدانیم ضعف کجاست.
وی افزود: یکی از ضعف های آشکار این است که هنوز تعامل و هماهنگی و هم افزایی بین دستگاه های اجرایی وجود ندارد و هنوز بحث فرهنگ سازی به خوبی انجام نشده است.
وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم بخشی از این مشکل را حل کنیم چند سال پیش طرحی با عنوان صیانت از منابع آبی تهیه کردیم که در این طرح در حوزه کشت های جایگزین، فرهنگسازی و اقدامات قضایی و انتظامی و سایر موارد پنج کار گروه پیش بینی شده بود که مسوولیت این کارگروه ها بر عهده هر کدام از دستگاه های ذیربط بود اما اجرای این طرح ناقص بود.
معاون دادگستری فارس گفت: اگر می خواهیم حرکت جدی و تاثیرگذاری در این زمینه انجام دهیم باید کارگروه های ذیربط طرح صیانت از منابع آبی تشکیل شود.
رحمانیان افزود: باید با کسانی که اراضی ملی را تصرف و چاه غیرمجاز زدند و بهره برداری می کنند برخورد لازم صورت بگیرد و مقابله با این افراد هیچ تنش و مشکلی به وجود نمی آورد.
وی ادامه داد: همچنین باید با کسانی که چاه غیرمجاز زدند و باغشهر ایجاد کردند برخورد لازم صورت بگیرد، متاسفانه ویروس باغشهر از شیراز و اطراف شیراز شروع شد و در حال حاضر به مناطق جنوبی استان که با مشکل کم آبی مواجه هستند تسری پیدا کرده است لذا باید با تغییر کاربری ها و چاه های غیرمجاز در این باغشهرها برخورد شود.
معاون دادگستری فارس گفت: در باب دستورات قضایی که باید صادر شود در هیچ حوزه قضایی در این استان مشکلی وجود ندارد.
رحمانیان افزود: بستر و حریم رودخانه ها در بسیاری از نقاط مورد تصرف واقع شده است که بخشی از تصرف به ضعف ها در نظارت و بازرسی و بخشی نیز به درست شناسایی نشدن حریم و بستر رودخانه ها برمی گردد.
وی ادامه داد: در سال های اخیر اقدامات بسیار زیادی انجام شده و حدود 12 هزار چاه غیرمجاز پر و مسلوب المنفعه شده است.
معاون دادگستری استان فارس گفت: نیاز به عزم و اراده جدی برای برخورد با چاه های غیرمجاز هستیم و اجازه بهره برداری غیرمجاز را به کسی ندهیم.
رحمانیان همچنین بر لزوم توجه به کشت های جایگزین تاکید کرد و افزود: باید بررسی کنیم و ببینیم در حوزه کشت های جایگزین چقدر پیشرفت داشتیم که بتواند برای کشاورز از جهت منبع درآمدی اطمینان ایجاد کند.
برنامه های کاهش سطح زیر کشت برنج در فارس
محمدجواد حیدری دبیر کارگروه سازگاری با کم آبی استان فارس نیز در این نشست با اشاره به گزارش برنامه کاهش سالانه سطح زیر کشت برنج با توجه به تصمیمات ابلاغی مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس در اسفندماه 1397 گفت: بر اساس برنامه سالانه مصوب مقرر بود در سال اول 20 درصد، سال دوم 30 درصد، سال سوم، 40 درصد و سال چهارم 10 درصد سطح زیر کشت برنج در فارس کاهش یابد.
وی افزود: 26 هزار هکتار سطح زیر کشت برنج در سال 1398 بود که هدف در سال 1399 حداکثر میزان زیر کشت 11 هزار و 381 هکتار است.
وی ادامه داد: پیگیری اخذ فهرست موقعیت اراضی دارای سابقه کشت برنج از سازمان جهاد کشاورزی، تهیه لوح فشرده محدوده اراضی دارای سابقه کشت برنج به همراه میزان سطوح اراضی موجود دارای سابقه کشت برنج، اعلام نواقص اصلاعات به سازمان جهاد کشاورزی و کاداستر قطعات برنجکاری شهرستان های مرودشت، فیروزآباد، سپیدان و جهرم از جمله اقدامات انجام شده در سال 1398 است.
دبیر کارگروه سازگاری با کم آبی استان فارس گفت: در سال 1398 به دلیل تاخیر در ارسال تعرفه قیمت تمام شده آب در فصل کشت امکان صدور قبض ها طبق شیوه نامه میسر نشد ولی پس از آن قبض ها صادر و تحویل برنجکاران داده شد.
حیدری افزود:برای اجرایی شدن موضوع ممنوعیت و محدودیت کشت برنج علاوه بر مکاتبات و پیگیری های ارایه شده با شناسایی اراضی کشت برنج تحت شرب چاه های دارای پروانه بهره برداری در سطح استان فارس نسبت به تنظیم شکواییه و برآورد خسارت به منابع آب در مراجع قضایی اقدام شده است.
