پیام فارس

آخرين مطالب

قاچاق کالا و لزوم همه جانبه‌نگری برای مبارزه با آن اجتماعي

قاچاق کالا و لزوم همه جانبه‌نگری برای مبارزه با آن
  بزرگنمايي:

پیام فارس - لارستان- قاچاق کالا، پدیده ای شوم و فسادزا در عین حال پیچیده ای است که با رشد قابل ملاحظه خود بر پیکره اقتصاد و تولید هجوم آورده و به عنوان یکی از جرائم مهم و کلان اقتصادی تمام ارکان نظام و نهادهای نظارتی، امنیتی ، قضایی و بازرسی کشور را درگیر خود کرده لذا مبارزه با آن نیازمند همه جانبه‌نگری است.

بروز این پدیده شوم به عقیده کارشناسان، مسئولان و متولیان امر اعم از نظارتی ، اجرایی و انتظامی در حوزه های مختلف در وهله نخست نیازمند شناسایی زمینه های وقوع آن است تا بتوان از این منظر راهکارهای مناسبی برای جلوگیری از بروز فزآینده آن پیدا کرد و در مراتب بعدی هماهنگی برای زدودن آن لازم است.
بخشی نگری، آغاز انحراف در مسیر مبارزه با قاچاق کالا
نکته حائز اهمیت در رهگذر مبارزه با این پدیده پیچیده و فسادزا و آثار و پیامدهای سوء آن در ابعاد گسترده و حوزه های گوناگون، اتخاذ راهکارهای مقابله ای خاص و پرهیز از بخشی نگری و تک روی است.
برخی نگاه های سطحی و یا بخشی نگری و شاید به تعبیر فرمانده انتظامی استان فارس استفاده صرف از برخوردهای قهری و قضایی راهبرد مناسبی برای جلوگیری از مسدود کردن منفذهای این فساد نباشد و حتی خود آغاز مسیر انحراف در فرآیند مقابله ای با آن نیز محسوب شود.
نکته ای که فرمانده انتظامی استان فارس به خوبی بر روی آن تاکید می ورزد و متعقد است که برای مقابله با پدیده ناموزن و قاچاق کالا همه باید پای کار باشند و نمی توان تنها با تکیه و نگاه به یک مجموعه، مدعی مبارزه با این پدیده شوم بود.
سردار سرتیپ دوم رهام بخش حبیبی در مصاحبه با ایرنا گفت: قاچاق کالا امروزه اگر دارای پیچیدگی های خاصی است و ابعاد و حوزه های مختلفی را نیز هدف قرار داده، به همان میزان نیز راهکارها و مسیرهای مقابله با آن باید به گونه ای هدفنمند ، منسجم ،هم افزا و البته موثرتر و عمیق تر نیز باشد.
این مقام انتظامی در استان فارس معتقد است که فرآیند مبارزه با قاچاق کالا باید تکمیل شود و هر نهاد و سازمانی که با حکم قانون وظیفه مقابله با این پدیده را بر عهده دارد،باید پای کار بیاید و در این مسیر سخت نیز نقش خود را به خوبی در تکمیل این فرآیند و پازل به خوبی انجام دهد.
او می گوید: هر گونه کوتاهی و سهل انگاری ازهر نهاد و سازمانی که وظیفه ای در قبال این امر مهم دارد می تواند فرآیند مبارزه و مقابله اثر بخش با آن را با چالش مواجه کند.
فرمانده انتظامی فارس گفت: البته این انسجام و مبارزه هدفمند باید هم در زمینه مفاهیم و هم مصادیق مقابله با این پدیده شوم و محرک فساد اقتصادی، مشهود باشد.
او یکی از راهکارهای اساسی و مقابله ای را ساماندهی و انسداد مرزها و آغاز مبارزه از نقطه صفر مرزی دانست و اضافه کرد: در این مورد مصداقی و به عنوان یک راهبرد مقابله ای با قاچاق کالا نیز انسجام و هماهنگی و هم افزایی همه ارکان و اعضای ستاد مقابله با قاچاق کالا در کشور لازم است و هر نهادی که قانون نیز به صراحت وظایف آن را مشخص کرده باید در قبال مبارزه با این پدیده و قطع زنجیره فساد و قاچاق نقش خود را به خوبی ایفا کند.
حبیبی بیان داشت:پلیس و مجموعه نیروی انتظامی در استان فارس در زمینه مبارزه با قاچاق کالا با توجه به شرایط ویژه حاکم بر روبط اقتصادی و همسایگی با شهرها و بندرهای جنوبی کشور و قرار گرفتن در شاهراه و کریدور شمال به جنوب و همچنین تردد فراوان روزانه خودروهای سنگین و سوخت، عملکرد و اقدامات قابل توجهی انجام داده است.
