پیام فارس

آخرين مطالب

مدیریت مصرف برق لازمه عبور از هفته‌های پرچالش شیراز اقتصادي

مدیریت مصرف برق لازمه عبور از هفته‌های پرچالش شیراز
  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس وقوع حادثه در ایستگاه برق ملک‌مکان شیراز و آسیب یکی از ترانسفورماتورها، ظرفیت تامین و نیاز برق در این کلانشهر را به نقطه سر به سر رسانده و تنها یک شوک برقی می‌تواند مسئولان را مجبور کند تا با اعمال خاموشی نوبتی، فشار و بار وارده به شبکه را برای جلوگیری از مخاطرات کلان‌تر، کنترل کنند؛ مهمترین راهکار برای ممانعت از وارد شدن این شوک، عمل به مسئولیت شهروندی در مدیریت مصرف برق است.

شامگاه پنجشنبه 5 تیرماه، به دلیل وقوع یک حادثه پیش بینی نشده در ایستگاه انتقال ملک مکان، که یکی از استراتژیک و بزرگترین ایستگاه‌های فوق توزیع و تامین کننده برق شیراز محسوب می‌شود، بخشی از ظرفیت سخت‌افزاری تامین برق این کلانشهر، دچار مشکل شد به طوریکه تنها راهکار، جایگزین کردن ترانسفورماتور آسیب دیده است؛ اقدامی که با توجه به شرایط فیزیکی این تجهیزات و کار نرم‌افزاری لازم برای نصب و راه‌اندازی آن، فرصتی حدود یک ماهه طلب می‌کند.
به گزارش ایسنا، اگرچه مشکل تامین برق به شکل موقت و با استفاده از ظرفیت‌های خالی شبکه تامین کننده انرژی رفع شد اما مسئولان و متخصصان اعتقاد دارند که طی روزهای آینده و با توجه به احتمال تشدید گرما و افزایش بی‌رویه مصرف برق، ممکن است فشار مضاعفی را به شبکه وارد کرده و موجب اتخاذ تصمیماتی پیرامون اعمال خاموشی نوبتی، شود.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس در این خصوص و در گفت و گو با خبرنگاران ضمن تاکید بر لزوم همراهی شهروندان برای رفع مشکل ایجاد شده، گفت: متخصصان و کارشناسان این شرکت با اعمال مدیریت بار و ایجاد تغییراتی در ایستگاه دانشگاه شیراز سعی در تامین کمبودهای به وجود آمده ناشی از این حادثه آتش سوزی دارند.
غلامرضا نصیری اضافه کرد: با اعمال مدیریت بار در ایستگاه شهید همت شیراز و مناطق برف فروشان و صنایع شیراز سعی شده تا در کوتاه مدت مشکل تامین برق مناطق غرب شیراز حل شود، مشارکت در راه اندازی دیزل ژنراتورهای بیمارستان‌ها (در ساعات اوج بار) به ویژه در محدوده مرکز به سمت غرب شیراز و همفکری با دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از اولویت هایی است که دنبال می شود.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس با اشاره به اینکه برای راه اندازی ترانسفورماتور جدید ملک مکان شیراز نیز اولویت هایی تعیین شده است، گفت: در این زمینه برنامه فشرده ای تدوین و به کارشناسان و گروه های تعمیراتی ابلاغ شده است و به سرعت عملیات جایگزینی این ترانسفورماتور انجام خواهد شد.
نصیری همچنین گفت: با انجام عملیات و مانورهای تخصصی، برنامه‌ریزی لازم برای تامین برق شهر صدرا هم انجام و با ایجاد تغییرات و جابجایی بار در ایستگاه‌های شهید همت، دانشگاه و خان زنیان، اولویت‌هایی تعیین شده است.
وی با باین اینکه همه گزینه‌ها برای امکان مدیریت بار در روزهای آینده بررسی شده است، گفت: شهروندان مطمئن باشند که مسئولان و کارشناسان شرکت برق منطقه ای فارس همه تلاش خود را برای اعمال نشدن خاموشی دائمی در شیراز به کار خواهند بست اما تحقق این امر نیازمند همراهی کامل شهروندان و اعمال مدیریت مصرف است.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس با توصیه به کاهش مصرف برق خصوصا در ساعات اوج بار، اضافه کرد: از مردم تقاضا می‌شود با حداکثر صرفه‌جویی و اقداماتی از قبیل تنظیم کولرهای گازی بر روی 24 درجه، استفاده از دور کند کولرهای آبی، خاموش کردن وسایل پر مصرف برقی طی ساعت‌های 13 تا 17 و خاموش کردن لامپ های اضافی، در تامین برق طی روزهای آینده و تا جایگزینی ترانسفورماتور آسیب دیده، همراهی داشته باشند.
تاکید معاون برق منطقه‌ای بر لزوم مدیریت مصرف
معاون بهره‌برداری و قائم مقام مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان‌های فارس و بوشهر نیز با اشاره به اینکه پروسه رفع مشکل ایستگاه ملک‌مکان شیراز که دچار حادثه شده بود، زمان‌بر خواهد بود، خواستار همراهی مشترکان و مدیریت مصرف برق برای ممانعت از اعمال خاموشی نوبتی در کلانشهر شیراز شد.
