پیام فارس

آخرين مطالب

رئیس جهاد دانشگاهی فارس:

تحقق جهش تولید راهکار حل مشکلات اقتصادی است علمي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس رئیس جهاد دانشگاهی فارس با تأکید بر اینکه عملی شدن جهش تولید، بهترین و تاثیرگذارترین راهکار حل مشکلات اقتصادی و کاهش بیکاری است، گفت: برای تحقق کامل جهش تولید، باید اهتمام همگانی برای رفع موانع موجود بر سر راه تولید ایجاد شود تا رشد اقتصادی پایدار را شاهد باشیم.

مظاهر بابایی سه‌شنبه 6 خرداد در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به نام‌گذاری سال به نام «جهش تولید» گفت: سال‌های متوالی است که مقام معظم رهبری به‌عنوان سکاندار نظام جمهوری اسلامی ایران، اقتصاد را مبنای نامگذاری سال‌ها قرار داده‌اند تا تصمیم‌سازان و برنامه‌ریزان ریل گذاری حرکت توسعه‌ای کشور را بر اساس این موضوع به عنوان هدف نهایی انجام دهند و مجریان نیز بر همین ریل حرکت کنند.
او با بیان اینکه توجه به تولیدکنندگان و تقویت بخش تولید یکی از ارکان اصلی توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور محسوب می‌شود، افزود: جهش تولید یکی از ابزارهای قدرت هر کشور است که در نهایت به افزایش تولید ناخالص ملی و پیشرفت اقتصادی منجر می‌شود.
رئیس جهاد دانشگاهی فارس بیان کرد: نتیجه تحقق جهش تولید حداکثر شدن تولید با ایجاد نوآوری و وسعت بخشیدن به دامنه تولیدات کشور در بخش‌های مختلف است به‌طوری‌که در نهایت مردم بتوانند افزایش تولید را در زندگی خودشان‌ لمس کنند و زندگی و معاش آن‌ها بهتر شود.
توجه به پیش‌شرط های تحقق جهش تولید
بابایی باتاکید بر اینکه نتیجه جهش تولید باید در زندگی مردم مشاهده شود، گفت: آنچه برای چنین رویکردی با اهمیت است توجه به‌پیش شرط هایی است که موجب جهش تولید خواهد شد که لازم است زمینه اجرای آن از سوی دولت‌مردان فراهم شود.
او، رفع واقعی موانع تولید، بهبود محیط کسب‌وکار، مبارزه با فساد، امنیت سرمایه‌گذاری، اجرا و نظارت دقیق بر قوانین حوزه تولید و تجارت، ایجاد فضای رقابتی و غیر رانتی، اصلاح سیاست‌های بانکی، ثبات در قوانین، حمایت از تولید صادرات محور و گسترش بازارهای هدف را از جمله پیش شرط های تحقق این شعار دانست که اگر اجرایی شود قطعاً می‌تواند موتور محرکه اقتصاد مقاومتی باشد.
رئیس جهاد دانشگاهی فارس با بیان اینکه شکل گرفتن اقتصاد مقاومتی و رسیدن به خودکفایی در بخش‌های مختلف که ظرفیت‌های آن را داریم، نیازمند تحقق جهش تولید است، گفت: نکته‌ای که باید بدان توجه کنیم این است که مسلماً جهش تولید به تأمین و تجهیز زیرساخت‌ها نیاز دارد.
بابایی با یادآوری اینکه از جهش در تولید به معنای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های موجود، تعبیر می‌شود، گفت: اصلاح ساختار تولید ملی، به حداقل رساندن فرآیند صدور مجوزها، توسعه دولت الکترونیک، توسعه کانون‌های تولیدی خرد، اشباع بازار داخل و توسعه صادرات کالای ایرانی، تکمیل زنجیره تولید با بهره‌مندی از توانایی نخبگان، گسترش صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی و تکیه ‌بر مزیت‌های بومی تولید از محورهایی است که باید در راستای جهش تولید مورد توجه دولت قرار گیرد.
او، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بحث‌های توسعه کشور و پیشرفت جامعه را در گرو رونق و جهش تولید دانست و گفت: نخستین اقدام پیش‌زمینه‌ای برای دستیابی به این مهم، تسهیل‌گری و حمایت از تولیدکنندگان است بنابراین نیازمند اقداماتی برای حل مشکلات این بخش هستیم تا تولید، جهشی در مقیاس خود داشته باشد و به‌تبع آن نیروی کار نیز مشغول به کار شود، همچنین بتواند مشکل تنگناهای بازار را حل کند.
رئیس جهاد دانشگاهی فارس همچنین توجه به نیاز و خواست تولیدکنندگان را یکی از اصلی‌ترین ارکان تحقق جهش تولید برشمرد و گفت: بنا به گفته یک تولیدکننده برای جهش تولید بیش از هر موضوعی باید به شخص تولیدکننده‌ای توجه شود که نیازمند سرمایه و نقدینگی کافی است زیرا با نبود تسهیلات، امکان رشد تولید هم وجود ندارد.
بابایی همچنین اهمیت و نقش پژوهش‌های دانش‌بنیان در تحقق جهش تولید را نیز یادآور شد و گفت: استفاده از پژوهش‌های فناورانه، بررسی مشکلات صنایع تعطیل و نیمه‌تعطیل و ارائه راهکار مناسب، شناخت خلأ تولید در حوزه‌های مختلف برقراری پیوند بین دانشگاه و صنعت و به‌روزرسانی صنعت از دیگر مواردی است که می‌تواند باعث ارتقای جهش تولید شود.
او به نقش جهاد دانشگاهی در این باره نیز اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی نه در حرف بلکه در عمل آماده کمک در این حوزه است، اگرچه تاکنون دستاوردهای خوبی در حوزه تولید محصولات فناورانه داشته ولی با توجه به زیر ساخت‌ها و برطرف کردن مشکلات و تأمین منابع سرمایه‌گذاری قصد دارد در حوزه صنعتی، پزشکی، صنایع خلاق فرهنگی وصنایع تبدیلی کشاورزی گامی مثبت در جهت ارتقای سطح تولید و اشتغالزایی و صادرات و ایجاد بستری علمی و به روز در این حوزه‌ها کند، لذا همکاری و همیاری همه دست‌اندرکاران این حوزه‌ها می‌تواند باعث ارتقای این امر شود.
عضو شورای فرهنگ عمومی فارس اهمیت توجه به کسب و کارهای کوچک و کارگاه‌های کوچک در بخش تولید را متذکر شد و گفت: ساماندهی کارگاه‌های کوچک تولیدی وبرندسازی و رفع معضلات آن‌ها و ایجاد ارتباط با بازارهای جهانی می‌تواند گامی مهم در راستای شعار سال و جهش تولید باشد.
بابایی تأکید کرد: ایجاد یک بستر مجازی قوی در حوزه فروش این تولیدات و گسترش بازارهای هدف از محلی به منطقه‌ای و استانی به ملی و فراملی از جمله برنامه‌هایی است که این نهاد در استان فارس مدنظر دارد آن را در راستای تحقق شعار سال انجام دهد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/132445/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی در شیراز