وی بدون اشاره به آمار کلی و مقایسه ای گفت: در سال جاری اقدام های پلیس استان فارس برای مقابله و جلوگیری از قاچاق کالا در سطح مبادی ورودی و خروجی و جاده های استان چشمگیر بوده که مهمترین مورد آن نیز کشف یک محموله قاچاق کالا به ارزش بیش از 10 مییلیارد ریال در فروردین 99 بوده است.
قائل به مبارزه با دانه درشت ها هستیم
وی گفت: هدف و راهبرد نیروی انتظامی و پلیس در زمینه مبارزه با قاچاق کالا بیشتر با دانه درشت و افرادی است که با سوء استفاده و به بهانه های مختلف به دبنال اخلال در نظم اقتصادی و تولید هستند.
وی بیان داشت: پلیس به هیچ وجه به دنبال مچ گیری و مقابله با هر نوع خرید و فروش کالا در سطح خرد آن نیست ولی جایی که هدف سوء اسفاده و رسیدن به سودهای کلان حتی از راه های غیرقانونی باشد محکم و با اقتدار برخورد خواهیم کرد.
کشف 15 تن مواد مخدر
فرمانده انتظامی استان فارس همچنین به اقدام ها و تلاش های مجموعه پلیس این استان در زمینه مبارزه با سوداگران مرگ و قاچاقچیان مواد مخدر اشاره کرد و گفت: ظرف حدود چهار ماه گذشته در سال جاری (99) میزان کشفیات انواع مواد مخدر در این استان حدود 15 تن بوده که نسبت به سال پیش تر رشدی بالای 15 تا 17 درصدی داشته است.
سردار حبیبی بیان کرد: مبارزه با قاچاق و توزیع مواد مخدر حتی در سطح وسیع ملی و منطقه ای آن نیازمند هم افزایی ، هماهنگی و همکاری بیشتر بین بخشی است.
وی بیان داشت: همواره یک نگاه راهبردی و انسانی بر اقدام های پیشگیرانه نیروی انتظای و دولت جمهوری اسلامی به عنوان پیش قراول و پیشانی مبارزه با این پدیده شوم در جهان و منطقه حاکم است.
این مقام انتظامی استان فارس اضافه کرد: تنها کشوری که می تواند ادعا کند و این مهم را نیز با تقدیم هزاران شیهد و جانباز و همچنین کشفیات قابل ملاحظه نیز به اثبات رسانده که در مبارزه با قاچاق و توزیع مواد مخدر عملکری قابل تقدیر و قبول داشته ، جمهوری اسلامی است که البته نقش پلیس در این زمینه چشمگیر بوده است.
وی همچنین برخی از مهمترین جرائم مشهود در استان فارس را یادآور شد و گفت: به همان میزان که جرائم خشن و سخت همچون قتل، آدم ربایی و سرقت های بزرگ در این استان کاهش قابل ملاحظه ای داشته اما برخی جرائم همچون سرقت های خرد در این منطقه رشد فزاینده ای یافته است.
حبیبی گفت: این وضعیت با توجه به بیماری کرونا و جولان برخی معتادان متجاهر بویژه در شهر شیراز به دلیل آنکه در مدتی امکان تجمیع آن ها وجود نداشت و در نقاط مختلف شهر پراکنده شدند، میزان سرقت ها و جرائم خرد در استان نیز بالا رفت، البته تا حدودی نیز وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم ناشی از کرونا به این موضوع شدیدا دامن زده است.
فرمانده انتظامی فارس، همچنین از همراهی، همدلی و هم‌افزایی مثبت مردم برای ایجاد نظم و امنیت عمومی در جامعه به عنوان یکی از سرمایه‌های ارزشمند و پشتوانه‌های مهم این نیرو، یاد کرد و گفت: پلیس به همان میزان که باید مقتدر، خشن و سختگیرانه در مقابل مفسدان و اشرار ظاهر شود باید در نهایت ادب، ظرافت و رافت با مردم برخورد کند.
برچسب‌ها
مواد مخدر فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران کالای قاچاق لارستان فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/136482/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

