پیام فارس

آخرين مطالب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس: ادبیات کودک و نوجوان انسان‌ساز است سياسي

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس: ادبیات کودک و نوجوان انسان‌ساز است
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس این استان را را خاستگاه ادبیات کودک و نوجوان خواند و گفت: ادبیات کودک و نوجوان، مقوله‌ای انسان‌ساز است و هیچ‌یک از انوع ادبی در دوران معاصر به اندازه ادبیات کودک و نوجوان سازنده نبوده است.

صابر سهرابی، چهارشنبه در جمع خبرنگاران بیان داشت: استان فارس با داشته‌های معنوی و تربیتی ویژه، از دیرباز جایگاه ادبیات کودک و نوجوان کشور بوده است، برای مثال باید به ادبیات تعلیمی اشاره کرد و با پیگیری رد آن به نویسندگانی همچون احمد اکبرپور، فرهاد حسن‌زاده، محمدرضا سرشار (رهگذر)، رضا شیرازی و دیگران رسید کسانی که شیراز را به قطب علمی ادبیات کودک و نوجوان بدل کرده‌اند.
وی ادامه داد: سعدی، را باید پدر ادبیات کودک و نوجوان و ادبیات تربیتی و پرورشی ایران دانست، ادبیاتی که چندین سده، در سوادآموزی و پرورش کودکان و نوجوانان تاثیر مستقیم داشت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس همچنین از مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز به عنوان قطب علمی پویا یاد کرد که در آن دانشجویان و علاقه‌مندان به‌صورتی ویژه فعالیت می‌کنند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس افزود: گاه می‌توان فرهنگ‌سازی نسلی را بیش و پیش از مدرسه در ادبیات برآمده از نوشتارهای داستانی دانست، چرا که این ادبیات حتی اگر مستقیم به دست کودکان و نوجوانان نرسد، از راه‌های گوناگون به درون آنان راه می‌یابد.
وی، با اشاره به نقش فضای مجازی در توسعه ادبیات کودک بیان کرد: امروزه کودکان و نوجوانان در استفاده از فضای مجازی از دیگران پیشی گرفته‌اند از این رو باید محتوای مناسب مبتنی بر اصول پرورشی ادبیات کودک و نوجوان را در قالب‌های گوناگون در این فضا به کودکان و نوجوانانمان ارائه کنیم.
هجدهم تیرماه تلنگری برای فعالان فرهنگی
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس نیز در این نشست با اشاره به هجدهم تیرماه که به عنوان روز ملی ادبیات کودک و نوجو ان نامگذاری شده اظهار داشت: برای شکوفایی استعدادها و عمق‌بخشی به شادی‌ها و لبخندها، بایداز خودمان شروع کنیم. 
زهرا افتخاری افزود: هجدهم تیرماه بهانه‌ای برای تلنگر عمیقی به همه آنهایی است که در مقوله فرهنگی برای کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کنند و این روز فرصتی است تا ادبیات کودک و نوجوان را میان کتاب‌های کتابخانه، روی میزهای رنگی و در لبخند شاد اعضای مراکز کانون گرامی بداریم و یادمان باشد که ادبیات در گستره یک روز، یک هفته، ماه و سال جای نمی‌گیرد.
وی ادامه داد: برای شکوفایی استعدادها و عمق‌بخشی به شادی‌ها و لبخندها، بایداز خودمان شروع کنیم، با کلمه مهربان باشیم و درهای جهان شخصی را به روی ادبیات و هنر باز کنیم، در این صورت ‌ما نیز مانند مرد خوب و مهربان قصه‌ها، پلی رنگین را بر فراز قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب ترسیم خواهیم کرد.
افتخاری، همچنین با اشاره به نشاط‌آفرینی و خلق لحظات زیبا برای کودکان و نوجوانان در خلال آفرینش اشعار و داستان‌های مناسب و سرگرم‌کننده، گفت: شاعران ونویسندگان، عشق را برای ما ترسیم می‌کنند و حمایت از آنان، باعث دلگرمی و انگیزه‌بخشی بیشتر می‌شود تا با روحیه‌ای دو چندان به خلق اثر بپردازند. 
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس افزود: گاهی باید قدردان تک‌تک کلماتی باشیم که در نوشتن به‌کار می‌رود تا صداقت، درستی، مهربانی و آموزش مهارت‌های زندگی را با آن بازخوانی کنیم. 
افتخاری، گام برداشتن در حوزه‌های معرفتی و معرفی شاعران و نویسندگان را از وظایف مسوولان فرهنگی دانست و از مربیانی که در ایام شیوع ویروس کرونا تلاش کردند تا با فعالیت در فضای مجازی، ارزش‌ها و مهارت‌های زندگی را به کودکان ونوجوانان بیاموزند، قدردانی کرد.
مسابقه نویسنده کوچولو با رویکرد دفاع مقدس برای کودکان برگزار می‌شود
معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هم در این نشست گفت: همزمان با چهلمین سالگرد دفاع مقدس، موسسه فرهنگی و هنری آوای یار مهربان با همکاری این اداره کل و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مسابقه نویسنده کوچولو را برگزار می‌کند.
مهدی امیدبخش ادامه داد: این مسابقه با هدف شناسایی و پرورش استعدادهای خلاق کودکان و نوجوانان در زمینه نویسندگی برگزار می‌شود.
معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بیان داشت: بخش ویژه این مسابقه به نوشته‌های کودکان و نوجوانان از دفاع مقدس اختصاص دارد.
به گفته امیدبخش کودکان و نوجوانان 9 تا 12 که علاقه‌مند به شرکت در این مسابقه هستند باید آثار خود را حداکثر تا سی و یکم تیرماه 99 در یک صفحه ورد، به شماره 09927978285 در واتس اپ یا به رایانامه avaye.yare.mehraban@gmail.com ارسال کنند، همچنین برای آگاهی بیشتر، صفحه اینستاگرامی به نشانی avaye.yare.mehraban در دسترس است.
شورای عالی انقلاب فرهنگی در هفتصد و هفدمین نشست خود بنا بر پیشنهاد شورای فرهنگی عمومی، هجدهم تیرماه را به عنوان روز ملی ادبیات کودک و نوجوان ثبت کرد.
این روز مصادف است با سالروز درگذشت مهدی آذریزدی در سال 1388. آذریزدی جایزه سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) و نیز جایزه سلطنتی کتاب سال را پیش از انقلاب اسلامی دریافت کرده بود و سه عنوان از کتاب‌هایش نیز توسط شورای کتاب کودک به‌عنوان کتاب برگزیده سال انتخاب شده بود. او در سال 1379 به سبب نگاشتن داستان‌های قرآنی و دینی، "خادم قرآن" شناخته شد.
پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران بیش از 50 سال برای بچه‌های خوب ایران، قصه‌های خوب نوشت.
تاکنون حدود 30 عنوان کتاب از آذریزدی منتشر شده ‌است از جمله، قصه‌هایتازه از کتاب‌های کهن، گربه ناقلا، گربه تنبل، مثنوی برای بچه‌ها، مجموعه قصه‌های ساده و تصحیح مثنوی برای بزرگسالان، حکایت منظومی به نام شعر قند و عسل و 2 کتاب آموزشی به نام خودآموز عکاسی و خودآموز شطرنج.
این نویسنده سختکوش حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان در هجدهم تیرماه سال 1388 در سن 87 سالگی در بیمارستان آتیه تهران درگذشت و در نزدیکی محل زندگی ‌اش در یزد به خاک سپرده شد.
برچسب‌ها
دفاع مقدس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس دانشگاه شیراز شیراز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/136693/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سرمقاله شرق/ تحریم‌های جدید علیه ایران