با بهره‌برداری از باغ ایرانی فرصت جدید گردشگری در شیراز فراهم می‌شود

بهمن هاشمی تهیه‌کننده تئاتر شد

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به اندیشه‌های عرفانی و اخلاقی سعدی نیاز دارد

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی در یک شهرک صنعتی

درخشش رادیو خاوران در هفتمین جشنواره مردمی مدرسه عشق

نایب رییس فدراسیون جهانی از امکانات هندبال شیراز بازدید می‌کند

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی در شهرک صنعتی شیراز

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

(ویدیو) پیام وزیر فرهنگ و ارشاد به مناسبت روز سعدی

برگزاری ششمین کنگره شعر ملی خلیج فارس در هندیجان

شرایط ضامن وام بانوان بانک مهر ایران

قطع گاز در برخی نقاط آباده

ابهام در عملکرد نوسازی سینما آزادی

ماجرای هولناک تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

8 اردیبهشت؛ روز پرگل؛ معطر و تماشایی میمند

روز میمند در اردیبهشت دیدنی است! رویدادی ملی که نیازمند توجه بیشتر به زیرساخت‌هاست

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی و اندیشه‌های عرفانی و اخلاقی او نیاز دارد

اجرای ضوابط مناسب سازی مستلزم همکاری همه دستگاه ها

بزرگداشت سعدی شیراز برگزار شد

نیاز جهان معاصر به شیخ اجل+ فیلم

تصویری دیده نشده از آرامگاه سعدی در اوایل دوره پهلوی

واحد‌های مسکن مهر بدون امکانات تحویل داده نمی‌شود

از جریمه بیش از هزار میلیارد ریالی یک کارخانه قند تا محکومیت قاچاقچی سوخت در فارس

محکومیت یک هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

قطع گاز برخی مشترکان در آباده

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در 9 استان کشور / امدادرسانی در 4 استان ادامه دارد

عکس/ حضور رهبر انقلاب در سعدیه شیراز

ساخت دو تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید استوار

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب