پیام فارس

آخرين مطالب

رئیس اتاق فارس:

اقتصاد با تهدید و بخشنامه درست نمی‌شود اقتصادي

اقتصاد با تهدید و بخشنامه درست نمی‌شود
  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس با تاکید براینکه اقتصاد کشور را نمی‌توان با تهدید و بخشنامه درست کرد، گفت: با توجه به تنگناهای ناشی از تحریم و کرونا، بخشنامه‌های متعدد و تهدیدهای بانک مرکزی صادرات را به سمت تعطیلی می‌برد.

جمال رازقی در جلسه کمیسیون صنعت و رونق تولید اتاق بازرگانی فارس که به شکل آنلاین برگزار شد، افزود: اقدامات تهدیدی بانک مرکزی در قبال صادرکنندگان برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به کشور وضعیت صادرات را بحرانی کرده است، با توجه به بخشنامه‌های بانک مرکزی بسیاری از صادرکنندگان و تولیدکنندگان بزرگ هم تا پایان تیرماه با مشکل روبرو خواهند شد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، با بیان اینکه بخشنامه‌های بانک مرکزی، صادر کنندگان را قفل کرده است، گفت: مگر می شود بدون برگشت ارز به تولید ادامه داد؟ چنین امکانی وجود ندارد که صادرکنندگان ارز خود را به کشور وارد نکنند، زیرا ورود ارز به کشور و صادرات یک چرخه پیوسته محسوب می‌شود، صادرکننده برای ادامه کار خود ملزم به رعایت این چرخه است.
رئیس اتاق بازرگانی استان فارس تصریح کرد: با تهدید و بخشنامه اقتصاد به جایی نمی رسد؛ وظیفه دولت حمایت از بخش خصوصی است و نه ایجاد فضای ناامن برای فعالان اقتصادی و فعالیت در این بخش.
او اضافه کرد: دولت باید برای شفافیت در مقوله صادرات سیاست گذاری و حمایت کند، راهکار عملیاتی بدهد و به صادرکنندگان و تولیدکنندگان برای بازگرداندن ارز خود راه نشان دهد نه اینکه راه هایی را هم که بخش خصوصی ایجاد می کند را مسدود کند.
این فعال اقتصادی با اشاره به ایجاد اختلال در روند صادرات و بخشنامه های متعدد بانک مرکزی، ادامه داد: امروز کشور به فعالیت صادرکنندگان و فعالان اقتصادی نیاز دارد و امیداویم تهدیدهای روزانه بانک مرکزی بر عزم و اراده و تلاش‌های صادرکنندگان و توسعه صادرات لطمه ای وارد نکند.
رازقی با بیان اینکه قرار است نامه ای از وضعیت اقتصادی و تولید کنندگان و صادرکنندگان استان توسط مدیریت ارشد فارس به ریاست جمهوری نوشته شود، ادامه روند کنونی را موجب کاهش صادرات و نابسامان‌تر شدن ا قتصاد دانست و گفت: اتاق بازرگانی استان فارس به دنبال تهیه و ارائه راهکارهای مناسب و عملیاتی در خصوص موضوع برگشت ارز حاصل از صادرات است تا آن را به اتاق ایران ارائه و برای حل مشکلات ارزی تلاش کند؛ با این امید که خللی در روند صادرات استان وارد نشود.
تحریم‌ها عامل اصلی مشکلات نیست
رئیس اتاق بازرگانی فارس افزود: بر اساس آمار، تحریم ها عامل اصلی مشکلات کشور نیست بلکه فارق از مسایل سیاسی؛ سیاست گذاری و مدیریت نامناسب در دوران های مختلف و دوری اقتصاد از محوریت تولید و صادرات، به اقتصاد ما ضربه وارد کرده و وضعیت امروز ما نیز گواه همین موضوع است.
رازقی با بیان اینکه همه ما باید برای رشد اقتصادی، رونق واحدهای تولیدی، ایجاد اشتغال بیشتر و تولید ثروت در خور نام کشور و استان تلاش کنیم، افزود: شیوع بیماری کرونا در کشور نشان داد که عامل اصلی کاهش ظرفیت واحدهای تولیدی دستگاه های دولتی است و اگر دستگاه های دولتی به جد پیگیر موضوع اقتصاد باشند شاهد کارهای بزرگی در حوزه تولید خواهیم بود.
وی اضافه کرد: سالهاست که مقام معظم رهبری سالها را با هدف گذاری کارشناسی اقتصادی نام گذاری می کنند که علیرغم این نامگذاری ها باید عدم توفیق کشور در حمایت و رونق تولید در کشور ریشه یابی شود زیرا همت کشور بر حمایت از تولید سیاستگذاری شد اما در عمل موفق نبوده ایم.
کرونا فرصتی برای تعامل و هم‌افزایی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز گفت: بیماری کرونا درکشور عامل مهمی بود که دریابیم با هم افزایی و تعامل بیشتر در بین بخش دولتی می توانیم در چهارچوب ضوابط و مقررات شاهد تحولات خوبی در حوزه های مختلف باشیم و موانع بر سر راه تولید را کاهش دهیم.
حمیدرضا ایزدی بیان کرد: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید یک کارگروه قانونی است که مصوبات آن لازم الاجراست لذا ما تلاش می کنیم در شرایط موجود از این ظرفیت برای کمک به واحدهای اقتصادی استان استفاده کنیم.
ایزدی با اشاره به برگزاری هفتگی جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان ادامه داد: یکی از مهمترین درخواست ها در جلسات این کارگروه اقساط موقت و چک های برگشتی است که بانک ها ملزم به اجرای مصوبات این جلسات هستند لذا بانک های استان باید کمک کنند بنگاه های اقتصادی استان از شرایط استفاده کنند.
وی اضافه کرد: در بحث چک های برگشتی مصوبه بانک مرکزی است که اگر واحد تولیدی چنین مشکلی داشته باشد در ستاد تسهیل و شورای تامین استان مصوب می شود و سپس به بانک مرکزی اعلام می شود که تاکنون چندین واحد استان از این ظرفیت قانون استفاده کرده اند.
ایزدی خاطرنشان کرد: در بحث رونق تولید نیز تسهیلات رونق تولید یک بحث قانونی بوده و جزو مواردیست که بانکها موظف به انجام آن شده‌اند، حتی اگر واحدها دارای مشکل بانکی و معوقه باشند بانکها باید در قالب تسهیلات رونق تولید تسهیلات را پرداخت کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/135445/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه اول اردیبهشت

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز

حضور پرشور موسسه سفیر مهر همدان در رویداد صبا تهران

معارفه امامان جمعه جدید شهر جویم

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

آسان شدن اعطای وام مسکن پلی به سوی خانه دار شدن متقاضیان

قتل زن میانسال به دست دختر 11 ساله

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

نمایی از سعدیه شیراز به مناسبت روز بزرگداشت سعدی

فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به سعدی مدیون است

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