سرمقاله اعتماد/ سیل و رفع خطر ناامنی غذایی و سوءتغذیه

سرمقاله ایران/ ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد

سرمقاله دنیای اقتصاد/ جهش تولید با مشارکت مردمی

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

چالش‌های افزایش تعطیلی؛ شنبه یا پنج‌شنبه، مساله این است!

مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل/ فعلا الزامی به تزریق همگانی نیست

توضیح بانک صادرات درباره دلایل خرید بخشی از سهام پرسپولیس

خاموشی یکساله چراغ های کمربندی جنوب شیراز

هشدار طغیان رودخانه‌ها در 21 استان

هواشناسی 1403/02/04؛ هشدار طغیان رودخانه‌ها در 21 استان

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز سه‌شنبه 4 اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

بارش‌ شدید باران در تهران و 10 استان دیگر | هوا تا این روز سردتر خواهد شد

پرواز‌های فرودگاه شیراز؛ سه شنبه چهارم اردیبهشت

آغاز توزیع دفترچه‌های سپرده گذاران اتباع خارجی

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

سرمقاله خراسان/ عمق بخشی به یک رابطه راهبردی

سرمقاله کیهان/ دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان

سرمقاله وطن امروز/ منظومه راهبردی تهران - اسلام‌آباد

با خیال جمع به چای و قهوه‌تان شکر بزنید

هواشناسی ایران1403/02/04؛هشدار طغیان رودخانه‌ها در 21 استان

ز مشرق تا به مغرب گر امام‌ است، امیرالمؤمنین حیدر تمام‌ است

انتخاب سه کارگر فارس به عنوان نخبه ملی کشور

پرسپولیس و استقلال بعد از واگذاری چه تغییری خواهند کرد؟ | گام تازه برای برتری در مسابقات

خاموشی چراغ های کمربندی جنوب شیراز مشکل ساز شد

چه افرادی به گفتار درمانی نیاز دارند؟

خودروهای برقی چینی ارزان شد

شاهین کارکرده 600 میلیونی شد

واگذاری سهام سرخابی‌ها به بانک‌ها و هلدینگ خلیج‌فارس؛ خوب یا بد؟

مبارزه علیه آفت سن گندم در بهمن

انتشار بین المللی 10 چارت جدید ناوبری الکترونیکی خلیج فارس

توصیه مهم اژه‌ ای به فراجا درباره حجاب

فارن افرز: جنگ ایران و اسرائیل از سایه خارج شد

تصاویری از کلاس آموزش نماز و قرآن ویژه کودکان در مسجد روستای الیف

پیگیری علت لغو دیدار فجر سپاسی شیراز و استقلال آبی پوشان ملاثانی در اهواز

تجمیع اعتبارات هزینه ای ستاد وزارت اقتصاد با ادارات کل استانی

اوقات شرعی سه شنبه، چهارم اردیبهشت

نگاه عباس عبدی به ماجرای «مسجد بوستان قیطریه»

دردسر مزمن الکترونیکی شدن نسخه دارو

فرمانده مغرور؛ بازخوانی 4 برخورد ابوالحسن بنی‌صدر و نیروهای مسلح ایران

خبرگزاری آمریکایی: ایران و اسرائیل از آستانه یک جنگ تمام عیار بازگشتند

اختلال بلع و درمان آن با گفتار درمانی

شایع‌ترین نشانه‌های افت قند خون

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 4 اردیبهشت 1403

ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشور‌های عربی

نفوذی‌ها! نفرت‌پراکنی نخست وزیر هند علیه مسلمانان