پیام فارس

آخرين مطالب

زنگ خطر تعطیلی مشاغل حوزه فناوری و اطلاعات جدی گرفته شود سياسي

زنگ خطر تعطیلی مشاغل حوزه فناوری و اطلاعات جدی گرفته شود
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- عضو هیات رییسه و رییس کمیسیون فناوری، اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس گفت: در شرایط فعلی، کسب و کارهای فعال در حوزه فناوری و اطلاعات متحمل ضرر و زیان و آسیب‌های جدی شده‌اند و ریزش اشتغال و تعطیلی این حوزه زنگ خطری بزرگ است که باید جدی گرفته شود.

یلدا راهدار، چهارشنبه در نشست کمیسیون فناوری، اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه این اتاق که به شکل آنلاین (برخط) در شیراز برگزار شد، افزود: در شرایط خاص اقتصادی امروز، بخش خصوصی انتظار دارد که دستگاه‌های دولتی شرایط خاص بخش خصوصی را درک کنند.
او ادامه داد: فشارهای دوچندان بر اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات، فعالیت اقتصادی در این حوزه را بسیار دشوار کرده که مهمترین تبعات منفی این موضوع، ریزش و از دست دادن اشتغال این بخش در کشور است.
وی بیان کرد: علاوه بر شیوع بیماری کرونا، فشارهای دیگر بر کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات نیز سبب شده که فعالیت در این بخش بسیار سخت شود.
راهدار اظهار داشت: برگزار نشدن یا کاهش مناقصه‌های دولتی و به دنبال آن ممکن نبودن اجرای تعهدات اسناد ضمانت نامه‌های بخش خصوصی و به اجرا گذاشتن این اسناد توسط پیمانکاران دستگاه‌های اجرایی از مشکلات مهم فعلی فعالان حوزه فناوری اطلاعات است.
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: برخی از دستگاه‌های اجرایی، ضمانت‌نامه‌های شرکت‌ها را به اجرا گذاشته‌اند که به دنبال آن بسیاری از شرکت‌های حوزه فناوری و اطلاعات این استان ورشکسته شدند و یا در آستانه منحل شدن هستند.
راهدار گفت: بخش دولتی باید این موضوع را در نظر بگیرد که این مقطع، زمان مناسبی برای تحقق بسیاری از اقدامات تکلیفی دستگاه‌های اجرایی نیست.
وی، مباحث ارزی را از دیگر مشکلات فضای کسب و کار فناوری اطلاعات دانست و بیان داشت: تخصیص نیافتن ارز دولتی به محصولات فناوری اطلاعات و افزایش نرخ ارز موجب شده قیمت تمام شده پروژه‌ها در حوزه فناوری اطلاعات افزایش یابد و پیمانکاران نتوانند به تعهدات خود عمل کنند.
او افزود: بخشنامه‌های خلق‌الساعه دولتی از دیگر عوامل بروز مشکلات در این حوزه است به گونه‌‍ای که به یکباره ورود گوشی تلفن همراه به ارزش 300 یورو به داخل کشور ممنوع اعلام و همین امر مخاطراتی از جمله التهاب در بازار و افزایش 2 تا سه برابری قیمت کالا را موجب می‌شود.
راهدار، با اشاره به هزینه‌های زیاد صرف شده برای افزایش شمار شرکت‌های نوپا (استارت آپ‌ها) و تجارت الکترونیک در کشور در سال‌های اخیر گفت: امروز بسیاری از کسب و کارها بر بستر برنامه های کاربردی (اپلیکیشن‌ها) و نرم‌افزارها در حال فعالیت هستند اما با یک تصمیم نادرست، کسب و کارها در این فضا به مخاطره می‌افتد و ناامنی ایجاد می‌شود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام می‌کند که به دنبال توسعه بستر نسل پنجم شبکه تلفن همراه ((G5) در کشور است در حالی که استفاده از این فناوری با گوشی‌های تلفن همراه با فناوری قدیمی‌تر و به روز نشده ممکن نیست.
راهدار، فیلتر کردن شبکه‎های اجتماعی را نیز به عنوان یک تهدید در فضای فناوری اطلاعات برشمرد و اظهار داشت: تمام این اقدامات، ایجاد کننده موج بزرگی از ناامیدی در جمع فعالان حوزه فناوری اطلاعات است که هر کدام از این مباحث خسارت‌های بسیاری را به این بخش وارد می‌کند.
عضو هیات رییسه و رییس کمیسیون فناوری، اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: این اتاق امسال تمرکز خود را بر تحقق صادرت در حوزه فناوری، اطلاعات و ارتباطات به ویژه در حوزه نرم‌افزاری قرار داده و در این زمینه اقداماتی از جمله تکمیل 2 بانک اطلاعاتی شرکت‌های فعال و توانمندی‌های استان را در دستور کار قرار داده است.
شیوه کرونا، مطالبه توسعه ارتباطات را افزایش داد
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس نیز گفت: شیوع بیماری کرونا در کشور سبب شد که توسعه ارتباطات به یکی از مطالبات مردم و مسوولان تبدیل شود.
مهرداد سهرابی افزود: در سال‌های اخیر، فناوری‌های نسل سه و چهار در کشور به خوبی پیدا شد و سیاست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسعه بستر اجرای نسل پنجم در کشور است.
وی اظهار داشت: برای دستیابی به نسل پنجم در شبکه‌های تلفن همراه فعلی که غالبا نسل سوم و چهارم را پشتیبانی می‌کنند، نیازمند ارتقا و بهبود زیرساخت‌ها و شبکه فیبر و شبکه‌هایی با سرعت فیبر همپای سایت‌های شبکه تلفن همراه هستیم.
حمایت دولت از بخش خصوصی فعال در حوزه فناوری بیشتر شود
نایب رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و رییس نظام صنفی رایانه‌ای استان فارس هم بیان کرد: در شرایط امروز اقتصادی کشور، بخش دولتی شرایط بخش خصوصی فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را آنگونه که باید درک نکرده و در زمینه تحقق تکالیف و حمایت‌های دولتی خوب عمل نشده که این روند باید اصلاح شود.
نظام‌الدین خوارزمی افزود: این شرایط سبب شده که برخی از شرکت‌های باسابقه و بزرگ ما در این استان در آستانه تعطیلی و انحلال قرار گیرند.
وی ادامه داد: دولت می‌تواند با تعدیل و یا بازنگری در فعالیت دستگاه‌های دولتی مانند مالیات و دارایی به رفع مشکلات بسیاری از شرکت‌ها کمک کند.
برچسب‌ها
وزارت علوم تحقیقات و فناوری اتاق بازرگانی ایران تلفن همراه شیراز فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/136714/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه اول اردیبهشت+ جدول فیلم و قیمت بلیت

استحکام‌بخشی و رسیدگی به آرامگاه سعدی اعتبار می‌خواهد

گنجینه‌های ارزشمند ادب پارسی برای نسل جوان تبیین شود

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

پیشخوان روزنامه های فارس ؛شنبه اول اردیبهشت 1403

آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیر همسطح در شرق شیراز با 10 هزار میلیارد ریال اعتبار

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه اول اردیبهشت

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز

حضور پرشور موسسه سفیر مهر همدان در رویداد صبا تهران

معارفه امامان جمعه جدید شهر جویم

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

آسان شدن اعطای وام مسکن پلی به سوی خانه دار شدن متقاضیان

قتل زن میانسال به دست دختر 11 ساله

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

نمایی از سعدیه شیراز به مناسبت روز بزرگداشت سعدی

فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به سعدی مدیون است

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت