پیام فارس

آخرين مطالب

فعال سیاسی فارس: جلوگیری از افراط، هدف اصلاح‌طلبان در مجلس دهم بود سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش فارس گفت: اگر عملکرد مجلس دهم شورای اسلامی را از بُعد سلبی در چهار سال فعالیت آن بررسی کنیم این نکته را در می‌یابیم که رفتار افراطی خاصی در آن رخ نداد و این موضوع، همان هدفی بود که اصلاح‌طلبان در انتخابات 9٤ بر آن تاکید داشتند همچنین در حوزه قانونگذاری نیز اتفاقات مثبتی رخ داد.

جمیله کریمی، شنبه در مورد عملکرد نمایندگان مجلس دهم در گفت ‌و گو با ایرنا بیان کرد: برای بررسی عملکرد مجلس شورای اسلامی در ادوار مختلف خصوصاً در مجلس دهم و به‌ویژه لیست امید باید عوامل مختلفی را که از ابتدای رقابت‌های انتخاباتی تا زمان قانونگذاری و رسالت نظارتی مجلس بر آن حاکم است، مدنظر داشت، براین اساس، سهم جریانات سیاسی و نهادهای مختلف حقوقی توزیع قدرت که در کارآمدی و یا ناکارآمدی مجلس دخیل بودند، مشخص می‌شود و افکار عمومی دچار سردرگمی نخواهند شد.
وی افزود: مقدمات تحقق مجلسی در راس امور و به تعبیر امام راحل (ره) عصاره ملت، باید توسط نهادهای مرتبط حاکمیتی فراهم شود تا امکان برگزیدن منتخبان واقعی مردم ایجاد شود و مجلسی با اراده مردم شکل گیرد که انتظارات جامعه را برآورده کند.
این فعال اصلاح‌طلب با بیان اینکه پذیرش تنها یک قرائت از میان قرائت‌های مختلف، برآورنده مطالبات و انتظارات همه مردم نیست، گفت: چنین مجلسی سبب ناامیدی خواهد شد و چالش‌هایی را ایجاد می‌کند که فرسایشی خواهد بود.
شرط داشتن مجلس در تراز ملت، به رسمیت شناختن تمام سلایق است
کریمی، شرط داشتن مجلس در تراز ملت را به رسمیت شناختن تمام سلایق در چارچوب قانون اسلامی دانست و اظهار داشت: برخی از علل تضعیف جایگاه مجلس، نحوه رسیدگی به صلاحیت نمایندگان است که با فیلتر نظارت استصوابی بخش شایان توجهی از افراد کارآمد را حذف می‌کند.
عضو شورای منطقه فارس حزب اتحاد ملت ایران اسلامی،گفت: مجلس دهم در چنین شرایطی شکل گرفت ‌و اصلاح‌طلبان در حالی لیست امید را تدارک دیدند که بخش عمده‌ای از نیروهای کارآمد آنها با نظارت استصوابی از گردونه رقابت حذف شده بود.
وی اضافه کرد: در سال ٩٤ افراطیون و تندروها مجلس را در اختیار داشتند و منافع ملی را با چالش‌های جدی مواجه کردند و در نتیجه، اصلاح‌طلبان چاره‌ای جز دادن لیست با همان نیروهای باقی‌مانده از نظارت استصوابی را نداشتند و با رویکرد نجات مجلس از افراطی‌گری ناگزیر شدند لیستی متناسب با شرایط روز ارائه کنند.
این فعال سیاسی با بیان اینکه برای ارزیابی کارنامه مجلس دهم باید شرایط و محدودیت‌های اصلاح‌طلبان را در آن زمان در نظر گرفت، افزود: همچنین شعار اصلی اصلاح‌طلبان که نجات مجلس از افراطیون بود باید در بازبینی عملکرد آنها مورد توجه قرار گیرد.
اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم در انتظار مجلس حداکثری نبودند
کریمی ادامه داد: اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم در انتظار به‌دست آوردن مجلس حداکثری نبودند و فراکسیون امید هم در مجلس دهم اکثریت را در اختیار نداشت از همین رو، امروز نباید کاستی مجلس را متوجه اصلاح‌طلبان کرد.
وی با تاکید بر محدودیت‌های یادشده، عملکرد مجلس دهم را در مقابل انتظارات مردم و جایگاه واقعی مجلس، متوسط ارزیابی و بیان کرد: در مقایسه با مجلس سه دوره قبل از آن، باید عنوان کرد که مجلس دهم عملکرد بهتری داشت.
کریمی، برای نمونه به عدم ارتقای فضای سیاسی کشور یا اصلاح اساسی قانون جرم و پیگیری آن اشاره کرد و اظهار داشت: برخی نقدها نیز به نحوه مواجهه سایر بخش‌های ساختار قدرت با مجلس دهم بازمی‌گردد، مثلا تصمیم درباره تغییر نرخ بنزین که از اختیارات قانونی مجلس است و بر اساس قانون برنامه ششم، نرخ بنزین و حامل‌های انرژی باید هر سال در لایحه بودجه، تنظیم و تصویب شود، عملاً در سال 98 توسط شورای عالی اقتصادی اعمال شد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ابراز کرد: این اقدام در افکار عمومی به‌صورت ناکارآمدی و عدم پایبندی نمایندگان به برنامه‌ها و قوانین نظارت بر مصوبات برداشت شد.
کریمی افزود: انطباق قوانین مصوب با شرع بر عهده شورای نگهبان است اما در چند سال اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم انطباق این مصوبات را با چشم‌انداز ٢٠ ساله و سیاست کلی نظام بررسی کرده است و بعد از تاییدیه آنها، مصوبه به عنوان قانون اعلام می‌شود همچنین برخی اختیارات به شورای عالی مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی محول شده است که با این تفاسیر باید گفت متأسفانه جایگاه مجلس خدشه‌دار شده و در چنین شرایطی عملا مجلس نمی‌تواند در راس امور باشد.
از فراکسیون زنان توقع بیشتری می‌رفت
و،ی همچنین با اشاره به عملکرد فراکسیون زنان در مجلس دهم، اظهار داشت: از فراکسیون زنان با توجه به دانش، آگاهی و مطالبات امروز زنان انتظار بیشتری می‌رفت، به‌ویژه اینکه این فراکسیون می‌توانست با هم‌افزایی با نهادهای مدنی در حوزه زنان، بیشتر در جریان تنگناهای حقوق مدنی و اجتماعی زنان قرار گیرد و با بهره‌گیری از طرح‌ها و برنامه‌های آنان مسیر ارتقای جایگاه زنان و موانع و خلاء‌های قانونی موجود را هموارتر سازد، همچنین انتظار می‌رفت زنان نماینده در عرصه‌های مختلف قانونگذاری و نظارت نقش پُررنگ‌تری ایفا کنند.
به گفته وی، این رویکرد به عملکرد فراکسیون زنان با توجه به انتظارات بود، هر چند اگر کارنامه برخی زنان مجلس دهم را به‌ صورت انفرادی بررسی کنیم، عملکرد آنها درخور توجه بوده که این مورد را می‌شود به کارنامه عملکرد برخی نمایندگان مرد نیز بسط داد.
کریمی اضافه کرد: اما با این تفاسیر در مقایسه با عملکرد فراکسیون زنان مجلس در سه دوره قبل که بعضا حالت بازدارندگی نیز داشتند، در این دوره شاهد اتفاقات نسبتا خوبی بودیم.
وی همچنین به هماهنگی نمایندگان لیست امید با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و احزاب اشاره کرد و گفت: لیست امید خروجی این جبهه بود و تعامل آنها در حد انتظار نبود، البته این مورد به این موضوع بازمی‌گردد که نظام انتخاباتی ما حزبی نیست.
کریمی افزود: از آنجا که سلامت قدرت در گرو نظارت حوزه عمومی بر قدرت است، وقتی نظام انتخاباتی حزبی باشد، احزاب می‌توانند منتخبان را قبل از دیگران مواخذه کنند و هیچ حزبی در کشور به اندازه اصلاح‌طلبان، نیروی کیفی ندارد اما متاسفانه به دلیل ردصلاحیت‌ها در انتخابات دهم موفق نشدند که لیست امید را حزبی ارائه کنند. 
بخشی از ناکامی‌های لیست امید به دلیل تبلیغات تخریبی رقیب سیاسی بود
دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش فارس، بخشی از ناکامی‌های لیست امید را در مجلس دهم متوجه تبلیغات تخریبی رقیب سیاسی دانست و بیان داشت: ناامیدی مردم از صندوق‌های رای، به‌منظور در اختیار گرفتن مجلس یازدهم با آرای حداقلی برنامه رقیب برای مجلس جدید بود که چنین هم شد.
کریمی، افزایش ناامیدی مردم از مجلس را موجب ناامیدی از کل نظام و کارآیی آن دانست و گفت: این موضوع سبب می‌شود نظام به مرور زمان سرمایه اجتماعی خود را از دست بدهد از همین رو مسبب اصلی ناامیدی حاکم بر جامعه، سیاست‌گذاران اصولگرا و به ویژه بخش تندرو آنهاست که در بسیاری از ارکان تصمیم‌گیری نظام حضور دارند و اگر این مهم مورد توجه عقلای اصولگر قرار می‌گرفت، می‌توانست جلوی این سرمایه‌سوزی‌ها را در جامعه ایران بگیرد.
وی اضافه کرد: شرایط جامعه باید به‌گونه‌ای باشد که دلسوزان مردم، کشور و نظام از حاشیه به متن کشیده شوند و در شرایطی برابر، فرصت انتخاب برای همه سلایق در کشور فراهم شود.
کریمی، حفظ جمهوریت نظام را در گرو فراهم‌کردن شرایط برابر برای همزیستی مسالمت‌آمیز دانست و گفت: اینکه اراده مردم تعیین‌کننده قدرت باشد، نه گروه یا جریانی که از طریق رانت سیاسی دست بالا را در قدرت دارد، مجلس را به جایگاه قانونی خود در کشور باز می‌گرداند.
این فعال سیاسی ادامه داد: هرچه ساختار حقوقی توزیع قدرت در کشور در فرآیند شکل‌گیری پارلمان به رعایت قانون پایبندتر باشد، جایگاه مجلس نیز مستحکم‌تر خواهد شد و تا زمانی که شاهد تفسیر سلیقه‌ای قوانین و نگاه متفاوت به جریانات سیاسی و افراد در جامعه باشیم، قوه مقننه ضعیف‌تر خواهد شد.
وی، اراده ملی برای تعیین سرنوشت را یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: هیچ گروه یا جریانی حق ندارد آن را از مردم سلب کند.
کریمی بیان داشت: ریشه برخی مشکلات کشور، برخورداری از قدرت بدون مسوولیت است. در انتخابات اخیر جریان اصولگرا با آرای حداقلی، مجلس یازدهم را در اختیار گرفت و از آنجا که تمام ارکان و نهادهای قدرت در حاکمیت را با خود همراه دارد، باید در این مقطع با نظارت حوزه عمومی پاسخگوی مردم باشد.
وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به شرایط خاص کشور، نمایندگان این واقعیت را درک کنند که مردم دیگر تحمل برخوردهای رادیکال را ندارند و به‌جای پرداختن به حاشیه‌ها و تندروی‌های بی‌حاصل توجه خود را به وظایف ذاتی نمایندگی معطوف کنند.
دهمین‌ دوره مجلس شورای اسلامی هشتم خردادماه سال 1395 آغاز به کار کرد و در دوم خردادماه 1399 به کار خود پایان داد.
استان فارس دارای 18 کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است.
برچسب‌ها
مجلس شورای اسلامی فراکسیون امید فراکسیون زنان شیراز فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/131306/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