مدت زمان عمل لازک چشم

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

راه اندازی خط جدید صدرا تا فلکه اطلسی شیراز

گزارش خبرگزاری مهر رتبه دوم جشنواره آب و رسانه را کسب کرد

رئیس دیوان عالی کشور: حکم پرونده قضایی هشت مهر زاهدان صادر شده است

پیش‌کنگره  15000 شهید فارس در کازرون برگزار می‌شود

تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری فارس

اعطای گواهینامه بین المللی فرودگاهی به فرودگاه شیراز

پیام اسیر صهیونیست به نتانیاهو +فیلم

پیام اسیر اسرائیلی به نتانیاهو ؛ خجالت بکش!

پیش کنگره یادواره 15 هزار شهید استان فارس در کازرون برگزار می‌شود

معارفه رئیس جدید دادگستری شهرستان کازرون

سرعت رسیدگی به پرونده 8 مهر انتظار از قوه‌ قضائیه است

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 4 اردیبهشت

ببینید | پیام اسیر صهیونیست به نتانیاهو

(تصاویر) بارش باران و آبگرفتگی معابر در شیراز

زنده‌گیری دو قلاده گربه جنگلی در مرودشت

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

عامل تحریم

داستان ابوشجاع

عوارض خطرناک کبد چرب

مراقبت های بعد از عمل چشم

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

بستر مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها برای خیران فراهم شود

اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق | مسیر ترانزیت جدید بدون ایران

ادامه بارش‌های پراکنده و رگباری در فارس

سر فصل انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

سر فصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

مالک جدید استقلال: به کمتر از قهرمانی آسیا رضایت نمی دهیم

مسابقات قرآن و عترت مرحله 14 گانه در اشکنان

محرومیت‌زدایی در حوزه آب شرب از سیاست‌های وزارت نیرو است

مردان متولد این ماه‌ها به سختی عاشق می‌شوند!

ویدیو/ آبگرفتگی معابر در شیراز به دنبال بارش شدید باران

سرعت، دقت و اتقان در رسیدگی به پرونده هشت مهر زاهدان را از قوه‌ قضائیه انتظار داریم

بسته خبر‌های ورزشی 5 اردیبهشت فارس

آبگرفتگی در بخش‌هایی از شیراز/ سامانه بارشی امشب از فارس خارج می‌شود

طبیعت زیبای بهاری کوه رنج و گمبیل شهرستان سپیدان

شهروند خبرنگار:آبگرفتگی شیراز

اجازه ندهید حتی یک کودک از تحصیل جا بماند

2 هزار واحد مسکن مهر مهستان تا پایان اردیبهشت تحویل می‌شود

اسیر صهیونیست: نتانیاهو از خودت خجالت بکش

پرونده قضایی 8 مهر زاهدان در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرد

فعالیت هنرستان انرژی اتمی هرمزگان از مهر ماه سال جاری آغاز می‌شود

چادرملو علیه چهار صحنه داوری نیم فصل دوم

وزش باد شدید و افزایش ارتقاع موج در خلیج‌فارس