وی ادامه داد: تشکیل ستاد ویژه پیگیری شیوه نامه ممنوعیت و محدودیت کشت برنج در استان فارس و برگزاری اولین جلسه آن در دی ماه 98 با دستور کار گزارش عملکرد شیوه نامه و اجرا در سال 1399، طرح مصوبات ستاد ویژه در شورای حفاظت منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان فارس در بهمن ماه 1398، تشکیل پایگاه داده مکانی از اراضی کشاورزی دارای سابقه کشت برنج، چاه های مجاز و غیرمجاز از دیگر اقدامات صورت گرفته است.
دبیر کارگروه سازگاری با کم آبی استان فارس با اشاره به اطلاعات اراضی دارای سابقه کشت برنج گفت: 35 هزار و 372 هکتار از اراضی استان در 41 هزار و 867 قطعه سابقه کشت برنج را دارند.
حیدری افزود: منابع آبی برای کشت برنج از هفت هزار و 518 چاه مجاز و چهار هزار و 415 چاه غیرمجاز در شهرستان های مرودشت،پاسارگاد، ممسنی، رستم، سپیدان، رستم، جهرم فیروزآباد تامین شده است.
وی ادامه داد: اصلاح و تعدیل بیش از 2 هزار و 700 حلقه چاه مجاز واقع در محدوده اراضی دارای سابقه کشتبرنج و کسر حدود 75 MCM از پروانه بهره برداری و نصب کنتور بر روی بیش از هزار و 800 حلقه از چاه های مجاز واقع در محدوده اراضی دارای سابقه کشت برنج از دیگر اقدامات صورت گرفته است.
دبیر کارگروه سازگاری با کم آبی استان فارس گفت: ارسال پیامک همگانی به مالکان پروانه های بهره برداری مبنی بر ممنوعیت کشت برنج، پایش و کنترل چاه های مجاز و شناسایی چاه های دارای کشت برنج، ارسال لیست قطعی چاه های دارای کشت برنج به شرکت توزیع برق و مدیریت پخش فرآورده های نفتی استان و سازمان جهاد کشاورزی از جمله برنامه های در دست اجرا و پیش بینی شده در سال جاری است.
حیدری افزود: از دیگر برنامه های در دست اجرا و پیش بینی شده در سال جاری هماهنگی با شرکت های توزیع برق جهت قطع برق چاه های دارای مصرف بیش از کارکرد مجاز و مکاتبه با شرکت بهره برداری جهت برچیدن تجهیزات غیرمجاز برداشت از آب های سطحی و معرفی متخلفان به مراجع ذیصلاح است.
علی اکبر بازیار مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب های زیر زمینی شرکت آب منطقه ای فارس نیز در این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت انسداد چاه های غیرمجاز دارای کشت برنج در حریم و بستر درودزن گفت: شورای تامین شهرستان مرودشت تا کنون با اجرای این مصوبه مخالفت کرده است.
وی افزود: در سال 1398 میزان تکلیف پرکردن و مسلوب المنفعه شدن چاه های غیرمجاز سه هزار و 867 چاه بوده که هزار و 354 چاه پر شده است.
وی ادامه داد: 22هزار و 36 چاه غیرمجاز در استان فارس شناسایی شده که چهار هزار و 54 چاه آن در سال جاری پر خواهد شد.
مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب های زیر زمینی شرکت آب منطقه ای فارس گفت: تشکیل کارگروه شهرستانی پیگیری شیوه نامه ممنوعیت و محدودیت کشت برنج به ریاست فرمانداران در شهرستان های مرودشت، سپیدان، پاسارگاد، ممسنی، رستم، فیروزآباد و جهرم باید در دستور کار قرار گیرد.
بازیار افزود: همچنین پر و مسلوب المنفعه کردن 25 درصد از کل چاه های غیرمجاز استان در سال جاری که اقدام به کشت برنج کرده اند باید در دستور کار قرار گیرد.
وی ادامه داد: برنامه عملیاتی کاهش سطح زیر کشت برنج توسط سازمان جهاد کشاورزی باید ابلاغ شود.
کاهش سطح زیر کشت برنج نیازمند کمک تمام دستگاه های اجرایی
محمد مهدی قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز در این نشست گفت: برای بحث کاهش سطح زیرکشت برنج در استان باید همه دستگاه های اجرایی کمک کنند.