کلاهبرداری یک بیلیون و 900 میلیارد ریالی با وعده خرید خودرو

کمک 44 میلیارد و 500 میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

آتش سوزی 200 اصله نخل در اشکنان لامرد

آنهایی که اهل ژیمناستیک نیستند، به انتخابات نیایند

دومین همایش بین‌المللی خلیج فارس دربوشهر برگزار می‌شود

برپایی بازارچه دانش آموزی در سمیرم

واژگونی خودرو سواری در جاده رامجرد به درودزن

از تسریع در روند نوسازی تا هوشمندسازی ناوگان اتوبوس‌های شهری

تصاویر | باران شدید و آب گرفتگی معابر در شیراز

200 اصله نخل لامرد فارس در آتش سوخت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

‌فرایند سرمایه‌گذاری در فارس تسهیل شود

از توقیف سیترون 17 میلیاردی قاچاق تا کشف احشام قاچاق

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو/ 6 نفر دستگیر شدند

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو

سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

واکنش صحرایی به گزارش مهر/ 10 امتیاز در رتبه بندی دانشجو معملمان

آبگرفتگی زیرگذر سرداران رفع و پاکسازی انجام شد

رهاورد 16 جشن گلریزان ستاد دیه استان فارس اعلام شد

امکان کاهش 20 درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی

تدابیر شهرداری شیراز در احداث بند‌های کنترل سیلاب مسیل سعدی/ اقدام به موقع گروه‌های جهادی

اهل‌شاخه: فرزندان خوزستان را مقابل سپاهان تنها نگذارید

تجلیل از خیران همراه کمیته امداد در فارس

ماموستا ملااحمد فخری؛ امام جمعه سابق جوانرود درگذشت

امسال 17 سالن سینما در شیراز بهره‌برداری می‌شود

ریزش سقف واحد مسکونی در آباده و حضور امدادگران

خطوط شبانه اتوبوس‌رانی شیراز همچنان برقرار است

زنده‌گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

بارندگی‌ها برای فارس خطر و خسارتی نداشت

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

فارس با ظرفیت‌های متعدد به اکسپو 2024 ایران می‌رود

پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

رقابت داوطلبان آزمون سراسری در سروستان

رهاورد 16 جشن گلریزان ستاد دیه استان فارس اعلام شد/کمک 44 میلیارد و 500 میلیون تومانی خیرین