حمزه روغنیان با بیان اینکه حادثه آتش سوزی ایستگاه برق ملک مکان، موجب بروز اختلال در تامین برق حدود 20 درصد از مشترکان کلانشهر شیراز شد، گفت: تامین برق شهرهای شیراز و صدرا توسط 6 ایستگاه انتقال، انجام می‌شود و ایستگاه ملک مکان، یکی از مهمترین ایستگاه‌هاست که برق بخشی از مرکز و غرب کلانشهر شیراز را تامین می‌کند.
روغنیان ادامه داد: در این ایستگاه، 7 دستگاه ترانسفورماتور عظیم الجثه قرار دارد که 2 دستگاه آن 400 به 230 کیلوولت، 3 دستگاه آن 230 به 63 کیلوولت و 2 دستگاه دیگر 63 به 20 کیلوولت است. در حادثه شامگاه پنجشنبه یکی از ترانسفورماتورهای 400 به 230 کیلوولت آسیب جدی دیده است.
رفع موقتی مشکل برق شیراز
معاون بهره برداری شرکت توزیع نیروی برق شیراز نیز با یادآوری اینکه وقوع چنین حوادثی در شرایط افزایش بار شبکه و گرمای هوا، غیرمعمول نیست، خاطرنشان کرد: بحث علت وقوع حادثه در درجه اول اهمیت قرار ندارد؛ اکنون موضوع مهم، مشارکت همه برای مدیریت مصرف برق طی روزهای آتی است.
محمدرضا منصوری صبا با اعلام هشدار جدی نسبت به لزوم مدیریت مصرف برق، از سوی تمام مشترکان خصوصا مشترکان کلانشهر شیراز، اضافه کرد: اگر مردم طی روزهای آینده مدیریت مصرف برق و همکاری 100 درصدی در کاهش مصارف غیرضروری را نداشته باشند، برای کنترل بار امکان اعمال خاموشی نوبتی وجود دارد.
معاون شرکت توزیع نیروی برق شیراز با تاکید براینکه تنها راه حل خروج از این مشکل ناخواسته، همکاری گسترده و کامل شهروندان برای کاهش مصارف غیرضروری و مدیریت مصرف خواهد بود، تاکید کرد که از تمام توان تخصصی برای کاهش زمان جایگزینی ترانسفورماتور آسیب دیده و رفع مشکل استفاده خواهد شد.
به گزارش ایسنا، بروز مشکل در یکی از ترانسفورماتورهای ایستگاه برق ملک‌مکان، اهمیت توجه به مسئولیت شهروندی را در مدیریت مصرف برق که به دلیل فصل گرما و شرایط کرونایی حاکم بر جامعه افزایش یافته، پررنگ‌تر کرده است.
بنا بر تاکید مسئولان و کارشناسان صنعت برق، بهترین راهکار برای عبور از 2 هفته سخت و جلوگیری از خاموشی‌های نوبتی، همکاری و مشارکت عمومی برای کاهش 5 درصدی مصرف انرژی برق خواهد بود.
حادثه ایستگاه برق ملک‌مکان ظرفیت تامین حدود 10 درصد انرژی برق مورد نیاز شیراز را از بین برده و اکنون این کلانشهر در نقطه سربه سر تامین و مصرف برق قرار دارد، برخی کارشناسان تامین و انتقال برق معتقدند این میزان همیشه ظرفیتی برای اطمینان بخشی به برقرسانی مطمئن محسوب می‌شود تا اگر تاسیساتی آسیب دید، امکان تامین برق تا رفع مشکل وجود داشته باشد.
به اعتقاد کارشناسان طی روزهای آینده اگر کوچکترین شوکی به شبکه تامین و توزیع برق در شیراز وارد شده یا هوا گرم تر شود و مردم هم رعایت کافی را نداشته باشند؛ چالش تامین برق مورد نیاز، دستگاه‌های مسئول را وادار به اعمال خاموشی‌های نوبتی خواهد کرد که قطعا در شرایط کنونی، به زیان همه خواهد بود.
با توجه به موقعیت مکانی ایستگاه ملک مکان، مشترکان ساکن در محدوده مرکز، غرب و شمالغرب شیراز، بیش از سایر مشترکان، مسئولیت بیشتری برای کنترل و مدیریت مصرف برق عهده‌دار خواهند بود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/134861/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

برادرکُشی با اسلحه شکاری!

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور

عملیات «وعده صادق» نمایش بازدارندگی، اقتدار و آمادگی نظامی ما بود

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

کلنگ دو تقاطع غیرهمسطح در شیراز به زمین زده شد

راهپیمایی فارسی ها در حمایت از اقدام مقتدرانه نیرو‌های مسلح

پاسخ کوبنده و سریع ایران در صورت هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی

کوه‌‌های برفی اقلید در آخرین روزهای فروردین

میمند، میزبان جشنواره گل و گلاب

نگاهی به کارنامه هنری بهمن هاشمی، صداپیشه و گوینده

پیش بینی آب و هوا/ رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب کشور

محدودیت‌های پروازی در شیراز پایان یافت

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

برادر کشی با شلیک گلوله

جزئیات دقیق ثبت‌نام و پرداخت وام بانوان بانک مهر ایران | وام 100 میلیون تومانی «اندوخته بانوان» را چگونه بگیریم؟ + جدول

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!