وی افزود: کاداستر(تهیه نقشه تقسیم بندی اراضی با استفاده از تصاویر ماهواره ای) دقیق اراضی زیر کشت برنج انجام شده و پنج سال پیاپی است که با استفاده از سنجش از دور سطح زیر کشت برنج استخراج شده است.
وی ادامه داد: به نام کشاورز اطلاعات کسانی که کشت برنج انجام می دهند را داریم و در اختیار شرکت آب منطقه ای نیز قرار گرفته است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: برخی مزارع برنج به عنوان کشت دوم است که قانون هوای پاک می تواند به ما کمک کند که اجازه ندهیم کشت برنج صورت بگیرد.
قاسمی با بیان اینکه تغییر الگوی کشت کشاورزان هزینه دارد و به این راحتی نیست، افزود: حذف کشت برنج به وسیله چاه های غیرمجاز باید در دستور کار قرار گیرد.
وی ادامه داد: معرفی کشت های جایگزین و اجرای برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی از دیگر موضوعاتی است که دنبال می شود.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان فارس گفت: با توجه به بارش های 2 سال اخیر، قیمت برنج و پیش خریدهای انجام شده و امکان ذخیره سازی آن باعث شده کشاورزان تمایل بیشتری برای کشت برنج پیدا کنند و این از چالش های بزرگ است که ما باید با آن مقابله کنیم.
حمید ظهرابی مدیرکل محیط زیست استان فارس نیز در این نشست گفت: اگر فرمانداران مسوول اجرای برنامه های کاهش سطح کشت برنج شوند و در این زمینه گزارش دهند، این اتفاق می تواند در به نتیجه رسیدن کار تاثیرگذار باشد.
چرا چاه های غیرمجاز گسترش می یابد؟
حمیدرضا دهقانی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان فارس نیز در این نشست گفت: سالیان سال است که گفتیم کشت زیر دست درود زن را مدیریت کنیم چرا که این صنعت باید هم آب شرب و هم آب صنعت را تامین کند.
وی افزود: امسال قرار بوده که 47 هزار هکتار کشت کنیم اما 130 هزار هکتار کشت کردیم و علت آن این است که ما ابزار کار را فراهم نکردیم.
وی ادامه داد: تا کشاورز نداند به جای برنج چه چیزی می خواهد کشت کند به صحبت های ما در کاهش سطح زیرکشت برنج اهمیت نمی دهد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان فارس گفت: در دولت قبل معاون اول رییس جمهوری ابلاغ کرد به چاه های غیرمجاز به هر میزانی که تمایل دارند سوخت دهید، با این شیوه چطور می شود با چاه های غیرمجاز برخورد کرد؟
دهقانی افزود: در حال حاضر در پایین دست سد هایقر یکجایی که انسان نمی تواند برود و با الاغ مصالح می برند در حال درست کردن باغ لیمو هستند و این ها در آینده به سراغ ما می آیند و می گویند باید به ما آب دهید و با این روش طبیعی است که چاه های غیرمجاز گسترش پیدا می کند.
وی ادامه داد:اگر قرار است با چاه های غیرمجاز برخورد کنیم باید دستگاه هایی که خدمات به آنان ارایه کردند را زیر سوال ببریم تا بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/131288/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

محور بوشکان-فراشبند روکش آسفالت می‌شود

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس / ترکیب صداوسیمایی برای جدال حق‌پخش با تلویزیون!

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

واژگونی پژو در فارس 3 کشته در پی داشت

3 کشته در اثر واژگونی پژو در فارس

ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس

باران و سیل در شهر خور

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

رزمایش واکسیناسیون 250 هزار راس دام در استان فارس برگزار شد

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

آسمانی شدن مادر شهید عباسی در کازرون

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

رفع تصرف 70 هکتار از زمین‌های ملی در استهبان

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!